کد خبر 747249
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
پالایشگاه

در حالی که تازگی‌ها سازمان خصوصی‌سازی با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات واگذاری قطعی بلوک ۵۷ درصدی پالایش نفت کرمانشاه را منتشر کرده است برخی از نمایندگان مجلس بر تخلفات رخ‌داده در این واگذاری اصرار دارند.

به گزارش مشرق،‌ سازمان خصوصی‌سازی تازگیها با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات واگذاری قطعی بلوک 57 درصدی پالایش نفت کرمانشاه را منتشر کرده که بر این اساس شرکت پخش تجارت گستر بیستون به عنوان خریدار 76 میلیون و 880 هزار و 802 سهم این پالایشگاه معرفی شده است.

با وجود این اما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است واگذاری پالایشگاه کرمانشاه غیراصولی بوده و سوال از وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز در نشست گذشته، کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان را قانع نکرده و سوال به صحن علنی ارسال شده است.

به گفته این نماینده مجلس بر این اساس، تحقیق و تفحص از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه در نوبت بررسی صحن علنی قرار دارد و با توجه به حجم بالای تخلفات در این واگذاری و شبهات فراوانی که درباره کارشناسی صوری این پالایشگاه وجود دارد، تحقیق و تفحص به قوت خود پیگیری می‌شود.

نادری افزود: پالایشگاه کرمانشاه دستگاه مولد توربینی و کمپرسورهای توربینی با ارزش بیش از 70 میلیارد تومان دارد؛ همچنین ادوات زیادی مانند جرثقیل‌های غول‌پیکر و ماشین‌آلات پیشرفته آتش‌نشانی و زمین با ارزش دارد که با شرایط واگذاری همخوانی ندارد.

بعلاوه این که حداقل ارزش زمین پالایشگاه حدود 3 میلیون و پانصد هزار تومان است و ارزش زمین پالایشگاه به گونه‌ای محاسبه شده که متری 200 هزار تومان نیز نمی‌شود، یا یک انبردست را ٥ هزار تومان کارشناسی کرده‌اند که در بازار 150 هزار تومان نمی‌توان خریداری کرد، بنابر این به نوعی اموال به صوت صوری کارشناسی صورت گرفته است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درطول سه سال گذشته اتفاقاتی رخ داده که پالایشگاه کرمانشاه زیانده شود و هم اکنون گفته می‌شود که پالایشگاه در طول سه ماه اخیر سودده شده است، بنابراین به نظر می‌رسد دستهایی پشت پرده بوده تا پالایشگاه را به تاراج ببرند.

وی همچنین با بیان اینکه قیمت اصلی و ارزش واقعی پالایشگاه حدود هزار و 100 میلیارد تومان است اذعان داشته، این پالایشگاه به قیمت 180 میلیارد تومان واگذار شده، چگونه ممکن است که پالایشگاهی با این حجم امکانات، به این قیمت واگذار شود. بعلاوه این که ابهامات موجود در این واگذاری مشکلات اجتماعی را در کرمانشاه ایجاد کرده است.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید آیا این بار ابهامی درگیر در روند خصوصی‌سازی و واگذاری شرکتهای دولتی رخ داده، یا این که باز هم عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب موجب ایجاد سوء‌تفاهم در نمایندگان مجلس شده است!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس