کد خبر 746687
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
139604151720126011332954.jpg

مسئول ارتباطات «نیروهای مدافع سنجار» تاکید کرد: نیروهای مدافع سنجار نه تنها از جوانان کُرد سنجار بلکه از جوانان عرب منطقه نیز تشکیل شده و یک‌ نیروی کاملا مشروع محلی است.

 به گزارش مشرق، برای آگاهی از آخرین وضعیت منطقه سنجار، به ناحیه (سنون و خانه سور) در شمال غربی شهر سنجار رفتیم و گفتگویی با آقای «زلکوف»  مسئول ارتباطات نیروهای مدافع سنجار انجام دادیم. نیروهای مدافع سنجار بخشی از جوانان کُرد ایزدی هستند که پس از ورود داعش به این‌ منطقه اقدام‌ به تشکیل گردان‌‌هایی تحت این نام دادند. گفته می‌شود که کار آموزش و تهیه تجهیزات آنها توسط کُردهای سوری انجام‌ می‌شود. شهر سنجار به دلیل حضور چند گروه کُرد در حال حاضر تبدیل به محل مناقشه این نیروها شده و همین دلیل موجب عدم بازگشت آوارگان سنجار به شهر شده است.

مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

 آخرین وضعیت نیروهای مختلف در منطقه سنجار به چه صورت است؟

در حال حاضر وضعیت میدانی سنجار آرام است. در سمتی نیروهای حشدالشعبی توانسته‌اند با شکست دادن داعش از سمت تلعفر به شهر برسند. در سمت دیگر نیروهای مدافع شنگال حضور دارند و در قسمت دیگر منطقه سنجار، نیروهای پیشمرگ‌ اقلیم کُردستان  وابسته به حزب دموکرات کُردستان عراق قرار گرفته‌اند. هر کدام از نیروها در نقطه‌ای مستقر شده و ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند. به صورت کلی وجود و حجم این همه نیرو در این منطقه مناسب نیست.


 می‌گویند نیروهای مدافع سنجار توسط پ. ک. ک تامین‌می‌شود، این‌موضوع چقدر صحت دارد؟

نیروهای ما نه تنها از جوانان کُرد بلکه از جوانان عرب منطقه سنجار تشکیل شده و یک‌ نیروی کاملا مشروع محلی است که برای محافظت از مردم‌سنجار به وجود آمده است. ما دیگر نمی‌خواهیم که در هنگام گرفتاری ما را تنها بگذارند. ما سیستم خودمدیریتی سنجار را به وجود آورده‌ایم که مسئولیت حراست از سنجار را برعهده گرفته و اساس فکری آن، ملت دموکراتیک‌ است. ما بر اراده مردم‌مان استوار شده‌ایم و از کسی کمکی نمی‌گیریم. مهمترین دردی که اینجا وجود دارد مشکل انسانی و‌ اجتماعی است و هنوز هزاران انسان بر روی کوه سنجار زندگی می‌کنند و نتوانسته‌اند به خانه‌های شان بازگردند.


 آیا بودجه نظامی شما از سوی دولت مرکزی تامین می‌شود؟

نه. همه نیازهای‌مان توسط مردم سنجار تامین می‌شود. تاثیر دولت در این‌ منطقه دیده نمی‌شود و برای این کار دولت باید نیروهای ما را به صورت رسمی تایید کند. دولت‌ هنوز به صورت رسمی ما را قبول نکرده‌ است. اگر نیروهای ما را به صورت رسمی بپذیرند اقدام‌ مشترک خواهد توانست آرامش و امنیت را به منطقه بازگرداند.


 رابطه شما با نیروهای حشدالشعبی که در روزهای اخیر موفق شدند به سنجار و‌ مرز سوریه برسند، چگونه است؟

نیروهای حشدالشعبی بخشی از نیروهای عراقی هستند که توانسته‌اند به این‌ منطقه بیایند. این‌ نیروها بخشی از روستاهای ایزدی‌نشین سنجار را آزاد کرده‌اند. ما دیداری با نیروهای حشدالشعبی داشتیم و از آن‌ها خواستیم که این‌ روستاها را به ما تحویل دهند. ارتباط ما با آنها معمولی است.


 ارتباط شما با ارتش عراق چگونه است؟

نیروهای ارتش عراق در این‌منطقه حضور ندارند اما ما نشست‌هایی با آنها در مورد وضعیت منطقه و چگونگی حراست از امنیت منطقه داشته‌ایم.


 شما وضعیت آینده این‌ منطقه را چگونه می بینید؟

عراق کشور همه ما است، اگر عراق تبدیل به کشور دموکراتی شود و حقوق همگان به درستی داده شود، کشور خواهد توانست به عنوان یک‌ کشور متحد باقی بماند اما اگر اختلافات مذهبی و قومی هر روز بیشتر شود امیدی به آینده عراق وجود نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس