پرچم کانادا

در حالی که جمهوری اسلامی ایران پس از برجام تلاش زیادی برای بازسازی روابط دیپلماتیک خود با کشورهای غربی کرد، اما...

به گزارش مشرق، در حالی که جمهوری اسلامی ایران پس از برجام تلاش زیادی برای بازسازی روابط دیپلماتیک خود با کشورهای غربی کرد، اما به نظر می‌رسد کانادا نه‌تنها تمایلی به احیای روابط خود با کشورمان ندارد، بلکه با گام برداشتن در مسیر سیاست‌های امریکا، به سوی تبدیل شدن به دشمن ایران حرکت می‌کند.


تنها در عرض دو روز گذشته، مجموعه اقداماتی خصمانه‌ از سوی دولت کانادا علیه منافع کشورمان صورت گرفت تا این حقیقت را بیان کنند که دولت جدید این کشور نیز که گفته می‌شد موافق بازسازی روابط با ایران است، تغییری در سیاست‌های خصمانه‌اش نداده است.  بر این اساس نخستین اقدام ضدایرانی کانادا، رأی یک دادگاه استیناف در این کشور برای مصادره اموال ایران به نفع عده‌ای از شهروندان امریکایی که خود را قربانی تروریسم می‌دانند، بود. دادگاهی که قرار بود به درخواست تجدیدنظر وکلای کشورمان رسیدگی کند، اما باز هم تحت فشار امریکا، حکم ابتدایی مصادره 1/7 میلیارد دلار دارایی‌های کشورمان را تأیید کرد. کمتر از 24 ساعت پس از این حرکت، دومین اقدام خصمانه دولت کانادا شکل گرفت و نخست‌وزیر این کشور نام ایران را در لیست کشورهای حامی تروریست حفظ کرد. اتفاقی که می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بعدی دادگاه‌های این کشور برای مصادره اموال بیشتری از ایران باشد.  اما جدای از اقدامات خصمانه‌ اخیر دولت کانادا، مرور رفتارها و اقدامات حکومت کانادا از زمان پیروزی انقلاب تا به امروز بیانگر این واقعیت است که حکام این کشور فارغ از گرایش‌های حزبی خود، همواره سردمدار اقدامات ضدایرانی در عرصه جهانی بود‌ه‌اند؛ اقداماتی که به نظر می‌رسد زیر سایه عملکرد امریکا و انگلیس علیه کشورمان قرار گرفته و کمتر به آن پرداخته شده است.
 
کانادا در خدمت امریکا
نخستین اقدام کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران را باید در همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد. جایی که دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی امریکا، به حضور استعمارگونه این حکومت در ایران پایان دادند، اما درست در همان ایام کانادا به عنوان همسایه شمالی امریکا به کمک این کشور آمد و سفارت کشورش در داخل خاک ایران را به مقری امنیتی برای ارائه خدمات به ایالات متحده تبدیل کرد.

بر این اساس، کن تایلر، سفیر کانادا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، تأیید کرده که مدت‌ها در تهران برای سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) کار می‌کرده است.
‌   
کانادا هماهنگ‌کننده حقوق بشری علیه ایران
اما جدای از اقدامات امنیتی کانادا علیه کشورمان، این کشور میداندار فشارهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است. این روند پس از مرگ یک روزنامه‌نگار کانادایی در ایران به وقوع پیوست و کانادا در آن زمان سفیر خود از تهران را خارج کرد. این در حالی بود که دولت اصلاح‌طلب وقت توضیحات مبسوط و کاملی را پیرامون این اتفاق در ایران ارائه داده بود. پس از این بود که کانادا درهمه مجامع بین‌المللی و به خصوص در رأی‌گیری‌های مربوط به قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران در سازمان ملل یا از بانیان و پیشنهاددهندگان قطعنامه بوده یا به شدت از صدور چنین بیانیه‌هایی حمایت کرد.
‌   
پایان روابط تجاری کانادا با ایران
در کنار این اقدامات، آنچه مهم است همراهی دولت کانادا با تحریم‌های امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران بود؛ همراهی‌ای‌ که باعث شد تجارت 40 میلیون دلاری ایران و کانادا که بیشتر در حوزه کشاورزی بود نیز با این تحریم‌ها به صفر برسد و کانادا تمام خطوط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در این کشور را مسدود کرد. در کنار این روند، باید اتخاذ سیاست‌های خصمانه در خصوص اعطای ویزا به ایرانی‌ها به ویژه دانشجویان را نیز به پرونده دولت کانادا اضافه کرد؛ موضوعی که باعث شد همسران و فرزندان دانشجویان ایرانی در کانادا نتوانند در کنار خانواده خود حضور داشته باشند.
‌   
اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کانادا
اوج خصومت کانادا در خصوص جمهوری اسلامی ایران در 17 شهریور‌ماه 1391 رخ نمود؛ جایی که وزارت امور خارجه کانادا با اعلام بستن سفارت خود در تهران، کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در این کشور را عناصری نامطلوب توصیف کرد و از آنان خواست تا ظرف پنج روز خاک این کشور را ترک کنند. وزارت امور خارجه کانادا همچنین در بیانیه‌ای سراسر اتهام‌آمیز علیه کشورمان نوشته بود: «رویکرد کانادا در برابر رژیم ایران به خوبی شناخته شده‌ است. کانادا دولت ایران را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی و امنیت در جهان امروزین می‌شناسد.»
‌   
سلب حق رأی ایرانیان مقیم کانادا
در نهایت آخرین چالش‌آفرینی کانادایی‌ها علیه ایران، موضوع سلب حق رأی ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بود. جایی که دولت این کشور برخلاف قوانین بین‌الملل اجازه استقرار صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری گذشته را در کانادا نداد و ایرانیان را مجبور کرد برای حضور در انتخابات به شهرهای امریکا بروند.
‌  
سرانجام روابط ایران و کانادا

اما آن چیزی که در این زمینه گفتنش لازم به نظر می‌رسد آن است که کانادا اگرچه یک کشور مستقل به نظر می‌رسد، اما نظر تعیین‌کننده در این کشور را فرمانداری انگلیسی می‌دهد که توسط دولت انگلیس در آنجا به کار گمارده شده است؛ موضوعی که باعث می‌شود تمام دیدگاه آنان در خصوص موضوعات داخلی و خارجی متأثر از نگاه انگلیسی‌ها باشد. علاوه بر این روابط نزدیک میان امریکا و کانادا باعث شده که آنها خدمات بی‌نظیری را به همسایه جنوبی خود ارائه کنند. بنابراین طبیعی است که همسویی کانادا با امریکا و انگلیس چیزی جز ایجاد ضرر برای ایران به همراه نداشته باشد. اگرچه در این میان نباید فراموش کرد که دستگاه دیپلماسی سکوتی عجیب در خصوص اقدامات یک سویه کانادا اتخاذ کرده تا جایی که تنها اقدام این دستگاه علیه سنگ‌اندازی‌های کانادا، بیان محکومیت‌های رسانه‌ای توسط یک مقام رده پایین وزارت خارجه بوده است. انفعالی که باعث افزایش گستاخی‌های کانادا و مصادره اموال ایران و قرار گرفتن نامش در لیست کشورهای حامی تروریست شد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هاتف IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    7 0
    دیپلماسی ااااااااااااااااااااالتماسی جواب نمی دهد.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
    1 0
    مرگ بر کانادا مستعمره انگلیس و نوکر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس