دادستان کل کشور

دادستان کل کشور گفت: ستادی که رئیس‌جمهور رئیس آن است و اعضای مؤثری در آن می‌نشینند چه خروجی‌ای داشته است. این مسئله نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد.

به گزارش مشرق، دادستان کل کشور با اشاره به عملکرد ستادهای مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز آنها را امامزاده‌هایی بدون معجزه خواند و گفت: ستادی که رئیس‌جمهور رئیس آن است و اعضای مؤثری در آن می‌نشینند چه خروجی‌ای داشته است. این مسئله نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد. ما گاهی در لفافه صحبت و به همدیگر تعارف می‌کنیم، اما اینها برای مملکت سلامتی نمی‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در همایش رؤسای پلیس آگاهی استان‌های کشور گفت: باید در مبارزه با قاچاق کالا به هم‌افزایی بیشتری بین نیروی انتظامی و قوه قضائیه برسیم، چراکه بر اساس آخرین آمارها، وضعیت مبارزه با قاچاق کالاها وحشتناک است و تنها در سال 95 نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده، داشته‌ایم. منتظری عنوان کرد: ما از این ستادهای مبارزه با قاچاق ‌معجزه‌ای ندیده‌ایم. نمی‌گویم که کار نمی‌کنند زیرا این بی‌انصافی است، ولی ستادی که رئیس‌جمهور رئیس آن است و اعضای مؤثری در آن می‌نشینند چه خروجی‌ای داشته است. این مسئله نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد.
 
وقتی کالاهای قاچاق مکشوفه و غیرمکشوفه در نهایت سر از بازار درمی‌آورد و شرایط میدانی بازار نشان می‌دهد قاچاق بازار را برداشته، انتقادها به مبارزه با این معضل اقتصاد برانداز طبیعی است که بالا بگیرد، به‌طوری که امروز مردم خواستار مکلف شدن یک نهاد مسئول در مبارزه با قاچاق هستند و به نظر می‌رسد مبارزه ستادی به معضل قاچاق پاسخگو نیست.
 
 متأسفانه معضل قاچاق چه کالا و چه مواد مخدر ریشه در کم‌کاری‌های بخش دولت و مسئولان این حوزه دارد و با وجودی که مبارزه‌کنندگان با معضلات فوق حتی شهید هم می‌دهند اما چون این معضلات ریشه در سیاستگذاری‌های غلط بخش‌های دولتی دارد، از این رو مبارزه با معضلات فوق علاوه بر بعد اطلاعاتی و عملیاتی باید به حوزه سیاستگذاری‌ها هم ورود کند و نمی‌شود به‌طور مثال پلیس و نیروهای اطلاعاتی در مقابله با مفاسد قاچاق جانفشانی کنند و سیاستگذار به نوعی سیاستگذاری کند که قاچاق مجدد توجیه اقتصادی داشته باشد.
 
وی گفت: غیرقابل قبول است که امروزه شاهد این مقدار کالای قاچاق در کشور باشیم. آسیبی که ورود کالای قاچاق به اقتصاد کشور و به عرصه تولید وارد می‌کند، به مجموعه اقتصاد کشور ضربه می‌زند و این غیر‌قابل قبول است.
دادستان کل کشور تأکید کرد: این اتفاق در مسئله قاچاق مواد مخدر نیز وجود دارد. امروزه شاهد آثار سوء‌مواد مخدر در جامعه و جوانان هستیم. این اتفاق نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد، زیرا ما برای هر دو مسئله یعنی مبارزه با قاچاق‌ کالا و نیز مواد مخدر، ستاد در سطح کشور داریم.
ستاد به معنی مجموعه‌ای از دست‌اندرکاران برای هم‌افزایی و تلاش برای حذف این دو عنصر مضر سلامت جامعه است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در مورد اثرگذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در کشور، گفت: وقتی شاهد این حجم کالای قاچاق در بازار و مواد مخدر در کشور هستیم، نشان از ناکارآمدی این دو ستاد دارد، البته تلاش این دو ستاد را نمی‌توانیم نادیده بگیریم، اما واقعیت جامعه قابل انکار نیست.
به گفته وی با وجود همه تأکیدات از سوی مقام معظم رهبری تا دولتمردان و مسئولان دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، خروجی کار، خروجی قابل قبولی نیست و اراده و عزم جزم برای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر مورد انتظار است.
 
دادستان کل کشور تصریح کرد: دستگاه قضایی گوشه‌ای از کار را عهده‌دار است که عبارت است از رسیدگی یا پیشگیری اما دولت، گمرکات، وزارت اقتصاد، نیروی انتظامی و سایر عوامل مؤثر را در اختیار دارد که باید با قدرت بیشتر وارد این عرصه شود و اگر کمبود نیروی انسانی و امکانات وجود دارد، در این زمینه باید رو به جلو حرکت کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در خصوص عضویت قوه قضائیه در این دو ستاد، گفت: در ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر از دستگاه قضایی، رئیس سازمان زندان‌ها و دادستان کل حضور دارند. کار عمده مبارزه اقدامات اجرایی است و در دستگاه قضایی اقدام اجرایی نداریم. در مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم عمده کار در دست دولت است، حتی رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز هم در حوزه صلاحیت وزرای دادگستری و دولت است و قوه قضائیه در آن نقشی ندارد. به گفته وی، رسیدگی به پرونده بخشی از کالاهای قاچاق سازمان‌دهی شده در حوزه وظایف قوه قضائیه است و در امر مبارزه با مواد مخدر هم قوه قضائیه مسئول انسداد مرز‌ها و تعقیب قاچاقچیان نبوده و این مسئله جزو وظایف دستگاه قضایی نیست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظریدر مورد وظیفه عمده دستگاه قضایی در زمینه برخورد با قاچاق کالا و مواد مخدر، اظهار داشت: مسئولیت ما رسیدگی به پرونده‌های قضایی در این باره است، اما قبل از اینکه بخواهد این امر تحقق پیدا کند و تبدیل به پرونده شود، باید جلوی آن گرفته شود. نباید بگذاریم قاچاق کالا و مواد مخدر محقق بشود که قوه قضائیه بخواهد ورود پیدا کند.
دادستان کشور تأکید کرد: اگر یک دستگاه مشخص برای مبارزه با کالای قاچاق و مواد مخدر داشتیم و بقیه دستگاه‌ها همکار آن بودند، اوضاع متفاوت بود. ستادی که باید با ریاست رئیس محترم جمهور تشکیل بشود، در دولت یازدهم چند بار با ریاست و حضور رئیس محترم جمهور تشکیل شده است. اعتقاد نداریم یک دستگاه مسئولیت این دو معضل را به عهده دارد و هر دستگاهی مسئول سهم خود است. بخشی از مشکلات به قانون برمی‌گردد، قانون نواقصی دارد که باید رفع نقص شود.
  
رئیس جمهور در چند جلسه ستا د مبارزه با قاچاق حضور داشته است؟

از سوی دیگر محمد دهقان نماینده مجلس با اشاره به اینکه آمارها نشان دهنده کاهش حجم قاچاق کالا و ارز به کشور است، گفت: سایتی وجود دارد که آمار دقیق صادرات کشورها به ایران را نشان می‌دهد که با آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تناقض 10 میلیارد دلاری دارد. او با این پرسش که رئیس‌جمهور در مدت چهار سال قبل چندبار در جلسات ستاد قاچاق کالا و ارز شرکت کرد، گفت: هدف همه ما این است که جلوی ورود قاچاق کالا به کشور گرفته شود که متأسفانه قانون آنطور که شایسته بود اجرایی نشد، اگرچه باید اذعان داشت شرایط نسبت به قبل بهتر شده است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس