زنگنه

وزیر نفت گفت: درآمد توتال و شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی کمتر از 15 درصد درآمد کل این میدان است.

 به گزارش مشرق، بیژن زنگنه وزیر نفت ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگارن با اشاره به قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال اظهار داشت: براساس این قراردادی که منعقد کردیم میزان ۵ میلیارد دلار به صورت خالص سرمایه‌گذاری می‌شود؛ البته آن مقداری که شرکت توتال می‌آورد بیش از این است و حدود ۶ میلیارد دلار می‌شود اما سرمایه‌گذاری خالص ۵ میلیارد دلار است و آن یک میلیارد نیز صرف مالیات و عوارض و غیره می‌شود که به دستگاه‌های دولتی پرداخت می‌شود.

وی در ادامه افزود: همانطور که می دانید ۵۰.۱ درصد این قرارداد سهم توتال و ۳۰ درصد سهم شرکت ملی نفت چین و ۱۹.۹ هم سهم شرکت ایرانی پتروپارس است که باید این مبالغ را تامین کنند و بازگشت اصل و سود پولشان هم از سود کاری که انجام می‌دهند و از محل حداکثر ۵۰ درصد تولید میدان است.

وزیر نفت ادامه داد: برخی‌ها گفتند ۵۰ درصد و یا ۷۵ درصد کل درآمد این میدان را به خارجی‌ها می‌دهیم که این حرف غلط است، ما گفتیم که درآمد ما از کل این میدان در طول عمرش با نفت ۵۰ دلاری حدود ۸۴ میلیارد دلار  خواهد بود اما آنچه که به توتال و مجموعه‌اش در طول ۲۰ سال داده خواهد شد براساس آنچه که به تصویب شورای اقتصاد رسیده حدود ۱۲ میلیارد دلار و کمتر از ۱۵ درصد درامد کل میدان در طول کل عمر میدان است. به هر حال وقتی دوره بازپرداخت طولانی می‌شود؛ طبیعتا مبلغ هم بیشتر می‌شود و در قراردادهای دیگری هم که داشتیم مبالغ حدود ۲ برابر می‌شده است و به هر حال این کاری است که عملا یک نوع سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌شود و در شرایطی که برخی‌ها می‌خواستند تحریم‌ها یعنی چه دشمنانی که آن سمت اقیانوس هستند و چه کسانی که در منطقه با ما دشمنی می‌کنند می‌خواستند هرگونه سرمایه‌گذاری و حضور خارجی را در ایران منتفی کنند که این یک حرکت بزرگی بود که توسط دو شرکت بزرگ معتبر انجام گرفت و انشاء‌الله راهگشا در سایر بخش‌ها چه در بخش نفت و ... باشد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که گفته شده توتال قرار است در عرصه پتروشیمی ایران هم فعالیت کند و درباره سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری این شرکت نیز صحبت‌هایی مطرح شده که آیا صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله، این بحث وجود دارد که توتال سرمایه‌گذاری سنگینی را در بخش زنجیره پتروشیمی انجام دهد یعنی هم تولید اتیلن و هم پایین‌دستی‌ها و این موضوع نیز در حال مذاکره است و یادداشت تفاهم آن در حال نهایی شدن است؛ البته قصد نداریم تا وقتی که مباحث نهایی نشده آن را اعلام کنیم و هر موقع نهایی شد آن را اعلام خواهیم کرد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در یک برهه‌ای از زمان قراردادی با شرکت توتال در زمینه نفتی داشتیم و‌ آنها به خاطر تحریم‌ها قرارداد خود را لغو کردند آیا در این قرارداد اخیر نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده که آنها اقدام گذشته خود را مجددا تکرار نکنند، گفت: هیچ وقت لغو نکردند و توتال نیز قراردادی نداشته و نه تنها توتال بلکه سایر شرکت‌ها هم قراردادی در زمینه توسعه بالادستی نفت و گاز نداشتند که لغو کرده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تضمین‌های لازم در این قرارداد گرفته شده یا خیر، گفت: بله؛ تمهیداتی در این قرارداد اندیشیده شده، اگر یک موقعی به هر دلیلی نتوانند کار را انجام دهند آنها ضرر می‌کنند، آن موقع تمام سرمایه‌گذاری که کردند می‌ماند و بازپرداخت‌ها زمانی شروع می‌شود که میدان به تولید برسد و ما صرفاً از محل بخشی از تولید میدان بازپرداخت را انجام می‌دهیم و این مهمترین ضمانت است برای اینکه طرف‌هایی که مذاکره می‌کنند مانع هرگونه اقدام می‌شوند که سرمایه‌گذاری آنها را به خطر بیندازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس