کد خبر 745208
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
خداداد عزیزی

سایت فیفا در گزارشی عنوان کرد در بازی برگشت ایران و استرالیا خداداد عزیزی با گلی که برای تیم ملی زد، نام خود را برای همیشه در فوتبال ایران جاودانه ساخت.

به گزارش مشرق، سایت فیفا در گزارشی به سال‌ها قبل زمانی که ایران در ملبورن مقابل استرالیا به تساوی ارزشمند و سرنوشت‌ساز 2 بر 2 رسید و حماسه‌ای بزرگ خلق شد، نگاهی مجدد انداخته است.

      

در این گزارش عنوان شده به دلایل مختلف و گاه متضاد با هم ، تاریخ 29 نوامبر سال 1997، تاریخی همیشه ماندگار در فوتبال ایران و استرالیا خواهد ماند.

فیفا نوشت استرالیا به عنوان قهرمان آن زمان مقدماتی جام جهانی از اقیانوسیه و ایران تیم چهارم قاره آسیا برای کسب سهمیه سی‌ودوم جام جهانی 1998 با یکدیگر در 2 مصاف رفت و برگشت با یکدیگر رقابت کردند.

این رسانه در ادامه بعد از ذکر ترکیب ایران و استرالیا در آن مصاف به یادماندنی، بعد از آنکه در بازی رفت در حضور 128 هزار نفر در ورزشگاه آزادی به تساوی یک بر یک رسیدند، سرنوشت نهایی صعود در این نبرد انتخابی به بازی در ملبورن و ورزشگاه کریکت منجر شد.

این سایت نوشت استرالیایی‌ها با در اختیار داشتن تری ونلبز، سرمربی اسبق انگلیس، به صعود اطمینان داشتند.در نقطه مقابل ایران بعد از دست دادن صدرنشینی گروه در مرحله انتخابی از قاره آسیا، در پلی‌آف با ژاپن در زمین بی‌طرف در مالزی بازنده شده بود و نبرد با کانگورها می‌توانست آخرین فرصت برای راهیابی آنها باشد.

سایت فیفا در ادامه آنچه در بازی برگشت در ملبورن رخ داد، را برای خوانندگانش توضیح داد. ابتدا از قدرت عمل مارک ویدوکا،هری کیول،‌استان لازاریدیس و روبی اسلاتر که عرصه را برای تیم ملی ایران تنگ کرده بود، گفت.

اما همچنین از احمد رضا عابدزاده،‌دروازه‌بان و کاپیتان آن هنگام تیم ملی که مانعی برای دریافت گل‌های زیاد از سوی حریف بود، نیز یادکرد. همچنین به دفع توپ مهمی که مهدی پاشازاده اواخر بازی از روی خط دروازه‌ انجام داد و اجازه نداد تا توپ هری کیول به گل تبدیل شود، نیز اشاره کرد.

گزارشگر این سایت حتی عنوان کرد مارک بوسنیچ گلر استرالیا تا اواخر بازی، بازیکنی تقریبا بیکار بود چرا که تیمش بازی یکطرفه‌ای را انجام می‌دهد که 2 بر صفر پیش بود.

این سایت افزود:بعد از آنکه گل دوم استرالیا زده شد، یک تماشاگر بازی به زمین وارد شد و تور دروازه تیم ایران را پاره کرد. در همین حال 5 دقیقه وقفه در بازی ایجاد شد.همین چند دقیقه به ایران فرصت داد تا سازماندهی کند و ناگهان بازیکنان با تجربه‌ای مثل علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی خطرناک شوند. به این ترتیب در فاصله 19 دقیقه تا انتخاب استرالیا برای مسابقات جام جهانی فرانسه، شرایط تغییرکرد. ابتدا خداداد عزیزی در محوطه جریمه زمین زده شد تا کریم باقری گل نخست را به ثمر رساند. سپس 4 دقیقه بعد در حرکتی غیرقابل باور، خداداد عزیزی از قلب دفاع استرالیا فرارکرد و در مواجه با بوسنیچ،‌او را نیز مغلوب کرد و توپ را به قعر دروازه کانگورها فرستاد.

این سایت افزود:بعد از آن بود که نام خداداد عزیزی برای همیشه در فوتبال ایران جاودانه شد. چرا که با گل او، ایران به جام جهانی 1998 فرستاد.

سایت فیفا در ادامه به نقل قول آلکس توبین، کاپیتان استرالیا پرداخت و از قول وی نوشت:این یک حقیقت فوتبال است که شاید در ورزش‌های دیگر رخ ندهد. این که تو می‌توانی بدرخشی اما همه چیز به سرعت تغییر می‌کنند.

همچنین از قول «والدیر وییرا» سرمربی آن هنگام تیم ایران نیز عنوان شد:فقط نشسته بودم و دعا می‌کردم.برای استرالیایی‌ها متاسف بودم. چون می دانستم کودکان استرالیایی چه زجری کشیدند. چون ظاهرا تیم کشورشان باید برای بازی‌ها انتخاب می‌شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس