کد خبر 744692
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
تیراندازی با کمان

نزدیک به یک ماه از پایان مدیریت شجاعی در تیراندازی با کمان گذشته ولی هنوز تکلیف انتخابات این فدراسیون مشخص نیست.

به گزارش مشرق، با وجود اینکه عمر زیادی از آغاز به کار رشته تیراندازی با کمان در ایران نمی‌گذرد اما این رشته نشان داده می‌تواند به یکی از رشته‌های مدال‌آور برای کاروان ایران در بازی‌های آسیایی، المپیک و مسابقات جهانی تبدیل شود.

تیراندازی با کمان ایران در اولین سال حضورش در المپیک لندن دو سهمیه را به نام خود ثبت کرد و با مدال‌آوری و درخشش در بازی‌های آسیایی، نگاه مسئولان ورزش کشور را به خود معطوف کرد اما متاسفانه برخی رفتارهای نسجیده از مدیران ارشد ورزش کشور و در برخی از موارد منفعت طلبی‌های شخصی این رشته را به سمت حواشی پیش برد و در نهایت برای المپیک 2016 نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود و تنها سهمیه این رشته نیز توسط بانوی معلول کشورمان زهرا نعمتی که سابقه درخشانی در پارالمپیک و مسابقات معلولان جهان داشت، کسب شود.

آغاز حواشی تیراندازی با کمان با یک برکناری

حواشی تیراندازی با کمان از زمانی آغاز شد که با دستور عباسی، وزیر وقت ورزش و جوانان کریم صفایی، رئیس پیشین فدراسیون تیراندازی با کمان برکنار و محمدعلی شجاعی به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب شد. با اعلام دخالت دولت در امور داخلی این فدراسیون پای مجامع جهانی، فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک به این موضوع باز شد و با شکایت صفایی به مراجع جهانی فدراسیون تیراندازی با کمان ایران تعلیق شد.

وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک وقت تلاش کردند سایه تعلیق را از سر این فدراسیون بردارند و در گام نخست متقاعد کردن فدراسیون جهانی و تائید اساسنامه فدراسیون در دستور کار فدراسیون و محمدعلی شجاعی قرار ‌گرفت اما در آن مقطع بدون در نظر گرفتن تاکیدات فدراسیون جهانی و پیش از آرام کردن شرایط، مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی با کمان دوم مهر ماه سال 91 با حضور اعضا و البته بدون حضور نماینده کمیته ملی المپیک ایران و به ریاست حمید سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان وقت برگزار و در ‌نهایت محمدعلی شجاعی با کسب 44 رای به عنوان ریاست فدراسیون تیراندازی با کمان ایران انتخاب شد. این درحالی است که پیش از کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای رسمی اعلام کرده بود که نباید هیچ مجمعی در ایران برگزار شود.

مدتی از انتخاب شجاعی به عنوان رئیس فدراسیون نگذشته بود که فدراسیون تیراندازی با کمان ایران از سوی فدراسیون جهانی رسما تعلیق شد. فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان در نامه‌ای به مسئولان ورزش ایران اعلام کرد که فدراسیون تیراندازی با کمان ایران تعلیق است و این فدراسیون تا پایان سال میلادی فرصت دارد با برگزاری مجمع عمومی این فدراسیون به ریاست کریم صفایی، تکلیف حضور ایران در میادین بین‌المللی را مشخص کند اما همچنان مسئولان وقت و رئیس فدراسیون در مصاحبه‌های خود اوضاع را آرام و تحت کنترل عنوان می‌کردند.

فرار از تعلیق با کمک اساسنامه‌ای که تائیدیه هیئت دولت را نداشت

با پیگیری‌های کمیته ملی المپیک ایران فروردین ماه سال 92 تعلیق فدراسیون تیراندازی با کمان ایران موقتا رفع شد. بعدها مشخص شد که مجمع انتخاباتی فدراسیون تیروکمان یکبار دیگر 19 خرداد ماه 92 برگزار شده تا یکی از بندهای درخواستی فدراسیون جهانی برای رفع تعلیق ایران اجرایی شود. حتی به گفته شجاعی در نشستی خبری، ناظر فدراسیون جهانی هم در این انتخابات حضور داشته اما دعوت رسانه‌ای برای این جلسات انجام نشد و انتخابات در خفا برگزار شد.

به گفته شجاعی جلسه‌ای در فروردین ماه 92 با رئیس فدراسیون جهانی در ترکیه برگزار شد که در آن مستنداتی از فعالیت‌ها ارائه و بعد از آن در تاریخ 27 فروردین ماه 92 در نامه‌ تام دیلن دبیر فدراسیون جهانی، تیراندازی با کمان ایران رفع تعلیق مشروط شد.

فدراسیون جهانی شرط از میان برداشتن تعلیق را اصلاح اساسنامه عنوان کرد که با رایزنی‌های فدراسیون ایران، کمیته ملی المپیک و مسئولان وزارت ورزش و جوانان در 2 جلسه این اصلاحات که شامل تغییر اسامی رئیس و دبیر فدراسیون بود صورت گرفت.مهم ترین مفاد تغییر اساسنامه عدم دخالت بخش دولتی در عزل و نصب فدراسیون بود که در این بند و برطبق اساسنامه جدید، اعضای مجمع باید از ورزشکاران،‌ مربیان و باشگاهداران تشکیل شوند.

در نهایت مرداد ماه سال 92 فدراسیون به صورت کامل رفع تعلیق شد و در همان زمان گفته شد که اساسنامه فدراسیون به تائید فدراسیون جهانی رسیده اما بعدها مشخص شد که اساسنامه مورد نظر مراحل قانونی را در داخل کشور طی نکرده و هیچگاه مصوبه هیئت دولت را دریافت نکرده است. جدا از فراز و فرودهای مدیریتی فدراسیون تیراندازی با کمان و دوشغله بودن رئیس فدراسیون در مدت زیادی از ریاستش در فدراسیون، موضوع برگزاری انتخابات این فدراسیون پس از پایان دوره 4 ساله شجاعی از مهم ترین حواشی این فدراسیون است.

 با اصلاح اساسنامه ثبت‌نام جدیدی از کاندیداها صورت می‌گیرد؟

ثبت نام از کاندیداهای ریاست فدراسیون تیراندازی با کمان از تاریخ 4 مرداد ماه تا 18 مرداد سال 95 به مدت 10 روز کاری انجام شد و در پایان محمدعلی شجاعی, محمدرضا سامانی, بهمن عبدولی, حشمت‌الله کاظمی, محسن باقریان, مهدی مسعودی آشتیانی, حمیدرضا بتو و کریم صفایی برای انتخابات این فدراسیون ثبت نام کردند. از طرفی دوره ریاست محمدعلی شجاعی بر اساس انتخاباتی که مورد تائید فدراسیون جهانی است، از 19 خرداد ماه 96 به پایان رسیده است اما هنوز برنامه مشخصی برای برگزاری انتخابات این فدراسیون وجود ندارد.

به نظر می‌رسد موضوع اساسنامه فدراسیون تیراندازی با کمان مهم ترین مشکل بر سر راه برگزاری انتخابات این فدراسیون است، محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیز در آخرین اظهار نظر خود در خصوص شرایط فدراسیون تیراندازی با کمان و مسائل مربوط به اساسنامه این فدراسیون گفت: "صحبتی که با فدراسیون داشته‌ایم این بوده که اساسنامه‌ای که به فدراسیون جهانی ارسال کرده‌اند به تصویب دولت نرسیده بود و نمی‌توانیم براساس آن اساسنامه نیز انتخابات را برگزار کنیم، تلاش ما این است که اساسنامه‌ای مورد تایید قرار بگیرد که هم قوانین داخلی و هم منشور المپیک در آن رعایت شده باشد وبه تایید دولت نیز برسد."

آنچه در کنار موضوع اساسنامه فدراسیون تیراندازی با کمان اهمیت دارد، مشخص شدن تکلیف ثبت نام مجدد این فدراسیون است چراکه اعتبار ثبت نام کاندیداها 6 ماه است و با توجه به گذشت نزدیک به یکسال از ثبت نام کاندیداها لزوم ابطال ثبت نام گذشته وجود دارد. با توجه به رزومه و اتفاقات گذشته در این فدراسیون بیم آن می‌رود که با نزدیک شدن به بازی‌های آسیایی و تکرار تراژدی‌های گذشته مبنی بر حفظ روحیه تیم و تعویق انتخابات به بعد از بازی‌ها، تکلیف ریاست این فدراسیون مشخص نشود و دوره ریاست شجاعی به 6 سال هم برسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس