کد خبر 744015
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
خوانساری

رئیس اتاق بازرگانی گفت: از سال ۹۲ تا به امروز بیش از ۶۰ درصد تورم داخلی داشته ایم ولی نرخ دلار در ابتدای دولت یازدهم حدود 3۷۵۰ تومان بود که این رقم در حاضر نیز در همین حدود است. پس تورم کجا رفته است؟

به گزارش مشرق، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاد همواره خود درباره نرخ ارز تصمیم گیری کرده نه بانک مرکزی؛ تاکید کرد: علت این موضوع حساسیت بالا در مورد ارز است درحالی که این حساسیت در مورد تورم نیست.

وی در میزگرد تخصصی سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی در  بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی گفت: متاسفانه در طول سال های بعد از انقلاب تثبیت نرخ ارز را به عنوان ارزش در کشور دیده ایم و بالا رفتن قیمت ارز را بحران و اشکال در اقتصاد دانسته ایم.

رئیس اتاق تهران متوسط نرخ تورم در سال های بعد از انقلاب را حدود ۲۲ درصد اعلام کرد و افزود: در ایران همه حساسیت ها متوجه نرخ ارز بوده و باعث شده تا حالت سینوسی در اقتصاد کشور به وجود بیاید که بیشترین ضربه را به صنایع و تولیدکنندگان زده است.

خوانساری با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات در نرخ ارز را در طول فعالیت دولت یازدهم قبول دارد، گفت: با این حال این ثبات نمی تواند پایدار باشد.

این فعال بخش خصوصی توضیح داد تا بهمن ماه سال گذشته به طور متوسط ۲۵ تومان به نرخ دلار مبادله ای افزوده می شد تا فاصله بین نرخ دلار مبادله ای و بازار آزاد کاهش یابد اما از این ماه این رقم به ۲ تومان کاهش پیدا کرده است و در صورتی که برای این موضوع چاره اندیشی نشود، بار دیگر فنر قیمت دلار رها خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: بیشترین ضربه را از نوسانات ارزی تولیدکنندگان خوردند و در حال حاضر به دلیل نوسانات شدید سال های ۹۰ و ۹۱ بسیاری از کارآفرینان کشور در زندان هستند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا به امروز بیش از ۶۰ درصد تورم داخلی داشته ایم که این موضوع در نرخ ارز خود را نشان نمی دهد؛ نرخ دلار در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود که این رقم در حال حاضر نیز در همین حدود است. پس تورم کجا رفته است؟

خوانساری پیش بینی کرد که تورم (نه مانند سال های ۹۰-۹۱) بر نرخ ارز اثر خواهد گذاشت و ثبات حاضر ادامه دار نخواهد بود؛ هرچند که برای این موضوع باید رکود موجود در بازار را نیز مد نظر قرار داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    1 1
    آقا دروغ نگویید. نرخ دلار در ابتدای دولت یازدهم 3200 تومان شده بود که اصلاح طلبان در بوق و کرنا کرده بودند که این واکنش مثبت بازار ایران و کشورهای جهان به انتخاب روحانی هست! نرخ دلار در همین دولت لا اقل 500 تومان رشد داشته و خدا می دونه که تا آخر دولت قرار هست چقدر بشه.
  • محمد IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    1 1
    دیر نیست که این بمب بترکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس