کد خبر 743707
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
داعش نمایه

بسیاری از روزنامه‌های عرب خلیج فارس صفحه اول شماره امروز خود را به شکست داعش در عراق اختصاص دادند آن هم در حالی که بسیاری از کشورهای عرب منطقه حامی اصلی این گروه بودند.

 به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «العهد»، بسیاری از روزنامه های عرب خلیج فارس در حالی تیتر یک شماره امروز خود را به موضوع  شکست داعش در عراق اختصاص دادند که بسیاری از کشورهای عرب منطقه حامی اصلی این گروه بودند.

پس از آنکه برخی کشورهای عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس در سال های گذشته حامی اصلی داعش در سوریه و عراق بودند و در این میان عربستان به شیوه های مختلف چه مالی، نظامی و یا لوجستیکی از آنان حمایت کرده و رسانه های آن نیز در حمایت از این گروه بسیج شدند، اکنون رسانه های عربی و به عبارت دقیق تر رسانه های عربی منطقه خلیج فارس به پایان خلافت ادعایی داعش و افول ستاره این گروه در عراق پس ازآزادی مسجد النوری در موصل اعتراف کردند؛ جایی که ابوبکر البغدادی برای اولین بار و تنها یک بار در سال ۲۰۱۴ در آنجا حضور علنی داشت.

اعتراف بسیاری از روزنامه های سعودی و اماراتی به شکست داعش در عراق

در همین ارتباط بسیاری از روزنامه های سعودی و اماراتی از جمله الشرق الاوسط، عکاظ، الحیات و الخلیج با انتشار مطالبی به شکست داعش در عراق اعتراف کردند.

الشرق الاوسط: داعش از صعود تا سقوط

روزنامه الشرق الاوسط که از اولین روز ظهور داعش در عراق از آن تحت عنوان «دولت اسلامی » یاد می کرد و اعضای تکفیری آن را «جهادی ها» می نامید، امروز صفحه نخست خود را به اعلام شکست داعش در عراق اختصاص داده و مطلبی تحت عنوان « عراق پایان داعش را اعلام می کند» منتشر کرد و نوشت: نیروهای عراقی مسجد النوری را بازپس گرفته و بر تعقیب هسته های پنهان داعش متمرکز شده اند.

الشرق الاوسط در مقدمه این خبر نوشت: مسئولان عراقی روز گذشته از تسلط نیروهای دولتی بر مسجد النوری خبر دادند، جایی که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش سه سال پیش از آنجا «خلافت» ادعایی خود را اعلام کرد؛ این یعنی پایان ماجراجویی این گروه در شهری که به مثابه پایتخت آن در عراق بود.

این روزنامه در کنار خبر بازپس گیری مسجد بزرگ النوری در موصل از اشغال داعش، تصویری را تحت عنوان «داعش از صعود تا سقوط» منتشر کرد و در آن به توضیح مراحل شکل گیری داعش در سال ۲۰۱۳ تا خاموش شدن ستاره آن در سال ۲۰۱۷ پرداخت.

الشرق الاوسط این خبر را با اظهارات حیدرالعبادی پایان داد که در آن ضمن اشاره به اقدام داعش به  منفجر کردن مسجد النوری و مناره آن، بازپس گیری این مسجد را به معنی پایان حکومت باطل داعش دانست.

این روزنامه همچنین اظهارات «هاشم بریوکانی» رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق را منتشر کرد که آغاز عملیات گسترده برای نابودی هسته های پنهان داعش در موصل را خواستار شده بود.

عکاظ: پایان حکومت باطل داعشی در موصل

عکاظ نیز در همان مسیر الشرق الاوسط مطلبی را در صفحه اول خود با عنوان « هلاکت  ۴۵ تروریست و تسلط بر مسجد النوری ... پایان حکومت باطل داعشی در موصل» منتشر کرد.

این روزنامه تسلط بر مسجد النوری را پیروزی سمبلیک برای نیروهای عراقی دانست که بیش از هشت ماه برای آزادی موصل مبارزه کردند و گروه واکنش سریع پلیس عراق توانست ضمن هلاکت ۴۵ داعشی یک شبکه تونل در داخل یک مجتمع پزشکی را کشف کند.

همچنین عکاظ به اخبار منابع دیپلماتیک عراق مبنی بر درخواست وزیر خارجه عراق برای برگزاری نشست فوری با رئیس اطلاعات اتریش پرداخت که هدف از آن بحث و بررسی در مورد تحویل اعضای الحشد الشعبی است که مسئولان اتریشی بر اساس یک گزارش امنیتی آلمانی و به اتهام اقدامات تروریستی آنان را دستگیر کرده است.

روزنامه الحیات: عراق سقوط «خلافت داعش» را اعلام کرد

الحیات نیز مانند دو روزنامه دیگر سعودی به اظهارات حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مورد پایان داعش در عراق پرداخت و نوشت: پس از هشت ماه جنگ خیابانی دشوار، ارتش عراق از تسلط بر مسجد النوری در موصل خبر داد که داعش سه سال پیش از آنجا «خلافت» خود را اعلام کرده بود.

این روزنامه تاکید کرد، تسلط بر این مسجد که ۸۵۰ سال پیش ساخته شده است، به معنی پیروزی سمبلیک نیروهای عراقی در مرکز اصلی داعش در عراق است.

روزنامه الخلیج امارات: داعش فروپاشید، عراق پیروزی در موصل را اعلام کرد

روزنامه الخیلج چاپ امارات متحده عربی نیز در صفحه اول امروز خود با تیتری درشت به خبر پیروزی نیروهای عراقی در موصل و فروپاشی داعش در آن پرداخت.

این روزنامه با برجسته کردن خبر وزارت دفاع عراق مبنی بر پایان ابدی حضور داعش در عراق نوشت: آن دسته از عناصر افراطی داعش که در موصل باقی مانده اند راهی جز تسلیم ندارند.

اخبار الخلیج بحرین: نیروهای عراقی از تسلط بر مسجد النوری خبر دادند

روزنامه اخبار الخلیج بحرین نیز با پوشش خبر پیروزی نیروهای عراقی بر تروریسم نوشت: اعلام بازپس گیری مسجد النوری از داعش در حالی است که سه سال از زمانی که این گروه در این مسجد از تشکیل خلافت در بخش هایی از عراق و سوریه خبر داد، می گذرد.

این روزنامه نیز به اظهارات حیدر العبادی مبنی بر بازپس گیری مسجد النوری اشاره کرد و این مسجد و مناره آن را یکی از مهم ترین آثار تاریخی در موصل توصیف کرد.

الانباء کویت: پایان دولت خرافات در موصل

روزنامه الانباء کویت و نیز روزنامه «عمان» چاپ عمان ازدیگر روزنامه های عربی منطقه خلیج فارس بودند که به موضوع سقوط داعش در موصل پرداخته و آن را به مثابه پیروزی سمبلیک نیروهای عراقی در موصل مرکز اصلی داعش در عراق  برشمردند.

المصری الیوم: تلویزیون عراق از سقوط داعش در موصل خبر داد

روزنامه «المصری الیوم» نیز با پوشش خبر پیروزی ارتش عراق بر داعش نوشت: تلویزیون عراق روز پنجشنبه در خبر فوری از سقوط « دولت خرافات » و تروریستی داعش خبر داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس