کد خبر 743646
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
میدان نفتی

عملیات اجرایی فاز سوم توسعه میدان مستقل نفتی دارخوین که در میانه سال ۹۱ توسط شرکت های داخلی آغاز شده بود، متوقف شد تا اینکه امروز چند شرکت داخلی و خارجی وارد مطالعه توسعه فاز سوم این میدان شوند.

به گزارش مشرق، صبح روز سی‌ام خردادماه سال جاری تفاهم نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا به امضا رسید. این تفاهم نامه که با امضای «غلامرضا منوچهری» معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و  «آنتونیو ولا» مدیر بخش بالادستی شرکت انی امضا شد، با موضوع انجام مطالعات توسعه ای یک میدان نفتی و یک میدان گازی در ایران بود.

بر اساس این تفاهم نامه، شرکت انی ایتالیا 6 ماه فرصت دارد تا نتایج مطالعات خود را روی میدان گازی کیش و فاز سوم توسعه میدان دارخوین به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد.

 پیش از این شرکت نفت فیلیپین و سرمایه‌گذاری غدیر نیز با امضا تفاهم نامه هایی با شرکت ملی نفت ایران، کار مطالعه میدان دارخوین را در فاز سوم توسعه این میدان آغاز کرده بودند. همچنین در میدان‎ گازی کیش با شرکت‎های انگلیسی-هلندی شل، گازپروم روسیه و شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز تفاهم‎نامه مطالعاتی امضا شده است.

نکته جالبی که در خصوص فاز سوم میدان دارخوین وجود دارد این است که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، در میانه سال 90، قرارداد توسعه فاز سوم میدان دارخوین میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وابسته به بانک سپه)، ایتوک ایران، پترو امید آسیا و توسعه توان انرژی پویا امضا ‌شده بود و وزارت نفت شهریور ماه سال 91 رسماً خبر از آغاز اجرای فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین با تکیه بر توان شرکت های داخلی داد. (لینک خبر)

حتی «نادر قربانی» مدیرعامل وقت شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام رضایت از فعالیت شرکت های ایرانی در فاز سوم میدان نفتی دارخوین گفته بود: "در میان طرح‌هایی که توسط پیمانکار ایرانی در حال اجراست، پیشرفت فاز سوم دارخوین رضایت‌بخش بوده است"

کمتر از یک سال پس از اعلام رسمی آغاز عملیات اجرایی این پروژه نفتی توسط شرکت های داخلی، دولت یازدهم سرکار آمد و بسیاری از مدیران دولت قبل جای خود را به مدیران جدید دادند. با سرکار آمدن تیم نفتی دولت یازدهم کمتر خبری رسمی از پیشرفت کار کنسرسیوم ایرانی در فاز سوم میدان نفتی دارخوین اعلام شد و اکنون که در ماههای پایانی فعالیت دولت یازدهم قرار داریم، شاهد امضای تفاهم نامه هایی با شرکت های مختلف برای توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین هستیم.

در خصوص اینکه "سرنوشت کنسرسیوم ایرانی که در حال کار بر روی این میدان مستقل نفتی بود چه شد؟" به سراغ «غلامرضا منوچهری» معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران رفتیم و اصل ماجرا را از وی جویا شدیم.

منوچهری در پاسخ به اینکه " قراردادی که در میانه سال 90 با کنسرسیوم ایرانی برای توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین امضا شد به چه نتیجه ای رسید؟"، به خبرگزاری تسنیم گفت: "در خصوص جزئیات آن قرارداد اطلاعی ندارم اما تعدادی قرارداد در آن سالها به امضا رسیده بود، به دلیل اینکه هیچ کدام تأمین مالی نشد بعد از مدتی اجرای آن قراردادها متوقف شد."

میدان دارخوین در 30 کیلومتری شمال خرمشهر و 100 کیلومتری جنوب اهواز واقع شده ‌است. این میدان مستقل نفتی با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در سال 1343 شمسی کشف و نفت درجای آن افزون بر 5 میلیارد بشکه برآورد شده و نزدیک به 1.2 تا 1.3 میلیارد بشکه از آن قابل استحصال پیش‌بینی شده است.

فاز اول طرح توسعه دارخوین خرداد ماه سال 1384 و فاز دوم در بهمن ماه 1389 راه‌اندازی شد و عملیات اجرایی فاز سوم توسعه این میدان که در میانه سال 91 توسط شرکت های داخلی آغاز شده بود، متوقف شد تا اینکه امروز چند شرکت داخلی و خارجی وارد مطالعه توسعه فاز سوم این میدان شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس