رونالدو و مسی

یادتان نرود که فقط در یک برهه زمانی رونالدو و مسی را با هم داشتیم. این یک فرصت طلایی برای دوستداران فوتبال بود و چه خوشبخت بودند فوتبالدوستانی که در دوران فوتبال این دو نابغه زندگی کردند.

سرویس ورزش مشرق- کریستیانو رونالدو و مسی دو فوق ستاره استثنایی فوتبال که هم اکنون یک دهه است که فوتبال جهان را به تسخیر خود در آورده‌اند و به غیر از این دو نفر در این مدت 10 ساله کسی نتوانسته به عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان دست یابد، اکنون با دستیابی بسیار محتمل رونالدو به پنجمین توپ طلا، در یک رده از حیث این مقام و جایگاه قرار می‌گیرند. گزارش حاضر، بررسی کوتاه مسیر این دو ابرستاره فوتبال است.

در سال 2007 بود که «مسی» و «رونالدو» پس از «کاکا» به ترتیب با 504 و 426 امتیاز به عنوان دومین و سومین بازیکن برتر جهان انتخاب شدند. اما از آن زمان به بعد تا به امروز، این دو نابغه این جایزه را بین هم پاسکاری کرده‌اند و به هیچ‌کس دیگر هم اجازه نداده‌اند که بتواند به آن دست یابد.

سال 2007 / بهترین بازیکن جهان: کاکا (1047 امتیاز)، مسی (504 امتیاز)، رونالدو (426 امتیاز)

یک دهه تمام است که وقتی می‌خواهیم به فهرست بهترین بازیکنان جهان در هر سال نگاه کنیم، حتما رونالد و مسی در فهرست نهایی جای گرفته‌اند. اما تفاوت در این است که سبک بازی مسی و رونالدو شبیه به کاکایی نیست که آخرین میراث‌دار این جایزه قبل از این دو نفر است. این دو نابغه، از عالمی دیگر آمده‌اند. باید این حقیقت را پذیرفت: رونالدو و مسی فوتبال را وارد فاز فضایی والا کردند که تا به حال تجربه نکرده بود و دیگر فوتبالیست‌های جهان هم مجبور شدند به دنبال آنها بیایند و پیشرفت کنند و هم از این رو باید مرهون و ممنون این دو باشند.

شاید فوتبال پیوسته در فضای بازتعریف دو مفهوم «بزرگ» و «بزرگ‌ترین» سیر می‌کرده است اما دو نابغه حال حاضر فوتبال، معنایی دیگر به آن بخشیدند. آنها شکل فوتبال را تغییر دادند. باور کنید که تفسیر و تعبیر واژه‌ «برتریت» نسبت به تمامی فوتبالیست‌های بزرگ جهان، حتی برای یک هفته یا یک ماه خیلی سخت است چه برسد به یک دهه. اما ظاهرا این کار برای این دو نابغه کاری ساده بوده است. این دو، معنای سخت بودن را به سخره گرفتند و اراده و نبوغ خود را به رخ تمامی تحلیلگران کشیدند. بیایید برای روشن‌تر شدن قضیه به ورزش‌های دیگر مراجعه کنیم.

تنیس

ژوئن همین امسال بود که شبکه‌های تلویزیونی مفتون فینال مسابقات جهانی تنیس در استرالیا شدند. «راجر فدرر» 35 ساله موفق به شکست «رافائل نادال» 30 ساله در فینال مسابقات شد. دیداری پس از 14 سال از آخرین فینالی که در ملبورن با هم داشتند. اما نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که این دو نفر سال‌هاست که در نوک قله تنیس فعالیت و رقابت می‌کنند و دست آخر در این سن، دوباره در فینال در مقابل هم ظاهر می‌شوند. نابغه، نابغه است. کاریش نمی‌شود کرد.

به گزارش مشرق، سال‌هاست که رافائل نادال، راجر فدرر، نوواک جوکوویچ، و اندی مورای بر نوک قله تنیس نشسته‌اند و قهرمانی را بین خودشان دست به دست می‌کنند و فقط در صورتی باخته‌اند که در مقابل یکدیگر بازی کرده‌اند. این چهار مرد، در دهه چهارم زندگی خود زیست می‌کنند و هنوز جوانان عرصه تنیس که پشت سر آنها قرار گرفته‌اند، درس پس می‌دهند و خاک زمین می‌خورند.

گلف

موقعیت در ورزش گلف هم به همین شکل است. عرصه سیطره یک نابغه، گسترده‌تر از همیشه ‌بوده است. اکنون چندین سال است که چشم‌ها در زمین گلف خیره به هنرنمایی نابغه‌ای به نام «تایگر وودز» است. وودز، با کسب 14 عنوان قهرمانی جهانی حرفی برای گفتن برای سایر رقبای خود باقی نگذاشته و کار را برای ستارگانی که قرار است پس از وی به قهرمانی دست یابند، بسیار مشکل کرده است. «رُوری مکلروی» که از نام‌آوران این ورزش است و 4 قهرمانی دارد، به دلیل عدم ثبات و تمرکز پایدار همچنان متهم است.

«تایگر وودز» مسی و رونالدوی عرصه گلف

«روری مکلروی» مسی و رونالدوی آینده گلف

به گزارش مشرق، «جوردن اسپیِف» هم پدیده جدید گلف است که زمانی که در این ورزش شروع به درخشش کرد، توانست تقریبا تمامی عناوین مطرح سال 2015 را از آن خود نماید اما پس از آن دوره بود که با افت و تنزل مواجه شد و به همین دلیل اکنون نام گذشته را ندارد. البته، اسپیف هنوز 24 سال هم ندارد و حداکثر 20 سال وقت دارد تا در بالاترین سطوح گلف افتخار کسب کند. اما اگر در مقایسه با وودز قرارش دهیم، تازه می‌توان فهمید مسی و رونالدو بودن در گلف یعنی چه. تازه می‌توان گفت چرا این نوابغ در هر ورزشی تا بدین حد ماندگارند.

جوردن اسپیف

دو و میدانی

به عرصه دو و میدانی که برویم، نام «اوسین بولت» همچون نگین می‌درخشد. این رونالدو و مسی عرصه دو و میدانی تمامی ندارد. آنقدر رکورد در عرصه دوی 100 متر و 200 متر دارد که بعید است تا سال‌ها کسی به گرد پای او برسد؛ و آنقدر درخشان عمل می‌کند که دیگر دوندگان مطرح جهان هر چه که زور می‌زنند، توان رقابت با او را ندارند. در وجود بولت، همان چیزی است که در وجود رونالدو و مسی است.

«اوسین بولت» نابغه عرصه دو و میدانی

رونالدو و مسی تا زمانی که بخواهند می‌توانند در هر سطحی که خواستند بازی کنند. بکارگیری رونالدو در پست مهاجم نوک در بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا در سال 2017 که منجر به قهرمانی رئال مادرید هم شد، لذتی به غایت وافر به او بخشید. مسی هم که 2 سال و نیم از رونالدو کوچک‌تر است، کاملا انتظار می‌رود که در آینده به پستی منتقل شود که با توجه به سنش نیاز به تحرک چندان نداشته باشد و بتواند با عنایت به آن شرایط، نقش سازنده‌ای را در تیم ایفا نماید.

وقتی هم که مسی و رونالدو از بازی در مستطیل سبز خداحافظی کنند، کار برای افتخارطلبان دیگر خیلی سخت می‌شود. کدام رکورد را می‌خواهند جابجا کنند؟ رکوردهای وحشتناک و بی‌نظیر گلزنی مسی را یا رونالدو را؟ فتح 5 توپ طلای بهترین بازیکن جهان را؟ به نظر، بیشتر توانایی جابجایی رکوردهای یکدیگر در آن زمان را خواهند داشت تا جابجایی رکوردهای رونالدو و مسی. مثلا مهاجم آینده بارسلونا اگر در یک فصل بتواند 25 گل به ثمر برساند خوشحال خواهد بود اما برای شکستن رکورد 50 گل مسی در یک فصل، کاری بغایت دشوار خواهد داشت. آیا واقعا «کیلیان امباپه» که آمدنش به رئال مادرید بسیار محتمل است، می‌تواند رکوردهای بی‌نظیر رونالدو را جابجا کند؟ حقیقت این است که بهتر است مراقب باشد که باد کلاهش را نبرد و نهایتا در حد همان بهترین بازیکن فصل و یا در بهترین حالت در حد یکی دو مرتبه کسب عنوان بهترین بازیکن جهان قناعت داشته باشد.

رونالدو نابغه دوران / دانلود

این اصلا بدین معنا نیست که پتانسیل جوانان نوظهور کم انگاشته شود و یا حرکتی در جهت ناامید کردنشان محسوب گردد. اتفاقا برعکس؛ طیف عظمت یک بازیکن در آینده نامشخص است و نمی‌توان با اطمینان گفت که در آینده کسی می‌تواند جای مسی و رونالدو را پر کند. ممکن است مسی و رونالدوی آینده خیلی عالی عمل کنند و رکورد این دو نابغه فعلی را هم جابجا نمایند. البته ضریب وقوع روبرویی یک رونالدو و مسی دیگر در یک دوره چندان بالا نیست. این، برای اولین بار در طول تاریخ فوتبال است که دو بازیکن در این سطح روبروی هم قرار گرفته‌اند. یادمان باشد که اهداف موثر به استعدادهای موثر نمی‌انجامد.

10 گل استثنایی رونالدو / دانلود

به گزارش مشرق، روزگاری «گرام مک داول» در سال 2010 در فینال مسابقات گلف موفق به شکست دادن تایگر وودز شد. سرمست از پیروزی و بر زمین کوفتن بزرگ‌ترین گلف‌باز دوران بود که طی سال‌های بعدش متوجه شد که فقط یک تایگر وودز وجود دارد که می‌تواند یک دهه تمام بدون رقیب در نوک قله گلف بایستد. خودش یک بار اذعان کرد: مردانی چون تایگر وودز بر اورست ورزش‌ها می‌ایستند و از آن بالا با افتخار می‌نگرند. ما و امثال ما از پایین نگاه می‌کنیم و از خود می‌پرسیم که اکنون آنها از آن بالا به چه می‌اندیشند.

«ادن هازارد» به عنوان یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال می‌گوید: وقتی هواداران چلسی و بالاخص جوانان از من می‌خواهند که در یک فصل 30 الی 40 گل به ثمر برسانم، آن وقت است که سنگینی طاقت‌فرسای مقایسه را احساس می‌کنم و می‌فهمم که نمی‌توان با رونالدو و مسی رقابت کرد.

لیونل مسی / نابغه دوران

اینجاست که ما باید به رونالدو و مسی به چشم جابجاکنندگان رکوردها بنگریم. شاید بهتر است که به سبک تصاویر کمیک بگوییم که آنها فراانسانی هستند. یادتان نرود که فقط در یک برهه زمانی هر دوی آنها را با هم داشتیم. این یک فرصت طلایی برای دوستداران فوتبال بود و چه خوشبخت بودند فوتبالدوستانی که در دوران فوتبال رونالدو و مسی زندگی کردند.

دریبل‌های استثنایی مسی / دانلود

هیچوقت ... و هیچوقت مسی و رونالدو را با هم مقایسه نکنید. «مسی در مقابل رونالدو» عبارتی غلط است. این دو، نابغه‌هایی هستند که هر کدام دارای ویژگی‌هایی ممتاز و توانایی‌های منحصر به خود هستند. دو نابغه‌ای که فصلی ناب و دگرگون را در تاریخ فوتبال رقم زدند و تا مادامی که انسان بر روی کره خاکی زیست کند، نامشان همچون گوهر خواهد درخشید.

کلیپی از دوستی دو نابغه


منابع:

http://www.goal.com/story/messi-ronaldo-the-future/index.html

http://www.totalsportek.com/football/ronaldo-vs-messi-records/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    25 24
    چرت نگو بابا این خاصیت دنیای فوتبال امروز دنیاست که مدام ستاره درست کنه و جذاب جلوه بده با این همه گلهای زیبا این دونفر من هنورز یه دریبل ناب مارادونایی یا رونالدی برزیلی یا خیلی های دیگه ندیم اینکه با سرعت بالا توپ رو تو زمین حمل کنی کار بزرگیه اما اسمش دریبل های زیبا نیست بابا
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      1 0
      بابا بابا نکن بابا بیشین بینیم بابا
  • ا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    18 9
    رونالدو
  • دکتر گاوچرون از کومور IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    18 31
    خااااک تو سرت با این نحو تیتر زدنت. فراماسونری تا مغز استخونت نفوذ کرده و مثل عروسک خیمه شب بازی فقط داری برنامه اونو اجرا میکنی .... همچین تیتر زده فک کردم دو تا فیلسوف میخواد معرفی کنه. مرده شور جفتشونو ببرن با نیمار
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      0 0
      باز جنون گاوی کومورچیان عود کرد
    • سید امین IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      0 1
      آقا من دکتر گاوچرون از کومور رو خیلی دوس دارم!
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
      0 1
      به به دکتر امروز مطب تشریف نبردید؟ راستی از کی به تینیجرها میگن دکتر؟
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    20 14
    کاری به مسائل فنی فوتبال ندارم اما چرا بیش از حد و اندازه به یه موضوع میپردازین و اصطلاحاً اون رو بزرگ می کنین؟ موجودات فرا انسانی دیگه خیلی اصطلاح جدید و نوبرانه ای بود که واقعا جای بسی تامل داره به نظر من اون ها بازیکنای خوبی هستند که الان در کانون توجه رسانه ای قرار گرفتند
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    24 22
    حالم از مسی بهم می خورد!
  • محمد IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    5 5
    مشرق اگه چرت و پرت نگی نمیگن لالی
  • ابوذر IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    7 1
    احتمالا بی نظیر های تاریخ فوتبال جهان خواهند ماند!
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    6 2
    وقتی صحبت از فوتبال ایران و مافیا و بریز بپاش ها پیش می اید از هر چه ورزش و ورزشکار فوتبالی هست چندشم می شود
  • مسعود IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    4 1
    با اینکه همیشه مشرق را چک میکنم ولی خیلی بد تیتر میزنید!! تجدید نظر کنید مصداق فریبکاری است.
  • US ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    1 13
    نابغه ی بی جایگزین دنیا؟...یه لحظه فک کردم درباره ی من مطلب گذاشتن بی اجازه...
  • محسن IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    2 2
    هیچ فوتبالیستی تو تاریخ به مارادونا نمیشه. ممکنه این نظرِ شخصی باشه اما خب باشه. در واقع همۀ نظرها نظرِ شخصی اند.
  • محسن IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    1 3
    والّا منم مث بعضی کاربرا که نظر گذاشتن، از مسی بدم میاد. خودشو کرده دلقک هر روز به شکلی درمیاد. فوتبالش رو هم هیچوقت نمی تونم همپای فوتبالِ مارادونا بدونم. نه فقط مسی بلکه هیچ فوتبالیستِ دیگه ای به نظرِ بنده جای مارادونا رو نمی گیره. (تو کامنتِ دیگه ای هم نوشتم. ببخشید اگه تکراری شد.)
  • roli IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    0 2
    فقط باتیستوتا.هیچکی مثل اون نمیاد.بقیه سوسول بازیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس