کد خبر 74120
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴

یک منبع آگاه جزئیات حادثه برای کشتی نفتی در اجاره شرکت تاسیسات دریایی در خلیج فارس و عملیات جست‌وجو و نجات مفقودین را اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یک منبع آگاه با بیان اینکه کشتی حادثه دیده بین ۷۰ تا ۷۳ نفر سرنشین داشته که ۶۰ نفر آنها نجات یافته‌اند، گفت: بین ۱۲ تا ۱۴ نفر مفقود شده‌اند.

وی محل حادثه را ۱۴ مایلی اسکله مجتمع بندری پارس اعلام کرد و گفت: دلیل حادثه بار اضافه و بیش از حد کشتی بوده است که به دلیل تلاطم دریا یکی از ژنراتورها خاموش می‌شود و موجی به عرض شناور خورده و به دلیل بار اضافه شناور واژگون می‌شود.

این منبع آگاه اضافه کرد: زمانی که ژنراتور خاموش شود، امکان روشن کردن و کنترل موتور کشتی از بین می‌رود و هدایت کشتی غیرممکن می‌شود که دریای متلاطم و برخورد موج در کنار اضافه بار این حادثه را رقم می‌زند.

وی اضافه کرد: این حادثه به قدری سریع اتفاق افتاده است که سرنشینان فرصت نکرده‌اند قایق‌های نجات را به آب بیندازند و حتی عده‌ای فرصت پوشیدن جلیقه نجات را نیز نداشتند.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه این شناور کار غواصی انجام می‌داده ۶ نفر تبعه هندی در داخل دستگاه اتاق فشار برای همسان سازی فشار پس از غواصی در اعماق پایین حضور داشتند که پس از حادثه پیدا نشدند و کسی نمی‌داند که کپسول فشار آنها آزاد شده است یا نه. اما در هر صورت شانس زیادی برای زنده یافتن آنها متصور نیست.

این منبع آگاه افزود: به علاوه یک نفر هندی، ۶ نفر ایرانی و یک تبعه اوکراینی احتمالا هنوز در دریا هستند که تاکنون پیدا نشده‌اند.

وی این کشتی را متعلق به شرکت دریاکوش و در اجاره شرکت تاسیسات دریایی برای لوله‌گذاری فاز ۱۲ پارس جنوبی دانست و گفت: حادثه ساعت ۱۷ اتفاق افتاده است و لنج‌های صیادی حادثه دیدگان را نجات داده‌اند.

وی اضافه کرد: در عین حال شناورهای هفت تیر، ناجی ۸، آبیسا ۵، عسلویه ۱، تانکر دلوار، تانکر جویره و تانکر NCCHILL و آبیسا ۱، از نفت و گاز پارس برای یافتن مفقودین عملیات جستجو و نجات را انجام می‌دهند و به علت بدی آب و هوا یکی از کشتی‌هایی که برای عملیات نجات اعزام شده بود مجبور شد به پایگاه خود بازگردد.

این منبع آگاه گفت: در عین حال یک هلی‌کوپتر داخل منطقه برای انتقال مجروحان به وسیله شرکت نفت و گاز پارس مستقر شده و یکی از شناورها که در حال تعمیر پایه‌های خط لوله دریایی گاز بوده است رها و به کمک دیگر شناورها رفته است. اما با توجه به تلاطم شدید دریا و احتمال شوک‌زدگی مفقودین نمی‌توان درصد بالایی را برای شانس نجات آنها متصور دانست.

وی در پایان تاکید کرد: ‌این کشتی نباید در چنین هوای خراب و متلاطمی وارد دریا می‌شد و بندر نیز نباید به آنها اجازه حرکت می‌داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس