کد خبر 740237
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
تهران

HOV یا طرح خط مخصوص خودروهای چند سرنشین در هر یک از جاده‌های تعیین شده یک یا چند لاین عبوری را به ماشین‌هایی اختصاص می‌دهد که بیش از دو یا چند سرنشین(بسته به قانون وضع شده) دارند.

به گزارش مشرق، ترافیک‌های صبحگاهی، غروب و حتی زمان‌هایی جز این نشان می‌دهد که نه طرح ترافیک دیگر جوابگوی سیل ماشین‌های تهران است و نه طرح زوج و فرد توانسته است از ترافیک جلوگیری کند. چند روز پیش بود که با افتتاح ایستگاه شهید محلاتی در شمال شرق تهران پرونده خطوط مترو تهران فعلاً بسته شد تا در بسیاری از نقاط شهر مردم فاصله کمی با مترو داشته باشند، از طرف دیگر خطوط بی آر تی نیز به کمک خطوط قدیمی اتوبوس رانی آمده و به حمل و نقل مردم پشت ترافیک مانده در بسیاری از نقاط پرجمعیت شهر کمک می‌کنند با این حال اوضاع برای ماشین‌های شخصی، گویی هر روز بدتر از دیروز می‌شود چرا که به گفته وزیر راه و شهرسازی تعداد ورود و خروج خودرو به تهران، ۴۵۰ هزار وسیله نقلیه در روز بوده که این تعداد، اثرات مخرب زیست‌محیطی به همراه خواهند داشت.

 با این حال به رغم این هشدارهای زیست محیطی و اطلاع همه مسوولان از تأثیر این حجم از ماشین بر آلودگی، همان طور که دکترمحمدباقر قالیباف گفته است، مشکل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت جدی است و از طرفی روزانه یک هزار خودرو جدید نیز به مجموعه خودروهای درحال تردد تهران اضافه می‌شوند. قالبیاف با طرح این سوال که یک خانواده چند خودرو باید داشته باشد، افزود: آیا این منطقی و درست است که اگر کسی امکان مالی داشت به ازای هر عضو خانواده خود یک ماشین داشته باشد، البته ایرادی ندارد اگر امکان خرید ماشین برای تک تک اعضا را دارند، هزینه آن راهم از جیب خود پرداخت کند نه از هزینه مردم مظلومی که حداقل‌ها را هم ندارند.

برخی از خانواده‌های تهرانی 4 دستگاه خودرو دارند اما از بنزین یارانه‌ای و اتوبان‌هایی که هر مترمربع آن ده‌ها میلیارد تومان برای ساخت و نگهداری آنها هزینه می‌شود، استفاده می‌کنند و از طرفی هم هوای شهر را آلوده می‌کنند، اما سوال اینجاست که این افراد عوارض سالیانه خودرو خود را نیز پرداخت می‌کنند؟اینکه شبانه طرح زوج و فرد را در سطح شهر گسترش می‌دهیم آیا به این فکر کرده‌ایم که مردم شهر برای تردد در سطح شهر باید چکار کنند، آیا با این کار مشکل حمل و نقل عمومی را حلمی‌کنیم؟


دقیقاً به همین خاطر است که چند ماهی است ایجاد یک طرح جدید برای ساماندهی خودروهای شخصی روی خط اخبار آمده است. طرحی که پیش از این در برخی از کشورهای دیگر نیز اجرا شده است و برخی از مسوولان می گویند ممکن است اجرای این طرح بتواند به کم کردن خودروهای تک سرنشین در سطح شهر کمک کند.

HOV  یا طرح خط مخصوص خودروهای چند سرنشین در هر یک از جاده‌های تعیین شده یک یا چند لاین عبوری را به ماشین‌هایی اختصاص می‌دهد که بیش از دو یا چند سرنشین(بسته به قانون وضع شده) دارند و خودروهایی با تعداد کمتر سرنشین در صورت ورود به این خط با جریمه روبه رو خواهند شد.

ترافیک بالاتر برای خودروهای با تعداد سرنشین کمتر، باعث می‌شود تا رانندگان خودروهای تک‌سرنشین تمایل بیشتری به استفاده از حمل‌ونقل عمومی پیدا کنند و فایده عبور از خط پرسرعت HOV، آن‌ها را به این سمت سوق می‌دهد و در نتیجه تعدادی از خودروها حذف می‌شوند و مسافران آنها با یکدیگر به محل کار می‌روند. یکی دیگر از رفتارهایی که پیش بینی می‌شود، خودروهای تک سرنشین انجام دهند تمایل  به سوار کردن مسافرانی است که منتظر تاکسی‌اند و با آنها در تمام یا بخشی از مسیر همسفر می‌شوند.

وجود طرح‌های چندسرنشین به این معنی نیست که در هیچ یک از ساعات شبانه روز دیگر ماشین‌ها نمی‌توانند از این خطوط عبور کنند، برای مثال در کالیفرنیا از روز یک شنبه تا جمعه 4 ساعت صبح و 4 ساعت بعداز ظهر این خطوط فعال هستند. البته در جنوب کالیفرنیا این خطوط با جداکننده از سایر خطوط جدا شده و همه ساعات همه روزها هفته برقرار است و دلیل این تفاوت نیز میزان ترافیک در هر یک از مناطق است. در یکی از بررسی‌هایی که درباره طرح مذکور در آمریکا انجام شد در یک خیابان ماشین‌های این خطوط به طور میانگین به ازای هر ماشین 3.7 نفر جابه‌جا می‌کردند، در حالی که در ماشین‌های معمولی حدود 1 نفر به ازای هر ماشین جابه‌جا می‌شدند.

با گذشت چند سال از ایجاد طرح چندسرنشین در دهه 90 در کانادا در سال 2010 چند صدکیلومتر از این خطوط در شهرهای مختلف اجرا شد و در برخی خطوط بین 14 تا 17 دقیقه در رسیدن به مقصد صرفه جویی شد. در اروپا اما به دلیل سیستم حمل و نقل بهتر، کم‌تر شاهد این خطوط هستیم با این حال خودروهای تک سرنشین در این قاره نیز زیاد است چرا که میانگین 1.3 فرد به ازای هر ماشین آماری است که از این ماشین‌ها به دست آمده است.

اولین خطوط HOV  در اسپانیا در سال 1995، بریتانیادر سال1998، اتریش در سال 1999و نروژ در سال2001 راه افتاد. در کشور چین نیز طی دو سال اخیر برخی از خطوط چندسرنشین راه افتاده است که معمولاً طی ساعات خاصی از روز تردد تک سرنشین‌ها در آن ممنوع است. این طرح در ایران البته مخالفانی نیز دارد، همان طور که آقای ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به مهر می‌گوید: زیرساخت‌های ایجاد این خطوط در پایتخت فراهم نیست.

اختصاص یک لاین به اتوبوس‌ها در این معابر به دلیل کم عرض بودن خیابان، شرایط ترافیکی این معابر را نامناسب کرده است. وقتی ما شرایط خیابان‌هایمان این گونه است، نمی‌توانیم هر روز برنامه ریزی جدیدی برای آن انجام دهیم و بهتر است در ابتدا در معابری که امکان دارد، تعریض خیابان‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس