فواد ایزدی نمایه

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با نسل جدیدی از تحریم‌ها مواجهیم که ادبیات آن بی‌سابقه است، گفت: اینکه اروپایی‌ها بخواهند کاری کنند تصور و تحلیل غلطی است که در دولت از همان ابتدا بوده است.

به گزارش مشرق،‌ فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران توسط سنای آمریکا با بیان اینکه برجام بارها نقض شد و قانون جدید سنا نیز شلیک تیر خلاصی بر برجام بود، اظهار داشت: اگر این تحریم به همین سبک در مجلس نمایندگان تصویب شود و ترامپ نیز آن را امضا کند غیر از پوسته‌ای از برجام چیزی باقی نمی‌ماند و این توافقنامه از درون تهی می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تحریم‌‌های جدید بسیار گسترده است، گفت:‌ با نسل جدیدی از تحریم‌ها مواجهیم که نوع ادبیاتی که در آن استفاده شده قبلا نبوده و بی‌سابقه است و از این جهت تحریم‌های قبل از برجام نسبت به این تحریم‌ها بسیار ضعیف‌تر بوده است.

ایزدی با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در مواجهه با نقض برجام توسط آمریکا، تصریح کرد: اینکه اروپایی‌ها بخواهند کاری کنند تصور و تحلیل غلطی است که در دولت از همان ابتدا بوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مشکل ما دولت‌های اروپایی نیستند، گفت: مشکل ما حوزه‌های بانکی،‌مالی و نقل و انتقالات پولی است. این بانک‌ها خصوصی هستند و حتی اگر دولت‌های اروپایی نیز آنها را برای همکاری با ایران تشویق کنند این بانک‌ها از تحریم‌های آمریکایی خوف دارند.

وی افزود: بارها شاهد بودیم آمریکایی‌ها بسیاری از بانک‌های اروپایی و آمریکایی را به خاطر همکاری با ایران تحریم کرده‌اند و از این جهت نمی‌توان روی همکاری بانک‌ها حساب باز کرد.

ایزدی با بیان اینکه خوشبین نیستم که اروپایی‌ها نسبت به ما عملکرد مثبتی داشته باشند، تصریح کرد: آنها سابقه خوبی در این زمینه ندارند و حتی اگر علاقمند به اجرای برجام نیز باشند در عمل و کف زمین مشکلی را برای ما حل نمی‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در ماه‌های گذشته بارها به فدریکا موگرینی و افراد دیگر نامه‌نگاری‌هایی از طرف ایران شده و این نامه‌ها اکثرا دریافت و بایگانی شده است. هرچند ممکن است جمله‌ای در موافقت برجام بگویند ولی در حد ادبیات گفتاری است و در عمل و مکتوباتشان هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به نقض برجام در تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران و نشست وین پس از تخریب این تحریم‌ها خاطرنشان کرد: وقتی این تحریم‌ها تصویب شد هم رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه صراحتا آن را نقض برجام عنوان کردند و عراقچی به وین رفت و نشستی در این زمینه تشکیل داد. بیانیه‌ای در این نشست منتشر شد که عنوان آن بیانگر این است که این نشست به مناسبت سالگرد اجرای برجام تشکیل شده و حتی در داخل بیانیه نیز می‌گوید ایران دغدغه داشته است و حرفی در این مورد بیان نشده که برجام نقض شده و ایران به آن اعتراض دارد. 

ایزدی با بیان اینکه امروز برجام واقعا به خسارت محض تبدیل می‌شود تصریح کرد: ایران به تعهدات خود عمل کرده وطرف مقابل نه تنها پایبند نبوده بلکه هر روز تحریم‌ها را نیز افزایش می‌دهد. 

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این جالب است برای اینکه دلمان خوش باشد بگوییم با اتحادیه اروپا کار می‌کنیم و به خانم موگرینی ایمیل می‌زنیم. هرچند این حرف‌ها می‌تواند برای بعضی‌ها با این وضع فاجعه‌بار برجام تسکین‌بخش باشد ولی این تسکین بیانی است چون در عمل برجام مشکلات ساختاری فراوانی دارد.

ایزدی در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش هیأت نظارت در مقابله با رویکرد آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: مشکلی که با هیأت نظارت بر برجام داریم این است که اعضای این هیأت خود از حامیان برجام هستند و افرادی چون رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و عراقچی به عنوان اعضای آن مدافع برجام هستند و قطعا این را اعلام نخواهند کرد که مسیرمان در اعتماد به آمریکا اشتباه بود. 

وی افزود: آبی از هیأت نظارت بر برجام برای کشور گرم نخواهد شد. در تمام دنیا برای پروژه‌های بزرگ 3 گروه در نظر گرفته می‌شود که گروه اول طراح، گروه دوم اجرا کننده و گروه سوم ارزیابی و نظارت است و اگر گروه سوم همان افراد گروه اول و دوم باشند به طور ناخودآگاه به سمت توجیه عملکرد خود خواهند رفت.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با بیان اینکه نیاز است که این کمیته نظارت بر اجرای برجام با افراد دیگری کار خود را ادامه دهد، گفت: می‌توان از مشاوره‌های اعضای تیم مذاکره کننده استفاده کرد ولی اگر روند فعلی در این هیأت ادامه یابد مشکلات فعلی به هیچ وجه حل نخواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس