کد خبر 738282
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
دانشگاه فرهنگیان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان حالا ۴۵ ماه است که در این پُست مشغول فعالیت است اما مطابق قانون، سرپرستی فراتر از ۶ ماه قانونی نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است.

به گزارش مشرق، سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور در آذرماه 1390 به صورت رسمی و پس از تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی و حالت اجرایی پیدا کرد.

یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین، تأسیس دانشگاه فرهنگیان به منظور تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش بود که با تجمیع تمام مراکز تربیت معلم و مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص) در کشور شروع به فعالیت کرد.

در دی ماه 1390 بود که دانشگاه فرهنگیان با اتکا به تجربیات و اهمیت مراکز تربیت معلم در قالب 64 پردیس دانشگاهی و 34 مرکز وابسته به پردیس‌ها در 32 استان کشور به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

بر اساس آنچه در گذشته عنوان شده بود، دانشگاه فرهنگیان باید در هر سال 25 هزار دانشجو را جذب کند که به نظر در چند سال اخیر این تعداد محقق نشده است.

**سرپرستان دانشگاه فرهنگیان/ سرپرستی 1370 روزی «مهرمحمدی» در دانشگاه

اسدالله اسدی گرمارودی نخستین سرپرست دانشگاه فرهنگیان بود که با تأسیس این دانشگاه به عنوان سرپرست انتخاب شد و این زمان، مدت زیادی طول نکشید.

دومین سرپرست دانشگاه فرهنگیان، جهانبخش محبی‌نیا بود که حدود 15 ماه به عنوان سرپرست مشغول فعالیت بود.

اما سومین سرپرست دانشگاه فرهنگیان، محمود مهر محمدی 59 ساله است که دارای دیپلم ریاضی، کارشناسی فناوری صنعتی، کارشناسی ارشد فناوری آموزشی و دکتری برنامه درسی است.

مهر محمدی که از 24 شهریور 1392 تا امروز سرپرست دانشگاه فرهنگیان است؛ حالا 1370 روز از سرپرستی‌اش در این دانشگاه می‌گذرد و هنوز موضوع ریاست او در دانشگاه تعیین تکلیف نشده است.

مطابق قانون حداکثر زمان برای سرپرستی یک دانشگاه 6 ماه است و تاریخچه سرپرستان دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد که همگی بیش از 6 ماه سرپرست بودند و قانون رعایت نشد.

**مخبر دزفولی: چند بار و به درخواست وزیر آموزش و پرورش رأی گیری به تعویق افتاد

در همین رابطه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آذرماه 1393 گفت: «در رابطه با دانشگاه فرهنگیان نیز قرار بود پیش از این برای ریاست این دانشگاه رأی‌گیری شود، ‌اما چند بار با درخواست وزیر محترم آموزش و پرورش این موضوع به تعویق افتاد».

**چرا فانی و دانش آشتیانی «مهر محمدی» را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نکردند؟

ظاهرا علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در زمانی که تصدی این وزارتخانه را به عهده داشت، چهار بار رأی گیری در خصوص انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تعویق انداخت.

علی اصغر فانی در مدت زمانی که در وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت بود و همچنین فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که اکنون وزیر آموزش و پرورش است، هیچ کدام نه تنها مهر محمدی بلکه هیچ‌کسی را برای رأی اعتماد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نکردند.

**مهر محمدی: در حال رکورد زدن سرپرستی در دانشگاه هستم

محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در 13 فروردین 1396 گفت: «ظرفیت پذیرش 10 هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان در هر سال وجود دارد».

مهر محمدی در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت سرپرستی شما و معرفی به شورای انقلاب فرهنگی چگونه است؟»، خاطرنشان کرد: «خبر زیاد است و هنوز مشغول رکورد شکنی هستم».

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش بنده را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده‌اند، خبری ندارم، اما خبرم این است که هنوز در حال رکورد زدن سرپرستی در دانشگاه هستم».

در ماده 10 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در خصوص رئیس این دانشگاه آمده است، وزیر آموزش و پرورش می‌تواند تا تعیین رئیس «دانشگاه» یکی از اعضای هیأت علمی واجد شرایط را پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان سرپرست «دانشگاه» منصوب کند.

رئیس «دانشگاه» که نماینده قانونی «دانشگاه» نزد مراجع حقیقی و حقوقی است با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت چهار سال منصوب می‌شود.

مهم‌ترین و گسترده‌ترین دانشگاه کشور پس از سال‌ها هنوز هیچ رئیسی را برای اداره امور خود نداشته و تمام فعالیت‌ها با حضور سرپرست اداره شده است، حال دانشگاهی که متولی تربیت معلمان برای ورود به مدارس کشور است، چرا نباید رئیس داشته باشد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس