کد خبر 738037
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی لرستان با اشاره به علائم بیماری تب کریمه کنگو گفت: آزمایش مربوط به خواهر و برادر الیگودرزی در این رابطه برای بررسی به تهران ارسال شده است.

به گزارش مشرق، غلامرضا توکلی در سخنانی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت: این بیماری، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است و در بین خطرناک ترین بیماری های مشترک قرار دارد.

اعلام آمادگی به کشتارگاههای دام

وی با بیان اینکه عامل بیماری تب کریمه کنگو ویروس است و به طور عمده از طریق کنه و حشرات آلوده انتقال پیدا می کند گفت: این امر مشروط بر این بوده که کنه یا حشره آلوده باشد صورت می گیرد و اگر آلوده نباشد نیش هم بزند چون ویروسی وجود ندارد بیماری هم منتقل نمی شود.

مدیر کل دامپزشکی لرستان با اشاره به راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد: مهم ترین راه انتقال آن از طریق گزش کنه و حشرات آلوده است و اشاراتی نیز شده که از طریق تنفس، گوارش و تماس با ترشحات فرد و حیوان آلوده این بیماری منتقل می شود.

توکلی با بیان اینکه متاسفانه در دام علائم بالینی این بیماری دیده نمی شود و نشانه آن تب است که در خیلی از بیماری ها دیده می شود و نمی توان تبی را که دیدیم بگویم که بیماری تب کریمه کنگو است افزود: با این وجود به تمام کشتارگاهها در استان اعلام شده که اگر دامی تب دار است آن را کشتار نکنند.

همه چیز در مورد تب کریمه کنگو

وی با تاکید بر اینکه مردم نیز گوشتی را که خرید می کنند به طور حتم از مراکز مجاز که مهر دامپزشکی دارند خرید کنند و از مراکز دام غیر مجاز تحت هیچ شرایطی خرید نکنند چرا که خطر مرگ در این رابطه حتمی است گفت: علائم این بیماری با تب شروع می شود و دارای علائم دیگری از جمله سردرد، سرگیجه، تهوع، دردهای شدید عضلانی، شکمی، ترس از نور، خون ریزی از دماغ، ادرار، مدفوع و همچنین خون ریزی های زیر پوستی نیز است.

مدیر کل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه اگر در مراحل اولیه این بیماری مشاهده شود قابل درمان است گفت: توصیه ما به مردم این بوده نترسند، چرا که می توان خیلی راحت جلوی بیماری را گرفت.

توکلی با بیان اینکه کسانی که دام پرورش می دهند باید محل نگهداری دام آنها سیمان کاری وتمیز باشد و کسانی نیز که دام می فروشند باید محیط فروش دام آنها تمیز باشد ادامه داد: همچنین کسانی که در ارتباط با دام هستند مانند قصابان، مسئولان فنی کشتارکاهها، ناظرین شرعی و ... باید لباس مخصوص، چکمه، روپوش، عینک، ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مردم نیز گوشتی را که از مراکز مجاز خریداری می کنند با دستکش آن را قطعه قطعه کنند و با آب آن را بشویند و با پارچه ای خشک و تمیز آن را خشک کنند و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال معمولی بگذارند سپس استفاده کنند گفت: همچنین امحا و احشام دام که از سوی مردم خریداری می شود نیز باید به همین گونه اقدام کنند اما باید آنها را ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری سپس استفاده کنند.

بررسی آزمایش خواهر و برادر الیگودرزی

مدیر کل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران درگیر بیماری تب کریمه کنگو هستند گفت: همچنین علام بیماری در تعدادی از استان ها از نظر بالینی و آزمایش های تکمیلی توسط موسسه پاستور مشخص و قطعی شده اما خوشبختانه در لرستان هیچ موردی از نظر آزمایش های تکمیلی قطعی نشده است.

توکلی با بیان اینکه موارد مشکوک بیماری تب کریمه کنگو را در لرستان داشته ایم تصریح کرد: در نورآباد یک مورد داشتم که منفی بود، در خرم آباد نیز مورد مشکوک داشته ایم که با توجه به اعلامی که به من کرده اند منفی بوده است، موارد مشکوک خواهر و بردار شش و هفت ساله الیگودرزی نیز گزارش شده که نمونه آزمایش آنها از سوی علوم پزشکی برای موسسه پاستور ارسال شده که هنوز جواب قطعی آن برای ما اعلام نشده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس