بانک

بانک مرکزی در حالی از پرداخت تسهیلات ۵ میلیون تومانی به خانوارها با پشتوانه یارانه نقدی‌شان سخن می‌گوید که با یک حساب سر انگشتی این اقدام نیازمند ۱۱۰ هزار میلیارد تومان منابع است.

به گزارش مشرق، در اصول آموزش خبرنگاری گفته می‌شود یکی از ارزش‌های خبر، دربرگیری آن است، یعنی این خبر برای چه تعداد از افراد جامعه بااهمیت است و ممکن است زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

بانک مرکزی در 27 اردیبهشت ماه، (دو روز قبل از انتخابات) از اجرای طرحی خبر داد که دربرگیری آن حدود 75 میلیون نفر و حدود 22.5 میلیون خانوار بود.

در ابتدای خبر بانک مرکزی در آن تاریخ اینگونه نوشته شده بود: بانک مرکزی به منظور پوشش گسترده کارت های اعتباری در کشور و تسهیل بهره مندی تمام اقشار جامعه از تسهیلات بانکی به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها،  طرح «یاراکارت اعتباری» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در ادامه خبر نیز آمده بود:«با توجه به لزوم افزایش پوشش کارت‌های اعتباری در سطح کشور و تسهیل دسترسی اقشار و آحاد مختلف جامعه به ویژه طبقات کمتر برخوردار به خدمات اعتباری نظام بانکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد امکان صدور کارت‌های اعتباری به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها را مقرر سازد.» 

همچنین در یکی از بندهای این خبر تاکید شده بود «به هر خانوار مشمول دریافت یارانه، صرفاً یک فقره یاراکارت اعتباری اعطا و کارت مزبور به نام سرپرست خانوار صادر می‌شود.»

به گزارش فارس، بنابراین بانک مرکزی در این طرح حقی برای همه خانوارهای مشمول دریافت یارانه برای اخذ وام 5 میلیون تومانی در قالب یاراکارت قائل شده است.

برای بررسی این موضوع پاسخ به این سوالات حائز اهمیت است.

1- منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح چقدر است؟

2- آیا سیستم بانکی توانایی پرداخت این حجم از تسهیلات را دارد؟

برای دریافت پاسخ سوال اول قدم به قدم جلو می‌رویم. طبق اعلام مراکز رسمی 75 میلیون نفر مشمول دریافت یارانه هستند و با توجه به اینکه تعداد خانوارها در ایران (طبق اعلام مرکز آمار ایران) به طور متوسط حدود 3.4 نفر است، بنابراین حدود 22 میلیون و 58 هزار نفر صاحب حساب دریافت یارانه وجود دارد.

در حالت بدبینانه اگر همه مشمولان دریافت یارانه متقاضی دریافت این وام شوند، 110 هزار و 294 میلیارد تومان اعتبار برای پاسخ به این تقاضا مورد نیاز است.

در حالت دوم، این فرض را در نظر بگیریم که نیمی از مشمولان دریافت یارانه، متقاضی این وام شوند. در این صورت 55 هزار و 145 میلیارد تومان در این قالب باید پرداخت شود.

در حالت سوم، این فرض را در نظر می‌گیریم که فقط 20 درصد (4 میلیون و 411 هزار و 600 نفر) مشمولان، متقاضی دریافت این تسهیلات شوند. در این صورت سیستم بانکی باید 22 هزار و 58 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت به این افراد مورد نیاز است.

به گزارش فارس، برای پاسخ به سوال دوم آمار دقیق و متقنی در دست نیست اما می‌توان با کنار هم قرار دادن چند گزاره، تصویری از وضعیت اعتباری سیستم بانکی به دست آورد.

گزاره اول: بانک‌ها و موسسات اعتباری در 11 ماهه سال 95 بیش از 31 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت کردند.

گزاره دوم: بانک‌ها بیش از 15 هزار میلیارد تومان برای طرح خرید تضمینی گندم پرداخت کردند و امسال هم باید این میزان اعتبار پرداخت کنند.

گزاره سوم: بسیاری از بانک‌ها وارد دامنه زیان شده‌اند که یکی از دلایل آن پرداخت نرخ‌های سود بالاست که به طور متوسط 20 درصد است. بانک‌ها در چنین شرایطی حاضر به پرداخت تسهیلات با نرخ سود 18 درصد نیستند.

گزاره چهارم: طبق اعلام بانک مرکزی در سال گذشته بانک‌ها فقط 351 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه‌ در گردش واحدهای تولیدی پرداخت کردند و امسال هم همین میزان و احتمالا کمی بیشتر پرداخت خواهند کرد.

پنجم: در سه ماه پایانی سال گذشته بسیاری از بانک‌های مهم کشور به دلیل کمبود اعتبار، بانک‌ها اعطای تسهیلات را به طور کامل متوقف کردند.

به گزارش فارس، آیا این شرایط بیانگر عدم امکان پیشبرد یک طرح فراگیر در شبکه بانکی کشور نیست؟....بماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس