سبد امنيت غذايي

توزیع سبد امنیت غذایی طرحی بود که در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ای شد تا در عمل از یکی از برنامه‌های تبلیغاتی دولت یازدهم برای به دست آوردن رأی توده‌های مردم در انتخابات را رو کند.

به گزارش مشرق، توزیع سبد امنیت غذایی طرحی بود که در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ای شد تا در عمل از یکی از برنامه‌های تبلیغاتی دولت یازدهم برای به دست آوردن رأی توده‌های مردم در انتخابات را رو کند. حالا با تکرار دولت روحانی و در شرایطی که هنوز دولت دوازدهم رسماً آغاز نشده، شاهد عقبگرد از برخی وعده‌ها هستیم. حذف ۴۰۰ هزار معلول از سبد امنیت غذایی وزارت رفاه یکی از مصادیق این عقبگرد است.

فاصله میان سلامت و معلولیت شاید به اندازه یک چشم بر هم زدن باشد. چشم‌ بر ‌هم‌‌زدنی که می‌تواند زندگی آدم‌ها را زیر و رو کند و مشکلات متعددی را بر سر راهشان قرار دهد از حمل و نقل و جابه‌جایی گرفته تا مشکلات معیشتی برای افرادی که خیلی وقت‌ها به دلیل محدودیت‌های حرکتی برای انجام شخصی‌ترین کارهای‌شان هم نیازمند کمک دیگران هستند. با وجود این، وضعیت معلولان در کشورمان اصلاً مناسب نیست.

هزینه‌های زندگی این قشر از جامعه به دلیل محدودیت‌های‌شان و به واسطه بی‌تدبیری‌هایی که درباره آنها وجود دارد موجب شده تا معلولان از بسیاری خدمات اجتماعی نظیر وسایل نقلیه عمومی محروم باشند و برای ورود به یک اداره دولتی و انجام ساده‌ترین امور به پله‌هایی بر بخورند که راهشان را سد می‌کند.

با چنین شرایطی و در حالی که قانون سهم ۳درصدی استخدام‌ها برای معلولان هرگز تحقق نیافته همچنین با عنایت به هزینه‌های سرسام‌آور درمان و زندگی برای این قشر، وقتی پای حمایت از معلولان به میان می‌آید با ساختار معلول دولت در تحقق حمایت از این قشر مواجهیم. در شرایطی که یک فرد معلول به خاطر معلولیتش نیازمند حمایت جدی از سوی دولت است اما به گفته رئیس انجمن حمایت از معلولان وزارت رفاه و بهزیستی ۴۰۰ هزار معلول را از دریافت سبد امنیت غذایی حذف کرده‌اند.

  

یک سبد امنیت غذایی

طرح توزیع سبدهای امنیت غذایی یکی از طرح‌های دولت یازدهم است که هدف از اجرای آن مبارزه با فقرزدایی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر عنوان شد. این طرح در ماه‌های پایانی دولت کلید خورد و قرار شد ۵/۳ میلیون خانوار، شامل ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد. بر این اساس مبلغ قابل پرداخت به مشمولان این طرح برای خانوار یک نفره ۳۰۰ هزار ریال، خانوار ۲ نفره ۵۰۰ هزار ریال و خانوار ۳ نفر به بالا به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است. میزان پرداختی این طرح به افراد مشمول موردی بهزیستی نیز به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار ریال و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی بین ۳۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است. بنا شد این طرح شامل اقشار محروم و آسیب‌پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله مستمری‌بگیران دستگاه‌های حمایتی کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی و سایر مراجعان نیازمند بهزیستی شامل افراد ضایعه نخاعی، توانبخشی، اجتماعی و درخواست پشت نوبت وسایل توانبخشی باشد. در سایت اطلاع‌رسانی دولت درباره طرح سبد امنیت غذایی اینگونه توضیح داده شده بود «توزیع بسته حمایت غذایی می‌تواند به خانوارهایی که به دلایل مختلف کالری کافی دریافت نمی‌کنند، کمک کند تا نیازهای غذایی حداقلی خود را تأمین کنند!»

اینکه با ۳۰ هزار تومان به ازای یک نفر و ۱۰ هزار تومان به ازای خانواده‌های سه نفر به بالا تا سقف ۱۲۰ هزار تومان که بنا بود تا پایان سال توزیع شود، قرار است چه میزان امنیت غذایی به سفره اقشار مشمول این طرح باز گردد، معادله‌ای حل‌نشدنی است. با عنایت به اینکه قیمت یک کیلو گوشت قرمز چیزی حدود ۵۰ هزار تومان است، چگونه قرار است کالری و نیازهای غذایی حداقلی این افراد تأمین شود، ‌خود سؤال مهمی است که با عقل و منطق بی‌تردید نمی‌توان به آن پاسخ داد به خصوص اینکه این سبد به صورت روتین و همیشگی توزیع نمی‌شود و تنها در روزهای پایانی دولت یازدهم بود که طرح آن کلید خورد. گذشته از این حذف ۴۰۰ هزار معلول از سبد کالای ۳۰ هزار تومانی نکته فکاهی این قصه است، اما ببینیم بهانه این حذف چه بوده است.

  

بهانه‌های حذف

علی محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان درباره چرایی این تصمیم می‌گوید: بسته امنیت غذایی به چند گروه از معلولان آسیب‌پذیر جامعه تعلق نمی‌گیرد؛ آنهایی که دارای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی هستند و حداقل حقوق پایه را می‌گیرند، آنهایی که یک وسیله نقلیه به اسمشان ثبت شده و کسانی که از کارافتادگی دارند و حقوق ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومانی را می‌گیرند.

وی در این‌باره توضیح می‌دهد: ‌اگر کارگری با حقوق حتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی زندگی کند و سه فرزند معلول داشته باشد یا فردی یک خودرو داشته باشد، اما فرزند معلول داشته باشد، بسته امنیت غذایی به او تعلق نمی‌گیرد. بنابر این معلولان و آنهایی که به واسطه والدین خود تحت تکفل قرار دارند از سبد امنیت غذایی محروم هستند و این در حالی است که هزینه‌های زندگی برای معلولان به قدری بالاست که درآمدهایشان پاسخگو نیست.

محمود نژاد معتقد است: خانواده‌های معلولان صرفنظر از قانون هدفمندی یارانه‌ها باید از سبد امنیت غذایی برخوردار شوند و به همین دلیل ما از سه سال پیش رایزنی‌های خود را با سازمان بهزیستی انجام دادیم و به وزارت رفاه نامه‌نگاری کردیم تا این سبد کالا را بدهد، اما متأسفانه پاسخی داده نشده و به نظر می‌رسد معلولیت در نگاه مسئولان از اولویت برخوردار نیست و وزارت رفاه به این جامعه ظلم می‌کند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدرضابخشی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    3 0
    همه اش دروغ است درحدشعاربنده معلول بالای 90%دفترچه خدمات هم حذف شده
  • عزیز برادر IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 0
    مگر آمار ندارید که با بن بست روبرو نشید پس چه جوری برنامه ریزی می کنید!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس