محمود واعظی

شبکه ملی اطلاعات برخلاف ادعای دولت راه‌اندازی نشده و دولت برای رفع انتقادها به خود، صرفا در مقام کلام این شبکه را راه اندازی نموده است.

به گزارش مشرق؛ «نفوذ باج افزارهای بین‌المللی از خلأ زیرساخت‌های سایبری. چند روزی است که از ورود رنسامور یا باج‌ افزارهایی در سطح بین‌المللی کاربران اینترنت مخصوصا سازمان‌ها و شرکت‌ها را با وحشت روبرو کرده است. این بد افزار با رمزگشایی اطلاعات آنها را در اختیار خودش می‌گیرد و برای باز پس گرفتن این اطلاعات از شما درخواست باج می‌کند. سجادی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به این اتفاق می گوید:»

«وجه ممیز اصلی این باج افزار که سیستم‌های عامل ویندوز را در اکثر نسخش مورد هدف قرار می‌دهد، بحث خود انتشاری این باج افزار است و شیوع زیاد آن در سراسر جهان هم به خاطر این موضوع است. به محض اینکه در دو سه روز گذشته این موضوع در دنیا شیوع پیدا کرد، در کشور ما هم مشاهده شد. »

طراحان باج افزار مبالغ اخاذی شده را از طریق پول‌های مجازی یا دیجیتالی مانند ویتکوین دریافت می‌کنند که یکی از قابلیت‌های مبادله این پول‌ها غیرقابل پیگیری بودن آنهاست. البته بماند که با انتشار گسترده این باج‌گیران در کشورمان، برخی سایت‌ها هم اقدام به فروش این بد افزار کردند که به گفته سرهنگ نیک‌نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا این هم نوعی کلاهبرداری است و پلیس فتا قبلا درباره این باج افزارها و کلاهبرداری‌های این چنینی هشدار داده بودند:

«با وجود اینکه ما در دو سال گذشته مکررا موضوع باج افزارها را اطلاع رسانی عمومی کردیم و در موردش هشدار دادیم اما این حجم آلودگی که الان وجود دارد، متاسفانه نشان‌دهنده کم توجهی نسبت اقداماتی است که باید در حوزه امنیتی صورت گیرد. توصیه موکد ما این است که سایت‌هایی که ادعا می‌کنند می‌توانند رمزگشایی اطلاعات انجام دهند، به آنها اعتماد نکنند، چون موارد متعددی که همکاران من بررسی کردند، هیچ کدام واقعیت ندارد و خودش نوعی کلاهبرداری مجدد است که ممکن است از آنها اتفاق بیفتد. سایت پلیس فتا اگر راه حلی برای رمزگشایی اطلاعات پیدا شود، همین طور که نحوه حذف این باج افزار را از سیستم اطلاع‌رسانی کردیم، آن موضوع را هم به سرعت اطلاع رسانی خواهیم کرد. »

این روزها که استفاده از فضای مجازی و خدمات الکترونیک فراگیر ‌شده، توجه به امنیت در این فضا خیلی مهم است. موضوعی که کارشناسان معتقدند تا شبکه ملی اطلاعات در دسترس نباشد، هیچ وقت از آسیب این باج افزارها یا بد افزارهای مختلف در امان نخواهیم بود. مهندس سرامی کارشناس فضای مجازی از مجزا بودن بستر دولت الکترونیک از سامانه‌های عمومی می گوید:

«براساس پروتکل‌های امنیتی باید سامانه‌هایی که اطلاعات عمومی مردم در آن نگهداری می‌شود و بستر اصلی دولت الکترونیک می‌خواهد باشد، از سامانه‌های عمومی مجزا باشد. متاسفانه این استانداردها در کشور ما پیاده‌سازی نشده است و این دولت الکترونیکی که ما داریم از این جهت بسیار آسیب‌پذیر است و ضعف‌های جدی دارد. همچنین بحث‌هایی که است خود شبکه اطلاعات تک تک مردم یک کشور، یک نوع مصونیتی را می‌دهد که در برخی از لایه‌ها مانع نفوذ چنین ویروس‌ها یا باج افزارهایی می‌شود و در سطوح شبکه بخشی از مصونیت را برای مردم تامین می‌کند. »

هشتم شهریور ۹۵ بود که از بخش نخست شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آن روز گفته بود:

«خوشحال هستیم که در روزهای پایان هفته دولت، فاز اول شبکه ملی اطلاعات کشور به بهره‌برداری رسید. ما در این هفته خیلی طرح افتتاح کردیم. فکر نمی‌کنم که هیچ کدام از آن طرح‌ها به این اهمیت و برای ملت و برای مسئولین کشور انقدر قابل توجه و تاثیرگذار بوده باشد. »

اگر شبکه ملی اطلاعات در دسترس است پس چرا حالا داریم از باج افزارها آسیب می‌بینیم. مومن‌نصب کارشناس حوزه IT به این سوال پاسخ می‌دهد:

«باید مدل مفهومی توسط وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی ارسال شود و بعد از تصویب مدل مفهومی در شورای عالی فضای مجازی طرح اجرایی آن ارسال شود و بعد تقسیم کار ملی صورت گیرد و بعد از طریق تقسیم کار ملی، هر کدام از بخش‌های حاکمیت وظیفه خودشان را انجام دهند تا شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد. که همه اینها نادیده گرفته شده است. »

شبکه ملی اطلاعات برخلاف ادعای دولت راه‌اندازی نشده و دولت برای رفع انتقادها به خود، صرفا در مقام کلام این شبکه را راه اندازی نموده است.

حالا که شبکه ملی اطلاعات هنوز آثارش به بار ننشسته است و زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از اطلاعات وجود ندارد، بهتر است حداقل بدانید با به روز کردن مرتب سیستم‌ عامل رایانه و نصب آنتی‌ویروس‌های بروز می‌توانید ریسک ورود این بد افزارها را که هر روز به شکل و ساختار جدیدی در حال پیشروی هستند را به اطلاعات خودتان بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس