کد خبر 735079
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
پارلمان انگلیس

ناکامی حزب محافظه‌کار انگلیس در کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان در انتخابات زودهنگام این کشور به تشکیل «مجلس معلق» منجر شد.

به گزارش مشرق، ناکامی حزب محافظه‌کار انگلیس در کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان در انتخابات زودهنگام این کشور به تشکیل «مجلس معلق» منجر شد. 

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس انتظار داشت که حزب محافظه کار با کسب مجدد اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان، قادر باشد تا با پشتوانه قوی‌تری در مذاکره با رهبران اروپا برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ظاهر شود. 

 مردم انگلیس روز پنجشنبه در انتخابات سراسری برای تعیین سرنوشت 650 کرسی پارلمان به پای‌صندوق‌های رأی رفتند. انتخاباتی که طبق تصمیم ترزا می، نخست‌وزیر، 3 سال پیش از موعد مقرر برگزار شد. 

حزب محافظه‌کار برای کسب اکثریت قاطع بایستی 326 کرسی از میان 650 کرسی را کسب می‌کرد. اصطلاح «پارلمان معلق» به این معنی است که حزبی که بیشترین آرا را کسب کرده بایستی برای تشکیل قدرت با یک حزب کوچکتر ائتلاف کند.

بر اساس اعلام رسانه های انگلیس حزب محافظه کار توانسته 318 کرسی، حزب کارگر 261 کرسی، حزب لیبرال دموکرات 12 کرسی، حزب ملی اسکاتلند 35 کرسی، حزب اتحاد گرای ایرلند شمالی 10 کرسی،‌ حزب سبز یک کرسی و دیگر احزاب 12 کرسی کسب کرده اند.

دومین حزب بزرگ، یعنی حزب کارگر نیز می‌تواند با تلاش برای رسیدن به 326 کرسی، مذاکراتی را به صورت موازی برای تشکیل ائتلاف آغاز کند. در صورتی که هیچکدام از طرف‌ها نتوانند به توافق دست پیدا کنند، یکی از احزاب می‌تواند برای تشکیل دولت اقلیت تلاش کند که در این حالت برای تصویب قوانین در پارلمان با چالش‌های متعدد مواجه خواهد بود. 

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی خواستار کناره‌گیری ترزا می از قدرت شد. 

نخست‌وزیر انگلیس چند ماه پیش از تصمیمش برای برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. خانم «می» نیاز به یک پارلمان یکدست و حامی دولت برای حضور قوی در مذاکرات مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، موسوم به «برگزیت» را دلیل این تصمیم اعلام کرد.

رهبران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند نگران این مساله هستند که شوک ناشی از شکست ترزا می نخست وزیر بریتانیا در انتخابات پارلمانی، موجب شود تا مذاکرات برگزیت به تاخیر بیفتد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس