سنای آمریکا

قانونگذاران آمریکایی در مجلس سنا قرار است امروز، پنجشنبه (18 خرداد) به قطعنامه‌ای در مخالفت با فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی رأی بدهند.

 به گزارش مشرق، قانونگذاران آمریکایی در مجلس سنا قرار است امروز، پنجشنبه (۱۸ خرداد) به قطعنامه‌ای در مخالفت با فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی رأی بدهند.  

سناتور «بن‌ کاردین»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز چهارشنبه حمایت خود را از این قطعنامه که به ابتکار سناتور «راند پال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «کنتاکی» تهیه شده اعلام کرد.  

کاردین در بیانیه‌ای ضمن تکرار اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران نوشته است: «عربستان سعودی جزو شریکان کلیدی ایالات متحده است و من از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که تقویت‌کننده همکاری میان دولت‌های ما در عرصه مقابله با تروریسم و مقابله با اقدامات مجرمانه ایران باشد، حمایت می‌کنم. »

وی به رغم این در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به آثار مخرب مداخله نظامی عربستان سعودی در جنگ یمن، از رویکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در فروش سلاح‌های بیشتر به عربستان انتقاد کرده است.

در این بیانیه آمده است: «با در نظر گرفتن این اوضاع اسفناک، متأسفم که هنوز بایستی منتظر این بمانیم که دولت اعلام کند راهبردش حمایت از فرایند سیاسی است یا اینکه اقدامات نظامی بیشتر در یمن مضر است و باعث ضربه زدن به شهروندان شده و احتمالاً بستر توسعه فعالیت‌های القاعده و ایران و نفوذ روسیه را فراهم خواهد کرد. »

کاردین می‌افزاید: «در عوض، به نظر می‌رسد که سیاست این دولت فروش سلاح‌های بیشتر است. تصمیم دولت برای فروش بمب‌های هدایت‌شونده، بدون رهبری برای هدایت تمامی طرف‌ها از جمله عربستان به سمت حل و فصل سیاسی مسائل از طریق مذاکره، پیامی کاملاً ناردست را به شرکا و دشمنان ما انتقال می‌دهد. من بنابراین، به این قطعنامه عدم حمایت رأی می‌دهم. »

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی کشور فقیر یمن را هدف حملات سنگین هوایی قرار داده است. این حملات به کشته شدن شمار زیادی از افراد غیرنظامی منجر شده است.  

با وجود تلفات گسترده غیرنظامیان یمنی و توسل عربستان سعودی به حملات کور و همچنین اعتراف ریاض به استفاده از تسلیحات ممنوعه از قبیل بمبهای خوشه‌ای، حمایتهای آمریکا از سعودی‌ها ادامه دارد.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سال گذشته میلادی در اثر شدت گرفتن تلفات غیرنظامیان در یمن و تشدید فشارهای بین‌المللی طرح ارسال و فروش بمبهای هدایت شونده به عربستان سعودی را به تعویق در آورد.

اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ کاخ سفید قصد دارد فروش این تسلیحات به عربستان را از سر بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس