کد خبر 733903
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
پیامک

در سامانه 3090 ماهانه مبلغ 6 هزار تومان از حساب هر هوادار کسر شده و به حساب اپراتور صاحب سیم کارت واریز می‌شود...

به گزارش مشرق، سرشماره 3090 شرکتی از زیر مجموعه اپراتورهای تلفن همراه است که اسپانسر استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی تبریز، نساجی مازندران و نفت تهران است. هواداران این تیم‌ها با عضویت در این سامانه و مشخص کردن تیم مورد علاقه خود، ضمن بهره‌مندی از خدماتی چون دریافت خبر، حضور در برخی قرعه‌کشی‌ها، بازدیدهای تیمی و اتفاقات خاص دیگر، به‌صورت نامحسوس از باشگاه خود حمایت مالی می‌کنند.

ماهانه مبلغ 6 هزار تومان از حساب هرهوادار کسر شده و به حساب اپراتور صاحب سیم کارت واریز می‌شود که با توجه به‌وجود حساب جداگانه در اپراتورهای اصلی برای هر باشگاه، مبلغ خاصی بصورت ماهانه به هر یک از تیم‌های فوق پرداخت می‌شود.

این مبلغ خاص، حدود یا کمتر از 20 درصد از کل درآمد ماهانه است زیرا بخش اعظم درآمد ماهانه که بیش از 75 درصد است، به حساب اپراتور صاحب سیم کارت و حدود 5 درصد یا بیشتر، به حساب شرکت واسط یا همان 3090 و کدهای دیگر، واریز می‌شود.

برای نمونه باشگاه پرسپولیس که با بیش از 700 هزار عضو، بیشترین اعضا را در این سامانه دارد، ماهانه حدود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان برای این سامانه درآمد ایجاد می‌کند که از این رقم تنها 840 میلیون تومان به حسابش واریز می‌شود و رقمی حدود 6 میلیارد و 360 میلیون تومان برای اپراتور و شرکت واسط باقی می‌ماند.

هرچند باشگاه‌ها با تکیه بر این شیوه درآمدزایی، توانسته‌اند برخی از هزینه‌های ماهانه خود را پرداخت کنند اما هنوز میزان درآمدهای حاصله از این طریق برای اپراتورها، شرکت‌های واسط و باشگاه‌ها، به‌صورت شفاف اعلام نشده و به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین قصد شفاف‌سازی در این خصوص را داشته باشند.

درگیری کدها در مستطیل فوتبال

از جمع تیم‌هایی که 3090 را به عنوان اسپانسر خود انتخاب کرده‌اند، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با مشکل بزرگی برای انجام تعهدات خود با این اسپانسر روبه‌رو شده‌اند، آنهم به خاطر حرکت اشتباه سازمان لیگ.

متأسفانه این روش درآمدزایی سازمان لیگ فوتبال را هم برآن داشته تا با شرکتی که کد دیگری را فعال کرده، قرارداد رسمی امضا کند و برای کسب درآمد بیشتر، جنگ علنی را دو باشگاه سرخابی پایتخت آغاز کند.

در این زمینه، سازمان لیگ از محیط‌هایی که در اختیار دارد، برای تبلیغ این کد استفاده کرده که یکی از آنها «میکسون» ورزشگاه‌هاست، محلی که بازیکنان بعد از مسابقه می‌بایست در آن محل با رسانه‌های تصویری و نوشتاری مصاحبه کنند.

این موضوع اما با قرارداد سرخابی‌ها با اسپانسرشان کاملاً مغایرت دارد زیرا طبق قرارداد باید در این محل کد اسپانسر این دو باشگاه نصب شود اما در حال حاضر کد اسپانسر سازمان لیگ درج شده است.

با توجه به اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای برگزاری مسابقات خود در ورزشگاه آزادی، مبلغ 80 میلیون تومان برای هر بازی می‌پردازند، پس حق دارند به عنوان میزبان تبلیغات خود را در محل انجام مسابقه نصب کنند اما درج تبلیغات سازمان لیگ در محلی که یکی از این دو باشگاه هزینه آن را پرداخته‌اند، حرکتی اشتباه و غیر مسوولانه است. برای مقابله با این مشکل و اقدام غیر منطقی، بازیکنان سرخابی مجبور شده‌اند ماه‌ها مصاحبه در «میکسون» ورزشگاه آزادی را تحریم کنند؛ اما همین موضوع به چالشی بین این دو باشگاه و اسپانسرشان تبدیل شده زیرا اسپانسر خواهان انجام تمام تعهدات از سوی این دو باشگاه است ولی سازمان لیگ با اقدامی غیرمنطقی، اجازه نصب بنر اسپانسر آنها در ورزشگاه آزادی را نمی‌دهد. همین چالش که به دستاویزی برای اسپانسر در پرداخت نکردن مطالبات این دو باشگاه مبدل شده، باعث شد مدیرعامل (بخوانید سرپرست) باشگاه پرسپولیس بعد از صعود تاریخی این تیم به جمع 8 تیم برتر آسیا از سمت خود به‌صورت رسمی یا سمبولیک استعفا دهد.

اخبار غیر رسمی که تایید نمی‌شود

همه اخبار این روزها جزو شنیده‌هاست و هیچ ارگان رسمی آن را تأیید و یا حداقل تکذیب نمی‌کند. به‌طور مثال آقای علی‌اکبر طاهری استعفا می‌دهد و طبق اخبار غیر رسمی اعلام می‌شود دلیل این استعفا عدم پرداخت بدهی بیش از 20 میلیارد تومانی از سوی اسپانسر به باشگاه است.

هواداران تحریک می‌شوند تا به پیج رییس جمهور و وزیر ورزش و جوانان بروند (بخوانید حمله کنند) تا به وضعیت این دو باشگاه خصوصاً پرسپولیس سروسامان داده شده و مطالبات پرداخت شود؛ اتفاقی که باعث بسته شدن پیج وزیر ورزش می‌شود!

در این بین اسنادی مطرح می‌شود که پرسپولیس در دو سال اخیر از طریق سامانه طرف قرارداد خود حدود 45 میلیارد و 700 میلیون تومان درآمد داشته است، رقمی که اگر 21 میلیارد فعلی را به هم اضافه کنیم، نجومی‌تر هم می‌شود. اگر چنین درآمدی بدست آمده، باید طاهری شفاف‌سازی کند که چنین رقمی چگونه هزینه شده است، درحالی‌که هنوز قراردادهای این فصل تسویه نشده، پاداش قهرمانی پرداخت نشده، طلب سنگین نفراتی چون ژوزه باقی مانده و خطر کسر امتیاز و جریمه‌های دیگر از سوی فیفا، پرسپولیس را تهدید می‌کند.

داورزنی می‌گوید قرارداد اسپانسر با سرپرست باشگاه پرسپولیس بسته شده و در حال حاضر نیز باشگاه پرسپولیس باید بتواند از عهده مسائل مالی آن بر آید. این موضوع هیچ ارتباطی به وزارت ورزش و جوانان ندارد چرا که قرارداد را کسی دیگر امضا کرده است.

بعد از شنیدن این جملات، پرسش‌های جدیدی به ذهن مخاطبان می‌رسد که چرا آقای محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان حامی سرسخت این سامانه شده، خصوصاً بعد از عقد قرارداد سامانه 3060 با فدراسیون والیبال و بحث رفاقت نزدیک او با شخصی به نام شیرازی؛ مدیرعامل شرکتی است که تنها یک دفتر در خیابان جردن دارد، پرسش‌هایی که هیچ منبع رسمی به آنها پاسخ نداده یا آنها را رد نمی‌کند.

شفاف‌سازی که صورت نمی‌گیرد...

یک شایعه دیگر در شهر می‌پیچد که سامانه به جای پرداخت طلب میلیاردی، از پرسپولیس خواسته مانند استقلال و تراکتور، طلب خود را ببخشد؛ بعد از سود هنگفتی که از این قرارداد بدست آورده است، چرا و به چه دلیلی؟

یک نفر دیگر می‌گوید باید هواداران پرسپولیس از این سامانه انصراف دهند تا ۶۵ درصد بازار سامانه بر باد برود زیرا هم پیش، بین و بعد از هر بازی به جای شنیدن تحلیل و دیدن صحنه‌های آهسته مسابقه باید حرف‌ها و لوس بازی‌های مجریان این سامانه را در تلویزیون تحمل کنند و هم پول پرسپولیس را نمی‌دهند.

طاهری با داورزنی نشستی را برگزار می‌کند اما همچنان ابهام‌ها وجود دارند که چرا مدیرعامل استعفا داد و آیا اصلاً استعفایی رسمی در کار بوده یا جوسازی رسانه‌ای انجام شده است؟ و باز هم سکوت طاهری بر این ابهامات اضافه می‌کند.

و در نهایت این سؤال‌ها مطرح می‌شود که چرا درآمدهای مالی دو باشگاه پرطرفدار تهرانی بصورت شفاف اعلام نمی‌شود و معلوم نیست کدام مدیرعامل چه میزان درآمدزایی کرده و چه میزان از بدهی‌های باشگاه کاسته و یا به آنها اضافه کرده است. آیا از این قراردادها، کسی منفعت شخصی می‌برد و چراهای دیگر...

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس