سیا

طبق گفته مقامات اطلاعاتی کنونی و سابق آمریکایی، «مایکل دی‌آندریا» که در ترور فرمانده نظامی مشهور حزب‌الله در سوریه نقش داشته، مسئول بخش ماموریت‌های ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شده است.

به گزارش مشرق به نقل از نیویورک تایمز، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، فرد جدیدی را به عنوان مسئول بخش عملیات‌هایش درباره ایران تعیین کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی کنونی و سابق این کشور گزارش داده که «مایکل دی‌آندریا» ملقب به «شاهزاده تاریکی» اداره این بخش از سیا را برعهده گرفته است.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته که این انتصاب در سیا، «اولین نشانه بزرگ مبنی بر این است که دولت ترامپ در حال اتخاذ رویکردی سخت علیه ایران است. نقش تازه آقای دی‌آندریا، یکی از مجموعه اقدامات در داخل این سازمان جاسوسی است که حاکی از اتخاذ رویکرد مقتدرانه‌تر در قبال جاسوسی و عملیات‌های محرمانه تحت زعامت مایک پمپئو است».

این روزنامه ادامه داد: «چالش شروع به اجرا کردن مواضع رئیس‌جمهور ترامپ به دی‌آندریا رسیده؛ کسی که  سیگاری است و به اسلام گرویده است و او شهرت زیادی دارد و کارنامه برای دفاع از آن دارد. شاید هیچ کس از مقامات سیا بیشتر از او مسئول تضعیف القاعده نیست».

سیا از اظهارنظر درباره انتصاب جدید در بخش مربوط به ایران خودداری و تاکید کرده که درباره هویت یا کار مقامات این سازمان صحبتی نمی‌کند.

در ادامه گزارش این روزنامه به حضور مقامات و اشخاص به شدت ضد ایرانی در مناصب مختلف دولت ترامپ از قبیل رئیس سیا، مشاور امنیت ملی و تعدادی دیگر از مناصب عالی رتبه اشاره کرده است.

نیویورک تایمز با اشاره به مواضع ضد ایرانی رئیس سیا تصریح کرد: «مدیر سیا در آقای دی‌آندریا یک خصلت پرکاری علیه ایران یافته است. دی‌آندریا در شمال ویرجینیا و در خانواده‌ای که برای دو نسل با سیا ارتباطاتی داشتند، بزرگ شد. او با همسرش که مسلمان است در ماموریتی خارجی ملاقات کرد و برای ازدواج با او، به اسلام گروید البته اینطور نیست که او به طور خاص، قوانین و آداب اسلامی را دنبال کند».

گفته می‌شود که دی‌آندریا در سال‌های پس از 11 سپتامبر، عمیقا در برنامه بازداشت و بازجویی از مظنونان تروریستی [تروریست از نگاه‌ آمریکا] فعال بوده؛ برنامه‌ای که به شکنجه تعداد زیادی از زندانیان منجر شد. موضوع شکنجه زندانیان و بازداشت‌شدگان توسط سیا و نهادهای اطلاعاتی آمریکا، در گزارش سال 2014 مجلس سنای آمریکا، محکوم شده است.

وی در سال 2006 مسئول مرکز مقابله با تروریسم شد و 9 سال کار مدیریت برای بازداشت و شکار «ستیزه‌جویان در سراسر جهان» را عهده‌دار بود.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش داده که ماموران تحت نظر او، «نقشی محوری» در شهادت «عماد مغنیه» فرمانده بخش نظامی حزب‌الله لبنان داشتند.

این روزنامه نوشت: «سیا در همکاری با اسرائیلی‌ها، از یک خودروی بمبگذاری شده برای کشتن آقای مغنیه در دمشق استفاده کرد».

دی‌آندریا در تشدید حملات با استفاده از پهپادها در داخل خاک پاکستان هم نقش محوری داشت. در دولت باراک اوباما حملات پهپادی به بخش مهمی از اقدامات آمریکا تبدیل شد.

با ریاست او بر مرکز مقابله با تروریسم در سیا، حملات پهپادی آمریکا به بهانه مقابله با گروه‌هی تروریستی به طرز گسترده‌ای افزایش یافت.

در دوره ریاست او بر این مرکز، اتفاقاتی هم افتاد که سبب فشار بر سیا شد. از جمله این اتفاقات، اقدام یک «منبع اطلاعاتی سیا» در منفجر کردن خود در پایگاه آمریکا در افغانستان بود که در نتیجه آن 7 عضو سیا کشته شدند.

در ژانویه 2015 حمله پهپادی آمریکا به یک مقر القاعده در پاکستان، سبب مرگ دو گروگان غربی شد. «وارن وایناشتاین» آمریکایی و «جیوانی لو پورتو» ایتالیایی در این حمله کشته شدند.

چند ماه پس از این اتفاق، دی‌آندریا به یک منصب جدید منتقل شد تا اثرگذاری و مفید بودن این برنامه‌های مخفی و محرمانه را بررسی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    1 2
    ما رو از چی ، از کی میترسونین ؟؟ ما میان ملت خودمون ، میان سربازان دلیر اسلام ، مالک اشتر ها داریم ..... اینکه چهره یا اسمشون رو نمیگیم دلیل بر نداشتن اونا نیست .
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    1 0
    یک تروریست حسابی!
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    0 1
    چه کسی ؟ لیدر اصلاح طلبان در داخل ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس