راز

موضوع چهارمین شب از برنامه راز یمن بود. سه شنبه شب نادر طالب‌زاده میزبان دو چهره فعال و مجاهد در یمن بود تا از آخرین وضعیت بحران این کشور مظلوم بشنود.

به گزارش مشرق، موضوع چهارمین شب از برنامه راز یمن بود. سه شنبه شب نادر طالب‌زاده میزبان دو چهره فعال و مجاهد در یمن بود تا از آخرین وضعیت بحران این کشور مظلوم بشنود.

آقای سیدحسن علی العماد دبیر کل حزب مستقبل العداله و خانم فاطمه پور حاج سیداحمد فعال فرهنگی و رسانه‌ای در این کشور.

در بخش‌های ابتدایی برنامه آقای العماد آمارهایی از ابتدای تجاوز عربستان و همدستانش به یمن تا کنون ارایه کرد که تکان دهنده‌تر از آنی است که رسانه‌ها نمی‌گویند.

متن مشروح چهارمین شب راز را می‌خوانید:

نادر طالب‌زاده: بسم الله‌ الرحمن الرحیم. سلام عرض می‌کنم. شبتون به خیر باشه و طاعاتتون قبول. به برنامه راز خوش آمدید. امشب بحث شیرینی داریم. برای من امشب مانند یک جشن است که بتوانم درباره یمن صحبت کنم. با حضور مهمانان عزیز آقای سیدحسن العماد و ­حاج خانم. خیلی خوش آمدید. یمن خیلی مظلوم است. از هر جهت مظلوم است؛ و همین­که ما توفیق داشته باشیم روی آنتن جمهوری اسلامی درباره چیزی صحبت بکنیم که میوه مسیر انقلاب اسلامی و آینده انقلاب اسلامی در آن دارد رقم می­خورد ]باعث خوشحالی است[. یکی از خبیث­ترین آدم­های روی زمین عربستانی است که مردم یمن دارند با آن می­جنگند. خبیث­های دیگری هم از عربستان پشتیبانی می­کنند.

ما امشب از لندن آقای شُبیر را داریم که صبح با او مصاحبه کردیم. فعال سیاسی و فرهنگی است و صاحب خیلی از مقالات و در ارتباط با سکوت مرگ­بار غرب در ارتباط با یمن. البته خود ما هم کم سکوت نمی­کنیم و خود ما هم اینجا مشکل داریم. آقای العماد شما تازه از یمن آمده‌اید الان وضع یمن چگونه است و یمنی­ها در چه وضعی هستند؟

العماد: ما در روز عاشورا فریادی را به گوش همه جهانیان رساندیم و بالاخص پیروان امام حسین و ما یک فریاد بلندی به خیلی از سایت­ها، شبکه­های و به خیلی از جاها فرستادیم ولی متاسفانه جوابی نگرفتیم ما فریاد زدیم وگفتیم هل من ناصر ینصرنا. الان ما در یک وضعیتی هستیم همان که امام خمینی گفت کل یومٍ عاشورا و کل الارضٍ کربلا، الان امروز در یمن یک کربلا دارد اتفاق می­افتد، کربلای کل کشور است، محاصره کل کشور است، زمین و دریا محاصره است، آسمان محاصره است. وقتی امام خامنه­ای گفت مظلومیت یمن مظلومیت بزرگ، و وقتی کسانی که با یمن می­جنگند بدتر از کفار و قریش هستند و بدتر از کسانی که با پیغمبر جنگیدند و یا آنچه که سیدنصرالله می­گوید بزرگترین مظلومین این زمان مظلومین یمن و می­گوید بهترین کاری که تا الان انجام دادم بیشتر از آنکه مقاومت داشتم و ضداسرائیلی حرکت کردم این است که راجع به یمن صحبت می­کنم و از یمن دفاع می­کنم. این حرفها به قول ایرانی­ها جوگیری نیست که اینطور صحبت می­کنند. بعضی از مطالب را برای شما بیان می­کنند بعضی از ارقام را در یمن بگویم که مردم واقعاً درک کنند مساله خیلی بزرگ است.

امروز 712 مسجد را با هواپیما زدند، بیشتر از 763 مدرسه، 223 مکان توریستی، 113 دانشگاه با موشک زدند، بیشتر از 500 تریلی غذا که برای روستاها و جاهای دیگر غذا می­آورند در بین راه آنها را زدند، الان بیشتر از 15 فرودگاه، 14 بندر، 307 مخزن آب را زدند حتی به آب هم رحم نکردند، 270 بیمارستان، بیشتر از 400 و خرده­­ای هزار خانه را نابود کردند و زدند، در بیش از دو سال اینطور دارند نابود می­کنند. خانه و مسجد و مدارس و دانشگاه­ها و بیمارستان و این مسائل را کنار بگذاریم، الان ببینید مردم چقدر کشته شده­اند! آمار رسمی الان بالاتر از 23 هزار شهید و زخمی داده­ایم، بیشتر هم کودک هستند، نزدیک 2500 کودک شهید شدند، کودک که یک انسان معصومی است آنها را کشتند، در کربلا چند کودک کشته شد؟ الان هزاران کودک را دارند می­کشند، هزاران زینب را در یمن دارند می­کشند، هزاران علی­اکبر را دارند در یمن می­کشند. علاوه بر اینکه دارند مردم یمن را می­کشند الان دارند وبا را در آنجا منتشر می­کنند، الان در 15 استان یمن وبا را منتشر کردند، بیشتر از 51 هزار نفر در یمن دچار بیماری وبا شدند نزدیک 500 و خرده­ای شهید به خاطر وبا در همین یک ماه دادیم و وزیر کشور و استاندار پایتخت اعلام استان منکوب کرده است.

آدم با این ارقام و این اتفاقات و این آمار تعجب می­کند که واقعاً این اتفاقات در زمان حال و امروز دارد اتفاق می­افتد؟! و کسی صحبت نمی­کند؟! دنیا کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ این همه از حقوق­بشر صحبت می­کنند و نشست­هایی که درباره حقوق­بشر در دنیا تشکیل می­­دهند کجاست؟ ملت­ها و مردم کجا هستند؟ همین که در یک راهپیمایی یک عکس یمنی را بگیرند دست­شان! ببینند امروز مردم یمن چگونه دارند کشته می­شوند؟ یمنی­ها فریاد زدند هل من ناصر ینصرنا که واقعاً امروز یاری بکنند یمنی­ها را که کودک زیر آوار و خاک دارد می­میرد، پیامبر می­فرماید «من لم یهتم به امور المسلمین فلیسَ منهم» این مسلمین دارند کشته می­شوند، کدام یک از مسلمان­ها صحبتی از ما می­کنند؟ از مظلومیت ما بگویند؟ شما در ایران یک بیت دارید می­گوید بنی آدم اعضای یکدیگرند، انسان و آدم­ها و مسلمانان یمن امروز دارند کشته می­شوند.

طالب­ زاده: نسبت به 4، 5 ماه پیش که با شما صحبتی داشتیم وضع بدتر شده است یعنی ما هم در ایران اصلاً صحبت نمی­کنیم، الان چند تا تظاهرات روبروی سفارت عربستان، روبروی سفارت آمریکا راه انداختند، پارلمان انگلیس و یک کشتی دارند به سمت یمن می­برند، کشتی که داخل آن غذا و دارو است ولی­ می­بینیم هر چند در اخبار هست اما به طور خاص به آن پرداخته شود.

خانم شما ایرانی­الاصل هستید ولی 15، 16 سال در یمن زندگی می­کنید از وضع خانم­ها در آنجا بگویید.

خانم: یک زن یمنی این روزها در این وضع یک زن مظلوم، یک زن خسته، یک زنی که حس می­کند بار یک کوه روی دوش اوست فکر نمی­کنم یک انسانی بتواند این همه سختی­ها را تحمل بکند، این روزها جنگ است، هواپیما، از زمین و آسمان و حتی از دریا و کشتی­ها موشک پرتاب می­کنند به هر جایی که شد اصابت می­کند یعنی تصور بکنید اینطور که محاصره شدند دیگر در خانه­ای هیچ جوانی باقی نمانده است، بیشتر جوان­های آنها پدران­شان، همسران­شان، پسران­شان رفتند به جبهه که یا در جبهه شهید شدند یا زیر موشک­ها شهید شدند، الان یک زن یمنی مسئولیت بچه­ها و مسئولیت زندگی­ برعهده اوست هم باید پدر باشد و هم مادر و تمام کارها را باید خودش انجام بدهد چون واقعاً امروز در هر خانه یمنی هیچ مردی نیست همه رفتند جبهه از برادر گرفته تا همسر و پدر.

با این شرایط این زن یمنی ایستاده و می­خواهد بچه­هایش را نگه دارد و به آنها غذا بدهد اما چگونه؟ با این مشکلات و محاصره­ای که وجود دارد! نه غذایی وجود دارد و نه دارویی برای وبا که بین همه منتشر شده است، یعنی وضع خیلی سختی است، الان گاز نیست که این زن یمنی غذا درست کند به خاطر همین مجبور است برود بیرون هیزم جمع کند تا آتش درست کند و غذا بپزد، مجبور است برای آب آشامیدنی چند متر دورتر از خانه صف بایستند، آن هم بعضی از خیریه­ها که آب می­آورند مشخص نیست آب آلوده است یا پاکیزه و ساعت­ها باید در صف بماند و دو تا دبه آب بیاورد خانه تا برای بچه­هایش غذا درست کند یا هر کار دیگری، همه سختی­های زندگی روی دوش یک زن یمنی است.

الان تمام خانه­ها آوار شده­اند زن یمنی می­رود برای بچه­هایش غذا و آب بیاورد وقتی برمی­گردد خانه­اش نیست نابود شده است، بچه­هایش زیر آوار مردند و چیزی از زندگی او باقی نمانده، و اگر هم بچه­های او زیر آوار و موشک­باران نمرده باشند، جلوی چشم او از گرسنگی و بیماری می­میرند، غیر از این با این بیماری وبا بچه جلوی مادرش جان می­­دهد. یعنی زن یمنی به سختی دارد زندگی را تحمل می­کند. مثلا من با چشم خودم دیدم خیلی از زن­ها از شهرهایشان فرار کردند آمدند داخل صنعا و رفتند داخل مدرسه دارند زندگی می­کنند به عنوان آوره­هایی که خانه ندارند اصلا آنقدر بعضی وضعیت­شان بد است پدر و مادر و بچه و تمام زندگی­شان را از دست دادند چند ماه در طبقات مدرسه نشستند و حتی پایین هم نیامدند اینقدر زندگی برای آنها سخت شده است ما سعی کردیم در هر مدرسه چند خیمه خیاطی درست کنیم که داخل خیمه­ها چرخ خیاطی گذاشتیم تا بتوانیم اینها را از این وضعیت بیرون بیاوریم و کمی از ناراحتی­های آنها کم بکنیم و کمی فراموش کنند و این زنها کم­کم وارد این خیمه­ها شدند و یاد گرفتند، یک زنی بود 8 تا دختر داشت پدر و پسرش هم شهید شده بودند نمی­دانست با این 8 دختر چه کند، آواره شده بود، به 4 دختر خیاطی یاد دادیم، برای آنها یک خانه گرفتیم یک چرخ خیاطی به آنها هدیه دادیم؛ دارند کار می­کنند ولی وضعیت اینگونه است و خیلی از خانواده­ها مردی ندارند و وضعیت­شان خیلی سخت شده است.

طالب ­زاده: آقای حسن­علی شیبر اخیراً مقاله­ای نوشته بود تحت عنوان «عربستان داعش است با کت و شلوار» ایشان از کسانی است که در لندن چندین تظاهرات برای آگاهی دادن به مردم و مسلمانان در آن منطقه انجام دادند و در این زمینه فعال بودند.

طالب ­زاده: سخت­ترین چیز برای مردم یمن و یک مسلمان این است که صدا بیرون نمی­رسد و به نوعی محدود شده است یعنی با شیطنت غرب محدود شده است وظیفه ما در ایران چیست؟

العماد: من از هر کسی در هرجای دنیای برای مردم مظلوم یمن زحمت می­کشد من به نیابت از مردم یمن از آنها تشکر می­کنم و دست­شان را می­بوسم، الان مظلومیت عجیبی در یمن رخ داده، مثلاً مظلومیت غزه وجود داشت، همه شبکه­ها و همه جا درباره غزه صحبت می­کردند، راهپیمایی­ها در همه جا در کشورهای اروپایی وجود داشت، کمک­رسانی می­شد اما یمن اینگونه شده است؟ بالاخره نقشه دشمن این است که کسی نفهمد در یمن چه اتفاقی دارد می­افتد و کسی نفهمد دارند یمن را نابود می­کنند، دشمن کار خودش را انجام می­دهد و کانال­ها و شبکه­ها و سازمان ملل و نویسنده­ها و همه را می­خرد و آمریکا و دشمن توانست با پولش بخرد اما ما که ادعا می­کنیم مسلمان هستیم چه کردیم؟ تکلیف ما مسلمانان جهان نسبت به مردم یمن چیست؟ به مسلمان یمنی که اصالت عرب و اصالت اسلام از آنجاست یعنی شخصیت­هایی که امروز در کشورها اسلامی هستند و اسلام را به گوش جهانیان رساندند یمنی بودند تا مالزی، اندونزی، آفریقا، تا ایران و لبنان (قطع شدن صدا) عربِ یمنی بودند، آیا به مردم یمن حق نمی­دهید؟ آیا نمی­خواهید جبران کنید؟

 تکلیف اسلامی و دینی بر گردن تمام مسلمانان و بشر روی زمین است، یک تکلیف ابتدا بر روی دوش مردم دنیا است و یک تکلیف هم بر گردن مسلمانان و کسی که امروز در تمام نمازهایش دعا می­کند اللهم عجل لولیک الفرج، خب برای یمن چه کرده­ای؟ آیا شما می­دانید فرج مربوط به یمن است؟ آیا شما می­دانید دشمن در صدر اسلام فهمیده بود نقطه قدرت امیرالمومنین در آن زمان یمن بوده؟ و لذا لشکرکشی کرد و رفت در یمن در یک روز 30 هزار یمنی را کشت! در آن زمان 30 هزار یمنی را کشت چون فهمیدند علی­ ابن­ ابیطالب بزرگترین نقطۀ قدرتش و قوتش در آن زمان همین یمنی­ها و همین شیعیان هستند که فدایی او اسلام هستند و لذا رفتند آنها را نابود کردند.

من می­خواهم امروز اعلام کنم امروز بزرگترین نقطۀ قدرتِ امام زمان و بزرگترین جا برای ظهور امام زمان برای هدایت پرچم امام زمان یمن است و لذا دشمن امروز دوباره می­خواهند تکرار کنند، می­خواهند یمن را نابود کنند که این اتفاق نیفتد؛ که یاران امام زمان از آنجا به پا نخیزند چون می­دانند با نابودی یمن ماندن دشمنان تامین شده است. آزادی یمن، استقلال یمن یعنی نابودی دشمنان و لذا سیدحسن نصرالله گفت با پیروزی یمن کل منطقه تغییر می­کند، شکل منطقه کلاً تغییر می­کند. دشمن امروز دارد این کار را می­کند، ما شیعیان که ادعا می­کنیم می­خواهیم امام زمان را یاری کنیم و هر روز داریم دعای عهد می­خوانیم چه کرده­ایم؟! برای پیروزی چه کرده­ایم؟

امام خامنه­ای 3 روز قبل گفت اینها باطل است و اینها به سمت نابودی می­روند و نابود می­شوند ولی شرط گذاشت گفت با کار خوبمان، اگر مومنین و مسلمین کار خوب انجام بدهند، همه با هم اگر دست هم را بگیرند و خوب کار کنند به زودی اینها نابود می­شوند اگر خوب کار نکنیم دیرتر نابود می­شود، نابودی آنها حتمی است اما ما چه می­کنیم؟ الان به غیر از شما کدام یک از رسانه­ها بحث­های مربوط به یمن می­کنند؟ من الان در تلویزیون ایران جز برنامه شما چیز دیگری ندیدم! حتی نمی­توانیم یک راهپیمایی بکنیم؟! در لندن بهتر از اینجاست دارند راهپیمایی می­کنند و در چهارراه­ها عکس مردم مظلومین یمن را می­چسبانند، پیام من فقط برای ایران نیست برای هر کسی که دارد دعا می­کند برای تعجیل ظهور امام زمان، بسم­الله این یمن، دشمن می­خواهد یمن از امام زمان یاری نکند همه باید برخیزند.

طالب ­زاده: به نظرم یک فتنه­ای هم وجود دارد که نسبت به ایران بدبینی ایجاد بکنند در این مورد صحبت بکنید.

العماد: بله عقیدتی بحث کنیم، اینها چون می­دانند امام زمان وقتی ظهور می­کند دو تا پرچم دارد یکی پرچم خراسانی و یک پرچم یمنی، اینها دارند پول، جان و وقت­شان را می­دهند که سیاه­نمایی کنند از ایران نزد یمنی­ها، چون اگر این دو کشور متحد شوند و مسلمان واقعی باشند و دست به دست هم بدهند این دو پرچم آمادۀ ظهور شده است و اینها آنقدر دارند کار می­کنند که ایران را آنجا بد کنند، بعضی وقت­ها از بعضی گفتارهای این طرف و آن طرف سوءاستفاده می­کنند، بعضی از نوشته­هایی که راجع به یمن نوشته می­شود راجع به سعید عبدالملک که رهبر یمن و انصارالله که خودشان انسان­های والا و مجاهد هستند و آدم­های بزرگی دارند جهاد می­کنند و بعضی­ها می­گویند اینها شیعی 12 امامی نیستند، مستبصر هستند در صورتی که اینها از آن کارها ناراحت می­شوند و بعضی از کارها در اینجا عربستان سوءاستفاده می­کند و دارند تبلیغ می­کنند و بعضی از صحبت­ها استفاده می­کنند و به مردم یمن نشان می­دهند و می­گویند ببینید شما را اینطوری نگاه می­کنند و شما را کوچک می­دانند و فقط از شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل استفاده می­کنند که شما فقط جان و خون­ خودتان را بدهید ایران باید درک کند که دشمن خیلی دارد تبلیغ می­کند که ایران را سیاه کند در داخل یمن ولی وجود رهبر یمن سعید عبدالملک خیلی از نقشه­های دشمن را خنثی کرد و داریم نقشه­های دشمن را خنثی می­کنیم و نقشه­هایی که علیه ایران و برای سیاه­نمایی کردن از ایران می­کشند.

طالب­ زاده: سوالم از حاج خانم است. وقتی در یمن می­فهمند شما ایرانی هستید چه واکنشی دارند؟

خانم: وقتی ایران معروف است به کشوری که به همه مستضعفان جهان کمک می­کند خیلی توقع­شان از ایران بالا است. وقتی فهمیدند من ایرانی هستم گفتند ایران کجاست؟ چرا تا الان به ما کمک نکرده است؟ عربستان خیلی وقت­ها دارد ما را به نام ایران می­زد به نام اینکه ما شیعه هستیم پس ایران کجاست و چرا به ما کمک نمی­کند؟ خیلی توقع­شان بالاست بخصوص زنان یمنی، دست­شان را بلند می­کنند درخواست کمک می­کنند گریه می­کنند و از همه جهان می­خواهند که به آنها نگاهی بکنند، کمکی بکنند حتی با یک راهپیمایی، خیلی سوالات پیش آمده ما که زینبیه هستیم به عنوان ایرانی به تمام زینبیه­هایی که در ایران هستند دعوت می­کنم حتی یک روز در یک راهپیمایی همه بیرون بیایند برای یاری کردن زن یمنی، همین که خودش ببیند که ما آمدیم بیرون و او را دیدیم و می­دانیم در چه سختی­ای دارد زندگی می­کند، همین که آمدیم بیرون برای او کافیست حس می­کند کسی دارد به او نگاه می­کند، با اینکه رسانه­ها بیشتر چیزها را سانسور می­کند و حقیقتی از این ظلم نشان نمی­دهد حداقل با یک راهپیمایی اگر بتوانیم حداقل کمی به آنها کمک کرده باشیم.

العماد: الان موضوع حساس است دشمن می­خواهد راهی پیدا کند که ایران دارد دخالت می­کند، چون اوایل جنگ بهانه­اش این بود که ایران آمده دارد یمن را اشغال ­کند و غیره در صورتی که امام خامنه­ای هفته اول گفت من الان که دارم پشت این بلندگو صحبت می­کنم می­گویند دارد در یمن دخالت می­کند با اینکه فقط دارم درباره یمن صحبت می­کنم ولی کسی به موشک­های آنها و ظلم آنها نگاه نمی­کند و چیزی نمی­گوید.

مساله خیلی حساس است برای یمنی­ها، الان هم منتظر هستند که ایران به آنها کمک کند و نمی­خواهیم مساله سیاسی شود که بعضی­ها می­گویند ایران دارد سوءاستفاده می­کند. ما از نگاه انسانی نه نگاه مذهبی حتی نه نگاه دینی از نگاه انسانی، الان می­گویند آمریکا می­خواهد بندر حدیده را اشغال کند، برای چه اینها الان دارند صحبت می­کنند؟ اینها یکسال است این منطقه را در گرسنگی نگه داشتند، این منطقه طوری شده است که مردم کنار خیابان صف ایستادند که فقط به آنها نان برسد، دارند می­میرند. نان ندارند بخورند، انسان 40، 50 ساله از گرسنگی آنقدر لاغر و ضعیف شده است مانند یک کودک است گوشتی به بدن ندارد و از گرسنگی گوشه­ای افتادند، ما الان باید پرچم انسانیت را بلند کنیم، بحث سیاسی و نظامی به کنار ولی امروز در یمن انسانیت دارد نابود می­شود. امروز هر کس واقعاً انسان است باید صدایش را بلند کند، بگوید انسان یمنی دارد از گرسنگی می­میرد امروز باید همه مسلمانان و همه آزادی­خواهان جهان برخیزند و به طرف یمن بروند و کمک کنند تا بتوانند لااقل اینها را از گرسنگی نجات بدهند، از وبا و بیماری و بی­دارویی نجات بدهند.

چرا سازمان ملل دروغ می­گوید که می­خواهد دارو بفرستد؟ به ما دروغ می­گوید؟! من با نماینده سازمان ملل صحبت کردم به او گفتم به چه کسی دروغ می­گویید که می­­خواهید به یمن کمک کنید؟ گفتم سازمان ملل و این همه کشور نتوانستید جلوی این عربستان را بگیرید؟ یا خودتان از آنها پول می­گیرید و ساکت هستید! سازمان ملل هم کاری نمی­کند نزدیک یکسال است ما هر هفته یک راهپیمایی جلوی سازمان ملل داریم در پایتخت یمن کاری نمی­کنند، الان انسانیت واقعاً در یمن در خطر است.

طالب­ زاده: یک مسئولیت سیاسی و عبادی داریم و کوتاه آمدن هم اثر وضعی اخروی دارد، اگر یک روز گفتند شما چرا عقب افتادیم بگوییم به خاطر همین بود و کاری نکردیم که امروز باید می­کردیم امیدوارم صحبت­های شما را گوش کنند و تعقل و حرکتی بکنند و حواسمان باشد صحبت­هایی که در ایران می­شود دشمن سوءاستفاده نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    آیا واقعا این شماره حسابهایی که برای کمک به مردم یمن تعریف شده به دستشان میرسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس