طرح دفاع مقدس

طرح تحقیقاتی «سال ها پس از جنگ؛ مردم شناسی تصویری و تفسیری جنگ بر روی پل ذهاب و قصر شیرین» تغییرات سال های بعد از جنگ در این شهرستان ها را به تصویر می کشد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مینو سلیمی کارشناس و مجری این طرح، دوران دفاع مقدس را مهم ترین برهه تاریخی و هویت ساز ایران دانست.

وی با بیان اینکه روایت کردن دوران دفاع مقدس با قلم و دوربین، برای روح روایتگر و مخاطب چالش بزرگی است گفت: تلاش نویسندگان توصیف شرایطی است که دیده اند و موقعیت هایی که با ذهن خلاق خود می سازند. 

سلیمی افزود: روایت گرانی که در پشت دوربین ایستاده اند به نحوی این کار را انجام می دهند که موقعیت ویژه ای را تفسیر و توصیف می کند و  برشی از حقیقت خاموش را نشان می دهد. 

وی با اشاره به اینکه روایت عکس ها به پژوهشگران کمک می کند تا به شکلی جامع به جهان و تجربیات دیگر انسان ها بنگرند، گفت: تلاش ما در این طرح تهیه مجموعه عکس و تفسیر آن ها با عنوان سال ها پس از جنگ است. 

سلیمی هدف از این پژوهش را به تصویر کشیدن سال های پس از جنگ و تغییرات آن در شهرستان های سرپل زهاب و قصرشیرین دانست و افزود: تغییراتی که بر زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی مردمان این مناطق تأثیر برجسته ای گذاشته اند و جـزء ماندگارترین پدیده ها هستند.

این پژوهشگر با بیان اینکه برای پژوهش خود از روش عکاسی و مستند سازی بهره برده است افزود: هم اکنون این پژوهش در مرحله نهایی است.

همچنین علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز درباره طرح تحقیقاتی سال ها پس از جنگ گفت: دفاع مقدس یکی از دوره های مهم در دفاع از سرزمین و استقلال کشور است که در آن دوره مردم و اقوام ایران در برابر متجاوزان ایستادند و سرزمین خود را از تعدی و تجاوز دشمنان حفظ کردند. 

حسن زاده ادامه داد: از این رو می توان به ابعاد هویتی و فرهنگی این بخش از تاریخ معاصر ایران که آکنده از شهامت ها و شهادت های جوانان شجاع ایرانی از زاویه مردم شناسی پرداخت.

وی افزود: شناخت تأثیرات میراث جنگ تحمیلی به عنوان یکی از عناصر هویت بخش جامعه می تواند نقشه راهی برای برنامه ریزی راهبردی کشور در تمامی بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد. 

همچنین نازی موسوی مدیر گروه مردم شناسی اجتماعی افزود: نتایج این پژوهش می تواند در برنامه ریزی درباره اثرات زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مشکلات توانبخشی مؤثر باشد.

وی گفت: این مناطق در حال حاضر در مسیر رشد و توسعه یافتگی قرار گرفته اند.

یکی از برنامه های پژوهشکده مردم شناسی، مطالعه و پژوهش در عرصه دوران دفاع مقدس به لحاظ اهمیت موضوع برای کشور است. 

این طرح می تواند به عنوان مطالعه ای بنیادی از سند برنامه راهبردی طرح جامع توسعه پایدار در مطالعات انسان  شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس