کد خبر 731342
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
تاکسی انلاین

آمارها مختلف پیرامون فعالیت این شرکت‌ها در تهران نشان می‌دهد که استفاده از این برنامه‌ها به شدت زیاد شده است چرا که نرخ این اپلیکیشن ها در مقایسه با آژانس‌های رسمی به شدت ارزان‌تر است.

به گزارش مشرق، ظاهراً دیگر زمان آن گذشته است که شرکت تاکسیرانی روز و شب به ایجاد فناوری‌های نو در حمل و نقل اعتراض کند و از عید امسال که به طور رسمی اپلیکیشن رسمی این شرکت با نام کارپینو وارد بازار شده، بازار حذف رقبای جدید به رقابت با آن‌ها تبدیل شده است. اکنون دیگر سه اپلیکیشن بزرگ حمل و نقل مسافر آنلاین در تهران فعالیت و علاوه بر تهران، کم کم در شهرهای دیگر نیز سرویس‌های خود را راه اندازی می‌کنند.

چند روز پیش بود که شهرداری مشهد در خبری اعلام کرد شرکت تپسی که به تازگی در این شهربه راه افتاده بود، پلمب شده است. آقای سید مهدی علوی‌مقدم مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در این باره گفته بود: سازمان تاکسیرانی منکر فناوری و پیشرفت نیست اما اعتقاد داریم که این پیشرفت ضوابط مشخصی دارد.

شرکت‌های حمل و نقل در حوزه تاکسیرانی باید مجوز فعالیت خود را از سازمان تاکسیرانی اخذ کند و رانندگان آنان نیز باید دفترچه تاکسیرانی داشته باشند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: مجوزی که سازمان تاکسیرانی به این شرکت‌ها ارائه می‌کند تنها مجوز حمل و نقل است و در این بین مجوزی به اپ موبایل اعطا نمی‌شود.

شرکت تپسی هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در شهر مشهد ندارد و نمی‌تواند از اپ موبایلی نیز استفاده کند لذا با مجوز قانونی توسط اداره اماکن پلمب شده است. در حال حاضر 1800 آژانس در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که دستیابی آنان به اپ موبایلی راحت است اما قطعاً باید مجوز آن را دریافت کنند.

در حال حاضر تنها شرکت‌های تاچسی و چی تکس مجوز فعالیت دارند که به صورت محدود از اپ موبایلی استفاده می‌کنند اما فعالیت گسترده آنان تنها با تصویب دستورالعمل آن توسط شورای اسلامی شهر مشهد امکان‌پذیر است چرا که نرخ کرایه، نوع خودرو و راننده آن باید تأیید شده باشد.

اما آمارها مختلف پیرامون فعالیت این شرکت‌ها در تهران نشان می‌دهد که استفاده از این برنامه‌ها به شدت زیاد شده است چرا که نرخ این اپلیکیشن ها در مقایسه با آژانس‌های رسمی به شدت ارزان‌تر است.

یکی از رانندگان برنامه کارپینو در این باره می‌گوید:«‌اولین جلسه توجیهی ما پیش از عید برگزار شد و از همان زمان کار خود را آغاز کردیم. واقعاً ابتدای کارانتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما حجم درخواست‌ها بسیار زود و خوب است و همین استقبال زیاد باعث شده است که در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای ماشین کافی برای ارائه خدمت نداشته باشیم.»

او درباره استقبال خانم‌ها از این شرکت می‌گوید: « بین کسانی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند، خانم‌ها فراوانی زیادی دارند چرا که به خاطر تاکسی بودن ماشین‌های این اپلیکیشن، اطمینان خاطر بیشتری نسبت به رانندگان و شرکت دارند، همچنین به خاطر ثبت شدن ماشین‌ها و رانندگانشان در سامانه‌های تاکسی رانی امکان پیگیری تخلف احتمالی رانندگان در مقایسه با دیگر شرکت‌ها بسیار ساده‌تر است.» با این حال نسخه‌های ابتدایی این نرم افزار با مشکلات زیادی همراه بود و به همین خاطر به روزرسانی های متعددی برای این اپلیکیشن برای کاربران ارائه شد. هم چنین برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از کم بودن ماشین در این نرم افزار گلایه‌هایی داشته‌اند.

دو نرم افزار دیگر اما که پیش از اپلیکیشن سازمان تاکسیرانی کار خود را شروع کرده بودند، به نظر می‌رسد بدون اعلام رسمی و به طور نامحسوس در برخی از مسیرها افزایش قیمت داشته‌اند. یکی از کاربران تپسی در این باره نوشته است:« مسیری که همیشه 8500 تومان با تپسی می‌آمدم چند هفته است که 1500 تومان افزایش پیدا کرده و به 10 هزار تومان رسیده است.» از طرفی اپلیکیشن اسنپ نیز برخی از مقصدهایی که توسط دو نرم افزار دیگر پشتیبانی می‌شوند را در نقشه خدماتی خود ندارد و هیچ سرویسی در این زمینه ارائه نمی‌کند. برای مثال در حالی که دو شرکت کارپینو و تپسی برای مقصد رودهن سرویس ارائه می‌کنند، اسنپ سرویسی برای این شهر ارائه نکرده و صرفاً پیام خطا در محاسبه قیمت نمایش داده می‌شود.

بررسی قیمت‌های مختلف در مسیرهای گوناگون این نرم افزارها نشان می‌دهد که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک دیگر شاهد تفاوت قیمت محسوس میان این اپلیکیشن ها نخواهیم بود و پس از جذب مشتری اولیه شرکت‌های مختلف به جای ارزان کردن عمومی کرایه‌ها به سمت مشوق‌های دیگر و استفاده از کد تخفیف‌های مناسبتی خواهند رفت. این مساله به طور خاص در محدوده طرح ترافیک مشاهده می‌شود. همان طور که در جدول‌های زیر آمده است، نرخ این سه شرکت زمانی که یکی از مبدأ یا مقصد در محدوده طرح قرار دارد، نشانگر قیمت‌های پایین‌تر از آژانس‌های مسافربری است. این قیمت‌ها مربوط به ساعت پیک تردد یعنی 4 تا 5 بعد از ظهر است و البته همان طور که گفته شد در مقصدی مانند رودهن نیز به دلیل عدم ارائه سرویس اسنپ، قیمتی ارائه نشده است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس