مردم افغانستان

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد در 5 ماه نخست امسال، بیش از 100 هزار افغانستانی از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

 به گزارش مشرق، اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون، ۱۰۳ هزار و ۲۲۹ نفر در سراسر افغانستان آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، افزایش جنگ و ناامنی و رویدادهای طبیعی از عوامل عمده آوارگی این افراد بوده است.

براساس آمار ارائه شده توسط اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد، میزان آوار‌گان امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در همین حال وزارت مهاجران افغانستان گفته است که درحال حاضر جنگ در مناطقی جریان دارد که سال گذشته نیز جریان داشت و از این رو بخش زیادی از مردم سال گذشته خانه‌هایشان را ترک و شماری هم به دلیل ناتوانی مالی و ضعف اقتصاد قادر به ترک خانه‌هایشان نیستند و مجبور هستند تا خطر جنگ و حتی مرگ را بپذیرند.

وزارت مهاجران افغانستان گفته است که ولایت‌های ننگرهار، بغلان و قندوز بیشترین تعداد آواره‌ها را دارند.

براساس آمارها از سال ۲۰۰۱ تاکنون حدود ۱.۵ میلیون نفر به دلیل نا‌امنی، فقر، بیکاری و درگیری‌ها بر سر ملکیت در داخل افغانستان از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

این در حالی است که اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) نیز اخیراً اعلام کرد که شمار افرادی که در سال ۲۰۱۶ میلادی خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند، بیش از ۶۶۰ هزار نفر بوده‌ است.

در گزارش سیگار آمده که میزان آوارگان داخلی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، ۴۰ درصد افزایش یافت. شمار آوارگان داخلی در سال ۲۰۱۵ کمتر از ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس