درهای مساجد، همواره به روی هر جوینده حق و حقیقتی باز است اما مدتی است که ابتکار "روز در باز مساجد" در کشورهای اروپایی اجرا می شود.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، در این روز، افراد دارای ادیان و تفکرات گوناگون به مساجد می آیند و پرسش های خود را درباره اسلام و آئین های مسلمانان مطرح می کنند که با توجه به رشد اسلام در کشورهای اروپایی از یکسو و اجرای طرح اسلام هراسی از سوی دیگر، بر اهمیت این ابتکار می افزاید.

به عنوان نمونه امسال مسجدی در "ساسولو" در استان "مودینا"ی ایتالیا برای پاسخ به این سؤال‌ها تصمیم گرفت روز شنبه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر را به بازدید افرادی که علاقه‌مند هستند با اسلام آشنا شوند اختصاص داد.

هدف صاحبان این ایده آن است که پلی ارتباطی میان مردم شهر بنا کنند تا مفاهیم نادرستی که از پیش درباره اسلام و مسلمانان منتشر شده است تصحیح گردد.

در این روز برنامه‌های متنوعی همچون پخش فیلم‌های مستند درباره اسلام، برگزاری نشست‌های مختلف و عرضه برخی غذاهای سنتی از چند کشور اسلامی اجرا شد.

صاحبان این ایده امیدوارند بتوانند چهره اسلام و فرهنگ اسلامی را در نظر مردم ایتالیا بهبود بخشند.

* گزارشی از روز درهای باز مساجد در آلمان

خاطر نشان می شود چندی پیش مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی هامبورگ نیز برگزار شد.

قابل ذکراست که حضور چشمگیر شهروندان آلمانی در مرکزاسلامی هامبورگ که بیش از سه هزار نفر برآورد می شود ، درکل آلمان بی نظیر می باشد.

در طول این مراسم که از ساعت 10 الی 18 برگزار گردید ، راهنمایان مرکز اسلامی هامبورگ ابتدا توضیحات کاملی را در رابطه با بنای خارجی و داخلی مسجد امام علی (ع) ارائه می دادند و سپس بازدیدکنندگان به طرف ساختمان آکادمی و محل کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ راهنمایی می شدند . در آنجا نیز ضمن پاسخ به سؤالات بازدیدکنندگان و نواختن موسیقی سنتی ایرانی ، نمایشگاهی از نمونه های خطی قرآن و هنرهای اسلامی نیز در معرض نمایش گذاشته شده بود .

همچنین نمایشگاهی شامل چندین غرفه و با موضوعات اسلام و مسحیت ، اسلام و یهودیت ، اسلام و سایر ادیان و ... در طبقه فوقانی صحن مسجد ترتیب داده شده بود .

شایان ذکر است در طول این مراسم بسته های تبلیغاتی شامل دفترچه یاداشت ، کارت پستال مسجد ،  خودکار  و ...  به بازدیدکنندگان اهدا می گردید .

همچنين در فضای ورودی مركز مكاني براي پذيرايي ميهمانان در نظر گرفته شده بود كه از آنان با انواع غذاهای گرم ایرانی ، ساندویچ ، چایی و قهوه  پذیرایی به عمل می آمد.

در بعدازظهر این روز نشستی با عنوان « محبت در ادیان آسمانی » با شرکت کارشناسان مسلمان و شخصیت های مسیحی برگزار گردید.

بازدیدکنندگان دردفتر میهمان این مراسم نکات جالبی را یادآوری کرده بودند از جمله اینکه اسلامی که در این مرکز ، معرفی می شود بسیار متفاوت ازآن چیزی است که ما تاکنون از رسانه ها شنیده بودیم برای همین از مرکزاسلامی هامبورگ می خواهیم تا تلاش بیشتری برای آگاهی بخشی به مردم آلمان داشته باشند.

از نکات جالب توجه این است که برخی افراد در این مراسم حضوری 4-5 ساعته داشتند و برخی نیز با اعضای خانواده کل روز را در مسجد گذراندند .

شایان ذکر است امام و مدیر مرکز در طول برگزاری این مراسم با حضور در میان بازدیدکنندگان ضمن گفتگوهای صمیمانه به سؤالات آنان پاسخ می دادند که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می گرفت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس