کد خبر 730070
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
گل

محققان عنوان می کنند عطر گل ها موجب تحریک قشر جلویی مغز که منطقه مرتبط با حل مشکلات و برنامه ریزی است، می شود.

به گزارش مشرق، عطر گل ها و گیاهان رنگارنگ دارای فواید زیادی برای سلامت بدن هستند. برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی که در معرض عطر گل ها قرار دارند ۱۷ درصد زودتر از دیگران وظایف شان را انجام می دهند. اگرچه عطرهای متفاوت دارای توانایی های متفاوتی در تقویت مغز هستند.

در ادامه فهرستی از برخی گل ها و گیاهان مشهور که تاثیرات مثبتی بر سلامت دارند ارائه می شوند.

لاوندر (اسطوخودوس)

عطر لاوندر دارای ویژگی آرامبخش بوده و بر افراد دچار مشکلات خواب تاثیر خوبی دارد. در یک مطالعه در انگلستان مشخص شد افرادی که در اتاقی خوابیده بودند که روغن لاوندر در طول شب در آنجا پخش می شد در مقایسه با گروه کنترل که عطر دارونما در محل خوابشان منتشر شده بود، کیفیت خواب شان ۲۰ درصد بهتر بود.

درحالیکه هنوز نحوه تاثیر این عطر گل مشخص نیست، اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که عطر گل لاوندر موجب افزایش خواب موج کوتاه یا خواب عمیق می شود. این حالت بخشی از خواب است که در آن عضلات بدن شل شده و مغز مجددا سازماندهی می کند. از اینرو خواب همراه با عطر گل لاوندر موجب سرحالی و سرزندگی فرد به هنگام صبح می شود.

یاسمن (گل یاس)

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که عطر یاسمن به شدت آرامبخش است و حتی در گزارشی آرامبخشی آن به اندازه مصرف قرص والیوم اعلام شده است.

مطالعات نشان می دهد استنشاق مولکول های روغن یاسمن موجب انتقل پیام های به مغز مخصوصا به ماده شیمیایی موسوم به GABA در سلول های عصبی می شود که در کنترل احساسات دخیل هستند.

همچنین عطر این گل موجب کاهش ضربان قلب و فشارخون و همچنین کاهش سطح استرس و تعداد نفس ها می شود. از اینرو شما احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

چمن

بوی چمن، بخصوص چمن تازه چیده شده، تاثیرات مثبتی بر سلامت دارد. به گفته محققان، زمانیکه چمن چیده می شود یک ماده شیمیایی از آن آزاد می شود که حس شادی و آرامش را القاء می کند و حتی ممکن است از زوال حافظه در سالمندی خودداری کند. همانند گل یاس، ماده شیمیایی چمن نیز به طورمستقیم بر روی بخش مغز مرتبط با احساسات عمل می کند و بر نواحی مرتبط با حافظه «هیپوکامپ» تاثیر می گذارد.

وانیل

شاید امکان کشت این گیاه گرمسیری در باغچه خانه تان وجود نداشته باشد، اما شمع ها و اسپری های دارای عطر وانیلی به وفور وجود دارند. وانیل نه تنها بوی خوبی دارد بلکه توانایی تقویت خلق و خو را نیز داراست و موجب حس شادی و آرامش می شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس