کد خبر 729817
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کشتی فرنگی

چراغ سبز شورای فنی کشتی فرنگی به مردان طلایی المپیک لندن برای حضور مجدد در میدان چندان کارساز نبود و گویا این نفرات همچنان قصد بازگشت ندارند.

به گزارش مشرق، شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی در آخرین نشست خود که اواخر هفته گذشته برگزار شد، اسامی نفرات واجد شرایط برای حضور در رقابتهای انتخابی تیم ملی اعزامی به رقابتهای جهانی ۲۰۱۷ پاریس را اعلام کردند.

در این فهرست، علاوه بر نام بسیاری از فرنگی‌کاران واجد شرایط که در میادین داخلی و خارجی مختلف، توان و شایستگی خود را اثبات کرده بودند، نام دو قهرمان پیشین جهان و المپیک هم دیده می شد. نام حمید سوریان و امید نوروزی که آخرین بار در المپیک ۲۰۱۶ ریو به میدان رفتند و با ناکامی از این آوردگاه بزرگ خارج شدند. سوریان که از همان روز بازگشت به ایران، سکوت را پیشه کرد و ترجیح داد در خصوص ماندن یا رفتن از دنیای قهرمانی هیچ اظهار نظری نکند. تنها اقدام مشخص و جدی نابغه کشتی ایران و جهان، آغاز فعالیت مربیگری‌اش در یکی از باشگاه های جنوب شهر تهران بود که در واقع نشان می داد او قصد دارد از این پس نقش مربی را ایفا کند.

امید نوروزی اما داستان متفاوتی داشت. بارها از قول او خبر زدند که قصد خداحافظی دارد و او نیز هر بار این اخبار را تایید و تکذیب کرد. گاهی از رفتن و خداحافظی می گفت و گاهی از ماندن و جنگیدن در تیم ملی. درگیری و اختلاف نظر نوروزی با اهالی کشتی در مقایسه با سوریان بسیار بیشتر بود، چراکه او عادت داشت نظرات و عقایدش را بی پرده و صریح اعلام کند. کاری که بارها او را به سیبل انتقادات رسانه‌ها و پیشکسوتان تبدیل کرد و او را با مشکلات زیادی همراه ساخت. با این تعاریف، شورای فنی باز هم به او فرصت داد تا بتواند برای حضور در انتخابی تیم ملی، شانس خود را بیازماید، اما این بار هم او ساز مخالف زد و اعلام کرد، تاب سرشاخ شدن با فرنگی کاران عادی و معمولی را ندارد و نباید به عنوان قهرمان جهان و المپیک در رقابتهای انتخابی تیم ملی با هر فرنگی‌کار جوان و تازه کاری دست و پنجه نرم کند.

البته نباید فراموش کرد نوروزی در آخرین مصاف انتخابی تیم ملی از یکی از همین جوانان به قول خودش تازه کار شکست خورد و در نهایت با لگد به تابلوی تبلیغات زد و با چوب به طرف میز داوران حمله ور شد. اقدامی عجیب و کم سابقه که با چشم پوشی سرمربی تیم ملی در آن زمان یعنی محمد بنا و فدراسیون کشتی همراه شد و در نهایت به ناکامی در المپیک ریو انجامید.

نوروزی در تازه‌ترین واکنش خود به دعوت شورای فنی به حضور در انتخابی تیم ملی اعلام کرده: "نباید کشتی‌گیران مدال‌دار جهان و المپیک همراه سایرین در انتخابی شرکت کنند، به نظر من تمام مدعیان باید با هم رقابت کنند و نفر برتر آنها با کشتی‌گیر شاخص آن وزن، هرچند بار که شورای فنی صلاح می‌داند مسابقه دهند. اگر قصدشان بازگشت من و امثال من است، باید این مسائل را رعایت کنند. مطمئنا با رعایت این مساله به جای یک کشتی، حاضریم ۱۰ مسابقه بدهیم."

دیگر فرنگی کار طلایی المپیک ۲۰۱۲ لندن، موضع‌ منطقی‌تری نسبت به دعوت به رقابتهای انتخابی تیم ملی اتخاذ کرده است. در اظهارات او در واکنش به دعوت شورای فنی، نه از سکوتِ معنادار سوریان خبری هست و نه از انتقادات و ادعای عجیب و غریب نوروزی. قاسم رضایی با احترام به اعتماد اعضای شورای فنی فعلا از آنها خواسته تا کمی به او فرصت دهند تا بتواند با آمادگی جسمی و روحی بهتری به میدان بازگردد. رضایی معتقد است فرصت چندانی تا رقابتهای جهانی ندارد و بهتر است با توجه به افزایش وزن و دوری اش از میدان، فعلا به جمع بندی کلی در خصوص بازگشت به میدان برسد.

یادان نرفته که او بر خلاف سوریان و نوروزی، زمان برگزاری رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۷ آبادان با حضور در کنار ملی پوشان ایران به آنان دلگرمی داد و نشان داد، حسابش از دو همتای دیگرش جداست. رضایی نه اهل کم محلی و بی اعتنایی به بزرگان کشتی است و نه اهل ایستادن در روی بزرگتر خود. او به رغم داشتن دو مدال المپیک ( یک طلا و یک برنز) نسبت به سوریان و نوروزی پیش است و شاید ناز او خریدار بیشتری داشته باشد، اما ترجیح می دهد حرمت نگه دارد و برای همیشه مثل یک قهرمان در یاد و ذهن اهالی کشتی و مردم کشورش باقی بماند.

آنچه مسلم است، غیبت این سه فرنگی‌کار پیشین تیم ملی در رقابتهای انتخابی هیچ مشکلی در روند رو به رشد کشتی فرنگی ایران بوجود نخواهد آورد. چه بسا باعث فرصتی بهتر برای جوانان باانگیزه و جویای نامی خواهد شد که بعید نبود با حضور این نفرات در سایه قهرمانان اسبق تیم ملی قرار می گرفتند و هیچگاه شکوفا نمی شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس