کد خبر 72812
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۵

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشور گفت: لازم است دولت عراق تعیین وضعیت 7 هزار شهید مفقودالاثر دفاع مقدس در خاک عراق را در اولویت بالاتری قرار دهد و جدی‌تر با این موضوع برخورد کند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ضمن حضور در خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤالی پیرامون تعیین وضعیت 7 هزار شهید مفقود در خاک عراق به خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: با درک شرایط دولت عراق نسبت به اولویت‌هایی که در کشورشان دارند، ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از دوستانمان در عراق می‌خواهیم موضوع تعیین وضعیت پیکر مطهر حدود 7 هزار شهید باقیمانده دفاع مقدس در خاک عراق را در اولویت بالاتر قرار دهند و جدی‌تر با این موضوع برخورد کنند تا خانواده‌های شهدای مفقود را از نگرانی و انتظار نجات دهند.

وی ادامه داد: توقع داریم آقای مالکی و مقامات عالی رتبه عراق دستور ویژه‌ای ‌صادر کنند و در پی تلاش‌های جدی که از سوی جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل وزارت حقوق بشر عراق در حال انجام است، نیاز به توصیه جدی‌تر مقامات عراقی برای عملیاتی شدن تفحص شهدا وجود دارد.

* پیگیری تفحص 7 هزار شهید مفقود در خاک عراق به نتایج خوبی رسیده است

سعید محبوبی‌نژاد، معاون ستاد عراق وزارت امور خارجه نیز که در این دیدار حضور داشت، در خصوص پیگیری وزارت امور خارجه در راستای تفحص 7 هزار شهید مفقود دفاع مقدس در خاک عراق، گفت: در بخش جستجوی مفقودین اقدامات بسیار خوبی در وزارت خارجه با هماهنگی سایر نهادهایی که مأموریت میدانی و عملیاتی جستجوی مفقودین را به عهده دارند، انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جستجوی مفقودین به برخی از نهادهای خاص دولت عراق واگذار شده است، در این راستا وزارت حقوق بشر عراق، سازمان ملل و صلیب سرخ درگیر هستند و اخیراً هم تیم عملیاتی سردار باقرزاده رئیس کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در اقدامی هماهنگ با حضور در بصره توانستند به راهکارها و توافقات خوبی با طرف عراقی رسیده و قرار است این توافقات در آینده نزدیک اجرایی شود.

معاون ستاد عراق وزارت امور خارجه افزود: برای جستجوی پیکر مفقودین، مرحله نخست دادن اطلاعات از سوی ایران به طرف عراقی، مرحله دوم آماده‌سازی مناطق توسط دولت عراق است تا از حوزه امنیتی خارج شود و مرحله سوم این است که ابزارهای لازم برای جستجو به مناطق انتقال پیدا کند.

وی اضافه کرد: شناسایی مناطق عملیاتی رزمندگان، مرحله نخست تفحص مفقودین است؛ این مناطق به طور مشخص در حوزه امنیتی و پادگان‌های دولت عراق قرار گرفته و نیروهای نظامی و آمریکایی نیز در پادگان‌ها مستقر هستند.

*صلیب سرخ بر عملیات جستجو و کشف مفقودین نظارت خواهد کرد

محبوبی‌نژاد در پاسخ به این که آیا امکان ایجاد تفاهم دوجانبه بین ایران و عراق بدون دخالت صلیب سرخ وجود دارد، گفت: کار جستجو و انتقال اجساد قبل از سقوط صدام نیز مسئله‌ای بود که صلیب سرخ پیگیری می‌کرد.

وی افزود: با توجه به حساسیت‌های خاص این موضوع، دولت عراق در نظر دارد که صلیب سرخ در رابطه با مباحث انسان‌دوستانه به عنوان ناظر سوم بر کار انتقال پیکر مفقودین باشد و ما هم در این زمینه مخالفتی نکردیم.

معاون ستاد عراق وزارت امور خارجه با اشاره به تشکیل کمیته سه جانبه بین ایران، عراق و صلیب سرخ گفت: صلیب سرخ فقط نقش نظارت بر کار تیم‌های عملیات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس