کد خبر 726191
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۷
انتخابات

ماندن مردم پای انقلاب از هر اولویتی اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش مشرق، سید علی علوی در یادداشت روزنامه خراسان نوشت:

تکاپو های چند ماهه انتخاباتی نامزد های ریاست جمهوری و شور و شوق فضای انتخاباتی فردا ۲۹ اردیبهشت پایان خواهد یافت. شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه یکی از بین آقایان روحانی یا رئیسی منتخب مردم خواهد بود البته این دوره جزو معدود دوره هایی است که نه تک قطبی و نه توزیع شده بین چند کاندیدا از ۶ نامزد اصلی است. عملا دو نامزد در صحنه رقابت مانده اند و سبد آرای ۵۵ میلیون ایرانی واجد شرایط در سبد یکی از این دو نامزد تقسیم خواهد شد. شرایط به گونه ای است که هر دو امید به پیروزی دارند اما برخلاف همه ادعا ها و سیاه و سفید کردن ها آنچه حداقل برای رهبر انقلاب اهمیت دارد حضور حداکثری مردم است. مشارکتی حداکثری که نشان از ساختار مردمی انقلاب اسلامی دارد. طبیعتا برای شرایط امروز ایران عزیز سیاست های یکی از دو کاندیدا طبیعتا مناسب تر خواهد بود. نمی شود گفت فرقی ندارد اما به نظر می رسد آنچه در کلان برای انقلاب اسلامی اهمیت دارد مردمی ماندن و مردمی بودن انقلاب اسلامی است انقلابی که دشمنان و بدخواهان زیادی دارد انقلابی که مهمترین سرمایه اش آرای ۹۸ درصدی مردم در زمان شکل گیری اش است. ماندن مردم پای انقلاب از هر اولویتی اهمیت بیشتری دارد.

التزام به قانون

آن گونه که از شواهد برمی آید انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم جزو رقابتی ترین انتخابات ریاست جمهوری است. انتخاباتی که رقیب شکست خورده یک اقلیت ضعیف نخواهد بود. اقلیتی حدود ۴۰ درصد، براین اساس جمعیت اقلیتی که نامزد مورد حمایت آن ها رای نیاورد کم نخواهد بود. اقلیت قدرتمندی که اگر دو نامزد اصلی کم دقتی نمایند می تواند تجربه تلخ سال ۸۸ را تکرار کند اینک هم نخبگان سیاسی هم گروه های مرجع و هم آحاد مردم ایران تجربه سال ۸۸ را پشت سر گذاشته اند تجربه ای تلخ که اقلیت قدرتمند و اکثریت پیروز به دلیل عدم تدبیر مناسب و کنترل نکردن احساسات انقلاب را در پرتگاه سقوط قراردادند. اینک نیز بار دیگر ترکیبی از یک اکثریت و اقلیت قدرتمند در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شکل گرفته است. بر هر دو کاندیدای ریاست جمهوری است که مراقب شرایط باشند و آنچه که می تواند یک جشن ملی باشد را تلخ نکنند شرط یک جشن ملی التزام نامزد ها و نخبگان سیاسی گروه های مرجع و طرفداران کاندیدا ها به قانون است.

رئیس جمهور همه

ایام انتخابات ایام یارکشی ها ایام شعار های سیاسی و متاسفانه گاه غلبه احساسات بر منطق است در صورت یک مرحله ای بودن شنبه و در صورت دو مرحله ای شدن حداکثرتا پنجم خرداد ماه روز های پر شور انتخاباتی تمام خواهد شد و یکی از دو نامزد مطرح منتخب ملت خواهد بود .منتخبی که به احتمال زیاد بین ۳۵ تا ۴۹ درصد شرکت کنندگان به او رای نداده اند اما پس از انتخابات همگان از نامزد منتخب تا آحاد مردم باید بدانند که رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور همه آحاد ملت است رئیس جمهور تمام ۵۵ میلیون واجد شرایط، رئیس جمهور تمامی ۸۰ میلیون ایرانی. این زاویه نگاه برای جامعه که دارای گسل های قومی و زبانی و عقیدتی و جغرافیایی و سیاسی متعددی است یک ضرورت است احساس همدلی و وحدت یکی از ضرورت های امروز ایران است.

فراموشی تلخی های مناظره

متاسفانه آقای احمدی نژاد سنگ بنای بد اخلاقی های سیاسی را بنا نهاد که نمی شود گفت کی و چگونه می شود از آن نجات یافت. بداخلاقی که در این دوره از رقابت های ریاست جمهوری در قالب تهمت ها و اتهام ها یا ادعا های اثبات نشده شاهد آن بودیم مواردی که اگر نگوییم تفرقه افکن در بین نخبگان سیاسی و کارگزاران نظام است حداقل می توان گفت کدورت آفرین است. به نظر می رسد طرفداران نامزد ها و نخبگان سیاسی باید پس از پایان انتخابات این کدورت را از ذهن خود و جامعه بزدایند کدورت هایی که اگر با تدبیر از بین نروند بدون شک مشکل آفرین خواهند شد.

شفاف سازی برخی ادعاها/ پاسخ به سوالات بی جواب/ رسیدگی قانونی به برخی تخلف های ادعایی

متاسفانه طی یک ماه ایام تبلیغات انتخاباتی در میتینگ های سیاسی و در مناظرات سیاسی اتهاماتی مطرح شد که بسیاری از آن ها بسیار تلخ بود به گونه ای که برای مردم این سوال مطرح شد که آیا واقعا این اتهامات و ادعا ها حقیقت دارد. ادعا هایی که ظرفیت ایجاد بدبینی نسبت به کلیت نظام را فراهم می کرد.

متاسفانه نامزد ها بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی ادعا ها و اتهاماتی به یکدیگر منتسب کردند که زمینه بدبینی به کلیت نظام را فراهم کرده است. به نظر می رسد در وهله نخست نامزد های مدعی باید در فرصتی نزدیک پس از انتخابات نسبت به ادعا های مطرح شده خود از طریق مراجع ذی صلاح پیگیر باشند و البته دستگاه قضا نیز به عنوان مدعی العموم در جهت رفع اتهام و بدبینی به نظام جمهوری اسلامی ادعا های مطرح شده را پیگیری و نتایج آن را هر آنچه است به اطلاع مردم برساند چه تعلیق مردم در هجمه ای از بدبینی به نظام بسیار پرخطرتر از اثبات تخلف برخی نامزد های انتخابات است چرا که احساس بی اعتمادی به نظام باعث بی اعتباری انقلاب اسلامی خواهد شد.

اسیر وعده ها و بغض های انتخاباتی نشوید اولویت اول کشور اشتغال وتولید است

خوب یا بد نامزد های انتخاباتی در ایام انتخابات وعده هایی داده اند وعده های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اما آنچه مسلم است آن است که مطالبه اصلی و مشکل اصلی امروز ایران عزیز اقتصاد، رکود تولید و بی کاری است. به نظر می رسد نامزد منتخب باید فارغ از جوزدگی سیاسی در فرصتی معقول مراقبت کند که اسیر وعده های انتخاباتی خود نشود و  روی مسئله رونق تولید ملی و اشتغال به عنوان مهمترین ماموریت خود و دولت دوازدهم با رویکردی درون زا متمرکز شود.

طرفداران؛ تجربه انتخابات ۸۸ جلوی چشم هایمان است

براساس شواهد و نظر سنجی ها رئیس جمهور دوازدهم حداکثر یک رئیس جمهور ۶۰ درصدی خواهد بود به عبارتی جریان رقیب و نامزد انتخاب نشده طبیعتا یک اقلیت قدرتمند حدود۴۰ درصدی خواهد بود با این وجود با توجه به تجربه سال ۸۸ بر همه نخبگان و گروه های مرجع و به خصوص طرفداران و هواداران دو نامزد اصلی آقایان روحانی و رئیسی است که در صورت پیروزی، رقیب و طرفداران جریان مغلوب را تحقیر نکنند و از طرفی جریان مغلوب که نامزد آنان منتخب نشده است با پذیرش آرای اکثریت هرچند حتی اندک خود را مقید به قانون و قواعد دموکراسی بدانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس