کد خبر 725748
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
مهدی فضائلی

نظام اسلامی به رغم چنین برداشتی ترجیح می‌دهد انتخابات با مشارکت و حضور هر چه بیشتر مردم برگزار شود ولو به پیروزی جریانی منجر شود که نسبت اندکی با انقلاب و ارزش های بنیادین آن دارد.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی در یادداشتی با عنوان «تراز مردم سالاری دینی ما» به موضوع «تغییر برای ساخت ایرانی بهتر» پرداخت.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در نقطه اوج رقابت‌های انتخاباتی هستیم. رقابت‌هایی که بواسطه برخی بداخلاقی ها به مبارزات انتخاباتی تبدیل شده است!

واقعیت این است که فرصت فراهم شده برای رقابت‌های انتخاباتی ازسوی نظام جمهوری اسلامی، بخصوص مناظره‌ها،در کنار تولید شور و هیجان و کمک به افزایش مشارکت،هزینه‌های قابل توجهی را هم به نظام و مردم تحمیل می کند که امروز برای ما بخوبی قابل درک است!

این رقابت‌ها بخصوص هنگامی که رنگ و بوی مبارزه و نبرد گلادیاتورها را بخود میگیرد موجب می شود تصویر نیمه عریان و مخدوشی از نظام به نمایش گذاشته شود.

تمرکز بر نقاط ضعف کشور و بزرگنمایی آنها،نادیده گرفتن خدمات و نقاط قوت کشور و نظام،طرح ادعاها و اتهام های نامزدها علیه یکدیگر، ورود رقبا به حریم خصوصی یکدیگر که همگی از مدیران و مسئولان سطح بالای نظام به شمار می روند و اشکالات و خطاهای شخصی آنها هم به نوعی به نظام نسبت داده می شود و ایجاد فرصت و تولید خوراک برای مخالفین و دشمنان نظام در داخل و خارج از جمله هزینه‌های سنگینی است که از قبل فرصت انتخابات به نظام تحمیل می شود.

چرا جمهوری اسلامی ایران به رغم چنین هزینه‌های سنگین و بعضا" غیرقابل جبرانی،نه تنها به آن تن می دهد بلکه زمینه‌های آن را فراهم می کند؟

برای این پرسش سه پاسخ مهم وجود دارد.

نخست اعتماد به نفس بالای نظام و برخورداری از استحکام درونی بالای کشور است که موجب می شود ریسک چنین شرایطی از سوی نظام پذیرفته شود.

نظام هایی که از درون فاقد استحکام لازم و نابرخوردار از توان مدیریت بالا هستند هیچگاه چنین ریسکی را نمیپذیرند.

دوم،باوری است که نظام اسلامی به اهمیت و نقش حضور و مشارکت مردم دارد.

رهبری نظام بارها و بارها از جمله در همین انتخابات، مشارکت حداکثری را مطالبه کرده اند.یعنی نه فقط مشارکت و حضور بلکه حضور حداکثری و این در حالی است که مخالفین تصورشان این است که هرچه مشارکت بالاتر باشد امکان راه یابی نامزد یا نامزدهای مورد حمایت آنها بیشتر است!

نظام اسلامی به رغم چنین برداشتی ترجیح می‌دهد انتخابات با مشارکت و حضور هر چه بیشتر مردم برگزار شود ولو به پیروزی جریانی منجر شود که نسبت اندکی با انقلاب و ارزش های بنیادین آن دارد!

و سومین دلیل،اهمیت و ضرورت و ارزشی است که نظام اسلامی برای انتخاب آگاهانه مردم قائل است.

رهبرانقلاب به صرف مشارکت حداکثری قانع نیستند و تاکید دارند که این انتخاب از سر تفکر و آگاهی باشد و

امروز شرایط برای یک انتخاب آگاهانه و مبتنی بر شناخت در حد بالایی وجود دارد.

شرایط و فرصت های فراهم شده همگی موجب شده است مردم سالاری دینی بمثابه الگویی نو و جذاب در عالی ترین سطوح جهان به نمایش گذاشته شود.امروز به جرات می توان ادعا کرد مردم سالاری در نظام ما،جزو چند دموکراسی تراز اول جهان است.

تراز و استانداردهای بالای دموکراسی در ایران اسلامی،موجب شده است تقریبا" همه جریانات سیاسی،حتی جریان‌های اپوزیسیون،چشمشان به صندوق های رای در ایران باشد و خواسته و ناخواسته مخاطبان خود را به جای تحریم و پشت کردن به صندوق های رای،به حضور و مشارکت در انتخابات دعوت کنند!

با عنایت به آنچه گذشت،باید مراقب بود و به هیچ وجه نباید اجازه داد که این فرصت گران بها و طلایی که با هزینه های سنگین فراهم می شود بجای تحکیم و تقویت نظام و اقتدار آن به نقطه ضعف و تهدید نظام تبدیل شود،نکته‌ای که دشمنان نظام در تکاپوی دست یافتن به آن هستند و متاسفانه برخی جریان ها و نامزدها نیز به این خواست کمک می کنند!

برآیند انتخابات باید به افزایش اقتدار نظام اسلامی منجر شود و این برآیند عمدتا" محصول فرآیند انتخابات،مشارکت مردم و نامزدی است که با رای مردم انتخاب می شود.

البته باید تلاش کرد همراه با پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف،سازوکار مردم سالاری دینی نیز کمال بیشتری پیدا کند و به تولید هرچه بیشتر اقتدار نظام بینجامد.این مهم نیازمند قوانین دقیقتر،نظارت کارآمد بر اجرای آن،برخورد آگاهانه تر مردم و حضور نامزدهایی پای بند و مقید تر به رعایت قانون و اخلاق است.

سخن آخر اینکه،حرف آخر را برای تولیداقتدار، مردم میزنند.این مهم علاوه بر مشارکت گسترده و حداکثری، به انتخاب مردم هم بر می گردد.

تلاش کنیم از این فرصت طلایی برای تغییر شرایط نامطلوب فعلی و حرکت به سمت ایرانی بهتر استفاده کنیم.

با دولت فعلی، ایرانمان حداکثر همین خواهد ماند و بهتر نخواهد شد!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس