کد خبر 725723
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
رحمانی‌فضلی نمایه

وزیر کشور گفت:نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت تدریجی و لحظه به لحظه اعلام نمی‌شود، وزارت کشور در نهایت نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد.

به گزارش مشرق، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: امروز آخرین مهلت تبلیغات نامزدها است و هیچ‌یک از نامزدان حق ندارند در دو روز آینده تبلیغات و فعالیت انتخاباتی داشته باشند. 

وی گفت: با هماهنگی همه دستگاه های متولی، اجرایی، نظارتی، امنیتی، ثبت احوال، صداوسیما، شورای نگهبان و مجلس و با بسیج همه امکانات شرایط برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، قانونی و سالم در فضایی آرام فراهم است.

وزیر کشور ادامه داد: روز جمعه از ساعت 8 صبح کار انتخابات را شروع می‌کنیم و تا زمانی که مردم پای صندوق‌های رأی حضور داشته باشند، محدودیت قانونی برای انتخابات در روز جمعه وجود ندارد. البته توصیه ما این است که مردم عزیز تلاش کنند با توجه به اینکه ممکن است به دلیل برگزاری سه انتخابات هم زمان با حجم عظیمی از افراد در طی زمانی در صندوق‌های  رأی حاضر شویم، در مدت زمان ابتدایی برای اخذ رأی مراجعه کنند تا مشکلاتی ایجاد نشود. 

رحمانی‌فضلی افزود: بیش از 63 هزار شعبه اخذ رأی با حدود 130 هزار رأی در کشور برای انتخابات تدوین شده است و تمهیدات لازم دیده شده است.

وی تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخابات در 141 شهر به شکل کاملا الکترونیکی برگزار می شود و در بقیه موارد تمام مراحل به جز اخذ رأی و شمارش آرا به صورت الکترونیکی خواهد بود.

وزیر کشور اضافه کرد: 71 هزار بازرس در صندوق‌های رأی حضور دارند و نمایندگان فرماندار نیز به شکل دو نفر در شعب اخذ رأی حضور خواهند داشت. نمایندگان نامزدهای انتخاباتی نیز تا آخرین مرحله شماره آرا اجازه دارند در شعب حضور داشته باشند و بیش از 160 هزار نیروی انتظامی، امنیت و انتظامات انتخابات را برعهده خواهند داشت.

رحمانی‌فضلی درباره اعلام نتایج آرا نیز گفت: تلاش می‌کنیم در موعد مقرر و در کوتاه ترین زمان نتایج اعلام شود. البته قطعا در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تلاش براین است که صحبت و دقت فدای سرعت نشود و با همکاری شورای نگهبا و همه رسانه‌ها امیدواریم کار انتخابات به خوبی جلو رود.

وی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده طی روزهای اخیر، تصریح کرد: توصیه ما به همکاران خود در رسانه‌ها، ستاد و ستادهای انتخاباتی سایر دستگاه‌ها این است که نباید به شایعات که به منظور ایجاد جنگ روانی  مطرح می‌شود توجه کرد. در حال حاضر نظرسنجی‌های مختلفی در فضاهای عمومی و اخبار منتظر می‌شود که بیش از 95 درصد آنها غیرقانونی، غیرواقعی و کاملا ساختگی است.

وزیر کشور ادامه داد: برخی به دنبال این هستند که با ایجاد شایعات رفتار منطقی و عقلانی مردم را تحت تأثیر قرار دهند و این فضا را دچار اختلال نمایند اما با پختگی مردم و آگاهی آنها این مسئله به نتیجه نخواهد رسید.

رحمانی‌فضلی از رسانه‌ها درخواست کرد: بدون توجه به این شایعات و نظرسنجی‌های غیرواقعی بر ایجاد انتخاباتی پرشکوه کمک کنند و به مشارکت بالای مردم در انتخابات بیافزایند.

وی افزود: از همه نامزدها، ستادها، و هواداران آنها می‌خواهیم از فردا هیچ نوع فعالیت تبلیغاتی نداشته باشند و همه باید به قانون و نهادهای قانونی احترام بگذارند.

وزیر کشور درباره اعلام نتیجه آرا نیز گفت: از رسانه‌ها خواستیم در اعلام نتایج انتخابات به آمار غیررسمی توجه نکنند و با ارائه آمار و اطلاعاتی که ممکن است منجر به برداشت‌ها و تحلیل‌های نادرست شود خودداری کنند.

رحمانی‌فضلی در عین حال افزود: نتایج ریاست جمهوری به صورت تدریجی و لحظه به لحظه از سوی وزارت کشور اعلام نخواهد شد بلکه آرا به صورت تجمیعی در پایان انتخابات و پس از جمع آواری همه اطلاعات و آمارها طبق قانون از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: هرگونه نظر و اطلاعاتی در قالب سنجش، جمع آوری آرای غیررسمی و برخی اطلاعات نادرست خلاف قانون است و حتما با متخلفین برخورد خواهد شد.

وزیر کشور درباره برگزاری تجمعات نامزدهای انتخاباتی در میادین و امکان عمومی شهرها گفت: طبق قانون برگزاری میتینگ‌ها و کارناوال‌های خیابانی ممنوع است شورای امنیت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز مصوب کردند تجمع در فضای باز که در مسیر رفت و آمد و تردد مردم است، به دلیل ایجاد ترافیک خلاف است.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: تاکنون همه ستادها و نامزدهایی که خواستار مجوز برگزاری چنین تجمعاتی بودند با ممنوعیت مواجه شدند و از برگزاری این تجمعات جلوگیری شده است. 

وی با اشاره به برگزاری تجمع امروز در شهر مشهد از سوی هواداران یکی از نامزدهای انتخاباتی، گفت: امروز در استان خراسان رضوی و در شهر مشهد قرار است تجمعی برگزار شود که طبق اعلام استاندار محترم، در دو جلسه برگزاری جلسه تعمیم استان خلاف بودن این مسئله اعلام شده است.

وزیر کشور اظهار داشت: استاندار محترم صبح امروز طی تماس تلفنی اعلام کرد که ظاهرا هواداران و نامزدهای انتخاباتی برای عدم برگزاری این نشست  و حاضر نشدند محل برگزاری تجمع را تغییر دهند این مسئله خلاف مقررات است و اگر عوارضی داشته باشد برگزارکنندگان باید پاسخگو باشند.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی درباره تعداد صندوق‌های اخذ رأی در خارج از کشور، گفت: ما در خارج از کشور 103 صندوق رأی داریم که عمدتا در داخل سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها قرار دارد. در آنجا نیز هیئت‌های اجرایی و نظارت تشکیل می‌شود و مسئولیت کار را وزارت خارجه است. آرای آنها نیز پس از تأیید هیئت نظارت اعلام می‌شود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه خارجی در خصوص اینکه آیا احتمال خشونت خیابانی و اغتشاش در ایران پس از انتخابات وجود دارد،  بیان کرد: موضوع امنیت انتخابات برای ما بسیار حائز اهمیت است و به این منظور از شش ماه قبل کمیته امنیتی ایجاد شده است. تمام شرایط برای برگزاری انتخاباتی با امنیت وجود دارد و زمینه‌های لازم برای برگزاری انتخاباتی با امنیت کامل دیده شده است.

وزیر کشور افزود:طی 25 روز گذشته تجمعات مختلف حتی 100 هزارنفری در برخی نقاط کشوری برگزار شد که با هیچ مشکل امنیتی و انتظاماتی روبرو نبود که امیدواریم با آگاهی و هوشیاری مردم پس از آن نیز با مشکلی روبرو نشویم. 

رحمانی‌فضلی رد پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری درباره مهمترین دغدغه وزیر کشور دو روز قبل از برگزاری انتخابات، اضافه کرد: هیچ دغدغه‌ای در انتخابات نداریم و تنها از مردم می‌خواهیم در اول وقت پای صندوق‌های رأی حاضر شوند مامحدودیتی برای زمان رأی گیری نداریم اما امیدواریم با حضور مناسب مردم شاهد ازدحام جمعیت در صندوقهای رأی نشویم. تا خدای ناکرده حقی از کسی ضایع شود.

وی درباره تهدیدات داعش و برنامه ریزی‌های ایران دراین خصوص نیز گفت: کشور ایران همواره با این تهدیدات مواجه بوده است. با رصد و اشراف اطلاعاتی لازم در این خصوص اقدامات مناسب انجام شده و تاکنون به لطف خدا شاهد اتفاق ناگواری در این خصوص نبوده‌ایم اتفاقی که در خوزستان رخ داد مرتبط با انتخابات نبود و یک روز پس از این اتفاق نیروهای ما فرد خاطی را شناسایی و دستگیر کردند.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از رسانه‌های خارجی درباره زمان دقیق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کوتاه‌ترین زمان و با رعایت دقت و سرعت اعلام می‌شود زمان دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم چون نمی‌خواهیم توقف و انتظاری ایجاد شود.

رحمانی‌فضلی درباره انصراف برخی نامزدها نیز گفت: برخی نامزدها در فضای عمومی و در اخبارهای رسمی و غیررسمی اعلام به انصراف کرده‌اند. آقای قالیباف دیروز در ستاد دیگری از کاندیدای دیگری حمایت کرد و اقای جهانگیری نیز دیروز در برنامه انتخاباتی انصراف خود را به نفع یکی از کاندیداها اعلام کرد. آقای هاشمی طبا نیز از انتخابات کناره گیری نکردند اما اعلام کردند که به یک کاندیدای دیگری رأی خواهند دارد.

وی  گفت: هنوز به طور رسمی هیچ نامزدی انصراف خود را از حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده است امیدواریم تا ظهر امروز انصراف آنها به صورت کتبی اعلام شود تا در لیست اصلی کاندیداهای انتخابات قرار گیرند.

وزیر کشور درباره احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات گفت: قطعا انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود البته اگر نامزدهایی که اعلام کناره گیری کردند این موضوع را کتبا اعلام کنند تنها دو نفر اصلی در انتخابات باقی می‌مانند لذا احتمال دورمرحله ای شدن انتخابات در این شرایط وجود ندارد.  

رحمانی‌فضلی درباره سوال دیگری مبنی براینکه چرا آرا این دوره به شکل تدریجی اعلام نمی‌شود در حالی که در دوره‌های قبل به این شیوه عنوان می‌شده است، گفت: در دوره های قبل به صورت تدریجی اعلام می‌شود اما این شیوه مشکلاتی به همراه داشت به طور مثال آمار یک نامزد در یک استان نسبت به نامزدهای دیگری 70 یا 80 درصد بیشتر بود اما در یک استان دیگر آرای رقیب بیشتر می‌شد بنابراین جابجایی آرا و بالا و پایین رفتن نتایج سوءتفاهم و گمانه زنی‌هایی ایجاد می‌کرد، بنابراین بهتر است‌آمار پس از شمارش نهایی به صورت یکباره اعلام شود تا برای نامزدها و مردم مشکلی پیش نیاید و مطمئن باشید با نظارت کاملی که از سوی شورای نگهبان صورت می‌گیرد امکان جابجایی یک آرای رأی هم وجود نخواهد داشت.

وی در عین حال ادامه داد: ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تدریجی اعلام نمی‌کنیم و هر نوع اعلام نتایج در فضای مجازی و در قالب گمانه زنی خلاف قانون است و با آن برخورد می‌شود.

وزیر کشور درباره اظهارات یکی از مسئولان قضایی در خصوص تخلفات بخشداران و هیئت‌های اجرایی گفت: البته منظور ایشان فقط این دو دستگاه نبوده است بلکه نهادها و دستگاه‌های مختلف را اعلام کردند. ما در این دوره از انتخابات در فضای مجازی با موارد حاد تخلف که امنیت ملی و اخلاق عمومی را دچار اشکال کند مواجه نبودیم. البته تخلفاتی صورت گرفت که تذکر دادیم. در مجموع میزان تخلفات در این دوره نسبت به دوره قبل یک سوم کاهش داشته و تخلفات هر روز به قوه قضاییه اعلام می‌شود. 

رحمانی‌فضلی افزود: گزارش‌های تخلفات وقتی به وزارت کشور اعلام می‌شود به قوه قضاییه ارجاع و متناسب با آن برخورد می‌شود. از نامزدها، هواداران و دستگاه‌ها می‌خواهیم متوجه باشند که طی دو روز آینده هیچ نوع تخلفی از سوی ما پذیرفته شده نیست و هیچ کدام از دستگاه‌ها و ستادها نباید دچار تخلف شوند که خدای ناکرده در نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشد.

وی درباره تبلیغات صداوسیما و تخلفاتی که برخی معتقدند ازسوی این دستگاه صورت گرفتهپ، گفت: رفتار برخی نامزدها شاید از نظر عموم تفسیر مختلفی شود برخی از موارد تخلف صداوسیما به رئیس این سازمان ارجاع شده و تلاش شده است این تخلفات کمتر شود.

وزیر کشور افزود: کمیسیون بررسی تبلیغات در برنامه‌های ضبط شده تا جایی که توانسته تخلفات را حذف کرده است اما امکان این کار در برنامه‌های زنده وجود ندارد و اتفاقاتی افتاده که مسئولیتش با خود نامزدها است. 

رحمانی‌فضلی همچنین اضافه کرد: البته نامزدها شکایات متعددی از یکدیگر داشته‌اند که با توجه به محدودیت وقت امکان رسیدگی به همه آنها نبود از سوی دیگر خود نامزدها در آن برنامه‌ها جواب یکدیگر را داده‌اند.

وی تصریح کرد: انتخابات شرایط خاص هیجانی خود را دارد اما انتظار ما از نامزدها این است که مسائل مختلف را به عنوان کسی که می‌خواهد الگوی جامعه شود بیشتر رعایت کنند.

وزیر کشور در پایان درباره تجمیع آراء و سازوکار شمارش آراء نیز گفت: آرا در ابتدا در شعب اخذ رأی شمارش می‌شود و اعضای هیئت نظارت و هیئت اجرایی نتیجه آمار را تأیید و امضا می‌کنند. این آمار در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع شده و همزمان از شعب به فرمانداری‌ها و وزارت کشور ارسال می‌شود. با هماهنگی شورای نگهبان و هیئت نظارت بر انتخابات شوراها آرا تجمیع و در نهایت نتایج آن اعلام می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    6 0
    دارن برای تقلب برنامه ریزی میکنن اینا متقلب بودن که در 88 قیاس به نفس کردن. مردم انقلابی لطفا کوتاه نیاین باید حق مون رو از حلقوم این 4درصدی ها بیرون بکشیم سرنوشت انقلاب را نباید به دست لیبرال ها سپرد...
  • US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    4 0
    يعني چي؟ مردم مگه غريبه ان؟ شما به عنوان خادم مردم فقط وظيفه برگزاري انتخابات رو دارين و قرار نيست تعيين تكليف كنيد. جمع زيادي از مردم به دولت شما بي اعتمادن و خصوصا با رفتارهاي انتخاباتي وزارت كشور به نفع دولت نگران هم هستن. مشرق پيگيري كنيد مثل مناظره هاي ضبطي نتونن به اهدافشون برسن
  • علی NL ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    7 0
    بوی فتنه از دولت اشراف میاد!
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    6 0
    از شورای نگهبان می خواهیم از رای ملت صیانت کنه ،بوی فتنه میاد با این استقبالی که از آیت الله رئیسی در تمام شهرها مخصوصا تهران و نصف جهان شد . ملت و شورای نهگبان باید شش دانگ حواسشان جمع باشد.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    0 7
    فقط روحانی
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    2 0
    باز هم اقداماتي عجيب !!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    3 0
    یعنی چی؟کاسه ای زیر نیم کاسه است.همیشه انتخابات ایران هم مثل همه جای دنیا ،لحظه به لحظه نتایجش اعلام میشه.
  • دبل IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    3 0
    بازم تصمیم عجیب از مناظره ضبطی به بهانه مسائل امنیتی تا اعلام یهو نتایج
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    27 3
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    5 0
    اعلام دفعي نتايج خطرناك است
  • وحید IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    4 0
    مثل دفعه های قبل هر دو ساعت یه بار آخرین نتایج رو بگین احتمال تقلب هم میاد پایین
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    7 0
    این یعنی تقلب راحت تر.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    2 0
    وزیر غیب گو از کجا میداند که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس