کد خبر 725328
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
تنیس

بهره‌بردار زمین‌های تنیس مجموعه انقلاب مربیان این رشته را به شدت تحت فشار قرار داده که در این گزارش به تفصیل به آنها پرداخته می‌شود.

به گزارش مشرق،‌ نام بخش خصوصی‌ که از زمین‌های تنیس مجموعه ورزشی انقلاب بهره‌برداری می‌کند، «آپت» است. این مجموعه ورزشی همان جایی است که برای یک ساعت آموزش تنیس، 75 دلار از متقاضیان دریافت می‌کند؛ اما اقدامات مدیران آپت به همین ساعتی 75 دلار ختم نمی‌شود. آنها در قراردادی عجیب، مجموعه‌های تنیس انقلاب را برای سالیان زیادی اجاره‌ کرده‌اند. یعنی 29 زمین تنیس مجموعه ورزشی انقلاب به مدتی طولانی در اختیار این مجموعه قرار دارد که خبرگزاری تسنیم در زمان مقتضی به موضوع قراردادهای اماکن ورزشی انقلاب و نحوه امضای آنها خواهد پرداخت.

در مجموعه آپت به جز 3 مربی خارجی که یکی از آنها ساعتی 50 و دو مربی دیگر ساعتی 75 دلار بابت آموزش دریافت می‌کنند، حدود 60 مربی ایرانی هم فعالیت دارند.

درصد قابل توجهی از این مربیان ایرانی بر خلاف مصوبات کمیته آموزش فدراسیون تنیس -به گفته تعدادی از مربیانی که در این مجموعه کار می‌کنند، دو سالی است که مصوبات به آنها ابلاغ نشده است - رقم‌های قابل توجهی را از متقاضیان آموزش این رشته ورزشی دریافت می‌کنند و بعضا به رقم‌های 150 – 200 هزار تومان هم نزدیک می‌شوند اما دلیل این امر چیست؟ چرا مربیان ایرانی رقم‌هایی بیشتر از مصوبه دریافت می‌کنند و به مصوبات توجهی ندارد؟ چرا تنیس ایران در سالیان گذشته درجا زده و پیشرفت محسوسی نداشته است؟ پاسخ در یک جمله خلاصه می‌شود و آن جمله فشاری است که مربیان ایرانی توسط بهره‌بردار زمین‌های تنیس مجموعه ورزشی انقلاب متحمل می‌شوند.

برای اینکه متوجه شوید چرا تنیس در مجموعه انقلاب اینقدر گران است و چرا مربیان ایرانی رقم‌های خارج از مصوبه را دریافت می‌کند و آپت چگونه مربیان را تحت فشارهای زیاد مالی قرار می‌دهد، به اعداد و ارقام زیر توجه کنید:

شروع کار با 50 میلیون ریال

1- زمین‌های تنیس مجموعه انقلاب در صورتی به مربیان - 30 ، 40 مربی برای زمین ثابت و 20 تا 30 مربی پاره وقت - اختصاص داده می‌شود که متعهد شوند روزی 10 ساعت، زمین‌ها را رزرو کنند. البته پیش از این بند، مربیان برای آغاز فعالیت در زمین‌های تنیس مجموعه ورزشی انقلاب باید 50 میلیون ریال به آپت بپردازند که گفته می‌شود این رقم بابت مالیات یک سال از مربیان گرفته می‌شود.

ساعتی 3 هزار تومان گرانتر از بقیه

2- اگر کسی تنیس‌بازی کردن بلد باشد و بخواهد زمین‌های مجموعه انقلاب را برای یک ساعت اجاره کند، در روز ساعتی 300 هزار ریال و در شب 360 هزار ریال باید به مجموعه آپت پرداخت کند؛ اما یک مربی برای فعالیت یک ساعته در زمین‌های تنیس انقلاب باید در روز 330 هزار ریال و در شب 390 هزار ریال به آپت پرداخت کند. یعنی 3 هزار تومان بیشتر از مردم عادی!

زمین پر باشد یا خالی باید پول پرداخت شود

3- زمین تنیس در صورتی به یک مربی به صورت ثابت و فیکس داده می‌شود که او در هفته بین 50 تا 80 ساعت کلاس داشته باشد. به عبارت دیگر یک مربی در 6 روز هفته باید روزانه 10 ساعت شاگرد -زمین رزرو کرده- داشته باشد. آپت به این موضوع که مربی شاگرد دارد یا ندارد، کاری ندارد و پول 10 ساعت فعالیت مربی در زمین را به صورت پیش پرداخت برای تمام فصل از مربی دریافت می‌کند.

از ابتدای اردیبهشت تا آخر خرداد، از ابتدای تیر تا انتهای شهریور و از 15 مهر تا پایان سال به صورت پیش پرداخت از مربیان پول دریافت می‌شود.  به طور مثال، مربیان برای یک روز با فرض اینکه در ساعت روز زمین -33 هزار تومان- را در اختیار داشته باشد، 330 هزار تومان (3 هزارتومان برای هر ساعت گران‌تر از مبلغی که مردم عادی اجاره می‌کنند) را به آپت پرداخت می‌کنند.

پول 576 ساعت بیکاری زمین را مربی می‌دهد

4- در 90 درصد مواقع - با فاکتور از 3 ماه تابستان و فروردین ماه که عموما به دلیل تعطیلات سال نو فعالیتی انجام نمی‌شود- مربیان روزانه در بهترین حالت به صورت میانگین 2 تا 3 ساعت شاگرد ندارند و زمینی که رزرو کرده‌اند خالی است. باز هم این موضوع به آپت ارتباطی ندارد و پول ساعت خالی بودن زمین را از مربیان می‌گیرد. اگر ماه فروردین را به دلیل تعطیلات روزهای نخست سال در نظر نگیریم و همچنین 3 ماه تابستان که اوج کار مربیان است را کنار بگذاریم، 8 ماه سال یک مربی در بهترین حالت ممکن، روزانه 2 تا 3 ساعت، شاگرد ندارد و زمینش خالی است.

هشت ماه سال، معادل حدود 240 روز است. در نظر بگیرید هر مربی در طول هفته 6 روز و روزی 10 ساعت زمین را در اختیار دارد.  یعنی یک مربی در 8 ماه سال 192 روز و در هر روز به مدت 10 ساعت زمین دارد که روزی 3 ساعت آن خالی است. با یک ضرب تقسیم ساده متوجه می‌شویم، زمینی که در اختیار یک مربی قرار دارد، در طول 8 ماه سال 576 ساعت، پِرتی دارد و خالی است. اگر 576 ساعت بیکاری زمین را ضرب در 33 هزار تومان کنیم، رقم به دست آمده معادل 19 میلیون تومان می‌شود. یعنی هر مربی 19 میلیون تومان به آپت بابت خالی بودن زمین برای 8 ماه می‌پردازند. 29 زمین تنیس در مجموعه انقلاب است که 19 میلیون تومان را در 29 ضرب کنیم؛ 551 میلیون تومان فقط درآمد ساعت خالی این زمین‌ها است. (ارقام به فرض خالی بودن روزی 3 ساعت در 8 ماه محاسبه شده است.)

13,640,000 پول زور

5- مربیان تنیس مجموعه انقلاب ساعتی 3 هزار تومان بیشتر از رقم مصوب شده -رقمی که آپت اعلام کرده است- را پرداخت می‌کنند. اگر مربیان 6 روز در هفته زمین را گرفته باشند، در طول یک ماه 24 روز زمین دارند. اگر روزی 10 ساعت بخواهند زمین را در اختیار داشته باشند، 240 ساعت در ماه زمین دارند. یعنی یک مربی در طول 12 ماه سال 2880 ساعت زمین دارد. اگر این تعداد ساعت را در  3 هزار تومان ضرب کنیم، یک مربی 8 میلیون 640 هزار تومان بیشتراز رقم مصوب آپت بابت فعالیت زمین پرداخت می‌کند.

آپتی‌ها 5 میلیون در ابتدا از مربیان می‌گیرند و 8 میلیون و 640 هزارتومان هم بیش از مصوب قیمت زمین از مربیان دریافت می‌کنند. یعنی یک مربی برای یک سال مربیگری باید حدود 13 میلیون تومان پول بیشتر به این مجموعه پرداخت کند. مربیان برای ساعات خالی هم که باید هزینه زمین را بدهند که با در نظر گرفتن محاسبات بالا 19 میلیون در ساعت خالی باید پرداخت کند که این رقم حدود 32 میلیون تومان خواهد شد.

یا بفروش یا تبعید شو

6- اگر مربیانی که برای آپت کار می‌کنند، نتوانند برای برند تنیس مورد نظر این باشگاه بفروشند، نمره منفی می‌گیرند.  یعنی اگر یک مربی برای فروشگاه آپت مشتری پیدا نکند، یا زمینش را از او می‌گیرند یا او را به زمین‌‌های بد تبعید می‌کنند. مثلا مربی‌ که در زمین 7 بازی (یکی از بهترین زمین‌ها) کار می‌کند اگر فروش خوبی نداشته باشد، زمین را از او گرفته و او را به جایی که در دید قرار ندارد؛ مثل زمین‌های VIP (روبه‌روی پذیرش) می‌فرستند یا در بهترین حالت تهدید به انجام این کار می‌کنند. پس مربیان مجبور هستند هر چیزی که در فروشگاه -با کیفیت یا فاقد کیفیت- هست را بفروشند. مربیان حق استفاده از برندی جز برند مربوط و مورد تایید آپت را ندارد و در صورتی که چنین چیزی دیده شود؛ یا با آنها برخورد یا از باشگاه اخراج می‌شوند.

مدیر آپت، مشاور رئیس فدراسیون

موضوع زمانی جالب می‌شود که متوجه می‌شویم مدیریت اصلی آپت، مشاور رئیس فدراسیون تنیس است. پیش‌تر در گزارش آموزش تنیس ساعتی 75 دلار اعلام کردیم که مجید شایسته رئیس فدراسیون تنیس یا می‌داند در باشگاه انقلاب چه خبر است یا نمی‌داند که در هر دو صورت نکته منفی بزرگی برای کارنامه مدیریتی اوست. اگر بداند و جلوی این اقدام را نگیرد که واویلا و اگر نداد که در دو قدمی‌ فدراسیونش چه اتفاقاتی در حال رخ داد است که وا مصیبتا.

به گزارش تسنیم، پایه و اساس رشد یک رشته ورزشی، مربی، بازیکن و مدیران خوب هستند. وقتی مربیان تنیس برای امرار معاش و گذراندن زندگی‌ خود مجبور هستند روزانه 10 ساعت کار و رقم‌های زیادی را به قول خودشان به زور پرداخت کنند، قطعا از آن سو هم مجبور می‌شوند از مردمان عادی هم هزینه‌های آموزشی زیادی بگیرند تا در برابر خانوادهایشان شرمنده نشوند. وقتی هزینه آموزش زیاد باشد، قطعا استعدادیابی به درستی صورت نمی‌گیرد و وقتی استعدادی در رشته‌ای پیدا نشود، همین می‌شود که تنیس ایران سالیان سال است که در یک نقطه درجا می‌زند.

در این بین سوالی که باید از مسئولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی پرسید این است که دقیقا در بیخ گوش شما چه خبر است؟ چگونه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی که یکی از زیر مجموعه‌های وزارت ورزش و جوانان است، اماکن دولتی مانند زمین‌های تنیس مجموعه انقلاب را به افرادی داده که فقط به فکر درآمدزایی خودشان هستند و نه تنها نقشی در توسعه رشته مربوطه ندارند بلکه با دیدگاه اقتصادی خودشان باعث ایجاد لطمات جبران ناپذیری به فدراسیون‌هایی مانند تنیس شده‌اند. باید از شرکت توسعه این سوال را پرسید نقش نظارتی این مجموعه چیست و چگونه در فاصله چند صد متری مقر اصلی این شرکت، چنین ارقامی از متقاضیان تنیس دریافت می‌شود و یک بخش خصوصی مربیان را به صرف درآمدزایی تحت فشار زیادی قرار می‌دهند.

در پایان بیان این نکته ضروری است که این ارقام در بهترین حالت در نظر گرفته شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس