مانور هوایی جنگنده های پایگاه شهید بابایی

مجموعه «پرواز در ارتفاع صفر» برای پخش از تلویزیون آماده می‌شود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - مجموعه تلویزیونی «پرواز در ارتفاع صفر» به کارگردانی آقای عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی آقای محمد نشاط، چهارشنبه ۲۴ آذرماه در فرحزاد تهران آغاز شد.

این مجموعه با همکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و نقش آفرینی بازیگرانی چون، آقایان بیژن امکانیان، شاهرخ استخری، عمار تفتی، خانم سوگل خلیق و آقای محمد عمرانی تولید شده است.
آقای عبدالحسن برزیده، کارگردان سریال پرواز دراتفاع صفر درباره این که آیا داستان این سریال واقعی است یا خیر، به «صبح‌نو» گفت: خیر، داستان این سریال واقعی نیست؛ این سریال درباره زندگی خلبانان در دوره جنگ تحمیلی است که هم به زندگی شخصی و هم مبارزات آن‌ها می‌پردازد. درواقع باید گفت این مجموعه در وهله اول اجتماعی و خانوادگی است و در قدم بعد جنگی که آن هم با فضای خاص نبردهای هوایی و شرایط ویژه آن.
این سریال درباره خانواده نیروی هوایی است البته ایده و نگارش اولیه این فیلمنامه با شخص دیگری بوده که بعد به من پیشنهاد شد و پس از چندمرحله بازنویسی و تغییرات مهم به این مرحله رسید؛ البته با این که این داستان از یک اتفاق و شخصیت واقعی برداشت نشده اما با توجه به تحقیقاتی که درباره خلبانان نیروی هوایی شده، نوشته شده است.
وی درباره برهه تاریخی این سریال گفت: صرفاً یک مقطع از زندگی یکی از خلبانان نیروی هوایی است و به برهه زمانی جنگ تحمیلی می‌پردازد.

تولید نبردهای هوایی دشواراست
برزیده درباره علت ضعف آثاری با موضوع نیروی هوایی در تلویزیون بیان کرد: فیلمسازی کارسختی است؛ ابتدا باید بلد این کار باشیم و سپس اجرای آن هم سختی‌های خودش را دارد به ویژه اگر فیلمسازی درباره موضوع سختی مثل جنگ و شرایط خاص آن باشد. همین رویه اگر مربوط به جنگی خاص و به قول فرنگی‌ها تاپ گان باشد که به نبردهای هوایی بپردازد خیلی سخت تر خواهد شد.
مسوولان نیروی هوایی علاقمند به همکاری هستند
کارگردان پرواز در ارتفاع صفر با اشاره به محدودیت‌های ارگان‌های نظامی افزود: اوضاع و شرایط نهادهای نظامی بسیار سخت و با محدودیت است زیرا از یک طرف درگیر مأموریت‌های سازمانی خود هستند و از طرف دیگر دچار مشکلات مالی قابل توجه که همه این مسائل منجر به محدودیت‌هایی برای همکاری آن‌ها با هنرمندان می‌شود. مسوولان مربوط در ارگان‌های نظامی، فوق العاده علاقمند به همکاری هستند، فوق العاده انسان‌های خوبی هستند و من با توجه به ارتباطم با بخش‌های مختلف در این زمینه، به علاقه و اراده آن‌ها برای همکاری پی بردم. آن‌ها به شدت اهمیت کار در حوزه هنری را درک و برای مهیا شدن شرایط بسیار تلاش می‌کنند اما شرایط نیروی هوایی بسیار ویژه است. در اختیار گذاشتن جنگنده و باند و مسائل مربوط به آن، خیلی ساده نیست.

محدودیت‌های نیروی هوایی قابل درک است
وی از مشکلات تولید این سریال گفت و ادامه داد: من حدود15سال پیش هم کاری با موضوع نیروی هوایی ساختم ولی شرایط آن زمان قدری بهتر از اکنون بود و دسترسی به امکانات بیشتر بود. به هرحال امکانات این حوزه بسیار گران قیمت است و حفظ و حراست از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای مثال هواپیمایی برای برداشت سکانسی پرواز می‌کند و مانور انجام می‌دهد، اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ دهد طبیعتاً هزینه‌های زیادی برای دوستان مسوول خواهد داشت. شاید باید بگوییم دست عزیزان دراین باره بسته است وگرنه علاقمند برای همکاری هستند. همه این محدودیت‌ها کار را سخت می‌کند. طبیعتاً برای ساخت فیلمی با این موضوع نیاز به هواپیما و...است؛ این‌که بگویند ما پرواز می‌کنیم و شما سکانس‌های خود را بگیرید و هرچه را که نتوانستید، فرصت دیگری نخواهد بود. البته من این مسائل را به عنوان گله مطرح نمی‌کنم چون درک کرده‌ام شرایط نیروی هوایی واقعاً دشوار است و مأموریت‌های زیاد آن‌ها منجر به این می‌شود که همکاری با اهالی سینما اولویت اول آن‌ها نباشد.

تلویزیون پول نمی‌دهد
برزیده درباره ایده اولیه این مجموعه بیان کرد: سفارش تولید این مجموعه از طرف نیروی هوایی نبوده است. حدود5سال پیش این فیلمنامه تصویب شده و قرار بوده که به صورت مشترک با تلویزیون تولید شود. نیروی هوایی نقدینگی ندارد، هرچند اگر معادل ریالی امکانات استفاده شده را حساب کنیم مبلغ بسیار زیادی می‌شود. متأسفانه نه تلویزیون پول لازم را می‌دهد و نه لجستیک مورد نیاز از نیروی هوایی تأمین می‌شود.

قصد همکاری با تلویزیون نداشتم
کارگردان مزارشریف درباره شرایط کار با تلویزیون گفت: من قصد همکاری دوباره با تلویزیون را نداشتم. آخرین تجربه من بسیار تلخ بود و برخی از مدیران گذشته باتوجه به روابطی که با تهیه کنندگان داشتند به مسأله کیفیت کار اهمیت نمی‌دادند و بیشتر در پی جمع‌شدن کار بودند. همین سریال پرواز در ارتفاع صفر یک کار تاریخی مربوط به یک مقطع خیلی خاص است؛ این مقطع چون میانه دهه‌های فعلی است، برای لباس و طراحی صحنه و اکساسوار کار سختی وجود دارد. این سختی در زمانی که مجموعه هفت قسمتی باشد سخت‌تر هم خواهد شد. همه این موارد به فشار روی کار و عوامل تولید و نهایتاً افت کیفیت منجر می‌شود.

موضوع دفاع مقدس برایم جذاب بود
برزیده درباره علت همکاری دوباره با تلویزیون به‌رغم مشکلات قبلی گفت: هم شرایط تلویزیون تاحدودی عوض شده و هم نگاه متفاوت‌تری حاکم شده است به طوری که ممیزی‌ها هم تاحدودی کمترشده است. البته بازهم علاقه‌ای برای کار در تلویزیون نداشتم که نهایتاً هم به واسطه دونفر و هم موضوع این سریال که مربوط به دفاع مقدس است، برای همکاری با این پروژه توافق کردم.
 موضوع این سریال برایم ارزش زیادی داشت. در مقطعی، انسان‌هایی کاری کرده‌اند که بعدتر سود آن را ما بردیم پس ما به آن‌ها مدیونیم و من هم درمقابل این موضوعات توان مقاومت ندارم.

پخش در هفته دفاع مقدس
کارگردان پرواز در ارتفاع صفر درباره انگیزه خود برای ساخت این مجموعه گفت: واقعاً خیلی انگیزه حرفه‌ای دراین باره نداشتم چون محدودیت‌های موجود در تلویزیون برای شما کار را سخت می‌کند و مجال تنوع زیادی ندارید.
من در حوزه‌های مختلف قبلاً تجربه داشته‌ام و حتی فیلم با موضوع نیروی هوایی هم با نام «پروازخاموش» تولید کرده‌ام. به نظرم یاد کردن از آدم‌های آن دوران به خودی خود بسیارمهم و ارزشمند است. همین که بتوانیم برای هفته دفاع مقدس در هرسال مجموعه‌ای برای پخش داشته باشیم و اندک یادی از آن دوران بشود، کفایت می‌کند.

سال جاری سینمایی می‌سازم
برزیده در پایان بیان کرد: چند پروژه سینمایی را درنظر دارم که اتفاقاً قبل از این مجموعه قرار بود تولید کنم که به خاطر ساخت پرواز درارتفاع صفر به تعویق افتاد. گمان می‌کردم این سریال زودتر تولید شود که این طور نشد؛ اسفندماه سال گذشته تصویربرداری تمام شد ولی سکانس‌های مربوط به نبرد هوایی به سال جاری موکول شد که حدود50روز به طول انجامید. به هرحال امیدوارم خروجی کار برای بینندگان راضی کننده باشد و من هم بتوانم در سال جاری پروژه سینمایی خود را کلید بزنم.

* صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس