وجود شبکه ای زیر زمینی با موشکهای هسته ای در چین باعث نگرانی اعضای کنگره امریکا شد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کنگره امریکا با ابراز نگرانی از احتمال وجود شبکه ای بزرگ و زیرزمینی در چین که موشکهای هسته ای این کشور را در خود جا داده است، نسبت به تاخیر امریکا در نوسازی زرادخانه اتمی این کشور هشدار داد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مایکل ترنر، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان امریکا و رئیس کمیسیون فرعی قوای راهبردی در جلسه روز جمعه این مجلس گفت: این شبکه تونلی، که احتمالا بیش از پنج هزار کیلومتر طول دارد، در نقل و وانتقال اسلحه و تسلیحات هسته ای به کار می رود.

این نماینده امریکایی با استناد به گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا، گفت: در حالی که ما تلاش می کنیم تسلیحات هسته ای خود را شفاف تر کنیم، چین این سامانه زیر زمینی را می سازد تا زرادخانه اتمی خود را از دیده ها پنهان کند.

کارشناسانی که به منظور اعلام نظر خود در مورد چگونگی نوسازی زرادخانه هسته ای چین و روسیه به کنگره دعوت شدند نیز از وجود این شبکه تونلی ابراز نگرانی کردند.

این مطبوعات رسمی چین بودند که برای نخستین بار در سال 2009 از وجود چنین شبکه ای خبر دادند.

شبکه تونلی مورد بحث این امکان را به پکن می دهد تا در صورت برخورد با حمله ای هسته ای، بتواند ضد حمله ای هسته ای صورت دهد.
 
مارک اشنایدر، از موسسه ملی سیاست عمومی امریکا، با خارج از ذهن خواندن این سامانه هسته ای، خاطر نشان کرد: وجود این شبکه زیرزمینی باعث خواهد شد نگرش تازه ای از جنگ هسته ای (چینی ها) و توانایی بقای سامانه ها و رهبران چین به دست آید.

به گفته این کارشناس، این در حالی است که برای امریکا، گذشته از کمیت زرادخانه هسته ای، تحقق چنین چیزی عملا غیر ممکن است. ریچارد فیشر، از مرکز ارزشیابی و راهبرد بین المللی، ضمن طرح این پرسش که آیا واقعا ما از تعداد موشکهایی که چین در حال حاضر در اختیار دارد، مطلع هستیم یا خیر، اظهار داشت ایجاد سامانه زیرزمینی حمل و نقل تسلیحات هسته ای در چین می تواند به پنهان سازی این تسلیحات بیانجامد.

بر این اساس، رئیس کمیسیون فرعی قوای راهبردی در مجلس نمایندگان امریکا از کاهش بودجه های واشنگتن ابراز نگرانی کرد و آن را عاملی برای توقف نوسازی در زرادخانه امریکا توصیف کرد. به گفته مایکل ترنر، نباید در جایی که روسیه و چین سرگرم نوسازی زرادخانه هسته ای خود هستند، امریکا به حفظ توانایی های هسته ای کهنه خود بسنده کند و دست بسته بنشیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس