کد خبر 724276
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
حسن روحانی

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به موضوع وعده‌های رئیس‌جمهور ایران برای جذب سرمایه خارجی پس از توافق هسته‌ای پرداخته و نوشته از میان ۵۰ میلیارد دلار وعده داده شده تنها ۱.۲ سرمایه جذب شده است.

 به گزارش مشرق، یک رسانه غربی در گزارشی روز یکشنبه نوشته وعده‌های دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از توافق هسته‌ای این کشور با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ محقق نشده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: «هجوم سرمایه‌گذاری غربی که قرار بود بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرتهای جهانی اقتصاد این کشور را مجدداً احیا کند هنوز محقق نشده و این موضوعی است که باعث ناامیدی در میان بسیاری از رأی‌دهندگان قبل از انتخابات روز جمعه می‌شود. »

در ادامه این گزارش آمده است: «اعداد، گویای همه چیز است- رئیس‌جمهور حسن روحانی برای رسیدن به هدف رشد ۸ درصدی، خواستار سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۵۰ میلیارد دلار در سال بود. »

خبرگزاری فرانسه، همچنین نوشته است: «معاون ایشان اسحاق جهانگیری، در هفته جاری این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ژانویه سال ۲۰۱۶ تنها قراردادهایی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در واقع نهایی شده‌اند. »

این رسانه غربی با اشاره به نظرسنجی‌هایی که آقای روحانی را هنوز نامزد پیشتاز در انتخابات روز جمعه نشان می‌دهند نوشته جای تعجب ندارد که بسیاری از مردم با توجه به نرخ ۱۲.۵ درصدی بیکاری، اعتمادشان را به دولت وی از دست داده‌اند.

پرنیان دلیلی، یک طراح ۲۴ ساله می‌گوید: «من پنج سال در یکی از بهترین دانشگاه‌های معماری ایران درس خواندم ولی کاری که الان انجام می‌دهم را کسی که یک دوره دو ماهه نرم‌افزار گذرانده هم می‌تواند انجام دهد. »

خبرگزاری فرانسه استدلال کرده که تمامی این وقایع مزیتی را برای رقیبان محافظه‌کار روحانی در انتخابات رقم زده‌اند که می‌گویند دولت در نقد کردن چک «برجام» مشقت‌های قشر مستمند را نادیده گرفته است.

به نوشته این رسانه، به زحمت هفته‌ای در ایران هست که یک هیئت تجاری از اروپا یا آسیا راهی ایران نشوند. نام‌های بزرگی چون «زیمنس»، «رنو» و «نستله»، تشنه توسعه کسب و کارشان بوده و در میدان حاضر هستند، اما «همه گوش به زنگ رئیس‌جمهور دونالد ترامپ هستند که تهدید کرده توافق هسته‌یا را پاره خواهد کرد. »

علاوه بر این، دولت آمریکا کماکان بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران حفظ کرده است - موضوعی که باعث ایجاد هراس در میان بانک‌های بین‌المللی و به تبع، ایجاد مشکلات عدیده برای تأمین مالی قراردادهای شرکت‌ها می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس