کد خبر 723788
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
اقتصاد مقاومتی

جناب روحانی شما و تیم اقتصادی‌تان این نسخۀ شفابخش اقتصاد مقاومتی را به کناری نهاده و سعی کرده‌اید با تقلید کورکورانه از نسخه‌‏های متعارف اقتصادی، مشکل اقتصاد را حل کنید.

به گزارش مشرق، جمعی از استادان اقتصاد مقاومتی در نامە ای سرگشادە به روحانی نوشتند:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای روحانی

مردم از وضعیت نامناسب معیشت خود گله‌مندند؛ تولیدکنندگان و کارآفرینان از کمک دولت ناامیدند؛ کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی باسابقه درحال تعطیلی هستند؛ واردات غیرضروری و قاچاق رو به گسترش است و دشمنان کشور در کمین نشسته‌اند تا هر کدام گوشه‌ای از این سرزمین حاصلخیز و پرنعمت را غارت کنند و آنگاه دولتمردان ما به‌جای چاره‌اندیشی و تلاش مضاعف و جهادی برای حل مشکلات، دائماً بر طبل «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» می‌کوبند و مردم را میان ریاضت اقتصادی یا تسلیم در برابر کدخدا مخیر می‌کنند.

آقای رئیس‌جمهور

اقتصاد مقاومتی، بنابر اجماع کارشناسان و صاحب‌نظران، تنها راه برون‌رفت از مشکلات و معضلات اقتصادی و نسخۀ شفابخش اقتصاد ایران است. اما شما و تیم اقتصادی‌تان این نسخۀ شفابخش را به کناری نهاده و سعی کرده‌اید با تقلید کورکورانه از نسخه‏های متعارف اقتصادی، مشکل اقتصاد را حل کنید؛ و آنچه امروز در اقتصاد کشور می‌بینیم نتیجۀ اتخاذ چنین سیاست‌های نسنجیده‌ای است که متأسفانه مردم باید هزینۀ آن را بپردازند نه شما و یاران کاخ‌نشین‌تان.

کارنامۀ اقتصادی شما نشان می‌دهد که نه‌تنها با لفاظی و جوسازی تلاش کرده‌اید اقتصاد مقاومتی را استحاله کرده و از باب رفع تکلیف، با تشکیل ستاد فرمایشی «فرماندهی اقتصاد مقاومتی» اقدامات روتین خود را به‌نام اقتصاد مقاومتی جا بزنید، بلکه در عمل کاملاً مخالف این سیاست‌ها عمل کرده‌اید و حال که دست خود را تهی و مشکلات را پابرجا می‌بینید، دست به آمارسازی و فریب افکار عمومی زده‌اید.

جناب روحانی

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون‌زا و برونگراست اما شما و یارانتان:

با تحقیر تولید ملی و اینکه ایرانی جز قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش چیز دیگری «نمی‌تواند» درست کند، انگیزۀ تولید را در میان مردم قربانی کرده‌اید! جوان ایرانی با چه انگیزه‌ای می‌تواند به تولید همت کند؟!

از حدود ۴۶۰هزارمیلیاردتومان تسهیلات بانکی در سال گذشته، سهم تولید ملی تنها حدود ۱۶هزارمیلیارد یعنی حدود سه‌درصد بوده است و مابقی تسهیلات بانکی صرف امور بازرگانی و دلالی و بورس‌بازی و ازهمه‌بدتر قاچاق شده است!

تحریم نفتی و بانکی، فرصتی تاریخی را جلوی کشور ما قرار داد تا یکبار برای همیشه بودجۀ دولت از نفت و دلار مستقل شود و شما به‌جای استفاده از این فرصت تاریخی، به چانی‌زنی برای آزادشدن دلارهای بلوکه‌شده نفتی پافشاری کرده و به خام‌فروشی خود افتخار کردید! البته هیچ‌گاه هم نگفتید که این دلارهای بلوکه‌شده که پیش از مذاکرات حدود ۱۰۰میلیارددلار اعلام می‌شد و بعد از آن به ۳۰میلیارددلار تقلیل یافت، چه شد و به کجا رفت!

تنها ایدۀ شما برای درمان اقتصاد کشور یعنی جذب سرمایۀ خارجی، همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، به شکست انجامید و باز شما به‌جای اعتراف به نادرستی سیاست‌های خود، بر اشتباه خود پافشاری کردید و اعلام کردید که برجام این امکان را برای ما فراهم کرد که از هر که بخواهیم آزادانه بخریم!‌ یعنی سه سال جوسازی رسانه‌ای و معطل‌کردن اقتصاد کشور صرفاً برای این بود که از هر که می‌خواهیم آزادانه بخریم؟! آیا مشکل کشور این بود؟ که البته همین هم محقق نشده است.

چه تدبیری برای افزایش صادرات غیرنفتی اتخاذ کردید؟ کافی است سری به آمار گمرک بزنید تا ببینید میزان صادرات نفتی بدون احتساب میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۴ تنها ۲۱میلیارددلار بوده است که نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است درحالی‌که دوبرابر همین مقدار واردات داشته‌ایم.

ماحصل دیپلماسی اقتصادی شما، خرید ۱۱۰هواپیما و چند خط تولید خودرو از شرکت‌های ورشکستۀ بحران‌زدۀ اروپایی بوده است و شما درقبال دادن این امتیاز به طرف‌های اروپایی، نه‌تنها چیزی دریافت نکرده‌اید که حتی این امتیازدهی را به‌عنوان دستاورد دولت خود معرفی کرده‌اید!

واردات لجام‌گسیخته اقلام لوکس و غیرضروری و ازبین‌بردن سامانه‌های نظارتی مانند طرح شبنم که آمار قاچاق را به‌شدت افزایش داده است، کمر تولید ملی را شکسته است و مردم هیچ تدبیری را از سوی دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید مشاهده نکرده‌اند!

کارت سوخت به عنوان مهمترین سامانه اطلاعاتی کشور در حوزه حمل‌ونقل و سوخت و ابزاری مؤثر برای کنترل مصرف و کاهش واردات و جلوگیری از قاچاق به‌شمار می‌رفت اما شما با لغو سهمیه‌های بنزین، عملاً کارت سوخت را بی‌خاصیت کردید و نتیجۀ آن افزایش واردات بنزین از حدود روزانه ۲میلیون لیتر در سال ۱۳۹۱ به حدود روزانه ۱۲میلیون لیتر در سال گذشته شد و این پول از جیب مردم برداشته شد!

چه کسانی از مناطق آزاد و ویژۀ اقتصادی منفعت می‌برند که چنین شتابزده و بدون کارشناسی، به‌دنبال افزایش این مناطق هستید؟ مناطق آزاد و ویژۀ کنونی برای اقتصاد ملی چه دستاوردی جز واردات بی‌رویه و قاچاق گسترده داشته است؟ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق از مبادی رسمی را 15 میلیارد دلار اعلام کرده است و اگر میزان تفاوت واردات به کشور و صادرات کشورهای دیگر مانند امارات و ترکیه به ایران را بررسی کنیم، اندازۀ قاچاق به حدود 25میلیارد دلار می‌رسد که تقریباً 70 درصد آن از مناطق آزاد صورت می‌گیرد.

اقتصاد مقاومتی عدالت‌بنیان است، اما شما و یارانتان:

نه‌تنها اقدامی برای اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از تکرار مفاسد ساختاری انجام ندادید که با رسوایی حقوق‌های نجومی و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنۀ چندصدمیلیونی به برخی از مدیران، بدنۀ مردمی را نسبت به کل نظام بانکی بدبین و ناامید ساخته‌اید.

با خلق پول بی‌ضابطه و افزایش سه‌برابری نقدینگی، عملاً دست در جیب مردم کرده‌اید و معلوم نیست که این نقدینگی دراختیار چندنفر و در کجا قرار گرفته است و چه تورم لجام‌گسیخته‌ای در انتظار دولت بعدی است.

یارانه‌های نقدی که طبق قانون باید پرداخت می‌شد و حداکثر یک‌سوم از درآمد دولت از محل طرح هدفمندی را شامل می‌شود، مایۀ عذاب دولت و تحقیر مکرر مردم معرفی شد! بماند که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۳ مبلغ آن باید افزایش می‌یافت که نیافت؛ شیوۀ دادن سبدهای کالا نیز آنچنان دردآور و تحقیرآمیز بود که به‌جای تأمین خوراک مردم، برای رسانه‌های خارجی ضد نظام اسلامی، به مقدار کافی خوراک تولید کرد!

۱۱۰هزار وام خودروی ۲۵میلیون‌تومانی بدون هیچ توجیه اقتصادی و صرفاً برای ایجاد فضای روانی کاذب برای خروج از رکود و درواقع به‌منظور تسکین مقطعی دردهای مزمن خودروسازی داخلی پرداخت کردید که البته بخش عمده‌ای از آن نصیب خودروهای خارجی و دلالان بازار خودرو شد و عایدی خاصی برای آحاد مردم به‌دنبال نیاورد.

با انعقاد قراردادهای ننگین نفتی جدید (IPC) علاوه‌بر تعارض با قانون اساسی و حق حاکمیت کشور، به‌بهانۀ انتقال فناوری، صرفاً به شرکت‌های خصوصی دولتمردان خود سود رساندید و مصالح اقتصاد ملی را نادیده گرفتید.

اقتصاد مقاومتی مردم‌محور است، اما شما و یارانتان:

دست مردم را بیش‌ازپیش از مالکیت، مدیریت و بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های اقتصاد ملی کوتاه کردید و آن‌ها را دربست دراختیار ویژه‌خواران و اشراف‌زادگان قرار دادید. وزیر اقتصاد شما بارها در رسانه‌های عمومی اعلام کرده است که دربرابر مافیای مدیران دولتی که مخالف واگذاری شرکت‌های دولتی هستند، ناتوان است.

اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را که تکلیف قانونی شما بود، به‌کلی متوقف و از گسترش تعاونی‌ها جلوگیری کرده‌اید.

مسکن مهر که با همۀ مزایا و کاستی‌ها، مرهمی بر زخم بی‌خانمانی مردم به‌ویژه طبقات محروم و کم‌برخوردار بود، بازیچۀ دست شما قرار گرفت و تا زمانی‌که رأی نیاورده بودید و وزرای شما نیاز به رأی اعتماد داشتند از آن حمایت کردید و به‌محض رسیدن به قدرت، به هر طریق ممکن، از تکمیل و تحویل آن به مردم خودداری کردید و اکنون دوباره در موسم انتخابات، وعدۀ تحویل نهایی تا پایان امسال را می‌دهید!

تسهیلات بانکی را عمدتاً به رانت‌خواران و صاحب‌منصبان و متنفذان که بعضاً آن‌ها را ذخیره‌های انقلاب معرفی کردید پرداختید و این در حالی بود که توده‌های مردم از دسترسی به تسهیلات بانکی خرد برای تأمین نیازهای ضروری خود محروم بوده یا با موانع جدی اداری و بروکراتیک مواجه بودند.

اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان است اما شما و یارانتان:

با مصالحه بر سر دانش هسته‌ای و اخراج دانشمندان، ضربۀ مهلکی بر روحیۀ علمی کشور در تمامی عرصه‌های علم و فناوری وارد ساختید.

نه‌تنها نتوانستید سرعت رشد علمی کشور را که حاصل دسترنج جوانان دانش‌دوست کشور است، حفظ کنید که با سوءتدبیرها آن را تقلیل دادید.

سهم بودجۀ پژوهش را که براساس برنامۀ پنجم توسعه قرار بود به چهاردرصد بودجۀ سالانه افزایش یابد چه کردید؟

به صنایع نظامی که در همه‌جای دنیا، پیشران نظام علم و فناوری به شمار می‌رود، بی‌مهری کردید و اگر مقاومت نیروهای انقلابی نبود، آن را هم در برجام‌های بعدی به ثمن بخس می‌دادید!

با خصوصی‌سازی شتاب‌زده و جهت‌دار مدارس ابتدایی و دبیرستان‌های دولتی، زمینۀ تبعیض‌های ناروا در امر آموزش و از آن مهم‌تر، نفوذ فرهنگی جریان‌های برانداز ضدانقلاب را فراهم ساختید، اگرچه براساس تعهدی که در سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو داده بودید، ناچار به این کار بودید!

در کدام‌یک از قراردادهای خارجی خود پس از برجام، شرط انتقال فناوری را قرار دادید؟ در کدام یک از مناطق آزاد و ویژۀ تجاری، فناوری‌های پیشرفته به کشور منتقل شد درحالی‌که براساس بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مکلف به این کار بودید؟

اقتصاد مقاومتی مبتنی‌بر فرهنگ و مدیریت جهادی است، اما شما و یارانتان:

علی‌رغم ادعای خالی‌بودن خزانه، بودجۀ جاری کشور را در سال ۱۳۹۵ به رقم ۲۰۹هزارمیلیاردتومان رسانده‌اید که نسبت به سال قبل از آن، ۲۲درصد رشد نشان می‌دهد!

بدهی دولت را به بین ۶۰۰ تا ۷۰۰هزارمیلیارد رسانده‌اید که رقمی بی‌سابقه است!

با گسترش اشرافی‌گری، خود را از زندگی مردم و از دغدغه‌ها و اولویت‌های آنان دور کرده‌اید و به‌جای درمان بیکاری و رکود و تأمین نان مردم، به فکر کنسرت و لغو سخنرانی در فلان دانشگاه و رفع حصر معاندان نظام هستید!

با تجارت‌پیشگی وزیران و مسئولان، منافع شخصی بنگاه‌های خود را بر منافع ملی ترجیح داده‌اید از پول و امکانات بیت‌المال سوءاستفاده کرده‌اید!

جناب رئیس‌جمهور

نه رشد اقتصادی ۸درصدی نتیجۀ تلاش‌های دولت شماست و نه کاهش تورم به ۹ درصد محصول تدبیر شماست، همان‌طور که نه رشد اقتصادی منفی ناشی از سوءتدبیر دولت قبل بود و نه تورم ۳۷ درصدی! کاهش ۵۰درصدی فروش نفت باعث رشد اقتصادی منفی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود و افزایش ۱۰۰درصدی فروش آن در سال گذشته، رشد اقتصادی ۸درصدی را رقم زده است و همه می‌دانیم که تداوم چنین نرخ رشدی تنها در صورتی ممکن است که شما بتوانید خام‌فروشی نفت را در سال‌های آینده نیز هر سال ۱۰۰درصد افزایش دهید یعنی از روزی ۲میلیون بشکه به روزی ۴میلیون بشکه در سال آینده برسانید و به روزی ۸میلیون بشکه در سال بعدتر و همینطور!

تورم ۳۷درصدی سال ۹۱ نیز بیش از آنکه به ادعای شما و یارانتان، متأثر از نقدینگی باشد، حاصل افزایش قیمت‏های حامل‌های انرژی و شوک ارزی و فضای روانی حاکم بر آن سال‌ها بود که همان فضای روانی، زمینه را برای رأی‌آوردن شما فراهم کرد اما در سال‌های بعد، به‌دلیل افزایش غیرواقعی قیمت‌ها، قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته بود و درنتیجه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها رو به کندی گذاشت و بازار وارد رکود شد. علاوه‌براین، اثرات طرح مسکن مهر در کوتاه‌کردن دست دلالان از این بازار و ثبات نسبی قیمت مسکن در سال‌های اخیر که بخش عمده‌ای از سبد مصرفی خانوار را تشکیل می‌دهد، عامل دیگری برای کم‌نشان‌دادن تورم در آمارهای رسمی است.

جناب روحانی

تا کی قرار است ناکارامدی و ناتوانی خود را به‌حساب دولت قبل بگذارید و با رقیب‌هراسی و ترساندن مردم، در مسند کار باقی بمانید؟! شما و یارانتان با اتخاذ تدابیر نادرست و نسنجیده، نه‌تنها امید مردم به کار و تلاش را سرکوب کردید بلکه سیگنال‌هایی را به دشمنان نظام فرستادید که زمینه‌ساز سلطه و نفوذ آنان بر اقتصاد کشور می‌شود. شما به‌جای تعامل با دنیا از موضع اقتدار و عزت و گشایش فرصت‌ها و بازارهای جهانی به روی تولیدات ایرانی، اساس روابط خارجی خود را بر انفعال و خودباختگی قرار دادید و بازار مصرف ایران را دربست دراختیار تولیدات خارجی قرار دادید و نتیجۀ این خطای محاسباتی را اکنون در کشور به‌وضوح مشاهده می‌کنیم.

کارنامۀ سیاه دولت شما بیانگر ناتوانی یا بی‌تمایلی شما برای حل مشکلات جدی اقتصاد کشور است و لذا به شما توصیه می‌کنیم ادارۀ امور کشور را به کس دیگری بسپارید و هرچه زودتر از ادامۀ مسئولیت خود کناره‌گیری کنید.

وَ عَلَی اللَّهِ قَصْدُ السَّبیلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداکُمْ أَجْمَعینَ (سورۀ نحل، آیۀ ۹)

منبع: شبکۀ جامع علمی قصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس