کد خبر 723574
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
آلمان و ترکیه

دولت آلمان انتقاد شدیدی به دستگیری یک مترجم و خبرنگار آلمانی دیگر در ترکیه وارد کرده و آن را نقض حقوق بین‌الملل دانست.

 به گزارش مشرق، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: بعد از دستگیری "دنیز یوسل" خبرنگار آلمانی-ترک در ترکیه  که چند ماه پیش انجام شد، حالا دستگیری یک مترجم و روزنامه نگار آلمانی دیگر در استانبول تنش های میان دو کشور را تشدید کرده است.

"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان در واکنش به دستگیری یک خبرنگار ۳۳ ساله آلمانی با نام مثاله طلوع (Mesale Tolu) در استانبول به اتهام حمایت از سازمان های تروریستی در این باره ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه آلمان دستگیری این خبرنگار و مترجم آلمانی را تایید و هم زمان این انتقاد را وارد کرد که مقامات ترکیه دولت آلمان را بر خلاف رسم همیشگی در جریان این اقدام خود قرار ندادند.

سخنگوی دولت آلمان نیز از ترکیه خواست که یک رسیدگی کنسولی و به زودی درباره این مسئله را امکان پذیر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد که بر اساس کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی مقامات ترکیه ای  باید طرف آلمانی را بدون تاخیر درباره این اقدام آگاه می کردند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان این خبرنگار و مترجم آلمانی در ۳۰ آوریل در یک عملیات ضد تروریستی دستگیر شد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان ترکیه با دستگیری این دو خبرنگار آلمانی و عدم اطلاع رسانی به مقامات آلمانی، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی را نقض کرده است.

به گزارش رسانه های آلمانی یک واحد ضد تروریستی در ترکیه در حالی که طلوع همراه با پسر دو سال و نیمه اش در آپارتمان محل سکونتش تنها بود به صورت خشونت بار برای دستگیری وی هجوم آوردند.

به گفته یکی از همکاران طلوع، یگان ضد تروریستی ترکیه سعی کردند در را با خشونت بشکنند و وی را دستگیر کنند. آن ها حتی به وی اجازه ندادند به یک وکیل زنگ بزند یا از خانواده اش درخواست کند مراقب پسر خردسالش باشند. وی مجبور شد فرزند خود را به همسایه ای تحویل دهد که وی را نمی شناخت.

طلوع به عنوان یک خبرنگار رسمی در ترکیه مشغول به کار بوده است.

به گزارش رسانه های ترکی، طلوع در جریان عملیات های ضد تروریستی علیه ۱۶ مظنون ترور که برای خبرگزاری ها و سازمان های سیاسی چپ گرا در ترکیه کار می کردند دستگیر شده است.

طلوع از ششم ماه می در زندان زنان استانبول به سر می برد.

خبرنگاران زیادی از آلمان در زندان های ترکیه به سر می برند که یکی از آن ها دنیز یوسل است که در فوریه گذشته به اتهام تبلیغات تروریستی و همکاری با سازمان های تروریستی دستگیر شد.

این در حالی است که وزیر امور اروپایی ترکیه روز گذشته اعلام کرد که ترکیه یک کشور امن برای خبرنگاران خارجی است که در فعالیت های تروریستی مشارکت نمی کنند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران آلمانی نیز خواستار آزادی فوری طلوع شده اند.

حزب سبز و چپ آلمان نیز خواستار اقدام سرسختانه دولت آلمان در قبال این مسئله شده اند. رئیس سبزهای آلمان در این باره اظهار داشته است که  مرکل باید به موضع محتاطانه در قبال ترکیه پایان دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    0 0
    آلمان تروریست پرور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس