کد خبر 723438
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
تکواندو

فدراسیون تکواندو این روزها در دو راهی شایسته سالاری و ورزشکار سالاری قرار گرفته و این در حالی است که به نظر می‌رسد این فدراسیون باید با مدیریتی مقتدر راه شایسته سالاری را برگزیند

به گزارش مشرق، تیم‌ ‌ملی تکواندوی ایران با هدایت مهدی بی بابک خود را برای حضور در مسابقات جهانی آماده می‌کند. در سوی دیگر، تیم‌ ‌ملی دیگری با هدایت فریبرز عسگری و با حضور نفرات جوان و در ‌عین ‌حال باانگیزه هفته‌ آینده عازم بازی‌های کشورهای اسلامی می‌شود. با توجه به اهمیت رشته تکواندو برای مردم و همچنین جامعه ورزش، هر دو تیم‌ ‌ملی اعزامی به دنبال افتخار آفرینی و کسب بهترین نتایج هستند. نتیجه گرفتن در مسابقات کشورهای اسلامی از آن جهت مهم است که کسب مدال طلا برای کاروان ایران اهمیت بالایی دارد. هر چند تکواندوی ایران با وجود حضور تیم آذربایجان و شرایط میزبانی آنها و علاوه بر این با هدایت مهماندوست، کار راحتی برای قهرمانی ندارد. اما نفرات منتخب این تیم ترکیبی از ستاره‌ها و پدیده‌ها هستند که در ماه‌های اخیر در رقابت‌های لیگ و باشگاه‌های آسیا بسیار خوش درخشیدند.

اما شاید دغدغه‌ اصلی فدراسیون، مسابقات جهانی است. این جام چون ارزش و عیار کشورها را نشان می‌دهد و در بالاترین سطح برگزار می‌شود برای همه کشورهای صاحب نام بسیار ارزشمند است.

از این رو فدراسیون برای هدایت تیم‌ ‌ملی به مهدی بی باک اعتماد کرد. او خود از با سابقه‌ترین و پر افتخارترین تکواندو کاران جهان و ایران است و جامعه تکواندو امیدوار است او بهترین عملکرد را داشته باشد.

اما در هفته‌ اخیر محمد پولادگر، رییس فدراسیون تکواندو در حکمی فرهادیان که فردی جوان در تکواندو است و بیشتر جامعه ورزش او را به عنوان فردی رسانه‌ای می شناختند را به عنوان مدیر سازمان تیم‌های ملی تکواندو جانشین ذوالقدری کرد.

این حکم به این دلیل قابل تامل بود که فدراسیون تکواندو جزو رشته‌های مدال آور ایران در  المپیک و جهان است و انتظارات از تکواندوکاران زیاد است. انتصاب جدید مدیر این سازمان در نگاه اول این نگرانی را ایجاد می‌کند که شاید حضور فردی که تجربه چندانی در این سطح از کارهای فنی تکواندو را ندارد، نتواند به توسعه و پیشرفت تکواندو کمک کند.

پس از انتقاداتی که به این انتصاب شد، روز دوشنبه مهدی خدابخشی که در اردوی تیم‌ ‌ملی و زیر نظر مهدی بی باک به تمرین می پرداخت به یک باره در اردو حاضر نشد.

مهدی خدابخشی در  المپیک ریو عملکرد خوبی نداشت و در تورنمنت یونان هم که اخیرا برگزار شد نتوانست مدالی را کسب کند. با توجه به این  شرایط سرمربی تیم‌ ‌ملی صلاح دید تا در برخی وزن‌ها ‌از جمله وزن خدابخشی مسابقه انتخابی برگزار کند تا در پایان بهترین ها عازم جام جهانی شوند اما خدابخشی به این موضوع واکنش نشان داد و اردوی تیم ملی را ترک کرد.

فرهادیان مدیر سازمان تیم‌های ملی عدم حضور خدابخشی را هماهنگ شده دانست و مصدومیت را علت اصلی این کار عنوان کرد. اما این اصل قضیه نبود چرا که مهدی خدابخشی پس از شنیدن خبر احتمال برگزاری مسابقه انتخابی در وزن خود، به تصمیم بی باک اعتراض کرده و اردو را ترک می‌کند.

پس از ماجرای پیش آمده بین بی باک و خدابخشی، فدراسیون از حرکت سرمربی حمایت کرد. با وجود تمام نقدهایی که به مدیریت فدراسیون تکواندو وارد است، اما این حرکت فدراسیون را می‌توان حمایت از شایسته سالاری دانست چرا که مسابقه انتخابی همواره باعث افزایش انگیزه در جوانان می‌شود و حمایت بی دلیل از فردی که در گذشته قهرمان جهان بوده اما امروز شرایط سابق را ندارد، باعث ایجاد رکود و بی انگیزگی در تکواندوکاران می‌شود.

بنابراین شایسته سالاری باید جایگزین ورزشکار سالاری شده که البته در این راه باید شاهد مدیریتی مقتدر در تکواندو باشیم که شهامت اعلام و اجرای شایسته سالاری را داشته باشد نه اینکه بر موضوعی که حق با کادر فنی است، سرپوش گذاشته و مصدومیت را دلیل ترک اردوی یک قهرمان اعلام کند.

چیزی که مشخص است اینکه تکواندو بیش از هر زمانی به شایسته سالاری و فرصت دادن به بهترین نفرات که حتی اسم و رسم هم ندارند، نیاز دارد چرا که ورزش ایران از خواباندن قهرمانان در لای پر قو ضربه زیادی خورده است که در البته در این راه به مدیریتی درست و مقتدر نیاز است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس