شهرداری نمایه

تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران میزان بدهی‌های شهرداری تهران را ۶۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد این در حالیست که معاون شهردار تهران با سند کل بدهی‌ها را ۱۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش مشرق،‌ قدرت الله گودرزی در خصوص میزان بدهی های شهرداری تهران گفت: بدهی شهرداری تهران تا تاریخ یک تیر ماه 1395 دقیقا به پیمانکاران، بیمه و املاک 8517 هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون مالی شهردار تهران با اشاره به دیون پیمانکاران گفت: بخشی از بدهی ها را به صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکارن و ... داریم، گفت: قریب هزار میلیارد تومان از این بدهی باید اصلاحات شود.

وی در خصوص اصلاحات گفت: در برخی جاها قرار منعقد شده بود ولی نهایی نشده است و یا اسناد ارائه نشده است البته در صورتی که اسناد مالی درستی ارائه کنند بدهی آنها پرداخت خواهد شد.

معاونت مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران ادامه داد: در تیر ماه سال گذشته در خصوص میزان دیون شهرداری تهران گزارشی ارائه کرده ایم و تمامی اعضای شورا در این باره اطلاعات لازم را دارند وعلت اینکه برخی از از اعضای شورا خود را بی اطلاعی می زنند جالب است.

وی با اشاره به اینکه برخی اعلام می کنند شهرداری تهران 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد گفت: این میزان بدهی درست نیست و کسانی که این موضوع را مطرح می کنند یا بی اطلاع هستند و یا سیاسی بازی می کنند.

وی در خصوص ریز بدهی ها شهرداری تهران گفت: در حال حاضر به بانک ها 12 هزار میلیارد تومان بدهی داریم و بدهی به پیمانکاران، بیمه و املاک نیز حدود 4 هزار میلیارد تومان است و در مجموع شهرداری تهران 16 هزار میلیارد تومان شهرداری بده کار است.

 وی با اشاره به بدهی شهردراری تهران به پیمانکاران در سال 95 گفت: بدهی تا تیر ماه 95، 5 هزار و 214 هزار میلیارد تومان وبده و در حال حاضر میزان بدهی به 2 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان بدهی به املاک حدد هزار و 271 میلیارد تومان بود گفت: در حال حاضر 500 میلیارد تومان بدهی باقی مانده است.

به گفته گودرزی، بدهی ها در حال پرداخت است و هر کسی اسنادش آماده باش دیونش پرداخت می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود شهرداری بسیار مقروض است و در حقیقت ورشکسته شده و دست به شهرفروشی زده است، گفت: وقتی ما شهرداری تهران را تحویل گرفتیم شهردار قبلی هم دیونی داشت که ما آن را پرداخت کردیم در همه جای دنیای این مرسوم است، آیا باید این کارها را بکنیم و رفتارهای غیراخلاقی از خودمان نشان دهیم.

وی ادامه داد: سررسید تسهیلات از بانک ها رسیده و در حال پرداخت هستیم و هیچ مشکلی نیست فقط عده ای در آستانه انتخابات دست به کارهای سیاسی و غیراخلاقی زده اند.

به گفته گودرزی، شهرداری تهران در سال 94 و 95 بین ارگان ها و سازمان ها در پرداخت اقساط بسیار خوش حساب بوده است.

وی بیان کرد: در سازمان ها دیگر کف دیون 20 درصد است این در حالی است که کف دیون در شهرداری تهران زیر 7 درصد است.

معاون شهردار تهران بیان کرد: پروژه ها فعال است و هیچ پروژه ای به خاطر مسایل مالی متوقف نشده است.

معاون شهردار تهران در خصوص فاینانس‌های شهری گفت: در حال حاضر فاینانس پروژه امام علی به صورت کامل تسویه شده است و فاینانس پروژه صدر نیایش با بانک عامل در حال تقسیط است و در حال پرداخت است.البته بگویم که این‌ها در دل همان 12 هزار میلیارد تومانی است که بانک‌ها بدهکار هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند شما برای اداره شهر دست به شهرفروشی زده‌اید گفت: در د10 سال گذشته ما باید 11هزار میلیارد تومان املاک می‌فروختیم این در حالی است که 9 هزار میلیارد تومان فروختیم آن هم برای تهاتر پروژه‌های در دست ساخت بوده است.

گودرزی ادامه داد: همچنین باید 9 هزار میلیارد تومان املاک تملک می‌کردیم که در حال حاضر 21هزار و800 میلیارد تومان تملک کرد‌ه‌ایم.

وی ادامه داد: عده‌ای که می‌گویند ما تراکم فروشی کرده‌ا یم یا بی‌اطلاع هستند یا دنبال سیاسی‌کاری چرا که در چند سال گذشته تراکمی وجود نداشته و نسبت به سال 90 و  91 هر چه جلوتر آمده‌ایم صدور پروانه منفی شده است چرا که ساخت و ساز در حال رکود است.

معاون مالی و اقتصاد شهر با بیان اینکه در سال 62 بودجه شهرداری‌ها را قطع کرده‌اند و قرار شد شهرداری‌ها به خودکفایی برسند گفت: جالب است که در سال گذشته 45 درصد درآمدهای پایدار شهرداری از ارزش افزوده را کم کردند حال چطور ما به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای پایدار آیتم‌های زیادی دارد گفت: به عنوان مثال یکی از این آیتم‌ها پرداخت بخشی از جرایم راهنمایی و رانندگی است که تا کنون یک ریال آن هم پرداخت نشده است. 

گودرزی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای منتقدند که چرا شما شهر آفتاب و فروشگاه شهروند را فروخته‌اید گفت: شهر آفتاب را سال گذشته افتتاح کردیم و باید به درآمدزایی برسد و شهروند هم جزو بنگاه‌های اقتصادی است وفقط بخشی از آن واگذار شده است، البته بگویم ما فقط نگاه درآمدزایی نداریم نگاه ما خدمت به مردم است.

وی در خصوص واگذاری شهروند به بخش خصوصی گفت: به دلیل اینکه می خواستیم شهروند را در استان‌ها توسعه دهیم این امر رخ داد.

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص برداشت یک میلیارد دلاری از حساب صندوق ذخیره ارزی گفت: بر اساس مصوبه مجلس در سال 86 قرار بود که یک میلیارد دلار دولت از حساب ارزی به شهرداری‌ها با تضمین بازپرداخت که به عهده دولت است برای توسعه خطوط مترو پرداخت شود و تا کنون یک ریال هم نداده‌اند. این در حالی است که در اواخر سال 95 طی جلسه‌ای که با مسئولین ارشد دولتی داشتیم قرار شد که این بازپرداخت‌ها تا نوروزی 96 انجام شود ولی هیچ اتفاقی رخ نداد.

گودرزی با تأکید بر این موضوع 18 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم گفت: این طلب‌ها باز به دو بخش تبدیل می‌شود 12 هزار میلیارد تومان آن را دولت مکلف است که انجام دهد و 6 هزار میلیارد تومان آن را مکلف نیست چرا که در قانون آمده که دولت می‌تواند بر اساس قانون به مترو کمک کند و با همین کلمه می‌تواند دولتی ها از زیر بار پرداخت‌های توسعه مترو شانه خالی می‌کنند و به توسعه مترو کمک نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون در بحث عمران در احداث مترو قانون‌گذار گفته است که دولت‌ها می‌توانند به اندازه شهرداری‌ها در توسعه مترو کمک کنند. ما هر سال 3 هزار میلیارد تومان در توسعه مترو هزینه کرده‌ایم یعنی در مجموع در 4 سال گذشته 12هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و دولت در 4 سال گذشته فقط 200 میلیارد تومان پول داده است. 

گودرزی تأکید کرد: تمام قول‌های دولت روی کاغذ است و تا کنون کمکی نکرده است. دولت تدبیر تا کنون یک ریال هم در این چهار سال به شهرداری تهران برای توسعه زیر ساخت‌ها پرداخت نکرده است.

دیون شهرداری در 4آیتم پیمانکاران ،املاک،کسورات قانونی و سایر پرداخت‌های تقسیم شده است

"ناصر امانی" معاون توسعه و برنامه‌ریزی وامور شوراها  شهرداری تهران در پاسخ به ادعای کذب تندگویان عضو شورای شهر درخصوص بدهی 60 هزار میلیاردتومانی شهرداری تهران گفت: 

دولت تدبیر و امید تا کنون مبلغ 14 هزار و 150 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است و طلب شهرداری تهران از دولت بابت عدم پرداخت سهم دولت در توسعه زیر ساخت‌ها‌ی حمل و نقل ،یارانه بلیط،بافت فرسوده  و ... است که مستندات به دولت ارائه شده است و معاون اول رئیس جمهور دستور پیگیری این موضوع را داده‌اند .

براساس محاسبات وزارت اقتصاد دولت تدبیر، بر اساس اعلام دستگاه‌های اجرایی که در پاسخ به بخشنامه شماره 33648/290/57/م مورخ 1/12/1394 تا تاریخ  خرداد 95 به معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  واصل شده است، مجموع بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران به /ازدولت به ترتیب مبلغ 39.654.544 میلیون ریال و 7.351.056 میلیون ریال اعلام شده است. به عبارت دیگر درحال حاضر شهرداری تهران بطور خالص مبلغ 32.303.488 میلیون ریال به مجموعه دولت (از جمله بانکهای دولتی) بدهکار می‌باشد که در باب بیمه و مالیات به دولت بدهکار بوده است که البته این معوقه نیست بلکه این بدهی‌ها به طور مستمر در حال پرداخت است.

دیون شهرداری در 4آیتم پیمانکاران ،املاک،کسورات قانونی و سایر پرداخت‌های تقسیم شده است ،که مجموعا بر اساس گزارشی در اواخر خردادماه سال 95 در صحن شورای شهر مطرح شد که پس ازاعلام شدشهرداری از اول تیر ماه این دیون را بر اساس برنامه منسجمی پرداخت کرده است.
در رابطه بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران هم رقم مطرح شده کذب است و این رقم 4هزار و 300میلیارد تومان است که یک‌سوم این رقم با پیگیری‌های به عمل آمده باید اصلاح شود و قطعا به 3هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

دولت در چند سال اخیر با توجه به وظیفه‌ای که در قبال شهرداری تهران و حمایت در توسعه زیر ساخت‌ها داشته است ،اما متأسفانه حتی یک ریال هم به شهرداری کمک نکرده است و ما به تنهایی شهر را آباد کردیم ودر بخش توسعه مترو تا کنون بدون حمایت دولت 200 کیلومتر خط ریلی احداث کردیم .بیان اینگونه اتهامات کذب در این زمان جزء اهداف و اغراض  سیاسی دلیل دیگری نمی تواند داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس