کد خبر 720957
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
منصوریان

فدراسیون فوتبال تا امروز و این لحظه نسبت به عدم همکاری برخی باشگاه‌ها با تیم ملی جوانان که در پایان این ماه باید در جام جهانی شرکت کنند منفعل نشان داده است.

به گزارش مشرق، تیم ملی جوانان کمتر از 15 روز دیگر باید در رقابت‌های حساس جام جهانی 2017 کره جنوبی به میدان برود.

شاگردان امیرحسین پیروانی در اولین بازی خود روز 31 اردیبهشت به مصاف کاستاریکا می‌روند.

اردوی تیم ملی جوانان برای شرکت در این مسابقات از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده اما همواره این تمرینات بدون حضور همه بازیکنان برگزار شده است. 

* انفعال فدراسیون در حمایت از تیم ملی جوانان

در حالیکه حریفان ایران تا دندان مسلح هستند و برنامه‌های آماده‌سازی را به صورت ویژه پشت سر می‌گذارند تیم ملی جوانان ایران با برنامه‌های فضایی فدراسیون اندر خم یک کوچه است. 

فدراسیون که نشان داده گاهی در اجرایی کردن برنامه ها توان کافی ندارد و در مقابله با باشگاه‌ها شمایل دفاعی به خود می‌گیرد نتوانست با یک رایزنی ساده بستری فراهم کند تا بازیکنان مدنظر پیروانی در اردوی تیم ملی حضور یابند و تمرینات خود را به صورت منظم دنبال کنند.

در این بین پیروانی که خود را در مقابل خیل عظیم مشکلات تنها می‌دید هر چندوقت یکبار با فریادها و نجواهای بی تاثیر طلب کمک و یاری از باشگاه‌ها می‌کرد اما آن چیز که به جایی نرسد فریاد است.

* میراث شیرین کفاشیان، به نام دیگران به کام تاج

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال موفقیت‌های اخیر تیم‌های پایه، فوتسال، فوتبال ساحلی و ... را میراث‌دار تلاش‌ها و برنامه‌ ریزی فدراسیون سابق است. علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال نگاه ویژه‌ای به تیم‌های پایه داشت و با برنامه‌‌ریزی و هزینه‌ای که در تیم‌های نوجوانان و جوانان انجام داد بستر را به شکلی فراهم کرد تا این دو تیم امروز به جام جهانی برسند.

تیم ملی جوانان در شرایطی بعد از 16 سال راهی جام جهانی شد که کفاشیان خون دل زیادی در راه کسب این موفقیت خورد تا فدراسیون تاج راحت‌ترین کار را برای برداشت این محصول شیرین داشته باشد. بر اهالی فن پوشیده نیست که این موفقیت‌ها به نام دیگران و به کام تاج شده است.

متاسفانه فدراسیون فوتبال در تداوم این موفقیت‌ها هم نا توان نشان داده و نتوانسته از حل یک مشکل کوچک هم سربلند خارج شود.

* منصوریان مرد عمل نبود، قهرمان شعارها

بازیکنانی مثل علی طاهران و محمد امین بهرامی از تراکتورسازی، امید نورافکن از استقلال و مهران درخشانی مهر از ذوب آهن هنوز به اردوی تیم ملی جوانان اضافه نشدند و باشگاه‌‌‌هایشان به همکاری با تیم ملی جواب منفی دادند.

در این بین موضع باشگاه استقلال نیاز به تامل بیشتری دارد. علیرضا منصوریان که همیشه در رسانه‌ها شعارهای زیبایی در مورد حمایت از تیم ملی بیان کرده و خود را ورزشکاری ملی نامیده که پرچم سه رنگ ایران همیشه برایش در اولویت است اینبار چرخشی 180 درجه داشته و اعلام کرده امید نورافکن هافبک تیمش را در اختیار تیم ملی جوانان قرار نمی‌دهد چرا که استقلال در آن مقطع درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است.

اظهارات مختلف علیرضا منصوریان در چند سال اخیر در مورد تیم ملی  که کاملا مخالف صحبت‌های اخیر سرمربی استقلال است بر این جمله که بین عمل تا حرف کیلومترها فاصله است صحه می‌گذارد. البته شاید منصوریان در مقابل کارلوس کی‌روش کمی گارد دفاعی دارد و ترجیح می‌دهد برای جلوگیری از کدورت همیشه مدعی همکاری با تیم ملی باشد و چون این نگرانی را در مورد تیم‌های پایه ندارد تمایلی به همکاری نشان ندهد.

در مورد رفتار اخیر منصوریان نیاز به صحبت زیادی نیست. این مربی زمانیکه سرمربی تیم ملی امید همیشه خواستار همکاری باشگاه‌ها بود و حتی به دلیل اینکه باشگا‌ه‌ها به این تیم بازیکن ندادند در فاصله کوتاه تا شروع مسابقات در عمان از سمت خود استعفا داد تا هومن افاضلی هدایت این تیم را بر عهده بگیرد.

مشک نمونه‌ای از خروار است. در زیر تعدادی از اظهار نظرات حماسی منصوریان در مورد تیم ملی را در مقاطع مختلف می‌خوانید تا مشخص شود بین حرف  تا عمل چقدر فاصله است.

« 92/7/13 منصوریان در مورد اینکه آیا باشگاه‌ها اجازه حضور بازیکنانی که به تیم ملی امید دعوت کرده در اردو را می‌دهند، گفت: 120 نفر در طول یک سال گذشته تست دادند و رفتند. از همه بازیکنان تست گرفتیم. عده‌ای هم به بهانه حضور در تیم نیروهای مسلح تست دادند. تعدادی از بازیکنان دعوت شده از بازیکنانی بودند که به دلیل لغو اردوی قبلی نتوانسته بودند در تمرینات حضور پیدا کنند. صبر کردیم تا اسامی تیم بزرگسالان اعلام شود تا دست سرمربی برای انتخاب تیم امید باز باشد. آزمون، جهانبخش، یعقوب کریمی و خانزاده از تیم ما به اردوی بزرگسالان دعوت شدند و ما هم 26 بازیکن دعوت کردیم که از 24 نفر راهی عمان می‌شویم.چشم امیدمان به این است که مربیان هم نهایت همکاری را با ما داشته باشند. تا الان مشکلی نداشتیم، بخش اعظمی از مربیانی که بازیکن نزد آنها داریم یا سرمربی تیم ملی بوده‌اند و یا مربی و یا در تیم امید سرمربی بوده‌اند. بهترین کار این است که تیم زیر 22 ساله ها را درک کنند. تیم امید همیشه این دغدغه را داشته است. من این تیم را از افضلی و پیروانی تحویل گرفتم آنها هم دغدغه‌شان همکاری مربیان و خروجی بود. البته اداره گذرنامه و سازمان نظام وظیفه تلاش‌شان این بوده که کسی جا نماند که این اتفاق رخ داده است. خودم هم تلاش می‌کنم از اعتبارم استفاده کنم و هیچ بازیکنی جا نماند. البته دوست دارم این اعتبار را در بین همکارانم داشته باشم و آنها نگاه ویژه به امید داشته باشند.

93/4/28 منصوریان در مورد گلایه برخی مربیان به دعوت بازیکنانش به اردوی تیم ملی، گفت: باید بگویم که یکی از آرزوهای من این است که هر 4 بازیکن من در تیم ملی مسافر استرالیا باشند من دوست دارم بیشترین سهمیه در تیم ملی از تیم نفت باشد و این برای ما افتخاری است که 4 بازیکن در تیم ملی داشته باشیم حتی قبل از اینکه بازیکنان به اردوی افریقای جنوبی بروند با آنها صحبت کردم و به آنها گفتم که از صمیم قلب خوشحالم اما باید مسئله‌ای بگویم و آن اینکه برای من جالب است بازیکنی مثل ایمان مبعلی که از سال 2001 در تیم ملی بوده و همیشه بازیکن شایسته‌ای است وقتی برای تیم ملی انتخاب شد مثل یک جوان 18 ساله شاد بود و خوشحالی می‌کرد و این برای من بسیار جالب است که بازیکنانم این قدر به پرچم ایران احترام می‌گذارند و من دیدم که مبعلی 31 ساله چطور مثل یک جوان 18 ساله خوشحال بود و می‌دانم که در بازی اول تیم ملی در اردوی آفریقای جنوبی جزو بازیکنان ستاره بود و کادر فنی تیم نفت تهران از این مسئله بسیار خوشحال هستند ما حتی دوست داشتیم به جای 4 بازیکن 8 بازیکن در تیم ملی داشتیم و اگر همین حالا به من بگویند که 2 نفر دیگر را می‌خواهیم با خوشحالی 2 بازیکن دیگرم را به اردوی تیم ملی می‌فرستم.  البته امیدوارم لیگ 52 روز تعطیل باشد چرا که هرچه لیگ بیشتر تعطیل باشد نشان‌دهنده این است که تیم ملی به مرحله بالاتری رفته و من امیدوارم که تیم ملی در فینال جام ملت‌های آسیا ببینیم.

95/3/19 سرمربی استقلال در خصوص اینکه به ملی پوشان اعلام شده تا 30 خرداد باید استراحت کنند و نظر او در این باره چیست اظهار داشت: با همه علاقه‌ای که برای استقلال قائل هستم اما اولویت برای ما پرچم سه رنگ ایران است. من با دیدگاه‌های کی‌روش آشنا هستم و از آن حمایت می‌کنم وقتی چند بازیکن در تیم ملی تمرین بدنسازی می‌کنند پس قطعا با اصول من که مربی باشگاه هستم جلو نمی‌رود. به همین دلیل پیش بینی کرده‌ام که 30 تیر یا اول مرداد مسیر ما با تیم ملی یکی خواهد شد و بدنسازی ما همسو می‌شود. ما در این مدت 3 ملی پوش داشتیم و هیچ گاه به مشکل برنخوردیم. از طرف دیگر مربیان تیم‌های لیگ برتری کمی انعطاف به خرج دهند و این را با قدرت می گویم که اگر بخواهیم مسیری جز این را پیش برویم در آبان و یا آذر اکثر باشگاه‌ها مصدوم خواهند داد.

96/2/17 منصوریان در مورد مصدومیت وریا غفوری در دیدارهای تیم ملی، اظهار داشت: فقط یک مصدوم در اردوی تیم ملی دادیم .بازیکنی که لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارد این لیاقت را دارد که در مسیر رشد تیم ملی مصدوم شود و به این موضوع نگاه منفی نداریم و او باید افتخار کند که در راستای سربلندی پرچم ایران مصدوم شود. بخاطر دو برد تیم ملی مقابل چین و قطر تبریک می‌گویم، چین حریف خطرناکی بود.»

*دودی که به چشم پیروانی و تیم ملی امید می‌رود

در این شرایط به نظر می‌رسد تیم ملی جوانان تنهاتر از همیشه باید خود را آماده حضور در جام جهانی کند. دود این اختلافات و ناکارآمدی‌ها تنها به چشم تیم ملی جوانانی می‌رود که 80 میلیون ایرانی چشم‌ انتظار موفقیت آن هستند.

تیمی که بعد از سال‌ها توانسته راهی جام جهانی شود نباید به امان خدا رها شود و کوچکترین توجهی به آن نکرد. فدراسیون باید از پیله احتیاط و ترس خارج شود و هر چه زودتر در مورد این مسئله موضع گیری کند. سرمربی استقلال و مسئولان این باشگاه باید به جای سر دادن شعارهای زیبا که گوش همه دیگر از این حرف‌ها پر شده هر چه زودتر اقدام به همکای کنند و مقابل تیم ملی جوانان سنگ‌اندازی نکنند.

البته مشکل برنامه ریزی در AFC هم یکی دیگر از مشکلاتی است که فوتبال ایران را همواره با چنین چالش هایی روبرو می کند که این مسئله هم به دیپلماسی ضعیف ایران و کشورهای غرب آسیا با مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا باز می گردد. تا زمانی که برنامه ریزی های AFC بی توجه به رویدادهای فیفا باشد داستان اردوهای تیم ملی در رده های مختلف با همزمانی لیگ قهرمانان آسیا ادامه دارد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس