کد خبر 720356
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
کنگره آمریکا

پس از انتشار گزارشی درباره توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، اعضای کمیته نظارت در مجلس نمایندگان این کشور اعلام کردند تحقیقات درباره ارتباط این موضوع با توافق هسته‌ای ایران را آغاز کرده است.

 به گزارش مشرق، در پی انتشار گزارشی از یک رسانه آمریکایی، برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا  روز جمعه اعلام کردند تحقیقات جامعی را درباره توافق مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا و توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام را آغاز کرده‌اند.

پایگاه خبری «پلیتیکو» نوشته نمایندگان کنگره آمریکا به تحقیق در این باره خواهند پرداخت که آیا دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در راستای تلاش برای جلب حمایت برای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، امنیت ملی آمریکا را با آزاد کردن زندانیان خطرناک به خطر انداخته است یا خیر.

«پولیتیکو» در گزارشی چند هفته پیش توافق مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا که در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ و همزمان با اجرایی شدن برجام اعلام شد را «هدیه مجانی» اوباما به ایران در توافق هسته‌ای خوانده و ادعا کرده بود نفراتی که آزادی آنها از زندانهای آمریکا اعلام شد، بر خلاف آنچه دولت اوباما در آن زمان اعلام کرد تنها به «جرائم مرتبط با تحریم‌ها و نقض قوانین تجارت» متهم نبوده‌اند.

مطابق این ادعا، شماری از زندانیان ایرانی- آمریکایی که دولت اوباما آزادی آنها را به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان در ازای آزادی پنج آمریکایی بازداشتی در ایران اعلام کرد جزو شبکه‌ای بوده‌اند که توسط وزارت دادگستری خود اوباما به انتقال کالاهای حساس و قابل کاربست در موشک‌های ایران متهم شده بودند.

دولت اوباما همچنین در آن زمان اعلام کرد قرار تعقیب علیه ۱۴ نفر از ایرانیانی که به درخواست آمریکا تحت تعقیب اینترپل قرار داشته را لغو کرده است.

پولیتیکو نوشته از میان این ۱۴ نفر هم برخی به بهانه جرائمی مانند اجاره هواپیمای بوئینگ برای شرکت هواپیمایی ماهان، تلاش برای انتقال تجهیزات نظامی به هنگ‌کنگ و سنگاپور جهت استفاده در ایران و تهیه قطعات دارای کاربری‌های هسته‌ای برای ایران تحت تعقیب قرار داشته‌اند.

این رسانه آمریکایی نوشته تحقیقاتش نشان می‌دهد اوباما در راستای تلاش برای جلب حمایت برای توافق هسته‌ای با ایران تهدیدات امنیتی علیه آمریکا را کم‌اهمیت جلوه داده است.


انتشار این گزارش در شرایطی صورت گرفته که دولت ترامپ اعلام کرده در حال بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و تلویحات امنیتی آن برای آمریکا است.  

 مخالفان برجام در آمریکا بعد از انتشار این گزارش به آن واکنش نشان داده‌اند و اوباما را به پنهان‌کاری برای فروختن این توافق به مردم آمریکا و کنگره متهم کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس