کد خبر 718679
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
معلم

امروز روز معلم است و در وصف خوبی و فداکاری معلمان ساعت‌ها که نه، تا سال‌ها، بی‌آنکه حرفی تکراری زد، می‌توان نوشت.

به گزارش مشرق،‌ صفحه تقویم امروز به افتخار کسانی رنگ گرفته، که دانش خود را ارزانی جویندگان مسیر یادگیری می‌کنند و در این راه پرتلاطم، بی‌منت، به پیش می‌تازند، تا برای جامعه فردای پرامیدتری را رقم بزنند.

امروز روز معلم است و در وصف خوبی و فداکاری معلمان ساعت‌ها که نه، تا سال‌ها، بی‌آن که حرفی تکراری زد، می‌توان نوشت.می‌توان گفت که معلم بودن، مهم‌ترین شغلی است که در جوامع وجود دارد و هر کسی نمی‌تواند این عنوان را با خود یدک بکشد، چرا که معلم، بنیان‌گذار تمامی هنجار ها و ناهنجاری‌های جامعه خود است.

کودک، ابتدا در مدرسه و از طریق معلمش وارد جامعه می‌شود و از این حیث معلم در ساخت شخصیت اجتماعی کودک و آماده کردن او برای مقابله با تندباد حوادث نقش مهمی دارد.کودک، در مدرسه یاد می‌گیرد که فرهنگ مهم‌ترین رکن در پیشرفت یک مرز و بوم است و او در این جامعه کوچک است که برای اولین بار هم پای هم‌سالان خود به نوای گوش‌نواز هنر جان می‌سپارد و شیفته راه فرهنگ می‌شود.

هر بزرگ مردی روزی معلمی داشته که الفبای انسانیت، زندگی و هنر را از طریق آموزگارش آویزه جانش کرده است و هر انسان بدکردار هم زمانی تحت تاثیر ناهنجاری‌ها بوده و با طرز برخورد اشتباه اطرافیانش پای در بیراهه گذاشته است، از این رو شغل معلمی هر آن قدر که زیبا و مقدس است، خطرناک نیز هست.

چرا که ممکن است با جمله‌ای که معلم بازگو می‌کند مسیر زندگی یکی از دانش‌آموزان عوض شود و با تنها یک حرف، امکان دارد که کسی از بیراهه‌ها وارد مسیر درست شود و یا با تنها یک طعنه، دانش‌آموز به منجلاب سیاهی‌ها وارد شود.در زمینه فرهنگ و هنر نیز، معلم اساسی‌ترین نقش را دارد و این مهم بر عهده او است که به علم‌آموز خود بیاموزد که برای داشتن جامعه‌ای غنی و ثروتمند، ملتی لازم است که دغدغه فرهنگی داشته باشند.

معلم باید به دانش‌آموز بیاموزد که کتاب‌های خوب بخواند تا علم خود را گسترش دهد و هنگام صحبت کردن از دایره لغاتی غنی برخوردار باشد و اسطوره‌های ادبی کشورش را بشناسد.این وظیفه آموزگار است که به دانش‌آموزش بیاموزد که از موسیقی به درستی استفاده کند و از این غذای روح به خوبی بهره ببرد، این معلم و مدرسه است که باید دانش‌آموز را با سینما رفتن آشنا کنند و کودک را تشویق به تماشای نمایش‌های خوب تئاتر کنند.

مدرسه و معلم باید به کودک بیاموزد که بدون ترس، پر امید و با جسارت قدم در راه علایق خود بگذارد و در رسیدن به هدف، ثابت‌قدم و پرتلاش باشد.این گونه است که معلم وجهی از شحصیت کودک را شکل می‌دهد که زمینه‌ساز زندگی اجتماعی و کاری آینده او خواهد بود و با کوچکترین راهنمایی درستی می‌تواند کودک را به سوی فرداهایی روشن رهنمون سازد.

از این رو است که معلمی شغلی مقدس است و معلم بودن نعمتی است که به هر کسی داده نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس