آیا با این وصف نباید این سوال را از مدیران رسانه ملی داشت که چگونه سریالی که مبانی اعتقادی، اجتماعی و حتی تاریخی نظام را به این شکل مورد هجمه قرار می‌دهد در رسانه ملی ساخته شده تا یاس و سرخوردگی را به جامعه القاء کند و مخاطب را به این نتیجه برساند که پشت سر هر ظاهر موجه و مرتبط با انقلاب، حتی اگر مسوولیتی در نظام نداشته باشد، فردی ریاکار و خطاکار یا لااقل بی مبالات ایستاده است.

گروه فرهنگی مشرق- بعضی سریال های باصطلاح خانوادگی صدا و سیما در مخاطب موشکاف، گاهی آن قدر از تعادل خارج می شوند که بیننده تصور می کند شاید اولویت ها وخطوط قرمز سیما آن چیزی نیست که اعلام می شود و یا اینکه آن قدر عناوین نظارتی بر روی تابلوها بی خاصیت‌تر از آن هستند که به کار بیایند.
سریال ستایش، داستان پیچیده ای ندارد که نیاز به تمرکز فراوان برای فهم پیام ها و روند داستان داشته باشد؛ یک مسیر ساده را طی می کند و این مسیر آنقدر ساده است که اصل قصه را می شود در یکی دو خط خلاصه کرد.آنچه از باقی داستان می‌ماند گره‌هایی است که به منظور حفظ مخاطب به کار می روند، گره‌هایی که تغییری در روند داستان ایجاد نمی‌کنند و اساسا جذابیت داستان به همین گره‌ها است و نه به واسطه روند داستان.


اما خط اصلی داستان ستایش چیست. اگر بخواهیم بگوییم که ستایش دقیقا روایت چیست می شود همه داستان را در یک کلمه خلاصه کرد؛" فروپاشی".
برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می رسد داستان ستایش درباره نقش اول آن یعنی ستایش نادری[با بازی نرگس محمدی] نیست. بلکه داستان ستایش بیشتر روایت گر سیر زندگی مردی به نام محمود نادری، پدر ستایش[با بازی محمود عزیزی] است.
اگر چه ستایش  در پوسته درامش تمی هندی- فارسی دارد،  اما نویسنده کوشیده است تا از نمادسازی برای ارائه لایه ای دیگر از داستان استفاده کند؛ بدون اینکه به صورت صریح جهت گیری خاصی را به نمایش گذاشته باشد.

پرده اول
محمود نادری شخصیتی چند وجهی دارد و داستان به صورت مرحله به مرحله از ابتدا او را در تعامل با دیگر شخصیت ها معرفی می کند. در بخش اول داستان ستایش، قصه از طریق محمد نادری پسر بزرگ خانواده آغاز می شود و باقی نقش ها حتی ستایش نادری که قرار است نقش اول قصه باشد در حاشیه هستند. محمد نیز در تعامل با پدر بخشی از شخصیت او را معرفی می کند. محمود نادری فردی مذهبی، ساده زیست و پایبند به انقلاب است. او به این که فرزندش دوران سربازی را در جبهه ها می گذراند افتخار می کند و این افتخار را  پنهان نمی دارد. در عین حال فرزند با عقاید پدرش تفاوت دارد یا بهتر است بگوییم که فرزند تا حدود زیادی متضاد پدر می اندیشد و البته عمل می کند. نوع تصویری که محمد از جبهه و جنگ می دهد تصویری است که آن را تصویر رئال جنگ می خوانند و با فضای حماسی که در ذهن پدر وجود دارد متفاوت است. در این میان عنصر قضاوت نیز وجود دارد، قاضی عادل و معتدل در این بخش از داستان، طاهر دوست نزدیک محمد است که اگر چه عملکرد محمد را احساسی و عجولانه می داند اما تصویر محمد را از جنگ رد نمی کند و اینجاست که حداقل، محمود نادری فردی رویایی شناخته می شود که حاضر نیست حتی حرف های فرزند ترسیده اش را بشنود.

در این بخش از داستان برداشت متفاوت تری نیز وجود دارد. نوع دیالوگ‌های محمود نادری در مواجهه با فرزندش به گونه‌ای است که تنها بوی ریا از آن به مشام می رسد. نادری در همه دیالوگ‌هایی که بر زبان می آورد بیش از هر چیز نگران آبروی خودش است تا آنچنان که محمد نیز می گوید به فکر جان فرزندش. محمد ترسیده است اما این ترس او کمترین ارزشی برای پدر ندارد، در این میان تنها طاهر است که با وجود خام بودن فکرش، منطقی ترین عملکرد را داراست با این همه در نهایت محمد کشته می شود. این پرده اول نمایش و همچنین معرفی محمود نادری است. نمایشی که راویان آن محمد نادری و بعد از او طاهر فردوس و ستایش نادری و مادرش هستند.

پرده دوم
اما پرده دوم داستان، تراژدی دیگری است که راوی آن طاهر فردوس است.درست است که در این بخش از داستان راوی طاهر است اما در عین حال، کم کم نقش ستایش به عنوان ناظر روایت پر رنگ تر می‌شود و اندکی به جایگاه خود نزدیک می‌شود. پس از مرگ محمد نادری خانواده نادری، طاهر را مسوول مرگ او دانسته و از او شکایت می‌کنند.




طاهر در چهره یک قدیس ظاهر می شود و نادری ها غیراز ستایش که آرام آرام داستان دلبستگی های او به طاهر و بالعکس را لو می دهد،علیه طاهر موضع می گیرند، هر چند با توجه به داغی که بر نادری ها وارد شده است هر گونه واکنش تندی از طرف آنها منطقی به نظر می آید اما استدلال های محمود نادری و همسرش گاه آن قدر بی انصافانه می شوند که مخاطب را پس می زند. این اتفاق خصوصا آن چا پر رنگ می شود که داستان برای شخصیت پردازی این خانواده از پی رنگ دینی و ایمانی به تواتر استفاده کرده  و مخاطب با توجه به آموزه‌های دینی توقع دیگری از نادری ها، خصوصا محمود نادری دارد.
بالاخره نادری ها کوتاه می آیند وماجرا ختم بخیر می شود. داستان ستایش و طاهر و زندگی مشترک شان تا مدتی با غیبت محمود نادری جریان پیدا می کند. بازگشت نادری پس از برقراری صلح و صفا میان پدر زن و داماد رخ می دهد، اما درست زمانی که همه چیز به سمت اصلاح پیش می رود، با کینه توزی عروس بزرگ تر خانواده حشمت فردوس، این قسمت تراژدی هم کامل شده و با مرگ طاهر فردوس پایان می‌گیرد.

پرده سوم
سومین پرده از داستان ستایش باز هم به معرفی وجه دیگری از شخصیت محمود نادری باز می گردد. در این پرده دیگر ستایش قدم به قدم به جایگاه خود نزدیک شده و به عنوان راوی اصلی و در کنار پدر طاهر- پدر شوهرش- این پرده داستان را روایت می‌کند. دوره ای که با کش و قوس میان ستایش و حشمت فردوس بر سر فرزندان طاهر معنا می گیرد. در این پرده جنبه ای مثبت از چهره نادری که حالا به دلیل فشارهای متعدد روانی- شامل از دست دادن فرزند، همسر و داماد- تا حدودی دچار حواس پرتی نیز شده است، به نمایش در می آید.



مردی که به هر روشی می کوشد تا تعادل زندگی فرزند و نوه هایش را حفظ کند و به همین جهت است که با دخترش همراهی می کند و البته به اصل داستان که قرار است در پرده نهایی کلید بخورد نزدیک می‌شود.

پرده آخر
پرده آخر داستان باز هم یک تراژدی است ماجرایی که پرده از کل شخصیت نادری بر خواهد داشت و نکات پنهان این شخصیت را برملا می سازد. نکاتی که برخی از آنها ریشه‌های اخلاقی فعلی محمود نادری اشاره دارد.در پرده آخر محمود نادری این بار خود راوی است و ستایش نظاره گر ماجرا.نادری در گذشته اشتباه بزرگی مرتکب شده وبا خود پسندی و غرور سبب شده تا نوجوانی جان خود را از دست بدهد و از همه مهم تر  این خودپسندی او در یک ماجرای با رنگ و بوی مذهبی شکل گرفته است.

چگونه یک سریال علیه مذهبی های انقلابی و نظام ساخته می‌شود؟
سریال "ستایش"، محمود نادری را به عنوان یک تمثیل از شخصیت‌های مذهبی و معتقد به انقلاب مطرح می کند و او را کالبدشکافی می نماید. نادری با وجود همه نقاط مثبت و حتی عاقبت بخیری احتمالی، دارای پیشینه ای است که همه اعمال او را تحت الشعاع قرار می دهد به طوری که حتی نگاه دختر او نیز به پدر تغییر کرده و دیگر حرفی برای دفاع از پدر در آستین ندارد.
غیر از محمود نادری وقایع و اتفاقاتی که در بستر آنها قصه ستایش روایت می شوند نیز با این شخصیت بد سابقه هماهنگی دارد. اگر نادری نماد نسل اول انقلابی سریال ستایش محسوب می شود، خود این انقلاب و نظامی که بر اثر آن به روی کار آمده است از طریق روایت ستایش دست کمی از محمود نادری ندارند.

نظام جمهوری اسلامی در کجای قصه ستایش است
در این فیلم نقش منفعل نظام و انقلاب به ظرافت طراحی شده است. نظام جمهوری اسلامی در کجای این قصه قرار دارد. یک بار در جایی که محمد از جبهه فرار می کند؛ روایت از دفاع مقدس برای اولین بار در تاریخ رسانه ملی تنها تصویر کردن مرگ و تکه تکه شدن و نیستی و نابودی است، و در مقابل حتی برای حفظ توازن داستان هم که شده، هیچ روایت مقابلی هم مطرح نمی‌شود در همین بخش از داستان است که محمد به خاطر فرار از جبهه یا بهتر بگوییم به روایت سریال، دلیل فرار از ماموران نظام جمهوری اسلامی کشته می شود. در بخش دیگر از این فیلم که نظام جمهوری اسلامی رد پایش در قصه دیده می شود زمانی است که یک مدیر دولتی در حجره فردوس سر و کله اش پیدا شده، مردی که حشمت فردوس دختر او را برای پسرش در نظر گرفته است. او مدیری است که به راحتی رشوه دهی فردوس را با لبخند قبول می کند و فردوس آینده پسرش را در وصلت با دختر او تضمین شده می‌داند.
بار دیگری که نظام در سریال ستایش رخ نمایی می‌شود، زمانی است که طاهر به دلیل تهمتی که به او زده می شود تحت تعقیب قرار گرفته و به صورت ناخواسته در این تعقیب و گریز جان خود را از دست می دهد در اینجا نیز حضور نظام نتیجه ای تلخ در پی دارد و خاطره مرگ محمد را در ذهن زنده می کند.
بار دیگر حضور نظام جمهوری اسلامی در داستان مربوط به شکایت فردوس از عروسش ستایش است. دادگاه به عامل اصلی سلب آسایش از این خانواده مصیبت زده است؛ اگر چه این دادگاه ها نمی تواند حقی را از ستایش سلب کند اما همیشه اضطراب فزاینده ای را به خانواده ستایش تزریق می کند و در نهایت دادگاه در یک واقعه غیر منطقی که به نظر می رسد در داستان گنجانیده شده، در نهایت به نفع ستایش رای می دهد، اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که ستایش بر اثر فشارهای پدر شوهر فراری شده و کار از کار گذشته است و مخاطب به ناگاه از خود می پرسد حال که حق نگهداری از فرزندان با ستایش نادری بوده  چگونه تا این زمان این حق نادیده گرفته شده و به تاخیر افتاده است سوالی که داستان فیلم هرگز جواب درستی به آن نمی‌دهد.
اواخرقصه جای دیگری نیز نظام و انقلاب در داستان سریال ستایش نه به صورت صریح که به صورت تلویحی حضور می‌یابند. مجتمع کشت و صنعتی که ستایش و پدرش به آن پناه می‌برند توسط مهندسی از جنگ برگشته اداره می شود که اتاقش پر است از عکسهای جنگ و شهدا و چفیه و ... جالب اینجاست که این مجتمع تا گلو در فساد اقتصادی فرو رفته و عده ای سالوس و دزد و قاچاقچی از اموال بیت المال سوء استفاده می‌کنند در حالی که مهندس از جنگ برگشته حتی از این همه دزدی ها و... اطلاع ندارد و این ستایش است که به قول مادر مهندس، گوش مهندس را می پیچاند و به حال خودش می آورد.

چگونه در سیما سریالی علیه نظام ساخته می‌شود
حالا باید قطعات این پازل را در کنار هم چید، نادری به عنوان شخصیت محوری داستان و به عنوان تنها کسی که در این سریال حداقل در بخش کوچکی اعلام اعتقاد به نظام، انقلاب و مذهب داشته به این شکل خاص تصویر می‌شود؛ آن هم در بستری از داستانی که نقش نظامی که نادری به آن اعلام وفاداری کرده جز مرگ و بدبختی، مستقیم یا غیر مستقیم چیز دیگری نبوده است.علاوه کنید به این ماجرا سیاهی، تلخی و یاسی را که این سریال در هر یک از قسمت ها به ذهن مخاطب تزریق می کند. حالا سوال این جا است که به صورت منطقی این سریال به دنبال چه نتیجه ای است.
آیا با این وصف نباید این سوال را از مدیران رسانه ملی داشت که چگونه سریالی که مبانی اعتقادی، اجتماعی و حتی تاریخی نظام را به این شکل مورد هجمه قرار می‌دهد در رسانه ملی ساخته شده تا یاس و سرخوردگی را به جامعه القاء کند و مخاطب را به این نتیجه برساند که پشت سر هر ظاهر موجه و مرتبط با انقلاب، حتی اگر مسوولیتی در نظام نداشته باشد، فردی ریاکار و خطاکار یا لااقل بی مبالات ایستاده است.
فصل دوم سریال ستایش قرار است ساخته شود تا ادامه قصه را در زمان حال روایت کند، باید دید نویسنده داستان این بار چه طرحی را در دست دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • فدایی رهبر ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    4 0
    چقدر چرت میگین بابا. سرویسمون کردین. چه ربطی داره به ضد نظام بودن.
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    1 0
    از رهبری خرج نکن.درتشخیص واضح ترین مسایل عاجزی!!!
  • حشمت فردوس ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    4 0
    دکی! شما هم دیگه شورشو در آوردینا .....به خدا این این چیزایی که نوشتید حتی به عقل 99 درصد مخاطبان هم نمیرسید ...من موندم آیا فیلمی هست به مزاج شما باشد ...چپ و راست دارید قیچی میکنید !! این رسمش نیست .............افتااااااااااااااد!
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    2 1
    سریال بی خودیه و بی خود تر از اون نقدی است که شما برایش نوشته اید
  • rabya ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    (مشرق خان همتون مثل هم هستیدحاضرم با تمام شما به اصطلاح رسانه ایی ها در مورد نوع عمل کردتون مناظره کنم ) متاسفم به خاطر نوع نگاهتون به خاطر کوته بینی و غافل بودنتون متاسفم برای کشورم و نظامم به خاطر داشتن رسانه هایی چون شما (مشرق) وچون صدا و سیما و روزنامه ها و. . . . . . . سالهاست تلویزیون در حال تخریب هنجارهای ایرانی اسلامی و آموزش زندگی به سبک آمریکاییست (آنگلوساکسون) و در تمام اعیاد و ایام سوگواری ائمه و. . . . . با پخش فیلمهای دست چندم هالیودی و انگلیسی و استرالیایی و نیوزلندی و کانادایی ..... خصوصا در اعیاد و مناسبتها که در الطاف الهی باز است و مومنین بانشاط و سر زنده اند و آماده پذیرش معنویات و نعمات خداوندی تلویزیون با پخش این گونه فیلمها مفاهیمی به خورد مردم داده است که دیگر به هیچ وجه نمیتوان آثار آن را از بین برد بری مثال فیلمها و سریالهای چند ده قسمتی: پزشک دهکده... پرستاران....داستانهی جزیره ...دادرس.....هشدار برای کبرا 11... پلیس آبی پوش...آنه شرلی... جودی ابت .... لوک خوش شانس....شهر مرزی....شمال 60.... رود خانه برفی.....دایره جنایی.... فیلم های سینمایی که دیگر بحثی است جدا ....اول یک فیلم را چندبار پخش می کنند بعد برنامه نقد میگذارن که این فیلم صهیونیسمی... و این جوری و اون جوری سالهاست یک پای ثابت برنامه های علمی تلویزیون ما تبلیغ اثبات قطعی فرضیه ی انفجار بزرگ و آغاز حیات است که عین کفر و باز ما داریم پخش میکنیم به اندازه یه دنیا حرف دارم
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 3
    بحث قابل تاملی بود امیداست صداوسیما آدم شود و دست از سر ارزشها بردارد
  • محمد ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 2
    سریالهایی از این دست نتیجه نفوذ فمینیست های ضد مذهب در عرصه فرهنگی و صدا وسیما است
  • سرباز ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    حالا اینا هم توی عمرشون در این نظام یه فیلم ساختن که آخرش قراره تلخ تموم شه و همش تحسیه ! حالا هی گیر بدین !
  • سلام ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    rabya بی سواد!!
  • ث ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اونیم که امروز تو سیما تصمیم میگیره یه روزی حتما مثل شما فکر میکرده!!
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    1 0
    هر آدمی اشتباه می کنه خوبه شما جای خدا نیستین افراد مثل شما تو این کشور علوی زیادن که همش دنبال پیراهن عثمان می گردن
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    عزیزم برو یه وبلاگ بزن وقت ما رو هم نگیر بعدش هم خواستی تیریپ روشنفکری بیای و مشرق رو هم فحش بدی یادت نره یه دلیلی براش بتراشی.. بیکار که نیستیم
  • علی ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 2
    ساختن این سریال ها نشان دهنده آزادی نزدیک به مطلق در ایران است. ما که اینقدر آزادیم داریم از خوشحالی غش می کنیم. بگذارید صدا و سیما هم آزاد باشد.
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اين فيلم نيست كه يك فرغون است كه مخ ملت ايران را درون آن گذاشته اند به هر كجا مي برند .
  • ali ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام: از شما بیندگان محترم خواهش دارم مقداری صبر حوصله داشته باشید بنده خدا سریال را به نقد گذاشته است. نقد کردن سریال ها و فیلم ها حق هر بیننده می باشد. البته بسیار هم دقیق نقد شده . ظاهرا" این اتفاق در دوران جنگ تحمیلی رخ داده است درحالیکه نیروی انتظامی بعد از جنگ از نیروهای شهربانی،ژاندارمری و کمیته های انقلاب اسلامی تشکیل شده است . و همچنین بعضی از موارد در سریال جای سئوال دارد بطور مثال فردوس از وکیل خود می خواهدحکم جلب نادری و خانم ستایش را به خاطر ربایش نوه هایش بگیرد در حالیکه این اقدام نمی تواند تا زمانیکه از کشور خارج نشدند وجاهت قانونی داشته باشد.مگر دادگاه خانم ستایش را از سفر منع کرده او نیز می تواند مثل همه شهروندان در داخل کشور سفر کند و منع قانونی ندارد و اینجا قانون مظلوم قرار گرفته است.
  • امیر ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    1 0
    نکاتی از این تحلیل درست است اما خیلی اغراق آمیز است. نگاه عیبجویانه و بدبینانه ای است. نکات امیدبخش و خوبی در سریال هست مثل مهندس رئیس کمپ که آدم مردمی سالم و مومنی است. یا خانواده ای که همسایه نادری هستند و در همه حال به آنها کمک میکنند با صداقت و بی چشمداشت. یا عمو سبحان یا حتی خان بهادر و... به تعبیر یکی از این دوستانی که کامنت گذاشتند این تفسیرهای عجیب به ذهن 99 درصد تماشاچیان نمی رسد. به نظر بنده داستان بیشتر دارای اشکالات اخلاقی و تحلیلی است تا ضدیت با نظام. پیشینه کارگردان مومن ان اقای سلطانی گواه این مطلبه.
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 1
    وقتی فیلم ساز بسیجی کم داریم بودجه ها و موقعیتها معلومه که به جیب کیا سرازیر میشه. البته پررویی و باندبازی و بی تقوایی این جماعت در چنگ اندازی به این موقعیتها رو هم باید اضافه کرد. اما یک اصل مهم را همیشه باید در نظر داشت که " تاریکی یعنی نبود نور "
  • كدو ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    جداي از نقد بجائي كه بر محتواي سريال وارد است ، شكل ساخت و تكنيك هاي بكار رفته در آن نيز فوق العاده نخ نما و مربوط به فيلم هاي دست چندم 100 سال پيش سينماي هند (باليوود) است . به راستي جوابگوي هزينه هاي سرسام آور ساخت و نيز وقت به هدر رفته جماعت بيننده بر عهده كيست؟؟
  • حامد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    تمام اونایی که دارن با کاراشون اسلام و ارزشهای انقلاب رو تضعیف می کنند باید جواب خون چند هزار شهید رو بدن.
  • عبداله ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    از منظر دیگری هم می شود نگاه کرد . اگر نظام قادر بود برای ستایش و طاهر شغلی در حد و انداره و تحصیلات آنها فراهم کند این همه مشکلات ایجاد نمی شد . به خدا ریشه بسیاری از مفاصد و مشکلات اجتماعی و گرفتاری ها از بیکاری افراد ناشی می شود . هم این مردم بودند که انقلاب کردند همیشه در هر شرایطی برای ایران و نظام از خودشان مایه گذاشتند ولی شما چکار کردید . صنعت ، سرمایه گذاری وکار را تعطیل کرده اید و دل بجه های مردم را به رفتن به دانشگاه آزاد و پیام نور خوش کرده اید فردا در مقابل شهدای بزرگی مثل همت ، باکری ، دوران ، صیاد شیرازی ، امام و....چه جوابی خواهید داد
  • mehdi ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    وقتی برای پر کردن وقت مردم هر فیلم چرتی رو میسازن حتما باید منتظر همچین برداشت هایی هم ازش بود. خدا به داد مردم برسه که ...
  • 123 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سریال های رسانه ملی نمونه اسلام آمریکایی اند- از این تیتر فتوکپی بگیر پخش کن. افتااااد
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    در مجموع سریال درپیتی است ولی در مورد رشوه و زورگویی و فرار از سربازی و ... واقعیتها را بیان میکند.
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    تحلیل خوب و دقیقی بود. من با اینکه سریالشو دوست ندارم همیشه به این نکات فکر میکردم.
  • مخاطب ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    ترو خدا اينقدر پاپيچ حاشيه نشين، اين سريال چرت و پرت ارزش نقد كردن نداره، هيچ ارتباطي هم به نظام نداره.
  • ململ ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اینقدر هم شور نیست. بهتره یه فکری برای پخش اینهمه فیلم وسریال خارجی بکنین یا فیلمهای راز بقا که صبح تا شب دارن ( فرضیه تکامل ) رو درس میدن : این ماهی ها به مرور حس کردن که پا نیاز دارد پس پا درآوردن و باله هاشونو از دست دادن!!!!
  • احمدزاده ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر ستایش سریال بر علیه نظام است پس این فیلمهای آمریکایی که بر علیه نظام خودشان میسازند مانند تیرانداز یا (شوتر) را باید چه نامید؟
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    لطفا بی انصاف نباشید بالاخره واقعیت های تلخ را باید پذیرفت و چاره کرد رسانه ملی وظیفه دارد نقاط ضعف را هم گوشزد نماید تا چاره اندیشی شود.
  • یک رهگذر ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    با سلام اولا اینکه : این فیلم خیلی چیپ تر از این هست که اصلا بخوای نقدش بکنید دوما اینکه : این نقد بیشتر در سطح یک وبلاگ است و نه یک سایت خبری( به نظر می رسد بهتر بود در بخش وبلاگستان می آمد و نه قسمت های خبری)
  • فقط خدا ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    ؟ تو تمام سريال و فيلمها وحتا كارتوناتون
  • xxx ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    میگم یه کاری کنید برید کلا در صدا سیما رو تخته کنید...تلویزیون رو هم غیر مجاز اعلام کنید...ها...بهتر نیست؟
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    برو بابا شما به خودتون احيانا شك ندارين
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    توی هیچ یکی از فیلم های آمریکایی آرمانهای جامعه آمریکایی زیر سوال نمی ره، از اون گذشته توی همه فیلم های آمریکایی آخرش یه آمریکایی خوب و معتقد به آرمان های جامعه آمریکایی پیداش می شه که همه مشکلات رو حل می کنه. از همه این ها گذشته، ببخشید مگه تلویزیون چقدر کار خوب در دفاع از انقلاب و نظام تولید کرده که حالا بخواد انتقاد کنه، بعد از همه اینها مستحضر هستید که این سریال از شبکه دولتی ایران پخش می شه، یک فیلم مستقل نیست. بعد هم اینکه یک مذهبی رو زیر سوال می بره نه یک سیاسی رو.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    عزیز جان! هیچ فیلمی به اندازه فیلم های داخلی بر مخاطب تاثیر نمی ذاره، ببین ساده می گم، توی علم رسانه یه اصطلاحی هست به نام "همذات پنداری" این همذات پنداری یعنی اینکه مخاطب خودش رو جای شخصیت فیلم می ذاره، حالا خودت بگو مخاطب با فیلم ایرانی می تونه همذات پنداری کنه یا با فیلم های خارجی که مخاطب فقط صرف وقت گذرونی می بینه؟ بگذریم که مشرق کم در مورد آثار فیلم های هالیوودی ننوشته
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    بابا حالا تو ستایش رو دوست داری بگو دوست دارم سریالشو چرا ایراد بنی اسرائیلی به نقد می گیری؟
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    عجب اشاره مهم و محکمی، یارو خودش رو کشته و نشسته و کلی آسمون ریسمون بافته و به قول خودش قطعات پازل رو به هم وصل کرده که این ارتباط رو نشون بده اون وقت تو به همین راحتی می گی ربطی نداره. تازشم این سریال به قول تلویزیونی ها کلی بیننده داره، برای اون ها که حق اطلاع رسانی قایلی نیستی؟ نباید بدونن چی دارن به خوردشون می دن؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    ببین رئیس هیچ کس نمی گه رشوه و زورگویی و ... نیست، اما خداییش وقتی یه فیلم هر چی از نظام می گه فقط سیاهی و بدیه نباید شک کرد؟
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    بابا چه ربطی داره؟ اینکه محمد از جبهه فرار می کنه ربطی به کار داره؟ یا ستایش که یه دیپلمه بیشتر نیست- تازه اگه دیپلمش رو گرفته باشه- کار خوبی داشت، مربی مهد کودک بود..همین اما خوب نقد وارده به این سریال
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اتفاقا نکته در همین است. این سریال نشان می دهد که فقط آدم ها، تک تک درشان آدم خوب پیدا می شود، تازه آنها هم پر از خطاهای ریز و درشت هستند، اما کلیت فضا و از همه مهم تر سیستم یک سیستم فاسد است. اما از این ها که بگذریم شما این نگاه عیبجویانه و بد بینانه را از کجا تشخیص دادی؟ نویسنده بیچاره که هر جا حکمی صادر کرده شاهد مثال آورده و توضیح داده، اگر غیر این است بگو ما هم بدانیم!
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    خوبه منم بنویسم بی خود تر از نقد هم کامنتیه که تو براش گذاشتی، مرد حسابی کامنت برای نظر گذاشتن هست نه فحش دادن و در رفتن، اگر معتقدی نقد بی خود نشون بده که بی خوده نه اینکه بگی و بری، مخاطب این کامنت وقتی می خونه اولین برداشتش اینه که عصبی شدی اما حرفی هم برای گفتن نداشتی فحش دادی و رفتی. که البته به نظر به حقیقت نزدیکه!
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق بوی الرحمانت بلند شده..همین روزاست که سایتت تعطیل بشه...به خاطر اراجیفی که داری مینوییسی و از نظام و رهبری برای تحلیل های آبکی خودت خرج میکنی..به هر حال از مغز خشک هایی مثل شما بیشتر از این انتظار نمیره....
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اين كه چيزي نيست و دريافت اين همه نكات ظرافت و تحليل مي خواهد . شما نزديك اذان ظهر راديو جوان را گوش كنيد تا شوخيهاي ركيك و گپ زدن هاي صميمي زنان ومردان نامحرم و يار شدن و مسابقه دادن و ...كاملا آماده نمايدتان براي اداي فريضه نماز
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    بسیار بایدتاسف خورد نسبت به این تحلیل.حتی اگر بخش هایی ازان را بتوان پذیرفت،ایا روایت یک کار بدتر است یا انجام ان؟ایا برخی از این مسائل را مردم روزانهحس نمی کنند؟اگر فیلم سازی خواست گوش انقلابیون را بپیچاند که شما چرا به ظرفیت انقلاب توجه نمی کنید،دچار غفلت یا غرور شده ایدو...،ایا باید این مسئله گناه تلقی شود؟ایا این برخورد بانحی ازمنکر است؟
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    استاد عجیب از کی تا حالا لجن مال کردن یک پرسوناژ مذهبی شده نقد و پیچاندن گوش؟
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    آی آی آی مثل اینکه بد جوری بر خورده بهتا تو چه نفعی از ستایش می بری که این قدر بهت بر خورد؟! اگر برنخورده بود به جای فحش دادن منطقی جوابش رو می دادی نه اینکه ناسزا بگی
  • سهیل ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    به نظرم این سریال اونقدر که شما میگید تاثیر گذار نیست ولی با اون تیکه که به دفاع مقدس توحین شد موافقم ... من با این که تو دوران جنگ نبودم خیلی بهم برخورد ...
  • حمد ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام آقا بی انصافی نکن اصلآ داستان این سریال چه ربطی به نظام داره در حد و اندازه خودش داستان خوبی دارد.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    آقااا جووون ;((((
  • يك ايراني ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    از اين دست آدم‌هايي كه دنبال رشوه، دزدي و اختلاص هستند، بحمدالله در ايران فراوان يافت مي شود و ازادانه زندگي مي كنند. اين سريال موضوع جديدي را به تصوير نكشيده.
  • يك ايراني ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    نميخواد بررسي كني. فقط بخون و الكي نقد ننويس و دنبال جواب نباش (:
  • نادري ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام بيكارشده ايد؟خبري نداريدروسايت بگذاريدبه اين فيلم هاگيرميديداگه واقعافكرنظام هستيدمسولين روزيرذره بين سايت قرادهيدنه....
  • صادق ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 0
    چه اشکالی دارد شخصی به ظاهر متدین مانند محمود نادری در گذشته چه کاری کرده است همه ما آدمها ممکن است در گذشته در وهله ای از زندگی دچار لغزش شده باشیم و خطا کرده باشیم اما مهم نیست چون خدای متعال در توبه را برای ما بازنهاده است و به ما فرصت جبران اشتباه داده شده است پس گذشته انسانها را نباید به حساب آورد.مهم حال فعلی آنهاست که اگر توبه از کار خود نموده اند در نزد خدا دارای ارج و مقام اند.
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    0 1
    فیلمی تلخ و سیاه که انهم روزهای جمعه پخش می شود ایا نیازی به این همه تلخی و سیاهی در این گونه فیلم ها است ؟ کارگردان این فیلم رگه هایی از صادق هدایت به ارث برده و شاید هم از اقوام وی باشد .
  • ebi ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر کسی مدیران سازمان صدا و سیما را از نزدیک می شناخت ، می فهمید که این دوستان خوب اساسا توان تحلیل کوچکترین مسائل فرهنگی ، سیاسی ،ا جتماعی و بطور کلی فکری را ندارند...اساسا رسانه را نمی شناسند !! حتی از تحلیل سطحی ترین پیامهای مستقیم رسانه عاجزند چه برسد به پیامهای زیر لایه ای و پیچیده...باور کنید اگر شما بعضی از این مدیران را ببینید و ارزیابی کنید حاضر نمی شوید فروشندگی یک مغازه کوچک را هم به آنها بسپارید..افسوس ...افسوس...
  • گمنام ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 0
    متاسفم براتون انقدر سرتون تو لاک خودتونه که وا موندید از همه جا اینا گو شه ای از حقایق جامعه است بیدار شید مردم و مسئولین
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 0
    از این باید ترسید که نرگس محمدی را که خود الگو کرده ایم در هیبت گلشیفته فراهانی دیگری نیابیم
  • سید ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    مسئله اینجاست که این سریال طوری ساخته شده که دید مردم رو به افراد مذهبی، دیدی سیاه میکنه.این خراب کردن افراد مذهبیه نه فقط یک انتقاد.
  • سید ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    آخه عزیز،اگه قرار بود این چیزا به ذهن منو شما برسه که دیگه نمیشد تحلیل فیلم،میشد داستان فیلم.من وقتی این رو خوندم فهمیدم که واقعا همینطوریه که میگن.یه جورایی توی این سریال ذهن آدم میره به این سمت که همیشه نظام باعث بدبختیه آدم میشه.
  • هیچکس ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    خوانندگان محترم هرکس این سریال رو ببنینه می دونه داستانش در مورد چیه؟برای قضاوت بهتر خواهش میکنم برای 1بار هم که شده این رو ببینید...
  • یوسف ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    این فیلم کلا سر و ته نداره و اینقدر کشدار شده که دیگه حال آدم بد میشه ، فکر نکنم عقل نویسنده و کارگردان اینقدر برسه که بخواد علیه نظام کاری بکنه.
  • فرشته ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    تو ایران موضوعات کمی برای ساخت فیلم وجود داره .و بدتر از اون اینکه هر فیلمی که میسازن یه کسی پیدا میشه تا ازش انتقاد کنه .این حرفایی که شما گفتید خیلی ریز ونکته اییه توصیه می کنم اینقدر وارد نکات ریز این فیلما نشید .من خودمم از اینکه فیلمی بر علیه نظام ساخته بشه خوشم نمیاد ولی این فیلم برعلیه نظام نیست
  • بهبود ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    هر سریالی روی مردم احساسی ما می تواند تاثیرگذار باشد ... برای نمونه ؛ "ستایش" فراوان ترین نام انتخابی در 3 ماهه ی نخست سال 90 برای دختران متولد شده ی ایرانی بوده است !!! آیا این تاثیر نیست ؟! به نظر بنده ی کوچک ترین، این سریال پر هست از متناقض نماهایی که "آگاهانه" در سریال به کار رفته است !
  • غم و غصه ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    فيلم سازانمان فقط بلدن فيلمهايي بسازند كه توش غم و غصه هست مردم كم غم و غصه دارن كه بيان اين سريال تو خالي رو نگاه كنند ميميرند اگه يه چند تا چيز طنز مثل خنده بازار درست كنند يه سفارش به دوستان اگه ميخواين افسردگي نگيرين اين سريال ها رو نگاه نكنييد
  • رضا ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    این سریال منو بیاد فیلم "بدون دخترم هرگز" میندازه واز اساس ضد استام وایران ساخته شده
  • یکی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    0 0
    اسمت رو باید میذاشتی مخاطب خوش بین !
  • خودم ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 0
    آدم بیکاااااااااااااار نقش به دیوااااااااااااااار
  • صدف ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    از بس صدا وسيما برنامه نداره مردم مجبورن به سريال مسخره اي مثل ستايش دل خوش كنن...مگه مردم ايران چه تفريحاتي دارن
  • مصطفی ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    آره ... گل گفتی
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    0 0
    من فقط دلم واسه داریوش ارجمند میسوزه که با اون هنرش توی فیلمی که ارزش نگاه کردن هم نداشت فیلنامه شو خوند تازه بازیم کرد البته شایدم فیلنامه رو تیکه تیکه نوشتن چون تو ایران همه چی دقیقه 90 هست فقط یه کلام اصلا ارزش فکر کردن هم نداره خواهشا به این صدا و سیما بگین دیگه قسمت 2 رو نسازه
  • احسان ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    0 0
    سلام.من به این حرفازیاداهمیت نمیدم.فقط مهدی باکدلوخیلی دوس دارم
  • علیرضا ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    0 0
    کارگردان فیلم حداقل یک بار فیلمنامه رو خوب نخوانده این فیلم کاملا دنبال بی قانونی چرا که وقتی قانون می گه بچه باید به پدر بزرگ برسه همه کمک میکنند که یک دختر بچه قانون را قبول نکنه بعد هم حشمت فردوس بچه ای مثل طاهر بزرگ کرده که حالا ستایش مترسه بچه اش مثل کی بشه
  • ج. اميرحسيني ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. اتفاقا وقتي ديدم اين فيلمن رو به زبان عربي ترجمه كردند و داره از شبكه آي فيلم پخش ميشه خلي تاسف خوردم و فهميدم هيچ برنامه اي بزاي مخاطبان اون طرف آب نداريم و فقط ميخواهيم وقت تلويزيونو پر كنيم.
  • 7 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    0 0
    هیچی ارزششو نداره که حتی راجعش بحث کنیم
  • مهمان ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    0 0
    درسته
  • ناشناس ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    0 0
    همینه
  • زهرا ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    این فیلم از اولش خوب بود ولی وقتیکه طاهر مرد همه چی خراب شد.و واقعا مذخرف تموم شد.از کارگردانش هم میخوام ستایش دو رو نسازه چون که دیگه هیشکی نگاه نمیکنه
  • زهرا ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    این فیلم از اولش خوب بود ولی وقتیکه طاهر مرد همه چی خراب شد.و واقعا مذخرف تموم شد.از کارگردانش هم میخوام ستایش دو رو نسازه چون که دیگه هیشکی نگاه نمیکنه
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    کامنت بی خودیه رو گل گفتی
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    پس چرا خودت کامنت گذاشتی؟
  • سها ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    ستایش هر چی باشه از سریال های ماهواره ای خیلی قشنگ تره
  • فیاض ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    الهم اشف کل مرضانا
  • رامین ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    واقعا اینهمه مدت نشستیم این سریالو نگاه کردم خیلی از روزا پخش نشد قسمت اخرشم خیلی مسخره تموم شد و نوشت پایان فصل دوم این چه وضعشه یعنی قراره 3 هم درست شه ما رو سر کار گزاشتید.واقعا نمیتونید یه سریالو تو یه فصل جمع کنین
  • ماریا ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    من با نظر آقا رامین موافقم واقعاً مسخرست مگه ما بیکاریم یا ما رو گرفتید مسخره که اینجوری فیلم می سازید فصل یک و دو یعنی چی مگه پایان نامه درسیه این مسخره بازی رو جمع کنید یه فیلم درست و حسابی بسازید شما بازیگراو کارگردان و .... با هم مشکلی دارید به ما مردم ربطی ندارید اصلا ما از خیر این فیلم گذشتین نخواستیم بی خیال
  • سریال مزخرف ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    0 0
    متاسفم که اینهمه وقت گذاشتین برای هیچی مزخزف ترین سریال که هیچ ÷یامی برای بیننده نداشته متاسفم برای همه
  • ملیسا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    عامل قتل محمد ماموران دولت بوده اند و خانواده نادری نمی تونند هیچ شکایتی علیه نظام داشته باشند. این چه قانون مسخر ه ای هست که داریم.‌
  • مریم IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 0
    عالی
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    شما از شخصی مثل ایرج قادری چه توقعی دارید؟ این آدم طرح دهنده اصلی این سریال بود که از مخالفان جدی این نظام هست معلومه بایدم از ذهنش این تراوش بشه اونم بعد از شکست تلخی که در سال هشتاد و هشت خوردن بیست سال تلاششون به باد رفت میخواستن کار نظام رو تموم کنن که نشد بعد اون اصغر فرهادی دیوانه با جدایی نادر از سیمین خودشو تخلیه کرد ایرج قادری هم با ستایش بقیه هم جوری دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس