100 روز

اگر ترامپ نتواند در سال‌های باقیمانده حکومت‌اش به وعده‌هایش عمل کند، یک رییس جمهور ۴ ساله خواهد بود؛ وی از آن دست رؤسای جمهور است که با توجه به کارنامه‌اش، عقربه‌های زمان کاملا به ضررش می‌چرخد.

سرویس جهان مشرق- اگر قرار باشد که ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری دانلد ترامپ را به بررسی و ارزیابی بگذاریم، باید به مجموع رفتارها و سیاست‌های داخلی و خارجی وی و شانی که باید در قامت یک رییس جمهور می‌داشته پرداخت. و در این رهگذر، مناسب‌ترین روش برای تحلیل آن و صدور کارنامه‌ نهایی، بررسی مورد به مورد وعده‌ها و برنامه‌ها و تخصیص امتیاز است. تعدادی از معتبرترین پایگاه‌های تحلیلی، اقدام به بررسی کارنامه عملکرد ۱۰۰ روزه ترامپ کرده‌اند که در گزارش ویژه جاری به آن پرداخته می‌شود.

* مجله و پایگاه تحلیلی پالیتیکو

معیار نمره‌دهی به ترامپ بر این اساس است که در ابتدای هر روز یا دوره‌ای، کار خود را با نمره ۵۰ آغاز می‌کند و در امتداد آن روز یا بابت عملکردش به نمره ۵۰ افزوده می‌شود و یا از آن کسر می‌گردد. وی، برای صدور هر لایحه مفید و یا انجام هر اقدام صحیح ۲ نمره بدست می‌آورد و برای هر دستور اجرایی وی که دادگاه مانع اجرایش شده، ۱۰ امتیاز از وی کسر می‌گردد. برخی از مشکلات و گاف‌های قضایی نیز ۲ امتیاز از وی کسر می‌کند و خلف وعده انتخاباتی هم تا ۲۰ امتیاز کسر خواهد کرد که تنها مورد آن مربوط به برنامه مراقبت سلامت بود.

بهترین ۱۰ روز برای ترامپ

(ترتیبات بر اساس امتیاز)

۲۸ فوریه ۲۰۱۷ / امتیاز: ۷۷

رفتار ترامپ در این روز درست مانند یک رییس جمهور بود. وی در نشست مشترک کنگره، از تمامی مردم آمریکا خواست تا روح جدید آمریکایی که پیشنهاد وی است را بپذیرند. او طی یک سخنرانی احساسی در مقابل همسر ملوان متوفی ارتش «ویلیام رایان اوونز» او را یک قهرمان خواند و سخنرانی‌اش مورد تحسین همگان قرار گرفت. تا جایی که «ون جونز» خبرنگار لیبرال ترامپ‌ستیز CNN گفت: «ترامپ، حالا شد رییس‌جمهور واقعی آمریکا». جو شرایط آنقدر کلاسیک و مطلوب بود که تلخی مرگ اوونز برای آمریکایی‌ها از بین رفت. می‌توان به جرات، ۲۸ فوریه را یکی از پاک‌ترین روزهای ریاست جمهوری ترامپ دانست. وی در این روز، حتی توئیت هم نگذاشت.

۷ آوریل ۲۰۱۷ / امتیاز: ۶۶

در  این روز هم ترامپ مورد تمجید رسانه‌ها قرار گرفت. «فرید ذکریا»ی لیبرال -تحلیلگر CNN- ترامپ را نه بخاطر پرتاب موشک که بخاطر تعهدش به مقابله با سلاح‌های شیمیایی مورد تمجید قرار داد. اتفاق خوب دیگری هم برای آمریکا در این روز رخ داد و آن تایید صلاحیت «نیل گورساچ» گزینه ترامپ برای  قضاوت در دادگاه عالی از سوی کنگره بود. این روز، آبستن یک اتفاق دیگر هم بود: دیدار با رییس جمهور چین در منطقه «مارا لارگو»؛ اتفاقا در سخنرانی همین نشست بود که او بیانیه حمله به پایگاه نظامی سوریه را خواند.

لحظه پرتاب موشک‌ها به سمت پایگاه هوایی سوریه

۳ آوریل ۲۰۱۷ / امتیاز: ۵۸

در این روز، ترامپ با عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر دیدار کرد. دیدار صمیمانه وی با السیسی نشانگر این بود که نمی‌خواهد بخاطر تمایلات شرکای نزدیکی چون عربستان و امارات و قطر، مصر را کنار بگذارد. این اقدام، از نقطه نظر کارشناسان بسیار هوشمندانه بود. در عین حال، در همین روز، او با قطع همکاری با «صندوق جمعیت سازمان ملل» به محافظه‌کاران اجتماعی آمریکا چراغ سبز نشان داد؛ صندوقی که بودجه آن هزینه کمک به زنان نیازمند و خانواده‌ها می‌شود. ترامپ، همچنین سه لایحه مربوط به دولت اوباما تحت عناوین «امنیت در محل کار»، «شکار در آلاسکا»، و «حفظ حریم خصوصی در اینترنت» را لغو کرد. اتفاق دیگر این روز این بود که پایگاه «بازفید» خبر از افشای اطلاعات محرمانه توسط «کارتر پیج» -مشاور سابق ترامپ- به یک مامور اطلاعاتی روس در نیویورک در سال ۲۰۱۳ داد. همچنین واشنگتن در گزارش در همین روز، خبر از جلسه محرمانه‌ای به هماهنگی امارات متحده عربی در ماه ژانویه بین «اریک پرینس» -رییس شرکت نظامی و امنیتی بلاک‌واتر- و یک منبع نزدیک روس نزدیک به ولادیمیر پوتین داد. واشنگتن پست مدعی شد که این جلسه جهت هماهنگی‌های پشت پرده بین ترامپ و پوتین صورت گرفته است.

۱۴ مارس / امتیاز ۵۷

«راشل مادو» مجری و تحلیلگر شبکه NBC اقدام به انتشار اظهارنامه مالیاتی سال ۲۰۰۵ ترامپ که از سوی یک ناشناس به ایمیل «دیوید کی جانستون» روزنامه نگار و متخصص امور مالیاتی ارسال شده بود کرد. این اتفاق درست یک روز پس غافلگیری «دفتر برنامه و و بودجه کنگره» علیه لایحه اصلاح برنامه «اوباماکر» رخ داد و تمامی توجهات را از آن سمت به سمت این رسوایی آورد. ترامپ همچنین دیداری گرمی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان داشت و این دیدار را نقطه عطفی روابط دوجانبه دو کشور دانست. شاهزاده سعودی هم تا توانست از قانون منع ۶ کشور از ورود به آمریکا تقدیر کرد. رفتار ترامپ با ولیعهد عربستان نشان داد که آمریکا همچنان بر تبعیض در سیاست خارجه‌اش به نفع شرکای پر منافع‌اش تاکید دارد.

۱۰ آوریل / امتیاز: ۵۷

سه روز پس از حمله موشکی به پایگاه نظامی سوریه، در این روز یک نظرسنجی توسط شبکه CBS برگزار شد که ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان نظر مثبتی به حمله موشکی ترامپ داشتند. ترامپ در همین روز در جشن معارفه «گورساچ» -قاضی عالی جدید- شرکت کرد. همچنین، رییس جمهور آمریکا یکی از بهترین روزهای ریاست جمهوری خود را گذراند. شرکت «تویوتا» یکی از شرکت‌هایی که در جریان انتخابات از حامیان وی بود، یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار در یکی از کارخانه‌های ایالت «کنتاکی» سرمایه‌گذاری کرد.

۶ مارس / امتیاز: ۵۶

در این روز، جمهوریخواهان لایحه «مراقبت سلامت» جدید را معرفی کردند. قانون «منع ورود برای اتباع خارجی» بازبینی شد. و «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اوباما از رییس‌جمهور جاسوسی می‌کند. همچنین، طبق گزارش «نیویورک تایمز» شورشیان مورد حمایت غرب در سوریه، آخرین راه مواصلاتی تسلیحات به «رقه» را بر روی داعش بستند و بدین یک راه فرار برای داعش بسته شد.

۲۴ ژانویه / امتیاز ۵۵

ترامپ طبق دستور اجرایی جدید خود، قطع خطوط لوله «داکوتا اکسس» و «کی استون ایکس ال» که طبق دستور اوباما بود را لغو کرد. با این تفاسیر خطوط لوله در ماه فوریه به جریان می‌افتاد.

۱۳ آوریل / امتیاز: ۵۵

آمریکا بمب عظیم انفجار هوایی «جی‌بی‌یو-۴۳/بی» که به «مادر بمب‌های جهان» مشهور است را بر سر مجموعه تونل‌های داعش در افغانستان انداخت و ۱۰۰ شبه‌نظامی داعشی کشته شدند. همچنین در همین روز، حمایت از برنامه‌های «صندوق فرزندپروری تنظیم شده» (PPFA) از سوی رییس جمهور آمریکا لغو شد. این صندوق در راستای برنامه‌های مراقبت سلامت و توان‌بخشی به زنان جهت سقط جنین فعالیت می‌کرد.

نمونه‌ای از عملکرد مادر بمب‌ها

۲۴ آوریل / امتیاز: ۵۵

ترامپ یک بازی جدی تجاری با همسایه دیرینه‌ خود شروع کرد. وزارت بازرگانی دولت وی اعلام کرد که بر الوارهای چوب نرم کانادا تعرفه تعلق می‌گیرد. همچنین، صلاحیت «سانی پردو» به عنوان وزیر کشاورزی تایید شد.سومین اتفاقات این روز مربوط به شکایت دموکرات‌ها در کمیسیون امنیت ملی سنا در رابطه با تعلل در تحقیقات در رابطه با دخالت یا عدم دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بود.

۹ آوریل / امتیاز: ۵۴

ترامپ یک عصر آرام در زمین گلف را می‌گذراند که خبر بمبگذاری داعش در دو کلیسای قبطی مصر به او رسید. بلافاصله طبق معمول توئیت گذاشت و رییس‌جمهور مصر را شایسته در مدیریت بحران خواند.

بدترین ۱۰ روز ترامپ

۹ فوریه ۲۰۱۷ / امتیاز: ۲۴

این روز را می‌توان بدترین روز برای دولت ترامپ دانست. «مایک فلین» مشاور وقت امنیت ملی ترامپ در گفتگو با واشنگتن پست از قرار دیدارش با سفیر روسیه در آمریکا در رابطه با تحریم‌ها پیش از مراسم تحلیف ترامپ سخن به میان آورد. علاوه بر این، سه قاضی منطقه نهم دادگاه فدرال، رای به لغو دستور اجرایی ممنوعیت ورود اتباع دادند. ترامپ آنقدر عصبانی شد که خطاب به سه قاضی در توئیتر خود آورد: «در دادگاه عالی می‌بینمتان». ساعاتی بعد، «کلیان کانوی» مشاور رییس‌جمهور رسما در اتاق جلسه کاخ سفید از مردم آمریکا خواست که محصولات لوکس شرکت «ایوانکا ترامپ» را بخرند. این در حالی بود که دو روز پیش ترامپ در قامت رییس‌جمهور آمریکا در اقدامی بسیار زشت و ناجوانمردانه، طی اقدامات دولتی لوکس‌فروشی مشهور «نورداسترام» که رقیب یک سر و گردن بالاتر از دخترش بود و عملا داشت ایوانکا ترامپ را ورشکست می‌کرد را تحت فشار شدید قرار داد. در مجلس نمایندگان غوغایی شد و نمایندگان، اقدام ترامپ و کانوی را نقض آشکار و کامل قوانین کاخ سفید دانستند و خواستار ورود جدی بر علیه این حرکات شدند. نمایندگان هر دو حزب طی ارسال یک نامه به دفتر رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری، خواستار برخورد با این اقدامات شدند. اتفاقا بعدی که پیش آمد، این بود که یکی از دفاتر وزارت امنیت داخلی اعلام کرد که هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌شود درست چیزی دو برابر آنچه که ترامپ در دوره رقابت انتخاباتی‌اش برآورد کرده بود.

۲۴ مارس ۲۰۱۷ / امتیاز: ۲۷

در این روز، «پل رایان» رهبر جمهوریخواهان که از دوستان نزدیک ترامپ هم هست، در مقابل اقدام هم‌حزبی‌های خود در مجلس نمایندگان عاجز ماند و لایحه تغییر یا لغو برنامه مراقبت سلامت «اوباماکر» عملا تصویب نشد. خبر انفجارها و حملاتی در سوریه و عراق که منجر به مرگ ۳۰۰ شهروند گردید، از سوی پنتاگون اعلام شد. از سوی دیگر، برنامه مقررات‌زدایی از محیط زیست که دولت ارائه داده بود با «شورای منابع هوایی کالیفرنیا» به بن‌بست شدید و اختلاف خورد. این پنل، رای به پیروی از برنامه اوباما تا سال ۲۰۲۵ داد که در مغایرت کامل با اهداف و استانداردهای ترامپ بود و عملا دست رییس‌جمهور محیط‌ زیست‌ستیز آمریکا را در پوست گردو گذاشت.

۲۰ مارس ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۳

«جیمز کومی» رییس FBI‌ در مقابل کمیته اطلاعات سنا حاضر شد و گواهی داد که در جریان انتخابات بر روی موضوع ارتباط ترامپ با روس‌ها تحقیق می‌کرده و ادعای رییس جمهور مبنی بر جاسوسی اوباما از کاخ سفید و برج ترامپ را کاملا بی‌اساس می‌داند. در همین اثنا، یکی از نمایندگان مجلس ملی اوکراین اسنادی را منتشر ساخت که به ارتباط «پل مانافورت» رییس سابق ستاد ترامپ و «ویکتور یانکوویچ» رییس جمهور سابق اوکراین که حامی روسیه بود ربط داشت. ترامپ هم گویی که از حجم این بحران‌های روز ۲۰ مارس بخواهد فرار کند، به میان هواداران خود در در محله لوئیزویل رفت و سخنرانی کرد.

۱۰ فوریه / امتیاز: ۳۴

در این روز فشار دموکرات‌های کنگره بر ترامپ و «مایک فلین» مشاورش، به شدت افزایش یافت. پایگاه تحلیلی «پالیتیکو» هم از این فرصت استفاده کرد و گزارش وضعیت وحشتناک ترامپ را ارائه داد. در این گزارش، به اوضاع داخلی کاخ سفید اشاره شده بود. منابع نزدیک به ترامپ، خبر از حال بد وی و فشاری که در اثر امور ریاست جمهوری احساس می‌کند داده بودند. به ادعای آنها، ترامپ گفته بود که عرصه ریاست جمهوری خیلی با عرصه تجارت متفاوت است و او را به شدت تحت فشار و خستگی قرار داده است. علاوه بر این، دیدار آن روز رییس جمهور آمریکا با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن تبدیل به یک آبروریزی در شبکه‌های اجتماعی جهان برای او شد. ترامپ، آنقدر در مقابل دوربین غیرحرفه‌ای عمل کرد که نخست وزیر ژاپن به او یادآوری کرد که باید در زمان دست دادن در مقابل دوربین‌ها به او نگاه کند. این برای آمریکا با این حد از ادعای روابط رسمی، یک فاجعه بود که رییس‌جمهورش کوچکترین آداب یک دیدار رسمی را نمی‌داند.

تنها اتفاق خوشایند این روز، تایید صلاحیت «تام پرایس» به عنوان وزیر بهداشت و خدمات انسانی بود.

گاف بزرگ ترامپ در دیدار با شینزو آبه

۳ فوریه ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۶

در این روز، یک قاضی جمهوریخواه سیاتل دستور به لغو دستور اجرایی ترامپ مبنی بر منع اتباع خارجی ۷ کشور از ورود به خاک آمریکا داد. ترامپ خشمگین، ساعاتی بعد در توئیتر خود «آرنولد شوآرتزنگر» قهرمان ملی آمریکا و بازیگر مشهور هالیوودی که برای مدتی مجری برنامه «کارآموز» وی بود را به شدت به تیغ نقد کشید: «آرنولد به همان اندازه که در فرمانداری کالیفرنیا افتضاح بود، در مجری‌گری کارآموز هم افتضاح است». همین امر موجب واکنش شدید آرنولد و هواداران بی‌شمار او که از قضا برخی از هواداران ترامپ هم بودند گردید.‌ اشتباه دیگری در روز ۳ فوریه از سوی ترامپ رخ داد که به تهدید وی علیه ایران مرتبط است. وی عملا در صفحه توئیتر خود آورد: «ایرانی‌ها قدر مهربانی اوباما را ندانستند اما من مثل اوباما نیستم».

۳۰ مارس ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۷

۸ روز پس از حضور رییس FBI‌ در جلسه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، «دوین نانز» رییس این کمیته، اعلام کرد که اطلاعاتی را از جامعه اطلاعاتی آمریکا بدست آورده که حاکی از مشخص شدن هویت برخی از شهروندان و نقش آنها در فرایند انتقال قدرت ترامپ است. بلافاصله پس از آن، نیویورک تایمز در گزارش خود خبر از این داد که اطلاعات مربوطه، از طریق دو تن از اعضای کاخ سفید به دست نانز رسیده است. نانز، سریعا به جای اینکه موضوع را با اعضای هر دو حزب در میان بگذارد، به کاخ سفید رفت و گزارش خود را تقدیم رییس جمهور کرد. ترامپ خشمگین، ساعاتی بعد تمامی خشم خود را نثار «کمیته‌های مستقل آزادی» کنگره که مانع از تصویب لایحه لغو برنامه «اوباماکر» شده بودند کرد و عملا آنها را تهدید به قیچی شدن نمود. از سوی دیگر، سازمان حفظ محیط زیست آمریکا حسابی از خجالت ترامپ درآمد و او را کبکی معرفی کرد که سرش را زیر برف گرفته است. در همین حال بود که «کتی والش» قائم مقام رییس کارکنان کاخ سفید از سمت خود استعفا داد و این اقدام او داوطلبانه اعلام شد. اما شبکه CNN در گزارش خود دست به افشاگری زد و از قول منابع نزدیک به والش، این اقدام او را علیرغم میل باطنی‌اش خواند و «راینس پیرباس» رییس وی را، مسئولی از مسئولین کاخ سفید خواند که عملا نمادین است و قدرتی ندارد.

۶ آوریل / امتیاز: ۳۷

در این روز، جنجال بسیاری شکل گرفت. «دوین نانز» تحت فشار شدید دموکرات‌ها از ریاست کمیته تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا کنار کشید و عملا خود را نجات داد. سپس، موضوع زد و بندهای وسیع «جارد کوشنر» داماد ترامپ بر روی میز سنا و کنگره آمد و پای «استیو بنون» مشاور استراتژیک ترامپ به قضیه نیز باشد. مسئله آنقدر بغرنج شد که پالیتیکو، دیلی بیست، نیویورک تایمز، و CNN در گزارشات خود بطور مفصل به اعمال خلاف، لابی‌گری، زد و بند، رشوه‌دهی، و بزهکاری‌های سیاسی این دو نفر از طریق سازمان‌های زیرزمینی پرداختند. در نهایت، ترامپ این دو نفر را از عضویت در شورای امنیت ملی عزل کرد. البته کنگره برای اینکه دل رییس‌جمهور چندان هم نشکند، یک هدیه برای او فرستاد: سرانجام صلاحیت نیل گورساچ (قاضی دادگاه عالی) را که هفته‌ها به طول انجامیده بود، در همین روز تایید کرد.

۲ مارس ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۸

در این روز، «جف سژنس» وزیر دادگستری تقریبا در حال تبرئه از اتهام ارتباط با روس‌ها بود که سر و کله «کارتر پیج» مشاور سابق ترامپ پیدا شد و در گفتگو با شبکه NBC اظهار داشت: «من نمی‌گویم که با روس‌ها دوستی نداشته‌ام». نیویورک تایمز، بلافاصله از آب گل‌آلود ماهی گرفت و در گزارشی مبسوط مدعی دیدار محرمانه بین «جارد کوشنر» و «سرگی کیسلیاک» (سفیر روسیه) شد. در همین احوال، سناتور «رند پل» غوغایی در سنا بر پا کرد و مانع از تصویب لایحه لغو برنامه «اوباماکر» شد. همچنین، وزارت راه‌ و ترابری دولت ترامپ هم با عدم شفاف‌سازی در قبال تعرفه‌های مسافری، عملا دست صنعت هواپیمایی آمریکا را در پوست گردو گذاشت. تنها اتفاق خوب این روز برای ترامپ، تایید صلاحیت «بن کارسون» به عنوان وزیر مسکن و توسعه شهری و «ریک پری» به عنوان وزیر انرژی بود.

۲ فوریه ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۹

در این روز، ترامپ پس از مراسم دعای بامداد ملی، حمله توئیتری خود را نثار جان «آرنولد شوارتزنگر» کرد و عملکرد او در برنامه «کارآموز» که پیش از این بر عهده خود وی بود را به چالش کشید (که در ۹ فوریه به آن جنجال بین آنها ختم شد). ترامپ در سخنرانی به دور از شأن یک رییس جمهور انتخاب شوارتزنگر از سوی تهیه‌کنندگان برنامه را حماقت و آرنولد را در حد این قضایا ندانست. شوارتزنگر هم در ویدئویی که انتشار داد پاسخی کوبنده به وی داد که انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی غوغا به پا کرد و حسابی اوضاع بر علیه ترامپ شد. در همین روز بود که لوکس فروشی «نورداسترام» در رقابت با «ایوانکا ترامپ» او را تا مرز ورشکستگی پیش برد (و البته ترامپ ۶ روز بعد انتقام گرفت). یکی دیگر از اتفاقات همین روز، مربوط به افشا شدن مکالمه بین ترامپ و نخست‌وزیر استرالیا و توهین ترامپ مبنی بر اینکه او بدترین رهبر خارجی بوده که با او همکلام شده بود. 

ترامپ: «آرنولد در کارآموز افتضاح است» / آرنولد شوارتزنگر: «پیشنهاد می‌دهم که جایمان را با هم عوض کنیم. تو در حد همان مجری‌گری هستی. مردم خودشان تشخیص خواهند داد که کدامیک روییس جمهور بهتری خواهیم بود. لطفی کن و بگذار مردم از دست تو راحت شوند».

۱۳ فوریه ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۹

این روز را می‌توان یک روز پر اتفاق دانست. ساعاتی پس از اینکه «کلیان کانوی» به نوعی از طرف ترامپ اعلام برائت از «مایک فلین» کرد، فلین استعفا داد. در همین روز، صلاحیت «استیون نوچین» در سمت وزارت خزانه‌داری و «دیوید شالکین» در سمت وزیر امور بازنشستگان ارتش تایید شد. اتفاق دیگر این بود که ترامپ با رقیب سنتی دیرینه آمریکا یعنی کانادا در قالب نشست با «جاستین تردو» نخست وزیر این کشور دیدار کرد و برآوردها خبر از تصادم شدید تجاری دو کشور در آینده می‌داد. اقدام بعدی ترامپ این بود که «طارق العیسمی»  معاون رییس‌جمهور ونزوئلا را به اتهام قاچاق مواد مخدر در لیست تحریم قرار داد. و اخرین رویداد ۱۳ فوریه این بود که «اداره رسیدگی که رفتارات دولت» طی نامه‌ای به کلیان کانوی تذکر داد که رفتار وی در قبال تبلیغ محصولات لوکس ایوانکا ترامپ یک اشتباه بزرگ بوده و به هیچ نباید دوباره تکرار شود.

۱ فوریه ۲۰۱۷ / امتیاز: ۳۹

در ابتدای این روز، نیویورک تایمز در مقاله‌ای حمله ناشیانه به یمن را به شدت محکوم کرد و رویترز هم در گزارش خود، به نقل از یکی از مقامات ارتش اولین تاکتیک محرمانه ضد تروریستی ترامپ در داخل کشور را اقدامی ناشیانه و بدون پشتوانه نظامی و اطلاعاتی مناسب خواند. اما مهمترین رویداد این روز به لو رفتن متن گفتگوی تلفنی ترامپ و «انریکه پنیا نیه‌تو» رییس جمهور مکزیک مربوط است. ترامپ رسما نیه‌تو را تهدید کرد که «اگر اراذل‌های مکزیکی را از کشور من جمع نکنی، مجبورم با اقدام نظامی تنبیه‌تان کنم».

* روزنامه تلگراف

تلگراف در گزارش خود، دستاوردهای ترامپ در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری‌اش را ۴ مورد و شکست‌های وی را ۹ مورد دانست:

دستاوردها

۱. انتصاب قاضی دادگاه عالی

تایید صلاحیت «نیل گورساچ» به سمت قاضی دادگاه عالی آمریکا از سوی سنا را می‌توان پیچیده‌ترین زمان‌برترین تایید صلاحیت دولت ترامپ و بزرگترین دستاورد برای وی دانست. با جلوس گورساچ بر کرسی قضاوت دادگاه عالی، عملا این ترامپ است که در خم و چم‌های سیاست‌بازی در واشنگتن دست پیش را دارد و بسیاری از گره‌هایی که باید در پشت پرده رای دادگاه عالی باز شود، در دست گورساچ خواهد بود.

۲. عقب‌نشینی از پیمان تجاری ترانس پسیفیک (فرا اقیانوس آرام)

این پیمان تجاری که بین آمریکا و ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام منعقد شده، به اعتقاد ترامپ و هیلاری کلینتون در جریان رقابت انتخاباتی‌شان چیزی برای آمریکا ندارد. ترامپ به مجرد جلوس بر کرسی ریاست جمهوری، اقدام به عقب‌نشینی از این پیمان -نه‌ چندان سودمند برای آمریکا- کرد. هر چند که هنوز کنگره آمریکا، لغو یکطرفه این پیمان تجاری را تصویب نکرده است.

۳. مسئله مرز با مکزیک

دستگیری تعدادی از مهاجرین غیرقانونی مکزیکی در مرز مشترک با آمریکا، ورق را به نفع ترامپ برگرداند. وی پیوسته در طی کارزار انتخاباتی خود و در مدت این ۱۰۰ روز اخیر مدام تاکید بر اخراج مکزیکی‌ها و ساخت دیوار مرزی داشت و همین بازداشت اخیز مکزیکی‌ها که عموما بزهکار در میان آنها زیاد است، بخشی از مخالفان وی را ساکت کرد و به فکر فرو برد.

۴. امنیت ملی

ترامپ در این ۱۰۰ روز دست و پای زیادی است که به کنگره و مردم آمریکا نشان دهد که خواهان تامین امنیت ملی است. وی برای اینکه این موضوع را اثبات نماید، سوریه را فدا کرد. حمله موشکی به پایگاه هوایی در سوریه در همین راستا انجام شد. سپس، ناوهای جنگی را به سمت آبهای کره شمالی اعزام کرد و بعد در حالی که کره شمالی از موضع خود عقب نایستاد اما با کمک چین توانست تا حدی این کشور را مهار نماید. هر چند که خطر کره شمالی در صورت تحریک از سوی آمریکا بسیار است.

شکست‌ها

۱. تحریم ورود به خاک آمریکا

شاید بتوان بزرگ‌ترین گاف ۱۰۰ روزه ترامپ را صدور دستور اجرایی «منع ورود به خاک آمریکا» برای ۷ کشور مسلمان جهان دانست. ترامپ حتی با وزیر امنیت داخلی هماهنگی نکرد و هیچکدام از فرودگاه‌ها در جریان امر قرار نگرفتند. وقتی اتباع این کشورها با گرین کارت و ویزا به دست، دیپورت شدند غوغایی در فرودگاه‌ها به پا شد. سپس، تظاهرات بسیاری بر علیه دولت ترامپ صورت گرفت. ضربه نهایی وارد شد و دستور اجرایی ترامپ توسط یک قاضی فدرال جمهوریخواه در سیاتل، لغو شد. ترامپ لجبازی کرد و رای را به دادگاه فدرال برد، و در آنجا هم سه قاضی فدرال حکم دادگاه بدوی را تایید کردند. ترامپ آنقدر خشمگین بود که سه قاضی را تهدید کرد. پس از مدتی، با بازبینی، اقدام به درج اصلاحاتی در دستور اجرایی اولیه کرد و آن را دوباره صادر نمود که این بار هم توسط یک قاضی فدرال دیگر لغو شد. سپس رسانه‌ها و جراید، این دستور اجرایی ترامپ را منافی قانون اساسی و یک اقدام نژادپرستانه دانستند و بدین ترتیب، بازنده بزرگ این قمار، خود ترامپ بود.

۲. عدم تحقق وعده «کشیدن سیفون لابی‌گرها و نخبگان پشت پرده»

ترامپ با وعده انجام کارهای متفاوت و تحخلیه واشنگتن از جامعه نخبگان پشت پرده توانست آرای عمومی را جذب کند وبه پیروزی برسد. وی در طول کارزار انتخاباتی‌اش در اجتماع هواداران خود مکررا فریاد می‌زد که «سیفون لابی‌گرها و نخبگان پشت پرده را خواهد کشید». اما دولت خود وی، دولت مولتی میلیاردرها، ژنرال‌ها، و عوامل بانک قدرتمند گلدمن ساکس بود. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود به شدت از این بانک و نفوذ آن در وال استریت انتقاد کرد و این در حالی است که نه تنها بسیاری از عوامل دولت او هم‌اکنون در این بانک فعالیت دارند که «استیو بنون» مشاور ارشد استراتژیک او نیز نمک‌پرورده همین بانک است.

۳. مراقبت سلامت

ترامپ بخاطر اینکه نشان دهد به حرفی که در کارزار انتخاباتی‌اش مبنی بر لغو برنامه مراقبت سلامت «اوباماکر» زده پایبند است، لایحه لغو این برنامه را به کنگره برد. اما به چه قیمت؟ بعد، لشکری از جمهوریخواهان تندرو را دنبال خود راه انداخت، غافل از اینکه جمهوریخواهان میانه‌رو در همدستی با دموکرات‌ها لایحه او را بر زمین زدند. ترامپ دست‌بردار نبود و برای اینکه همانند قضیه ممنوعیت از ورود اتباع خیط نشود، به هوادارانش قول داد که تصویب این لایحه را به هر قیمتی از کنگره می‌گیرد که نهایتا زور مخالفان‌ دموکرات و جمهوریخواه‌اش در کنگره بر زور وی چربید و لایحه وی تصویب نشد.

۴. استعفای مایک فلین

سپهبد «مایک فلین» که یکی از مسلمان‌ستیزترین ژنرال‌های آمریکاست، فقط به مدت ۲۴ روز توانست در پست مشاور امنیت ملی ترامپ دوام بیاورد. علت استعفای اجباری وی، فریب دادن معاون رییس جمهور و پنهان کردن اینکه با سفر روسیه در واشنگتن دیدار داشته است اعلام شد.

۵. ساخت دیوار مرزی

یکی از وعده‌های اصلی ترامپ، ساخت دیوار در مرز بین آمریکا و مکزیک بود. اما این وعده به دلیل دوبابر بودن هزینه آنچزی که ترامپ وعده داده بود محقق نشد. طبق برآوردهای کاخ سفید، ساخت این دیوار بیش از ۲۱ میلیارد دلار هزینه می‌برد. وزارت امنیت داخلی اعلام کرده که در تابستان این پروژه آغاز می‌شود اما تامین این هزینه بسیار زیاد، بعید به نظر می رسد.

خلاصه‌ای از ۱۰۰ روز اول ترامپ

۶. برنامه یک هزار میلیارد دلاری زیرساخت‌ها

این وعده هم همانند وعده دیوار مرزی با شکست روبرو شد. چرا که ترامپ قول داده بود که آن را ضرف مدت ۱۰۰ روز تحقق ببخشد. تفاوت این است که بازسازی زیرساخت‌ها همچون برنامه مراقبت سلامت نیاز به تصوی کنگره ندارد و تامین بودجه آن است که اگر دولت صورت دهد، به سرعت می‌تواند آن را محقق سازد.

۷. تنش‌های داخلی دولت

یکی دیگر از نقاط منفی دولت ترامپ، تنش‌ها و درگیری‌های مقامات دولت وی با یکدیگر بود. در این میان روسای شرکت‌ها، رهبران تجاری، عُمال حزب جمهوریخواه و حلقه نزدیکان ترامپ تنش‌هایی با هم داشتند. هر کدام از آنها سهم می‌خواست و مدیریت این افراد در بسیاری از مواقع از دست نزدیکان ترامپ خارج می‌شد. در این ۱۰۰ روز کار به جایی رسید که «جارد کوشنر» -داماد عزیزکرده ترامپ- و «استیو بنون» -مشاور استراتژیک ترامپ- با هم دچار تنش شدند و قضیه در داخل همان کاخ سفید حل شد.

۸. صدای رییس‌جمهور

ترامپ در مدت این ۱۰۰ روز نتوانست چهره‌ای کاریزماتیک در قامت یک رییس‌جمهور از خود ارائه دهد. او، هیچگاه «صدای رییس‌جمهور» را به گوش ملت و کنگره نرساند. در جلسات مشترک سنا که بسیار تاثیرگذار است شرکت نکرد. گام‌های اشتباه برداشت، لاف‌های گزاف زد، و توئیت‌های بی‌مقدار و بی‌ارزش نوشت که هیچکدام در شأن رییس جمهور نبود. و هنوز هم دلیل مستندی مبنی بر اینکه به رییس جمهور پیش از خود تهمت جاسوسی زد ارائه نداده است که این هم بشدت به شخصیت و اعتمادسازی او لطمه زده است.

۹. انتصاب‌های فراوانی که باید صورت بگیرد

۱۰۰ روز از ریاست جمهوری ترامپ گذشت و هنوز تکلیف بسیاری از انتصاب‌ها روشن نیست. هنوز بسیاری از مدیران دولتی و سفرا مشخص و منصوب نشده‌اند. در همین ماه اخیر، پایگاه پالیتیکو از ۵۵۳ انتصاب کلیدی دولت که به تایید سنا نیاز دارد سخن به میان آورد. کاخ سفید تا بدین لحظه توانسته تایید صلاحیت ۲۲ نفر را کسب کند که روندی بسیار کندتر از دولت‌های پیشین است. نتیجه آن، منجر به بی‌نظمی و اختلال در درون نهادهای مختلف دولتی شده است.

* روزنامه نیویورک تایمز

این روزنامه مقیم نیویورک نیز، امتیاز کمی به سیاست خارجی ترامپ داد و در مورد آن نوشت: ترامپ بارها در مبارزات انتخاباتی خود صراحتاً گفته بود «چین در حال سوءاستفاده از ماست». در نقطه مقابل، وی دائماً از تحسین شخصیت پوتین و بی‌اثربودن تحریم‌های غرب علیه مسکو پس از قضیه اوکراین سخن به میان می‌آورد. به تدریج اما پاس‌های سیاسی رسانه‌های روسی و اطرافیان ترامپ کمرنگ شد؛ به ویژه پس از اینکه ترامپ لغو تحریم‌های روسیه را به تأخیر انداخت و مشاور امنیت ملی او نیز به دلیل تماس با سفیر روسیه پیش از انتخابات استعفا داد.

از سوی دیگر، لحن ترامپ در مورد چین تغییر کرد که صرفاً از وجود شرایطی برای همکاری حکایت داشت. او که پیش‌تر با گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور تایوان، خشم پکن را برانگیخته بود، حالا تیلرسون وزیر خارجه را به چین فرستاده بود. کمی بعد، رئیس‌جمهور چین به واشنگتن آمد. در واقع پکن گوی سبقت را در روابط با ترامپ از مسکو ربود. ترامپ، روسیه را دوست خواند و چین را نشانه گرفت؛ حالا چین را دوست می‌خواند و روسیه را نشانه گرفته است. اکنون روابط خارجی واشنگتن با دو قدرت شرق آسیا بیشتر شبیه دوران اوباما است تا دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ.

در مورد ناتو نیز اتفاق مشابهی افتاد. ترامپ البته هنوز به افزایش مشارکت مالی اروپاییان در ناتو تمایل دارد،‌ اما این خیلی متفاوت از زمانی است که می‌گفت با شرایط کنونی، واشینگتن نمی‌تواند مسئولیت امنیتی متحدان خود را برعهده گیرد.

* پایگاه تحلیلی آتلانتیک

این پایگاه تحلیلی به موضوع وفادار بودن ترامپ به وعده‌هایش پرداخت و نوشت: در ۱۰۰ روز اول ترامپ، خیلی بیشتر از موفقیت، شاهد شکست برای او بودیم. در قضیه ساخت دیوار مرزی عملا موفق نبود و هیچ هزینه‌ای هم از مکزیک دریافت نشد و دولت ترامپ اعلام کرد که خود با هزینه خود این اقدام را در تابستان صورت می‌دهد. در قضیه اخراج مسلمانان از خاک آمریکا شاهد لغو شدن‌های مکرر دستورات اجرایی وی و به نوعی مورد تمسخر گرفتن‌اش بودیم که به هیچ‌وجه در شأن یک رییس‌جمهور نبود. در قضیه برنامه مراقبت سلامت «اوباماکر» باز هم توفیق نیافت و لایحه لغو این برنامه در کنگره به گل نشست و ترامپ که اکنون در لجبازی به سر می‌برد، عملا تکلیف این برنامه که برای مردم حیاتی است را روشن نمی‌کند. وضعیت کاهش مالیات هم که همچنان مشخص نیست.

علاوه بر این، ترامپ در گفتگو با آسوشیتدپرس عملا زیر همه چیز زد و در حالی که سند وعده‌های ۱۰۰ روزه او موجود است، ادعا کرد که وعده‌های ۱۰۰ روزه را به او منتسب کرده‌اند. 

رییس جمهور آمریکا در پیش بردن سیاست‌های خارجی و همچنین ایجاد اشتغال نیز بسیار عملکرد کند و ضعیفی داشت. تجارت خارجی را هم دچار سرگیجه کرده است و با عقب‌نشینی از پیمان «ترانس پسیفیک» و عدم تداوم «نفتا» عملا تکلیف شراکت خود با شرکایش را مشخص نمی‌کند. همچنین اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرد و با بهانه اینکه تحت حسابرسی است، حاضر به پاسخگویی نشد. علاوه بر این، برنامه مفید «هسته مشترک» آموزش و پرورش که دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال را موظف به یادگیری هنر و ریاضی می‌کرد لغو نمود.

در مجموع، وی یکی از بدترین کارنامه‌های ۱۰۰ روزه ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا را دارد.

* معتبرترین نظرسنجی چه می‌گوید

به گزارش «تلگراف» طبق نظرسنجی معتبر «گالوپ» ترامپ اصلا وضعیت مناسبی ندارد. طبق این نظرسنجی بعمل‌آمده، تنها ۴۰ درصد از مردم آمریکا معتقدند که ترامپ توانایی اداره کشور را دارد و ۶۰ درصد دیگر به هیچ وجه او را شایسته جلوس بر کرسی کاخ سفید نمی‌بینند. روسای جمهور سلف ترامپ معمولا خیلی بیشتر از ۱۰۰ روز به این آمار فاجعه‌بار می‌رسیدند. مثلا بیل کلینتون پس از ۵۷۳ روز کار را به جایی رساند که بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها او را شایسته نمی‌دانستند. دانلد ترامپ از این منظر رکورددار است.

جمع‌بندی

مجموع تحلیل‌ها و بررسی‌ها در مورد عملکرد دانلد ترامپ حاکی از آن است که وی نه تنها -به جز دو مورد معدود- به «وعده‌های ۱۰۰ روزه» خود عمل نکرد که عملا با برداشتن گام‌های اشتباه، کاریزما و شأنی که می‌توانست در قامت یک رییس‌جمهور در داخل و خارج برای خود کسب کند تا بخش عظیمی از دست داده است. علاوه بر این، با توئیت‌های احمقانه و کُری‌خوانی با هر کسی و شخصیتی کاملا به شخصیت خود لطمه زده است. دولت تقریبا آشفته ترامپ با روشن نشدن تکلیف بیش از ۵۰۰ انتصاب دولتی و نیمه دولتی راهی سردرگم را در پیش گرفته و تاجرمآب‌گونه برخورد کردن با سیاست و گرگ‌های سیاست‌باز کنگره، چیزی جز تنش برای رییس جمهور آمریکا و در نتیجه همانطور که به نزدیکانش گفته، فرسایش برای او به ارمغان نخواهد آورد. مغز کلام اینکه اگر ترامپ نتواند در سالهای باقیمانده حکومت‌اش به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند، بطور منطقی یک رییس جمهور ۴ ساله خواهد. ترامپ از آن دست روسای جمهور است که با توجه به کارنامه‌اش، عقربه‌های زمان کاملا به ضررش می‌چرخد.


منابع:

http://www.politico.com/magazine/story/۲۰۱۷/۰۴/۲۹/trumps-first-۱۰۰-days-ranked-۲۱۵۰۸۳
http://www.telegraph.co.uk/news/۲۰۱۷/۰۴/۲۵/donald-trumps-achievements-failures-first-۱۰۰-days-president/
https://www.nytimes.com/۲۰۱۷/۰۴/۲۹/us/politics/trump-presidency-accomplishments.html?ribbon-ad-idx=۵&rref=politics&_r=۰
http://www.politico.com/story/۲۰۱۷/۰۴/۲۹/trump-poll-ratings-۱۰۰-days-۲۳۷۷۶۸
https://www.theatlantic.com/politics/archive/۲۰۱۷/۰۴/trump-promises-cheat-sheet/۵۰۷۳۴۷/
http://www.telegraph.co.uk/news/۲۰۱۷/۰۴/۲۸/president-donald-trumps-first-۱۰۰-days-falling-popularity/
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/۲۰۱۷/۰۴/daily-chart-۲۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    0 1
    رای که در امریکا معنی نداره هرکس را بخواهند انتخاب میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس