دورهمی

برنامه‌هایی از جمله «دو قدم مانده به صبح» و «چشم شب روشن» یا برنامه‌های برادارن صفاریان‌پور مخاطبان فرهنگی و روشنفکر دارند ولی ما نمی‌خواهیم که این تفکیک در «دورهمی» وجود داشته باشد.

به گزارش مشرق،‌ سریال«دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی حمید رحیمی‌نادی با شروع سال نو آغاز شد. سریالی طنز که موقعیت و شرایط چند خانواده را در مکانی مشخص به تصویر می‌کشد. پیش‌تر سریال‌هایی را با این مضمون دیده بودیم اما خشایار الوند با خلق شخصیت‌های جدید و نوآوری‌های سامان مقدم نقطه قوتی را در این بخش ایجاد کرده است. حمید رحیمی‌نادی علاوه بر تهیه‌کنندگی این سریال، تهیه و تولید برنامه «دورهمی» را به‌همراه‌ هاشم رضایت به عهده دارد.

همکاری‌تان با سامان مقدم برای ساختن سریال «دیوار به دیوار» چگونه شکل گرفت؟

طرح اولیه «دیوار به دیوار» به خشایار الوند تعلق دارد. این طرح در ابتدا تصویب شد و چند قسمتی هم سیناپس آماده داشت. ما به‌دنبال کارگردانی بودیم که بتواند روی این متن کار کند با دو سه نفر صحبت کردیم که درنهایت مهران مدیری، سامان مقدم را به ما پیشنهاد داد. خشایار الوند هم این انتخاب را تایید کرد و گفت؛ مقدم گزینه بسیار خوبی است و در حضور مهران مدیری به سامان مقدم تلفن کرده و بعد با او قرار گذاشتیم. پس از یک‌سری گپ‌وگفت، حدود یک ماه روی متن، طرح و ایده‌ها کار شد و در آخر به این نتیجه رسیدیم که با هم کار کنیم. البته مقدم از همان ابتدا قبول نکرد و ما نیز خواسته‌های او را کمی بالا و پایین کردیم تا به خواسته‌های خشایار الوند نزدیک شود، پس از آن نیز پیش‌تولید را آغاز کردیم.

پخش این سریال در ایام نوروز آغاز شد، آیا شما به‌عنوان تهیه‌کننده از زمان پخش راضی بودید؟

هم بله و هم خیر؛ ایام نوروز یک ماراتن محسوب می‌شود و در این ماراتن باید انگیزه وجود داشته باشد. بهتر است کار در حدی باشد که خودش را روی آنتن نشان دهد زیرا سریال‌های نوروزی با سریال‌هایی که در دیگر ایام پخش می‌شود تفاوت دارد به این دلیل که مخاطب سریال شبکه‌های مختلف را می‌بیند، آن‌ها را با هم مقایسه می‌کند و درواقع با خط‌کش اندازه‌گیری می‌کند. البته از ابتدا قرار نبود این کار در ایام نوروز پخش شود اما وقتی کار خوب از آب درآمد تصمیم گرفتیم آن را به پخش نوروزی برسانیم، با این شرایط کار ما سخت شد زیرا الان تنها سه چهار روز با پخش فاصله داریم.

حضور بازیگرانی که از ابتدا مدنظرتان بود در این سریال عملی شد؟

انتخاب بازیگران توسط سامان مقدم، خشایار الوند و من صورت گرفت. خوشبختانه به‌دلیل این‌که سامان مقدم در تلویزیون و سینما خوشنام است به هر بازیگری که پیشنهاد کار دادیم، او نقش را پذیرفت. حتی بازیگرانی که به‌عنوان مهمان در برنامه ما می‌آیند چهره‌های هستند که در سینما وتلویزیون شناخته شده‌اند. تا جایی که متن به ما اجازه می‌داد و هر بازیگر درجه یکی که مدنظر کارگردان بود در این سریال حضور پیدا کردند.

پروژه جدید شما با سامان مقدم به‌نام «دلدادگی» اوایل تابستان کلید خواهد خورد، این سریال چه داستان و محتوایی دارد؟

سریال «دلدادگی» داستانی درام دارد که در بستری تاریخی اتفاق می‌افتد و از سقوط احمدشاه تا سقوط پهلوی را روایت می‌کند.

تهیه‌کنندگی در شبکه سه‌سیما با شبکه نسیم از لحاظ مدیریتی چه تفاوت و سختی‌هایی دارد؟

تفاوتی ندارد زیرا همه مدیران شبکه یک‌سیما، هدف را دنبال می‌کنند، با هم اتفاق نظر دارند و همه می‌خواهند برنامه‌های روی آنتن آبرومندانه باشد. این‌طور نیست که شبکه یک‌سیما و دوسیما یا تهران با نسیم تفاوت داشته باشد. من در همه شبکه‌ها کار کرده‌ام و همه مثل هم هستند. هیچ شبکه‌ای شرایط سخت‌گیرانه‌تر یا گذشت و آسانگیری بیشتری نسبت به شبکه دیگر ندارد.

اما در رابطه با برنامه «دورهمی» برایمان بگویید، نحوه انتخاب مهمان‌ها به چه صورتی است؟

مهمان‌ها بر اساس موضوع روز در برنامه حضور دارند مثل روز ارتش که ما یکی از امیران سرشناس ارتش به برنامه دعوت کردیم یا مثلا برای روز فناوری معاون رئیس‌جمهوری را دعوت کردیم. بیشتر دعوت مهمان‌ها به‌صورت آشنایی و متناسب با موضوع روز است. ما برای تمام سلیقه‌ها مهمان داریم زیرا برنامه ما فراگیر است و نمی‌توانیم فقط یک‌سری از آدم‌های خاصی را برای قشری خاص دعوت کنیم. برنامه‌هایی از جمله «دو قدم مانده به صبح» و «چشم شب روشن» یا برنامه‌های برادارن صفاریان‌پور مخاطبان فرهنگی و روشنفکر دارند ولی ما نمی‌خواهیم که این تفکیک در «دورهمی» وجود داشته باشد. ایجاد این فاصله باعث می‌شود که مخاطب پای برنامه ننشینند و این‌طور ایجاب می‌شود که برنامه برای یک‌سری مخاطب خاص است اما اگر از همان ابتدا فاصله نگذاریم همه آن را می‌بینند.

چه اندازه‌ از گفت‌وگوهایی که مهران مدیری در پلاتوها دارد و بداهه‌هایی که بیان می‌شود را خودش و چه اندازه را گروه نویسندگان نوشته‌اند؟

تمام موضوع برنامه بر اساس ایده‌های اتاق فکر و جمعی صورت گرفته است. به‌هر حال مهران مدیری در جریان تمام متن‌هاست و پلاتوها با نظر او جلو می‌رود. حتی برای سوالاتی که مطرح می‌شود گروهی سوال طرح و آن را با مهران مدیری بررسی می‌کنند که آیا این سوال پرسیده شود یا نه. و بعد هم روی آنتن می‌رود.

آیا حاشیه‌هایی که به‌خاطر بعضی از حرف‌های مهران مدیری به‌وجود آمد برای شما به‌عنوان تهیه‌کننده دردسر نشد؟

هدف ما از این برنامه سیاسی نیست و نمی‌خواهیم طرف جناح خاصی را بگیریم یا جناحی را بکوبیم. مهران مدیری هم بارها این را اعلام کرده‌اند. البته فضا آن‌قدرها هم بسته نیست بالاخره مردم، دولت و مسئولان انتقادپذیر هستند. انتقادی که به طنز باشد همه آن را به جان و دل می‌خرند اما طبیعتا همه در مقابل انتقادی که از روی حب و بغض باشد جبهه می‌گیرند. هدف ما از این صحبت‌ها کوبیدن کسی نیست و بلکه فقط از سر دلسوزی است. اگر این‌طور نبود که اصلا ‌سازمان به ما اجازه پخش نمی‌داد زیرا ‌سازمان هم باید یک سری خطوط قرمز را رعایت کند که ما هم در این برنامه از ابتدا رعایت کردیم. اما در فضای مجازی این حواشی دامن زده می‌شود همه جور افرادی به آن ورود می‌کنند و دستشان باز است. اشخاصی که روی این مضمون نمی‌توانند نظریه‌پردازی کنند آن را دست به دست می‌کنند و کامنت‌های مختلفی هم برایش می‌نویسند که در نهایت موجی را ایجاد می‌کند.

بخش نمایشی «دورهمی» همواره مورد انتقادات زیادی است، در دوره جدید هم این انتقادات بیشتر شده است. آیا نمی‌خواهید تغییری در سبک و سیاق آن ایجاد کنید؟

این افت سلیقه‌ای است شاید من نپسندم و شما بپسندید و شاید هم برعکس. ضمن این‌که باید این را مانند کشکولی در نظر بگیریم که یک جای آن گل می‌کند و در یک جای دیگر نه. در کارهای سینمای که ژانر طنز هستند نمی‌توان این انتظار را داشت که از زمان شروع تیتراژ تا لحظه آخر خنده‌دار باشد. در این همه سکانس اگر نویسنده بخواهد طنز را در همه بخش‌های برنامه متواتر جلو برود این اصلا درست نیست. باید در بعضی جاها نقطه‌گذاری کنند تا مخاطب بتواند برنامه را درک کند. مخصوصا در همین تاک‌شوهایی که ما اجرا می‌کنیم باید مخاطب فرصت نفس کشیدن داشته باشد، برخی‌ها این کار را با وله انجام می‌دهند اما ما تصمیم گرفتیم به‌جای وله یک «ریلیتی شو» داشته باشیم که بدون هیچ کات‌کردنی مخاطب آن را ببیند. ممکن است در یک پلاتو، مهران مدیری خیلی انرژی نداشته باشد ولی نمایش حتما انرژی خواهد داشت. در بعضی مواقع هم مردمی که در سالن هستند انرژی ندارند این‌ها همه مسائلی است که باید لحاظ شود.

سال گذشته سروش جمشیدی در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که هنوز دستمزدش پرداخت نشده، آیا دستمزد بازیگران و عوامل«دورهمی» تسویه شده است؟

بله؛ همه دستمزدها به‌طور منظم و دقیق البته با چند روز تاخیر پرداخت شده است. ناگفته نماند که ما تهیه‌کننده تلویزیون هستیم و چشممان به تلویزیون است. پول را از آن‌ها می‌گیریم و پرداخت می‌کنیم و تا به این‌جا هم تلویزیون سر قول و موعد خودش بوده است.

آیا تهیه برنامه‌ای تلویزیونی و همزمان با آن تهیه یک سریال کار سختی نیست؟

وقتی کار گروهی باشد تهیه‌کننده نخ تسبیح را می‌گیرد، جلو می‌رود و کار شاخه شاخه شده و در ادامه به نویسنده، کارگردان و... می‌رسد. یعنی کار بین چند نفر تقسیم می‌شود. تهیه‌کننده حکم محوری را دارد که دیگران حول این محورند و زمانی که تقسیم کار صورت بگیرد کار سختی نیست.

آیا ما در بخش نمایشی «دورهمی» می‌توانیم بازیگران شاخص‌تر و چهره‌تری را ببینم؟

به فراخور داستان این امکان وجود دارد. همه این‌ها نظرات مهران مدیری است هیچ‌وقت از یک تهیه‌کننده نباید انتظار داشت که در همه کارها دخالت کند، بخش اعظم کار -که بخش مدیریتی آن است- را تهیه‌کننده انجام می‌دهد و بخش هنری و مفهومی آن را به دست نویسنده و کارگردان می‌سپارند. کارگردان هم خودش صلاح می‌داند که با کدام بازیگر جلو برود و در متن دخل و تصرفی شود یا نه. بر اساس نتیجه‌ای که در اتاق فکر گرفته می‌شود و برنامه هرچه جلو برود، بازیگران کم و زیاد می‌شوند اما درحال حاضر محور کار، مهران مدیری است.

به‌عنوان سوال آخر آیا برنامه «دورهمی» در ایام ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد؟

بله، مگر این‌که شما دکمه تلویزیون را بزنید و ببیند که هیچ برنامه‌ای پخش نمی‌شود آن موقع است که ما هم برنامه‌ای نخواهیم داشت

منبع: روزنامه صبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس