اعتصاب غذای فلسطینی ها

اعتصاب غذای ۲هزار اسیر فلسطینی در بند زندان‌های اسرائیل که «انتفاضه شکم های خالی»نامگذاری شده، می رود به یکی از سخت ترین چالش‌ها برای صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و صحنه بین‌المللی تبدیل شود.

سرویس جهان مشرق - فلسطینی ها از سال ۱۹۷۴ میلادی روز ۱۷ آوریل را برای بزرگداشت مقام اسرا و تجلیل از فداکاری های آنها، «روز اسرا» یا «روز اسیر» نامگذاری کرده و به همین مناسبت هر سال در این روز در نقاط مختلف سر زمین های اشغالی تجمع کرده و بر ضرورت آزادی فوری اسرا تاکید می کنند.

اسرای فلسطینی و مردم فلسطین هر ساله در چنین روزی به منظور انعکاس مظلومیت خود برای جهانیان و تاکید بر ادامه پایداری خود در برابر رژیم صهیونیستی مراسم و برنامه های خاصی برگزار و طی آن ضمن ارج نهادن به مقاومت و پایداری و ایثار اسرای فلسطینی همبستگی خود را با عزیزان در بندشان اعلام می کنند.

روز اسیر سال جاری و آغاز نبرد کرامت

امسال نیز همانند سال های گذشته در حالی که گروه ها و جریان های مختلف فلسطینی خود را برای برگزاری روز اسیر آماده می کردند، «مروان برغوثی»، عضو کمیته مرکزی جنبش «فتح» که از ۱۴ سال پیش در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می‌ برد، به مناسبت پانزدهمین سالگرد بازداشتش با ارسال پیامی برای «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از قصد خود و هزاران اسیر فلسطینی مبنی بر «اعتصاب غذا» برای «دفاع از آزادی و کرامت» خویش خبر داد.

پس از آن «عیسی قراقع»، رئیس کمیته امور اسرا و آزادگان فلسطینی درباره قصد اسرای فلسطینی به رهبری مروان برغوثی مبنی بر اعتصاب غذا توضیح داد که «اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در واقع اعلام مخالفت شدید با ظلم و ستم جلادان اسرائیلی و قوانین سخت گیرانه آنان در زندان هاست و تصمیم اعتصاب غذای اسرای فلسطینی پس از عدم توجه مقامات زندان ‌های رژیم صهیونیستی به بهبود شرایط اسرا اتخاذ شد.»

قراقع با تاکید بر اینکه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در راستای مبارزات ملت فلسطین و در چارچوب قضیه فلسطین قابل ارزیابی است، افزود: مهمترین هدف این اعتصاب احقاق حقوق بر حق اسرای فلسطینی و کرامت بشری و آزادی آنهاست. وی همچنین از برافروختن «مشعل آزادی» در شهر «نابلس» در روز اسیر فلسطینی و برگزاری مراسمی با حضور گسترده مردمی و با هدف تاکید بر اهمیت مسئله اسرای فلسطینی در میان فلسطینی ‌ها در داخل و خارج و همه آزادگان جهان که به آزادی و کرامت ملت فلسطین ایمان دارند، خبر داد.

آغاز اعتصاب کرامت

به این ترتیب، روز ۱۶ آوریل حدود ۳۵ اسیر فلسطینی با پس دادن سهمیه غذایی خود «نبرد کرامت» را در زندان های رژیم صهیونیستی آغاز کردند. فردای آن روز (۱۷ آوریل) دست کم ۱۵۰۰ فلسطینی دربند زندان های رژیم صهیونیستی به رهبری مروان برغوثی ضمن اعلام حمایت از این اعتصاب به آنها ملحق شده و در زندان ‌های عسقلان، نفحه، ریمون، هداریم، جلبوع و بئر السبع دست به اعتصاب غذا زدند.

این در حالی است که مروان برغوثی در نامه خود به ریاست تشکیلات خود گردان فلسطین تاکید کرده بود، اعتصاب غذای اسیران فلسطینی تا دستیابی به خواسته ها و مطالبات اشان ادامه می یابد و در این راستا لیست خواسته‌ هایشان را به اداره زندان‌ های رژیم صهیونیستی تحویل داده اند که به شرح زیر می باشد:

- اجازه استفاده از تلفن عمومی برای اسرای فلسطینی در تمامی زندان ‌ها و بخش‌ها جهت ارتباط اسرا با خانواده‌ هایشان

- لغو ممنوعیت صلیب سرخ جهانی برای ملاقات دوم اسرا با خانواده‌ هایشان

- عدم لغو ملاقات هر دو هفته یک بار اسرا با خانواده‌ هایشان به هر دلیل و عنوان

- اجازه ملاقات اسرا با بستگان درجه یک و دو

-  افزایش مدت ملاقات از ۴۵ دقیقه به ۹۰ دقیقه

- اجازه گرفتن عکس حین ملاقات، هر سه ماه یک بار

- اختصاص اماکنی خاص به عنوان سالن انتظار برای بستگان اسرا تا فرا رسیدن زمان ملاقات

- اجازه ملاقات اسرا با بستگان زیر ۱۶ سال خود

-  تعطیلی بیمارستان‌ «زندان رمله» به دلیل عدم صلاحیت در ارائه درمان‌ های مناسب

- لغو سیاست بی توجهی عمدی پزشکی و عدم رسیدگی درمانی به اسرا

- انجام آزمایش‌ ها و تست ‌های دوره ای پزشکی

-  انجام سریع عمل ‌های حراجی در موارد حاد و اضطراری

- به خدمت گرفتن پزشکان متخصص خارجی

- آزادی اسرای بیمار به ویژه بیماری های مزمن، حاد و صعب العلاج و اسرای ناتوان جسمی و معلول

- درمان رایگان

- توجه بیش از پیش به خواسته ها و نیازهای اسرای زن فلسطینی از جمله اختصاص وسایل نقلیه خاص برای نقل و انتقال و ملاقات مستقیم با خانواده‌های اشان

- تعامل انسانی و احترام به حقوق اسرا در تمام مراحل اسارت

- نصب سیستم های خنک کننده در زندان‌ها، به ویژه در دو زندان «مجد» و «جلبوع»

- اداره آشپزخانه زندان ها توسط اسرا

- اجازه استفاده از کتاب، روزنامه، لباس، مواد غذایی و وسائل شخصی ارسال شده از سوی بستگان

- لغو حبس انفرادی و پایان دادن به بازداشت های خودسرانه

- اجازه ادامه تحصیل و فراگیری دوره های مختلف آموزش عالی و شرکت در امتحانات پایان دوره این مراکز و دوره ها

مقاله برغوثی در نیویورک تایمز: اعتصاب غذا گزینه آخر

 مروان برغوثی، از پیشگامان «اعتصاب کرامت» در مقاله‌ ای که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» آن را منتشر کرد، ضمن انتقاد شدید از قوانین سخت و ضد انسانی رژیم صهیونیستی در قبال اسرای فلسطینی، تاکید کرد: اعتصاب غذا آخرین گزینه ما برای مقاومت در برابر نقض قوانین از سوی اشغالگران است.

 برغوثی در بخشی از مقاله خود تاکید کرده بود: رژیم ضد بشری اسرائیل طی دهه‌ های گذشته با هدف شکستن اراده و روحیه اسرای فلسطینی و ملت فلسطین به هر اقدامی متوسل شده است. این رژیم شهروندان فلسطینی را به اسرا گرفته، طی اسارت تحت انواع شکنجه ها قرار داده، ضمن نقض تمام حقوق بشری، عمدا از درمان اسرای بیمار طفره می رود.

واکنش رژیم صهیونیستی: تشدید سرکوب

همان گونه که انتظار می رفت، رژیم صهیونیستی در واکنش به اعتصاب غذای اسرای فلسطینی و مطالباتی که مطرح کرده بودند، سیاست های سرکوب اسرای فلسطینی را تشدید کرده و در اولین گام اداره زندان‌ های اسرائیل با ارسال نامه ای به سازمان صلیب سرخ از لغو ملاقات های اسرای فلسطینی شرکت کننده در اعتصاب تا اطلاع ثانوی خبر داد.

اداره زندان ‌های رژیم صهیونیستی پس از آن اعلام کرد که تن به خواسته‌ های اسرای فلسطینی شرکت کننده در اعتصاب نخواهد داد و در این راستا، اقدام به حبس انفرادی شماری از آنها از جمله مروان برغوثی کرد.

در ادامه و در سومین روز اعتصاب غذای اسرای فلسطینی نظامیان وابسته به یگان ویژه سرکوب اسرای فلسطینی موسوم به «یگان الیماز» به اسرای فلسطینی در زندان «عوفر» حمله برده و اقدام به بازجویی و تفتیش گسترده اسرای فلسطینی این زندان کردند. نظامیان صهیونیست حین تفتیش سلول ها و بندهای اسرای فلسطینی، بسیاری از وسایل شخصی آنها را از بین برده و یا ضبط کردند.

اداره زندان‌ های رژیم صهیونیستی هم چنین تهدید کرد، در صورت ادامه اعتصاب اسرای فلسطینی، شرکت کنندگان در اعتصاب را به زندان «نقب» منتقل خواهد کرد. این اداره هشدار داد، اسیران فلسطینی که تصمیم گرفته ‌اند، دست به اعتصاب غذا بزنند، در قبال پیامدهای تصمیم خود، مسئول خواهند بود.

اداره زندان‌ های رژیم صهیونیستی پس از آن با انتقال ۶ نفر از رهبران اسرای فلسطینی اعتصاب کننده از زندان «هداریم» به زندان «جلمه»، آنها را در سلول های انفرادی حبس کرد.

«فدوی برغوثی»، همسر مروان برغوثی در سخنانی تصریح کرد که اداره زندان‌ های رژیم صهیونیستی هرگونه تماس با همسرش و سایر اسرای فلسطینی اعتصاب کننده را ممنوع کرده است.

همسر مروان برغوثی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: مسئولان زندان های رژیم صهیونیستی مانع دیدار نمایندگان نهادهای بین ‌المللی مانند صلیب سرخ و یا اعضای عرب کنست و وکلا با اسرای اعتصاب کننده، می ‌شوند که اقدامی غیر قانونی و بر خلاف ساده‌ ترین حقوق بشری است.

عیسی قراقع، رئیس کمیته امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز در بیانیه ای اعلام کرد که یگان های سرکوب وابسته به اداره زندان های رژیم صهیونیستی با یورش به بند ۱۴ زندان نفحه، اسرای فلسطینی را سرکوب کردند.

از سوی دیگر، منابع آگاه فلسطینی هم خاطر نشان کردند، نظامیان صهیونیست علاوه بر جداسازی اسرای اعتصاب غذا کننده از یکدیگر برای شکستن اعتصاب آنها، اقدام به حبس اسرا در سلول انفرادی و در راستای تضعیف هرچه بیشتر روحیه آنها کتاب ‌های قرآن آنان را مصادره و برپایی نماز را ممنوع کردند.

در همین راستا، «سناء دقه»، همسر «ولید دقه» اسیر فلسطینی اعتصاب کننده در گفت و گو با شبکه المیادین تاکید کرد: اسرای فلسطینی با وجود اینکه با انواع و اشکال فشارها، تهدیدات و اهانت ‌ها مواجه هستند، اما به اعتصاب غذای خود با قدرت ادامه می‌ دهند.

شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اظهارات پیشین «گلعاد آردان»، وزیر امنیت داخلی این رژیم که گفته بود، با اسیران فلسطینی که دست به اعتصاب غذا زده ‌اند، به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد، از دستور آردان مبنی بر احداث و راه اندازی یک بیمارستان نظامی مقابل زندان صحرای نقب جهت عدم نیاز به انتقال اسرای اعتصاب غذا کرده به بیمارستان های غیر نظامی و داخل شهرها خبر داد.

«اسرائیل کاتس»، وزیر ارتباطات و راه و ترابری رژیم صهیونیستی در واکنش به اعتصاب عمومی اسرای فلسطینی در زندان های این رژیم خواستار اعدام تمامی آنها شد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» آمریکا از تشکیلات خود گردان خواست حقوق خانواده های شهدا، مجروحان و اسرای فلسطینی را قطع کند و مدعی شد، رام الله به این افراد هر اندازه صهیونیست های بیشتری را کشته باشند، حقوق بیشتری می دهد.

توسل به «کباب» برای در هم شکستن اعتصاب

صرف نظر از اظهارات رسمی و سرکوبگری های دستگاه های نظامی و امنیتی صهیونیستی، در بُعد غیر رسمی سازمان صهیونیستی «جوانان اتحاد قومی» در اقدامی تحریک آمیز علیه اسیران فلسطینی که در زندان های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده بودند، نزدیک زندان «عوفر» در شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن، مراسم پخت کباب برگزار کرد.

یکی از رسانه های صهیونیستی این خبر را با تیتر « بگذارید، بوی کباب عذابشان دهد»! پوشش داده بود. به گزارش شبکه هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی، وابسته به شهرک نشینان صهیونیست، صهیونیست های افراطی که به مدت ۴۵ دقیقه اقدام به برگزاری این مراسم کرده بودند، پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها شعارهای قومی نوشته شده بود.

آنها هدف از برگزاری این مراسم را تضعیف روحیه اسیران اعتصاب کننده و درخواست از سران این رژیم مبنی بر تسلیم نشدن در برابر خواسته های اسرای فلسطینی عنوان کرده بودند. به گونه ای که «اوفر سوفر»، دبیرکل حزب صهیونیستی اتحاد قومی ضمن تروریست خطاب کردن اسرای فلسطینی بر ضرورت سخت تر کردن شرایط زندگی برای آنها تاکید کرده بود.

حمایت های گسترده از اعتصاب اسرای فلسطینی

اعتصاب غذای اسرای فلسطینی با همبستگی و حمایت گسترده در سطح مردمی و مسئولان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه رو به ‌رو شده است، به ویژه این‌ که رهبری آن را مروان برغوثی برعهده دارد.

در این راستا، جنبش فتح در لبنان ضمن اعلام حمایت از اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، با صدور بیانیه‌ ای این اعتصاب را نشانه روشنی برای گروه های فلسطینی جهت پایان دادن به اختلافات چندین ساله توصیف کرد.

«قدوره فارس»، رئیس باشگاه اسرای فلسطینی هم اعلام کرد که اسرای جنبش «حماس» در زندان‌ های هداریم و جلبوع نیز به این اعتصاب پیوسته‌ اند. «اسماعیل هنیه»،  نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن اعلام حمایت از اعتصاب غذای سراسری اسرای فلسطینی و اقدامات اعتراضی آنان در زندان های رژیم صهیونیستی، تصریح کرد که مساله اسرا در راس اولویت های حماس قرار دارد.

«داوود شهاب»، مسئول دفتر رسانه‎ای جنبش «جهاد اسلامی فلسطین» از اعتصاب غذای یک روزه ۵۰۰ عضو این جنبش در غزه به نشانه اعلام همبستگی با اسرای فلسطینی اعتصاب کننده خبر داد.

کمیته ملی حمایت از اسرای فلسطینی نیز با اعلام اعتصاب سراسری در کرانه باختری به نشانه همبستگی با اسرای اعتصاب کننده در زندان های رژیم صهیونیستی در بیانیه ای تصریح کرد که تمامی مراکز تجاری، آموزشی، خدماتی، دولتی، محلی، بخش خصوصی، مدارک و دانشگاه ها به منظور حمایت از اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی اعتصاب سراسری خواهند کرد و از عموم فلسطینیان خواسته شده در تجمعی که به این منظور برگزار می شود، شرکت کنند.

این در حالی است که پیش تر مناطق مختلف کرانه باختری شاهد برگزاری راهپیمایی های مسالمت آمیز فلسطینیان به نشانه اعلام همبستگی با اسرای فلسطینی اعتصاب کننده در زندان های رژیم صهیونیستی بود که با حمله نظامیان صهیونیستی که تلاش داشتند، این اعتراض ها را سرکوب کنند، به صحنه رویارویی و درگیری جوانان فلسطینی با صهیونیست ها مبدل شد. نظامیان صهیونیست در شهر نابلس با حمله به اردوگاه آوارگان فلسطینی «عسکر» ضمن بازداشت ۵ جوان فلسطینی، خسارت های گسترده ای به منازل فلسطینی ها وارد کردند.

در جریان حمله نظامیان صهیونیستی به شهرک حواره، در جنوب نابلس ۲ جوان فلسطینی، به الخلیل ۳ فلسطینی، به سلفیت یک فلسطینی و به بیت لحم ۳ فلسطینی بازداشت شدند. در شهر قلقیلیه در شمال کرانه باختری نظامیان صهیونیستی اقدام به شلیک بمب های گازدار و صوتی کردند. در جریان درگیری نظامیان صهیونیست با جوانان فلسطینی در ایست بازرسی «بیت ایل» در مرکز کرانه باختری هم ۶ فلسطینی زخمی شدند.

واکنش های منطقه ای و جهانی

در سطح منطقه ای اتحادیه عرب از تمام کشورهای جهان خواست، شرایطی برای حمایت جهانی از اسرای فلسطینی فراهم کنند. این اتحادیه نقض حقوق اسرای فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی در زندان‌ های این رژیم را محکوم کرد.

سازمان حقوق بشر عربی خواستار تحرک فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نجات جان هزاران اسیر فلسطینی و اتخاذ تدابیر لازم برای توقف نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین شد.

جنبش عدم تعهد، جمعیت الوحدوی بحرین، حزب الکرامه مصر، جنبش حزب ‌الله لبنان، جنبش انصار الله یمن و غیره  نیز با انتشار بیانیه های جداگانه ای همبستگی خود با اسرای فلسطینی اعتصاب کننده در زندان‌ های رژیم صهیونیستی را اعلام کردند.

هم چنین با آغاز اعتصاب غذای اسیران فلسطینی در زندان‌ های رژیم صهیونیستی، مردم و فعالان مدنی و حقوق بشری در بسیاری از کشورهای جهان با تشکیل کمپین هایی حمایت خود از این اسرا را اعلام کردند، در آمریکا شهروندان آمریکایی، کمپین همبستگی با اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تشکیل داده و با برگزاری تظاهرات و تماس با اعضای کنگره آمریکا و اداره امور فلسطین در وزارت خارجه جهت رسیدگی به وضعیت این اسرا ضمن اعلام همبستگی بر احقاق حقوق، زندگی با کرامت و آزادی آنها تاکید کردند.

در فرانسه کمپین « دعوت به آزادی جرج عبد الله، مبارز سرشناس لبنانی از زندان های فرانسه» اعلام شد که او همراه با شماری از دوستانش و برخی زندانیان مراکشی، الجزایری و تونسی در زندان های فرانسه به نشانه همبستگی با اسرای فلسطینی اعتصاب کننده در زندان های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذای ۳ روزه زده است.

در آفریقای جنوبی زندانیان سیاسی سابق و یک سازمان حقوقی در این کشور کمپین «تحریم اسرائیل به خاطر فلسطین» را با هدف حمایت از اسرای فلسطینی است که در زندان های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده اند، راه اندازی کرد.

اهمیت اعتصاب کنونی اسرای فلسطینی

مشارکت تعداد قابل توجهی از اسرای فلسطینی در اعتصاب کنونی که تا زمان نگارش گزارش منابع خبری آن را بیش از ۲ هزار نفر عنوان کرده اند، موجب شده تا نگاه جامعه بین المللی به اسرای فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی و وضعیت بسیار سخت و تعامل غیر انسانی صهیونیست ها که تاکنون به عمد یا غیر عمد دیده نشده و یا به فراموشی سپرده شده، جلب شود.

اهمیت این اعتصاب زمانی بیش از پیش نمود می یابد که یاددآور شویم، آمار رسمی منتشر شده از سوی نهادهای فلسطینی اعلام می کند، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می برند که ۵۷ نفر از آنها ر زن و ۳۰۰ نفر دیگر را کودک تشکیل می دهند، بالطبع ادامه اعتصاب اسرای فلسطینی و استمرار روند پیوستن اسرای دیگر به آنها و اعلام همبستگی گروه ها و نهادهای مدنی و حقوق بشری در سطوح مختلف فلسطینی، عربی، اسلامی، منطقه ای و بین المللی با آنان رژیم صهیونیستی را با چالشی جدی در صحنه بین المللی مواجه می کند.

از سوی دیگر، ادامه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در بین خود فلسطینی‌ ها بازتاب گسترده‌ ای داشته و همین مسئله موجب نگرانی و ترس سران رژیم صهیونیستی شده است، به نحوی که برخی رسانه‌ ها از احتمال شکل گیری انتفاضه ای جدید در سرزمین های اشغالی خبر داده و نوشته‌ اند، این مسئله صهیونیست ‌ها را به وحشت انداخته است، به ویژه آنکه هم زمان با آغاز اعتصاب غذای اسرای فلسطینی شاهد تشدید اوضاع امنیتی و افزایش درگیری ها بین جوانان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی هستیم، همچنین در این مدت شاهد چندین عملیات شهادت طلبانه از سوی فلسطینیان ساکن کرانه باختری در مناطق مختلف فلسطین اشغالی بودیم که با افزایش چشمگیر بازداشت فلسطینی ها از سوی رژیم صهیونیستی همراه بوده است.

افزون بر آن، اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، بار دیگر ناتوانی و درماندگی رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صهیونیستی در برابر شکم های خالی و دست های در بند فلسطینی ها را به تصویر کشید و تاکید کرد: فلسطینی ها هم چنان برای آزادی خود و سرزمین اشان مبارزه می کنند و مبارزه با اشغالگران را تنها راه حل و دستیابی به خواسته های اشان می دانند.

در حالی که از زمان آغاز اعتصاب اسرای فلسطینی هزاران کشور، نهاد بین المللی، سازمان منطقه ای و تشکل مدنی همبستگی خود را با آنها اعلام کردند، برخی از رژیم های عربی مانند شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس ترجیح داده اند، موضع سکوت و بستن چشم ها به روی حقایق را اختیار کنند، لذا این اعتصاب بار دیگر چهره واقعی رژیم های مرتجع و شیوخ عرب منطقه و موضع حقیقی آنها در برابر قضیه فلسطینی و مصایب ملت فلسطین را آشکار کرد.

از جهتی، اعتصاب اسرای فلسطینی بار دیگر توجه جامعه جهانی و جهان اسلام به پرونده اسرای فلسطینی در بند زندان های رژیم صهیونیستی به طور خاص و قضیه فلسطینی را به طور عام جلب و مجددا آن را به عنوان مهمترین قضیه جهان اسلام و  یکی از مهمترین قضایای عرصه بین المللی مطرح کرد، به ویژه آن که در سال های اخیر با توجه به بحران های جاری در منطقه و درگیری برخی از کشورها به خصوص حامیان قضیه فلسطینی به مشکلات و چالش های داخلی و وقاحت برخی از رژیم عربی در گشوده شدن باب برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و هم دستی آنها برای تسویه قضیه فلسطینی به سود طرف صهیونیستی می رفت تا مهمترین قضیه جهان اسلام را از یادها ببرد. لذا اعتصاب اسرای فلسطینی از حیث مقطع زمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هشدار مسئولان امنیتی فلسطین درباره ادامه اعتصاب

اما ادامه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی که در زمان نگارش گزارش وارد دوازدهمین روز خود شده و تاکید منابع خبری مبنی بر وخامت حال برخی از اسرا مانند مروان برغوثی، نگرانی مسئولان امنیتی در تشکیلات خود گردان فلسطین را در پی داشته است.

یک مسئول عالی رتبه در سرویس های اطلاعاتی تشکیلات خود گردان فلسطین در این ارتباط هشدار داد، در صورت ادامه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی و ضرورت یافتن انتقال آنها به بیمارستان ها و مراکز درمانی، در کنار تداوم اعلام همبستگی فلسطینی های کرانه باختری با این اسرا در قالب برگزاری راهپیمایی، تظاهرات و درگیری با نظامیان صهیونیست، زمینه تشدید اوضاع امنیتی احتمال خارج شدن اوضاع از کنترل را افزایش می دهد.

این مقام امنیتی فلسطینی تاکید کرد: تشکیلات خود گردان به طرف های اسرائیلی و بین المللی از جمله اتحادیه اروپا درباره احتمال انفجار اوضاع، در صورت عدم رسیدگی به قضیه اعتصاب غذای اسرای فلسطینی و یافتن راه حلی برای آن هشدار داده است.

اسرای فلسطینی از نگاه آمار و ارقام

رژیم صهیونستی از ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون بیش از یک ملیون عملیات بازداشت در مناطق مختلف سرزمین های اشغالی علیه فلسطینی ها انجام داده است.

حدود ۷ هزار فلسطینی که ۵۷ نفر آنها زن و ۳۰۰ نفر دیگر کودک هستند، در ۲۲ زندان و ۲ بازداشتگاه دوران اسارت خود را در زندان‌ های رژیم صهیونستی سپری می کنند.

در این بین ۱۵۰  اسیر مبتلا به بیماری ‌های مزمن و خطرناک و ۷۰۰ اسیر دیگر نیز در سایه بی توجهی عمدی مسئولان اداره زندان ها دچار انواع بیماری ها و مشکلات جسمی شده اند.

 دادگاه رژیم صهیونیستی برای ۵۰۰ نفر از این اسرا حکم حبس ابد صادر کرده و حدود ۵۰۰ فلسطینی دیگر بدون تفهیم اتهام و برگزاری جلسات محاکمه و اثبات جرم، در بازداشت اداری هستند.

تاکنون ۲۰۱ فلسطینی در نتیجه رفتار غیر انسانی، عدم برخورداری از ساده ترین حقوق بشری، آزار و شکنجه و بی توجهی پزشکی داخل زندان‌های رژیم صهیونستی به شهادت رسیده اند.

 در میان فلسطینی های به اسارت گرفته شده از سوی رژیم صهیونیستی ۱۳ نماینده شورای قانونگذاری فلسطین و ۲۸ روزنامه نگار و خبرنگار فلسطینی مشاهده شده است.

جنبش «اسیر فلسطینی» در طول فعالیت ۵۰ ساله خود برای احقاق حقوق اسرای فلسطینی بیش از ۲۸ بار اعتصاب غذای دسته جمعی در زندان ‌های رژیم صهیونیستی ترتیب داده است که در مواردی با توافق هایی در زمینه مبادله اسرا با طرف صهیونیستی همراه بوده و آزادی هزاران اسیر فلسطینی را به دنبال داشته است.

 نخستین توافق در سال ۱۹۶۸ میلادی بین رژیم صهیونیستی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین حاصل شد تا در نتیجه آن ۳۷ اسیر فلسطینی آزاد شوند.

دومین توافق در سال ۱۹۸۵ میلادی حاصل شد که رهاورد آن آزادی ۱۱۵۰ اسیر فلسطینی و چند اسیر عرب مقابل آزادی ۳ نظامی صهیونیست در اسارت جبهه مردمی لبنان بود.

آخرین توافق نیز به ۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی باز می گردد که طی آن در مقابل آزادی «گلعاد شالیت» نظامی صهیونیست در اسارت  جنبش حماس، ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی از زندان‌ های رژیم صهیونستی آزاد شدند.

اما این اولین بار نیست که اسرای فلسطینی در بند زندان‌ های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب دست جمعی و فردی می زنند. از مهمترین اعتصاب های اسرای فلسطینی می توان به اعتصاب اسرای فلسطینی زندان عسقلان در سال ۱۹۷۰ که به شهادت یکی از اسرا به نام «عبد القادر ابو فحم» منتهی شد، اعتصاب اسرای فلسطینی زندان نفحه در سال ۱۹۸۰ که طی آن  سه اسیر فلسطینی به شهادت رسیدند، اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در سال ۱۹۹۲ و اعتصاب اسرای فلسطینی در سال ۲۰۱۲ که با پیروزی اسرا  و رهایی آنها از سلول های انفرادی و از سرگیری ملاقات های اسرای غزه را به دنبال داشت، اشاره کرد.

یکی از موفق ترین اعتصاب های اسرای فلسطینی، اعتصاب «عدنان خضر» بود که بدون تفهیم اتهام و طی روند قانونی از جمله صدور حکم دادگاه در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می برد. اعتصاب «عدنان خضر» بازداشت ‌های اداری یا در واقع خود سرانه و بدون اتهام رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی های ساکن سرزمین های اشغالی را برجسته ساخت و با آزادی خضر همراه بود.

طی سال ‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اعتصاب اسرای فلسطینی روند رو به افزایشی یافت که به صورت فردی و در مدت زمان های متفاوت انجام شد، اما طولانی ترین این اعتصاب ها از آن «سامر العیساوی» با زمان ۹ ماه اعتصاب غذای مستمر بود.

اسرای فلسطینی در ۲۲ زندان مختلف رژیم صهیونیستی از جمله زندان های نقب، مجدو، نفحه، اوهلی کیدار، ایشل، رمله (ایالون)، هداریم، شطه، جلوبه،  شارون، ترستیا و دامون در بدترین شرایط انسانی نگهداری می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    18 7
    امروز سیزدهمین روز اعتصاب است خدایا کمکشون کن!
  • سید جلیل IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    15 6
    مفید ومختصر: مرگ بر صهیونیست
  • ناشناس IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
    0 1
    از ایران 4 اسیر (احمد متوسلیان، کاظم اخوان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگار).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس