دانشگاه آزاد

چندی است اتفاقات ناشایستی در دانشگاه آزاد رخ می‌دهد که بخشی از آن توسط رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده، حال با وجود عزل میرزاده این سئوال به‌وجود می‌آید آیا این موارد بررسی و با خاطیان برخورد می‌َشود؟

سرویس سیاست مشرق - این روزها دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور است و حدود 38 درصد دانشجویان کشور در حال تحصیل در آن هستند، دچار حواشی شده که نیازمند شفاف‌سازی و تحقیق و تفحص است.

این موارد که تا حد رانت‌های مالی و برگزاری مناقصه‌های صوری و نفوذ آقازاده‌ها برای تعیین مدیران دانشگاه، گسترده است، حواشی قابل توجهی را در این دانشگاه به‌وجود آورده که وجهه این دانشگاه را با خطر مواجه کرده است.

همین مسئله سبب دعوای میان دانشگاه آزاد و رسانه‌هایی که این تخلفات را عیان کرده‌اند، شد و مدیرکل امور حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با «کذب، مغرضانه و خلاف واقع» خواندن این اخبار این رسانه‌ها را تهدید به شکایت کرد.

این درحالی است که چندی پیش «حمید میرزاده»، رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد: «تخلف‌های آموزشی، اداری و مالی به هیچ عنوان در این دانشگاه تحمل نمی شود و با مسئولانی که این تخلفات را مرتکب شوند، در هر سطحی برخورد جدی صورت می‌گیرد.»[1]

وی تاکید کرد: «در این دانشگاه افراد بی نظم و بی مسئولیت به مسائل دانشگاه، جایی در سیستم ندارند. من تا زمانی که توفیق خدمت در دانشگاه را داشته باشم، اجازه نمی دهم هیچ فعالیتی در جهت خلاف مصالح دانشگاه انجام شود.»

اما عصر روز گذشته پس از همه این مناقشه‌ها، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد طی جلسه‌ای محرمانه حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد را برکنار کرد.

این درحالی است که ولایتی در نخستین نشست خبری خود به دغدغه‌ها درباره این دانشگاه واکنش نشان داد و گفت: «امور مالی و محاسباتی دانشگاه آزاد باید شفاف بوده و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد». وی همچنین به اصلاح ساختار دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت :«هر کاری که در راستای اصلاح، پیشرفت و ترقی دانشگاه آزاد لازم باشد دریغ نمی‌کنیم.»

به نظر می‌رسد که برکناری حمید میرزاده نیز  اولین گام برای قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر و ریل اصلی ارزش های انقلاب اسلامی است. اما باید گفت که این مهم بدون بررسی و برخورد ویژه و خشکاندن ریشه و شاخه‌های فساد مالی و اداری در دانشگاه آزاد که چند دهه است در آن رسوخ کرده، امکان پذیر نیست. از این رو به نظر می‌رسد گام دیگر در این عرصه برخورد جدی با خاطیان منحرف کردن دانشگاه آزاد اسلامی از مسیر اصلی خود و تزریق نیروهای مؤمن و انقلابی در این دانشگاه است که باید در ادامه دید که علی اکبر ولایتی کار خود را با چه اقداماتی تکمیل می‌کند.

اخبار و شنیده‌های مختلفی که در چند روز اخیر درباره تخلفات تحت مدیریت میرزاده در رسانه‌ها منتشر شده، به شرح زیر است که به نظر می‌رسد بایستی درباره آن شفاف‌سازی و نحوه برخورد با خاطیان آن اطلاع‌رسانی شود.

بخشی از این اخبار به شرح زیر است:

ساخت تله‌کابین میلیاردی در دانشگاه آزاد برای استفاده افراد خاص

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس چندی پیش درباره تخلفات مالی در دانشگاه آزاد بیان کرد: «در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در شمال تهران تله‌کابین با هزینه بسیار بالا احداث شده که افراد خاصی از آن استفاده می‌کنند.»[2]

نقشه‌های یک آقازاده برای معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد

همچنین، شنیده‌ها حاکی‌است پس از اینکه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در اواخر سال گذشته از این دانشگاه رفت، یک آقازاده (ا. م) تلاش دارد با ایجاد خلاء زمانی مانع انتخاب معاون جدید این معاونت شود.[3]

این آقازاده با معرفی افراد مختلف و کارشکنی خلایی چند ماهه ایجاد کرده تا در اسرع وقت بتواند نفر مورد اعتماد خود را برای این معاونت مهم دانشگاه معرفی کند.

سرمایه‌گذاری میلیاردی «شخصی» با پول دانشجویان!

در خبر دیگر آمده است که سید مهدی رضایت رئیس واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اخیراً طرحی به حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد پیشنهاد کرده مبنی بر اینکه با همکاری یکدیگر و در پوشش شرکت دانش بنیان اقدام به تولید دارو کنند![4]

رضایت که عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه تهران است تنها دو روز در دانشگاه آزاد مشغول فعالیت است. او مالک یک شرکت خصوصی داروسازی نیز هست و بر این اساس به حمید میرزاده پیشنهاد کرده که تولید داروها در شرکت خصوصی وی انجام شود.

اعتبار این طرح 215 میلیارد تومان اعلام شده که در این راستا رئیس دانشگاه آزاد در اقدامی غیرقانونی به روسای واحدهای دانشگاه آزاد اعلام می‌کند که بخشی از مبلغ این طرح را با منابع واحدهای دانشگاهی خود تامین کنند.

لندکروزر سفارشی، لقمه کدام آقازاده دانشگاه آزاد شد؟

شنیده شده که خودرو گرانقیمت آقازاده یکی از مسؤولان ارشد دانشگاه آزاد پس از ورود غیرقانونی به تهران، با پلاک یک پژو مستهلک در حال تردد است![5]

این خودروی تویوتا لندکروزر توسط یکی از مسئولان دانشگاه آزاد به مبلغ 235 میلیون تومان از یکی از مناطق آزاد جنوب وارد کشور شده بود.

یکی دیگر از مدیران ارشد دانشگاه آزاد به نام " م ع" نیز پروسه وارد کردن این خودرو و تعبیه پلاک جعلی بر روی خودرو را بر عهده داشته است.

البته این تخلفات گوشه‌ای از فعالیت‌هایی است که در دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد و همین امر لزوم تحقیق و تفحص درباره موارد مالی و رانتی دانشگاه آزاد را دوچندان کرده است. اما کارشناسان مختلف بر این عقیده هستند که قطار دانشگاه آزاد با توجه به مدیریت پیشین آن از ریل اصلی خود که بایستی برای تربیت علمی و هم‌افزایی نیروهای انقلابی به طور موثر عمل کند،‌ خارج شده و نیازمند نوعی تغییرات بنیادی برای رسیدن به اهدافی است که از ابتدای تاسیس این دانشگاه اندیشیده شده بود.


[1] http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/468426

[2] www.mashreghnews.ir/news/713469

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/01/31/1384762

[4] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/01/28/1381486

stext.php?nn=13960128001405 http://www.farsnews.com/new[5]

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    2 1
    چاپخانه مدرک+سرعتگیر بازار کار=دانشگاه ازاد
  • محمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    1 0
    كاش فكري هم بحال تصميمات گذشته كه باعث ضرر و زيان هاي بسياري به دانشجويان فارغ التحصيل شده مي كرديد.تصميمات فردي و كارشناسي نشده كه همگي به ضرر و زيان دانشجو منجر شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس